هیچ وقت آیفون خود را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید

اگر می‌خواهید باتری آیفونتان دیرتر خراب شود، باید از شارژ شدن ۱۰۰ درصد گوشی جلوگیری کنید. در اینجا علت این کار را بررسی خواهیم کرد.

برای اکثر ما آیفون‌ها همراهان همیشگی و روزمره‌مان محسوب می‌شوند و از آنجایی که بدون شارژ باتری بلااستفاده شده و باید آن‌ها را در کیفمان بگذاریم، تمام تلاش خود را می‌کنیم که همیشه آن‌ها را به شارژ بزنیم و مطمئن باشیم که شارژ دارند. برای استفاده حداکثری از گوشی آیفون خود، منطقی است که بخواهیم تا حد امکان شارژ آن را کامل نگه داریم، اما به یاد داشته باشید که شارژ ۱۰۰ درصد گوشی به صورت منظم و مداوم می‌تواند در سلامت باتری آن تاثیر منفی داشته باشد.

برای آنکه گوشی iPhone عملکرد مطلوب و خوبی داشته باشد، سلامت باتری آن بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر باتری مشکل داشته باشد، هنگامی که از گوشی استفاده می‌کنید و شارژ باتری کاهش پیدا می‌کند، ممکن است با خاموش شدن غیر منتظره و ناگهانی آن یا سایر مشکلات عملکردی مواجه شوید.

با گذشت زمان همه‌ی باتری‌ها قدیمی می‌شوند، اما به تعویق انداختن این فرآیند پیری به مفید ماندن باتری برای مدت طولانی‌تر کمک می‌کند. این موضوع همچنان در میان کاربران گوشی‌های هوشمند بحث برانگیز است، اما خود اپل برای کمک به حل این بحث و راحت کردن کار برای کاربرانی که می‌خواهند سلامت باتری آیفون خود را بهینه کنند، از قابلیت داخلی iOS استفاده می‌کند.

چرا نباید گوشی آیفون خود را ۱۰۰ درصد شارژ کنید؟

شارژ ۱۰۰ درصد گوشی

آیفون‌ها نیز مانند سایر گجت‌های مصرف کننده مثل هدفون‌ و پاوربانک‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی تغذیه می‌کنند که با هر بار شارژ شدن کمی خراب می‌شوند. پس هر چه بیشتر باتری گوشی خود را تا مرز ۱۰۰ درصد شارژ کنید، عمر آن سریع‌تر کاهش می‌یابد. گرچه محققان در حال کار روی توسعه فناوری باتری‌های نسل بعدی هستند، اما در حال حاضر بهترین گزینه‌ی موجود برای تلفن‌های هوشمند همین باتری‌‌های لیتیوم یونی هستند که اپل در وب سایت خود دلیل آن را اینگونه توضیح می‌دهد: «باتری‌های لیتیومی سریع‌تر شارژ می‌شوند، دوام بیشتری دارند و ظرفیت شارژ بالای آن‌ها باعث بیشتر شدن عمر باتری می‌شود.»

طبق گفته‌ی کمپانی اپل، باتری‌های آیفون به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از ۵۰۰ چرخه کامل شارژ (از طریق پشتیبانی اپل) تا ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ کنند. اگر حداکثر ظرفیت شما به کمتر از ۸۰ درصد کاهش یافته یا چرخه‌های کامل شارژ از ۵۰۰ بیشتر شده باشد، ممکن است زمان تعویض باتری آن فرا رسیده باشد.

لازم به ذکر است که علاوه بر روند کهنه شدن اجتناب ناپذیر باتری که از شارژ کردن مکرر و مداوم آن ناشی می‌شود، مواردی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به تخریب سریع باتری کمک کنند. همانطور که اپل در وب سایت خود اشاره کرده، قرار گرفتن گوشی آیفون در معرض حرارت و دمای بالا به طور مداوم یا برای مدت طولانی (مانند گذاشتن گوشی روی داشبورد ماشین در معرض آفتاب) باعث می‌شود که باتری زودتر از حد معمول خراب شود.

