اتومبیل های تسلا

قابلیت‌هایی که اتومبیل های تسلا را از سایر خودروهای برقی متمایز می‌کند

اتومبیل های تسلا دارای قابلیت‌هایی هستند که این خودروهای برقی مدرن و پیشرفته را نسبت به دیگر اتومبیل‌های برقی بازار متمایز می‌کند.

اتومبیل‌های برقی محبوبیت زیادی بین مشتریان پیدا کرده‌اند و به تدریج در حال جایگزین شدن آن‌ها با خودروهای سوخت فسیلی هستیم. گرمایش زمین پدیده‌ای است که هر ساله آسیب‌های جدی‌تری به کره زمین می‌زند و یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم سوخت اتومبیل‌ها است. از این رو شرکت‌های خودروسازی مهاجرت به اتومبیل‌های تمام الکتریکی (EV) را در اولویت فعالیت خود قرار داده‌اند. کمپانی‌هایی مثل نیسان، هیوندای و تسلا جزو پرچمداران تولید خودروهای برقی هستند. اما در بین این‌ها، تسلا به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده و محبوبیت زیادی رسیده است.

در حال حاضر تسلا حضور فعالی در سگمنت‌های مختلف دارد و محصولات آن‌ها همواره جزو محبوب‌ترین گزینه‌هایی هستند که هر کسی دوست دارد یک روزی بتواند صاحب یکی از خودروهای این برند آمریکایی شود. اما واقعاً اتومبیل های تسلا چه دارند که باعث متمایز شدن آن‌ها با دیگر خودروهای برقی بازار شده است؟ در ادامه به بررسی مهم‌ترین امکانات و فناوری‌های این خودروها خواهیم پرداخت و شما را بیشتر با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

سیستم اتوپایلوت

سیستم اتوپایلوت تسلا

تمام اتومبیل های تسلا به یک سیستم کمک راننده به نام “Autopilot” مجهز هستند. این قابلیت به خودرو اجازه می‌دهد در طول مسیر هدایت خودرو، شتاب‌گیری و ترمز گرفتن را در دست بگیرد. هرچند اتوپایلوت جایگزین یک راننده نیست، اما حداقل رانندگی را آسان‌تر می‌کند و احتمال تصادف‌های جاده‌ای را هم کم می‌کند.

مدل‌های جدید تسلا از ۸ دوربین و ۱۲ سنسور برخوردارند که نمای ۳۶۰ درجه‌ای از اطراف وسیله نقلیه را ارائه می‌کند. در گذشته ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در تصویری این دوربین‌ها را با چشم انسان مقایسه کرده بود.

این سیستم همچنین به یک افزونه ۱۲ هزار دلاری «رانندگی خودران کامل» نیز مجهز است که می‌تواند به صورت خودکار تغییر مسیر داده و همچنین علائم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را تشخیص داده و به آن‌ها عمل کند. در حال حاضر فقط رانندگانی که از استانداردهای لازم برخوردار باشند می‌توانند این قابلیت که هم اکنون در نسخه آزمایشی قرار دارد را دریافت کنند.

در حالی که اتوپایلوت طرفداران زیادی پیدا کرده، اما طی سالیان اخیر با مشکلاتی هم مواجه بوده است. از سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۷ پرونده مشکوک به نقش داشتن سیستم اتوپایلوت باز است. اخیراً هم تحقیقاتی در مورد تصادفی در سال ۲۰۲۱ آغاز شده که به کشته شدن یک موتورسوار ختم شده است.

