آموزش رمز گذاشتن روی هارد در ویندوز و مک

برای محافظت از اطلاعات خود در سیستم عامل مک و ویندوز، رمز گذاشتن هارد درایو از اقدامات واجبی است که حتما باید آن را بلد باشید.

رمزگذاری یک ویژگی امنیتی قدرتمند است که در طول این سال‌ها برای محافظت از داده‌ها رفته رفته پیشرفته‌تر می‌شود. پس بهتر است شما هم برای محافظت از داده‌های خود از این ویژگی امنیتی استفاده کنید. رمز گذاشتن هارد کامپیوتر نه تنها سخت نیست، بلکه بسیار ساده است، به شرطی که کلید رمز گذاری آن در دسترس شما باشد تا داده‌های‌تان از دید چشمان کنجکاو در امان باشند. اکنون قصد داریم در این پست به نحوه رمز گذاشتن روی هارد دیسک در ویندوز و مک او اس بپردازیم.

چرا باید هارد درایو خود را رمزگذاری کنیم؟

از آنجا که رمزگذاری یک لایه امنیتی به داده‌های شما اضافه می‌کند، روش عالی برای اطمینان از در امان بودن اطلاعات شماست. بنابراین واجب است که hard drive خود را رمزگذاری کنید. اشخاص دیگر بدون داشتن کلید رمزگذاری به هیچ عنوان نمی‌توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند، به ویژه اگر اطلاعات خود را حذف کرده باشید و آن افراد بخواهند که آن را بازیابی کنند. بنابراین اگر داده‌های مهم و حساسی در رایانه خود دارید و دوست ندارید که هیچ کس به آن‌ها دسترسی داشته باشد، رمز گذاشتن روی هارد راه حل بسیار خوبی می‌تواند باشد. حتی اگر اطلاعات شما خیلی حساس هم نباشند با این کار می‌توانید از آن‌ها محافظت کنید.

نحوه رمز گذاشتن روی هارد درایو در ویندوز

بهترین راه برای رمز گذاشتن هارد دیسک در ویندوز استفاده از BitLocker است. شما می‌توانید با تایپ کردن نام BitLocker در نوار جستجوی ویندوز و کلیک روی اولین نتیجه نمایش داده شده یا با رفتن به Control Panel > System and Security> BitLocker Encryption آن را باز کنید.

رمز گذاشتن هارد

روی دکمه‌ی Turn on BitLocker کنار درایوی که می‌خواهید رمزگذاری شود، کلیک کنید. اگر این دکمه را ندیدید، روی فلش سمت راست درایو کلیک کنید تا سایر گزینه نمایش داده شوند. سپس روی کادر کنار Use a password to unlock the drive کلیک کرده و رمز عبور خود را وارد کنید. سپس روی Next کلیک کنید.

رمز گذاشتن هارد

اکنون گزینه‌ای برای بکاپ گیری از کلید بازیابی خود دریافت خواهید کرد. در اینجا توصیه می‌کنیم که روی Save to your Microsoft account کلیک کنید. می‌توانید انتخاب کنید که آن را در فایلی ذخیره کرده یا آن را چاپ کنید، اما توجه داشته باشید که این دو گزینه پس از تکمیل فرآیند رمزگذاری در دسترس شما قرار می‌گیرند. پس از ذخیره کلید، روی Next کلیک کنید.

رمز گذاشتن هارد

اکنون انتخاب کنید که آیا می‌خواهید کل درایو خود را رمزگذاری کنید یا فقط فضای در دسترس دیسک را رمزگذاری کنید و بعد روی Next کلیک کنید.

رمز گذاشتن هارد

در نهایت، ممکن است گزینه‌ای برای انتخاب یک حالت رمزگذاری جدید که گزینه‌ی خوبی هم هست داشته باشید، اما نسخه‌های قدیمی ویندوز از آن پشتیبانی نمی‌کنند. مورد دلخواه خود را انتخاب کنید و بعد روی Next کلیک کنید.

رمز گذاشتن هارد

برای شروع فرآیند روی Start encrypting کلیک کنید.

رمز گذاشتن هارد

بسته به اندازه و حجم درایو شما این پروسه مدتی طول می‌کشد، سپس یک پیام تایید دریافت خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد فرآیند رمزگذاری کامل شده است.

رمز گذاشتن هارد

می‌توانید تنظیمات اضافی را از همان صفحه Bitlocker Control Panel که در آن درایوها لیست شده‌اند، مدیریت کنید.

نحوه رمز گذاشتن روی هارد درایو در مک

در سیستم عامل Mac روش رمزگذاری روی درایوها به دو صورت است. اگر می‌خواهید درایو استارت‌آپ Startup خود را رمزگذاری کنید، باید از FileVault استفاده کنید. برای رمزگذاری درایوهای غیر‌سیستمی می‌توانید از Disk Utility استفاده کنید.

رمزگذاری یک درایو استارت‌آپی با استفاده از FileVault

رمز گذاشتن هارد

  • روی منوی لوگوی اپل که در گوشه سمت چپ بالای صفحه مک شما قرار دارد، کلیک کنید.
  • گزینه‌ی System Preferences را انتخاب کنید.
  • روی Security & Privacy کلیک کنید.
  • در پنجره جدیدی که باز می‌شود، روی تب FileVault به سمت بالا کلیک کنید.
  • روی آیکون قفل کلیک کنید.
  • نام کاربری و رمز عبور مدیر را وارد کنید.
  • روی دکمه Turn On FileVault کلیک کنید.

در صورتی که چندین حساب کاربری در مک خود دارید، باید به هر کاربر اجازه دسترسی به دیسک رمزگذاری شده را بدهید. روی Enable User کنار نام هر کاربری که می‌خواهید به آن اجازه دسترسی بدهید، کلیک کرده و رمز عبور کاربر مربوط را وارد کنید.

رمزگذاری یک درایو ذخیره‌سازی با استفاده از Disk Utility

رمز گذاشتن هارد

اگر با استفاده از Disk Utility درایو ذخیره‌سازی را رمزگذاری کنید، تمام اطلاعات و داده‌های ذخیره شده در آن درایو حذف خواهند شد. بنابراین قبل از شروع این کار، ابتدا باید از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

  • برنامه Disk Utility مک خود را از طریق جستجو باز کنید.
  • در نوار ناوبری کناری سمت چپ، روی درایو ذخیره‌سازی که می‌خواهید رمزگذاری کنید کلیک کنید.
  • در نوار ابزار سمت بالا روی Erase کلیک کنید.
  • یک نام برای درایو تایپ کنید.
  • روی منوی کشویی کنار Scheme کلیک کرده و GUID Partition Map را انتخاب کنید.
  • روی منوی کشویی کنار Format کلیک کرده و گزینه‌ای که داخل پرانتز رمزگذاری شده است را انتخاب کنید.
  • پس از وارد کردن پسورد آن را تایید کنید و روی Choose کلیک کنید.
  • روی Erase کلیک کنید و منتظر بمانید تا فرآیند تکمیل شود و بعد روی Done کلیک کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*