چگونه می‌توانید سلامت باتری آیفون خود را بررسی کنید؟

شارژ ۱۰۰ درصد گوشی

خوشبختانه اپل راهی را پیش روی کاربرانش قرار داده تا به راحتی از سلامت باتری دیوایس خود مطلع شوند و بتوانند در صورت نیاز اقدام به تعویض آن کرده یا در استفاده خود تغییراتی ایجاد کنند. برای بررسی سلامت باتری آیفون خود به ترتیب وارد Settings> Battery> Battery Health شوید. در اینجا می‌توانید میزان سلامت باتری دیوایس خود را از ۱۰۰ درصد مشاهده کنید. این قابلیت بعد از آن رسوایی که مشخص شد اپل عملکرد آیفون‌های قدیمی خودش را کاهش می‌دهد، به گوشی‌های اپل اضافه شد.

یکی از ویژگی‌های دیگری که اپل برای شفاف سازی این موضوع ارائه کرده، گزارش Peak Performance Capability است که نشان می‌دهد سطح عملکرد آیفون شما نرمال و طبیعی است یا عملکرد آن تحت تاثیر سلامت باتری ضعیف قرار دارد.

با رفتن به همان بخش Battery Health که در بالا ذکر کردیم، یعنی Settings> Battery> Battery Health می‌توانید گزینه‌ی Peak Performance Capability را پیدا کنید. اگر در این بخش جمله‌ی Your battery is currently supporting normal peak performance نوشته شده بود، یعنی آیفون شما عملکرد عادی و نرمالی دارد.

شارژ ۱۰۰ درصد گوشی

گرچه همیشه اینطور نیست، زیرا ممکن است پیام‌های دیگری در این بخش ظاهر شوند که نشان می‌دهند گوشی شما وضعیت خوبی ندارد. به عنوان مثال ممکن است با جمله‌ی This iPhone has experienced an unexpected shutdown because the battery was unable to deliver the necessary peak power. Performance management has been applied to help prevent this from happening again مواجه شوید که این یعنی آیفون شما یک بار به صورت غیرمنتظره خاموش شده است، زیرا باتری نمی‌تواند حداکثر انرژی لازم را ارائه دهد. برای جلوگیری از رخ دادن مجدد این اتفاق، مدیریت عملکرد اعمال شده است.

این روشی است که اپل از طریق آن به شما اطلاع می‌دهد که عملکرد آیفون‌تان به دلیل کاهش ظرفیت باتری دچار مشکل شده است. اگر ترجیح می‌دهید مدیریت عملکرد را غیر فعال کنید، در زیر این پیام گزینه‌ای را خواهید دید که با لمس آن می‌توانید مدیریت عملکرد را غیرفعال کنید، گرچه این کار ممکن است منجر به خاموش شدن ناگهانی گوشی شود. در چنین موقعیتی با تعویض باتری می‌توانید عملکرد عادی تلفن خود را بازگردانید.

همچنین ممکن است پیامی مشاهده کنید که می‌گوید سلامت باتری آیفون شما قابل تشخیص نیست و یا آنقدر خراب شده که زمان تعویض آن فرا رسیده است. اگر اینطور باشد و شما چنین پیامی دیده باشید بهتر است که آن را جدی بگیرید و باتری آیفون خود را عوض کنید.