کارائوکه

کارائوکه تسلا

در سال ۲۰۱۹ تسلا قابلیت جدید «کارائوکه» را به اتومبیل‌های خودش اضافه کرد که به مشتریان اجازه می‌دهد از طیف گسترده‌ای از آهنگ‌ها دسترسی پیدا کرده و جای خواننده آن‌ها بخوانند. چیزی که همه‌ی ما پشت فرمان، خصوصاً در مسافرت‌های طولانی مدت به آن علاقه داریم. البته قابلیتی که تسلا ارائه می‌کند کمی متفاوت است. در واقع این ویژگی وقتی فعال می‌شود که اتومبیل شما پارک شده باشد. قابلیت Caraoke تسلا همچنین موسیقی‌هایی به زبان‌های مختلف جهان ارائه می‌کند و فقط محدود به آهنگ‌های انگلیسی زبان نیست.

این ویژگی به شدت در کشور چین محبوب شد. در ژانویه گذشته، تسلا یک میکروفون مخصوص کارائوکه داخل اتومبیل را هم وارد بازار کرد که در عرض یک ساعت، کل موجودی ارائه شده خریداری شد!

حالت دفاع در برابر سلاح‌های بیولوژیکی

حالت دفاع در برابر سلاح‌های بیولوژیکی

تسلا مدل X و مدل Y و همچنین جدیدترین نسخه‌های تسلا مدل S و مدل ۳ به سیستم فیلتراسیون HEPA مجهز شده‌اند که جلوی ورود مواد شیمیایی و سمی به داخل کابین خودرو را می‌گیرد. این سیستم فیلتراسیون جلوی ورود هر چیزی از آلودگی هوا گرفته تا باکتری‌ها را می‌گیرد. در ژانویه گذشته تسلا در یک ویدیوی تبلیغاتی نشان داد که چگونه این سیستم می‌تواند از سرنشینان اتومبیل های تسلا در برابر سلاح‌های بیولوژیکی محافظت کند.

نمایشگر لمسی

نمایشگر لمسی

تمام اتومبیل های تسلا به یک نمایشگر لمسی منحصر به فرد مجهز شده‌اند که ترکیبی از سرویس‌های ویدیو گیم، پخش چندرسانه‌ای و گزارش زنده ترافیکی را ارائه می‌کند. این نمایشگر لمسی میزبان بسیاری از امکانات ماشین مثل کنترل تهویه مطبوع و مسیریابی است؛ چیزی که در هیچ اتومبیلی در بازار نمی‌توان یافت.

بازی‌های ویدیویی و سرویس‌های پخش فیلم

بازی‌های ویدیویی و سرویس‌های پخش فیلم

تسلا همچنان به بروزرسانی سیستم اطلاع‌رسانی/سرگرمی اتومبیل‌های خودش با اپلیکیشن‌هایی مثل Youtube ،Netflix و Hulu‌ ادامه می‌دهد. این سیستم گزینه‌های مختلفی مثل Theater ،Arcade ،Toybox و Browser دارد. با تنظیم Arcade، رانندگان می‌توانند از فرمان و دکمه‌های روی آن برای بازی کردن استفاده کنند یا آنکه از طریق کابل USB یک دسته بازی را وصل کرده و مثل یک کنسول بازی از نمایشگر اتومبیل خود لذت ببرید.

به خاطر داشته باشید که اکثر این قابلیت‌های سرگرم‌کننده فقط وقتی کار می‌کنند که اتومبیل شما در حالت پارک قرار داشته باشد. به طور مثال وقتی در یک ایستگاه شارژ در حال شارژ کردن اتومبیل خود یا در یک ترافیک سنگین هستید، با این امکانات می‌توانید خودتان را سرگرم کنید. یکی از رانندگان تسلا گفته که وقتی ۱۴ ساعت در یک جاده برفی گیر افتاده، در اتومبیل خود با تماشای فیلم‌های نتفلیکس سرگرم شده است.

وب‌گردی

وب‌گردی با اتومبیل های تسلا

با اتصالات باکیفیت تسلا شما می‌توانید وقتی اتومبیلتان در پارک است که وب‌سایت‌های مختلفی دسترسی پیدا کنید و خدمات مختلفی مثل Hulu ،Spotify و مدیاپلیر PLEX استفاده کنید.

