پیتر برنت

پیتر برنت: بیت کوین بدون مصرف زیاد انرژی بی‌فایده است!

پیتر برنت در اظهار نظر جدیدش درباره بیت کوین گفت آن چه به این ارز دیجیتال ارزش می‌دهد، مصرف بالای انرژی است. پس باید انتقادها را کنار گذاشت.

یکی از بزرگترین انتقادها نسبت به نخستین رمز ارز دنیا، آسیب زدن به محیط زیست به خاطر مصرف بالای انرژی است. مدتی قبل در یک تحقیق جدید مشخص شد مصرف برق ماینرهای بیت کوین و اتریوم از چند کشور اروپایی بیشتر است، به طوری که دستگاه‌های استخراج‌کننده این دو رمز ارز در مجموع از انرژی مصرفی برخی کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، هلند و اتریش مصرف برق بیشتری دارند! اما یک تریدر کارکشته و شخصیتی شناخته شده در حوزه ارزهای دیجیتال به نام پیتر برنت (Peter Brandt) بیت کوین را به خاطر همین مصرف بالای انرژی ارزشمند می‌داند.

پیتر برنت، تریدر کهنه‌کار بازارهای مالی، هر از گاه درباره ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین اظهار نظر می‌کند. او این مرتبه بحث مصرف انرژی بیت کوین را هدف صحبت قرار داده است. این فرد در واکنش به یک توییت مدیر عامل مایکرواستراتژی، مایکل سیلور، گفت «بیت کوین بدون مصرف بی‌رویه انرژی بی فایده است». مایکل سیلور مدتی قبل گفته بود «بیت کوین کالایی دیجیتال محسوب می‌شود، چرا که ایجادکننده‌ای (خاص و متمرکز) ندارد و با انرژی امن نگه داشته می‌شود».

پیتر برنت

به عقیده‌ی پیتر برنت امن نگه داشته شدن بیت کوین تنها با مصرف انرژی یعنی بدون استفاده بی‌رویه آن، فایده‌ای نخواهد داشت، و احتمالا امنیت شبکه زیر سوال خواهد رفت. در نتیجه نمی‌توان روی کاربردش به منظور انتقال پول حساب کرد. در حقیقت بیت کوین چیزی جز مصرف انرژی نیست! پیتر برنت در یک توییت دیگر مدعی شد او هولدر بیت کوین است.

گفتنی است یک ماه قبل، پیتر برنت پیش‌بینی کرده بود بیت کوین تا سال 2024 سقف قیمت جدیدی ثبت نخواهد کرد.

تحلیلی بر نظر پیتر برنت درباره مصرف انرژی بیت کوین

در حقیقت، یکی از دلایل ارزشمند شدن بیت کوین وجود و فعالیت میلیاردها دلار تجهیزات ماینینگ در شبکه آن است. برخلاف برترین رمز ارزهای دنیا نظیر اتریوم، کاردانو و سولانا، بلاک چین بیت کوین از قابلیت ساخت و اجرای قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توان پلتفرم‌های مالی روی آن سوار کرد. به همین دلیل به پشتوانه‌های دیگری برای ارزشمند شدن نیاز دارد. یکی از آن‌ها به عقیده پیتر برنت مصرف برق بالا است.

منتقدان بیت کوین عقیده دارند این شبکه بدون دلیل پرمصرف طراحی شده و می‌توان عملیات انتقال پول بر بستری بلاک چینی و غیر متمرکز را با مصرف برق بسیار پایین‌تر انجام داد، به طوری که امروز این اتفاق در شبکه‌هایی نظیر کاردانو با انرژی مصرفی حدود 1 میلیون برابر کمتر رخ می‌دهد. اما ساتوشی ناکاموتو خالق نخستین رمز ارز دنیا نظر دیگری داشت و به عمد، عملیات استخراج BTC را دشوار طراحی کرد. جالب است بدانید این دشواری به مرور زمان، به خاطر رویداد هاوینگ، همینطور بیشتر می‌شود!

مصرف برق شبکه بیت کوین واقعا چقدر است؟

بر اساس آخرین محاسبات مرکز کمبریج برای منابع مالی جایگزین (Cambridge’s Centre for Alternative Finances)، مصرف برق دستگاه‌های استخراج بیت کوین در هر سال بالای 134 تراوات بر ساعت (TWH) شناور است.

مصرف برق شبکه بیت کوین

برای داشتن دیدی بهتر نسبت به مصرف انرژی بالای بیت کوین، چند مقایسه انجام می‌دهیم. انرژی مصرفی یک سال شبکه نخستین رمز ارز دنیا با کشوری صنعتی نظیر سوئد با بالای 7 میلیون نفر جمعیت برابری می‌کند. رد پای کربن به جا مانده از این شبکه طی یک سال نیز با کشور کلمبیا یکسان است. انجام یک تراکنش بیت کوین به اندازه مصرف برق 50 روز یک خانواده آمریکایی انرژی تلف می‌کند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*