چگونه بهینه سازی شارژ آیفون را فعال کنیم تا از شارژ ۱۰۰ درصد گوشی جلوگیری شود؟

شارژ ۱۰۰ درصد گوشی

اپل یک قابلیت داخلی Optimized Charging نام دارد و همانطور که از نامش پیداست کارش بهینه سازی شارژ باتری آیفون شماست. با به حداقل رساندن مدت زمان شارژ کامل آیفون، قابلیت بهینه سازی شارژ به تاخیر در روند پیری باتری کمک کنید. هنگامی که این ویژگی فعال است، هنگامی که شارژ آیفون به ۸۰ درصد رسید، سرعت شارژ گوشی کاهش پیدا می‌کند و دیرتر به ۱۰۰ درصد می‌رسد. متاسفانه این شرایط برای شما قابل تنظیم نیست.

به گفته اپل، آیفون برای آنکه بفهمد چند وقت یک بار آن را شارژ می‌کنید، از ماشین یادگیری روی دستگاه استفاده می‌کند و زمانی که تلفن شما برای مدت طولانی در شارژ باشد، ویژگی Optimized Battery Charging را فعال می‌کند تا شارژ گوشی شما دیرتر به ۱۰۰ درصد برسد.

شارژ ۱۰۰ درصد گوشی

احتمال اینکه این ویژگی به صورت پیش فرض در آيفون شما فعال شده باشد، زیاد است. پس از به‌روزرسانی آی او اس ۱۳ به بعد هنگامی که برای اولین بار گوشی خود را راه اندازی کنید، ویژگی Optimized Battery Charging به صورت پیش فرض فعال است. برای اطمینان از فعال بودن آن می‌توانید به ترتیب وارد Settings> Battery> Battery Health شوید و ببینید که آیا گزینه‌ی Optimized Battery Charging فعال است یا خیر.

هر زمان که آیفون خود را به شارژ بزنید و این گزینه فعال باشد، اعلانی در صفحه قفل دریافت می‌کنید که نشان می‌دهد آیفون شما در چه زمانی کامل شارژ می‌شود. اگر می‌خواهید از این حالت صرف نظر کنید و سریع‌تر به شارژ ۱۰۰ درصد گوشی خود برسید، به راحتی می‌توانید روی آن اعلان ضربه زده و آن را نگه دارید و بعد گزینه‌ی Charge Now را انتخاب کنید.

آیا باید آیفون خود را کل طول شب به شارژ بزنید؟

شارژ ۱۰۰ درصد گوشی

در این مرحله ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا شارژ زدن گوشی آیفون در طول شب بی‌خطر است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بستگی دارد. اگر به طور مکرر آیفون خود را در طول شب به شارژ می‌زنید و گزینه‌ی Optimized Battery Charging (بهینه سازی شارژ باتری) را هم فعال کرده‌اید، گوشی شما پس از ۸۰ درصد شارژ به حالت کند و آهسته درمی‌آید تا آسیب باتری به حداقل برسد.

با این اوصاف اگر برنامه شارژ منظمی نداشته باشید یا ساعات خواب شما نامنظم باشد، ممکن است این گزینه بهینه‌سازی هم به درد شما نخورد. همچنین لازم به ذکر است که شما باید لوکیشن سرویس یا همان خدمات موقعیت مکانی را برای ویژگی بهینه سازی شارژ باتری فعال کنید تا آنطور که باید کار کند. زیرا بنا به گفته‌ی اپل این ویژگی فقط در مکان‌هایی فعال می‌شود که بیشترین زمان را در آن‌ها سپری می‌کنید، مانند خانه یا محل کارتان!

در نهایت، ویژگی Optimized Battery Charging کلید حفظ سلامت باتری آیفون شماست، بنابراین بهتر است از آن بهره ببرید تا از شارژ ۱۰۰ درصد گوشی خود جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید باتری خود را تا جایی که ممکن است سالم نگه دارید، سعی کنید که شارژ باتری آن را بیشتر از ۲۰ درصد و زیر ۸۰ درصد نگه دارید و پس از رسیدن آن به حد بالا شارژر را به صورت دستی از گوشی خود جدا کنید. به خاطر داشته باشید که حتی گوشی اندرویدی خود را نیز نباید ۱۰۰ درصد شارژ کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*