تنظیم باد لاسیتک‌ها

تنظیم باد لاسیتک‌ها

تسلا به یک سیستم تنظیم خودکار باد لاستیک‌ها مجهز است که بر اساس مختصات GPS کار می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق کنترل پنل تسلا این قابلیت را به صورت دستی هم تنظیم کنند. اگر در حال سفرهای طولانی هستید و در طول مسیر متوجه تغییراتی در شرایط خودرو خود شده‌اید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

حالت نگهبان

حالت نگهبان

حالت نگهبان (Sentry Mode) به شما اجازه می‌دهد از هر کجای دنیا که اتومبیلتان در آنجا پارک است، بتوانید آن را ببینید. به طور مثال اگر شخصی با یک سبد خرید به خودرو تسلا شما ضربه بزند، بلافاصله خودرو با استفاده از دوربین‌های بیرونی خودش شروع به ضبط کرده و به شما هشدار می‌دهد که وسیله نقلیه‌تان ضربه خورده است. به لطف این قابلیت، اینکه چه کسی و چگونه به اتومبیل شما صدمه وارد کرده دیگر گنگ نخواهد بود.

سنسورهای پارک پیشرفته

سنسورهای پارک پیشرفته

سنسورهای پارک پیشرفته تسلا به رانندگان اجازه می‌دهند کاملاً نسبت به چیزهایی که به آن‌ها نزدیک می‌شوند هشیار شوند. اگر چیزی خیلی به اتومبیل نزدیک شود، خودرو شما را با نشانه‌های صوتی و تصویری مطلع خواهد کرد.

سوپر شارژرها

سوپر شارژرهای اتومبیل های تسلا

در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار ایستگاه سوپر شارژر تسلا در جهان وجود دارد و هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.‍ تسلا می‌گوید شما می‌توانید اتومبیل خود را تنها ۱۵ دقیقه در این ایستگاه‌ها شارژ کنید و تا ۲۰۰ مایل با اتومبیل خود برانید. سوپر شارژرها، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اتومبیل های تسلا نسبت دیگر اتومبیل‌ها هستند.

سوئیچ

جاسوئیچی تسلا

اگر نمی‌خواهید از گوشی موبایل یا کارت خود برای باز کردن درب اتومبیل تسلا استفاده کنید، جاسوئیچی‌های منحصر به فردی برای این خودرو طراحی شده که فوق‌العاده جذاب هستند و می‌توانید سوئیچ خودرو خود را داخل آن‌ها حمل کنید.

درب اتوماتیک

درب اتوماتیک Tesla Model X

وقتی راننده با کلید به خودرو تسلا مدل X‌ نزدیک می‌شود، قفل درب‌های آن به صورت خودکار باز شده و خود درب هم به طور کامل باز می‌شود. شما می‌توانید از طریق نمایشگر لمسی گزینه درب اتوماتیک را فعال یا غیرفعال کنید. ماه جولای ایلان ماسک این قابلیت را به عنوان «یکی از بهترین ویژگی‌های» خودرو تسلا مدل ایکس معرفی کرد.

اپلیکیشن

یکی از جذاب‌ترین چیزهایی که در مورد تسلا وجود دارد اپلیکیشن آن است که به راننده اجازه کنترل مجازی اتومبیل خود از طریق گوشی در هر جایی که هست را می‌دهد.

اگر حالت نگهبان روشن باشد، این اپلیکیشن جزئیات لحظه به لحظه گوشی را برای راننده ارسال می‌کند. شما می‌توانید وضعیت اتومبیل خود را هنگام شارژ بررسی کنید، سیستم تهویه مطبوع را کنترل کرده و حتی درب‌های خودرو را باز و بسته کنید.

بروزرسانی‌ها

بروزرسانی‌های اتومبیل های تسلا

اتومبیل های تسلا دائماً بروزرسانی‌هایی را دریافت می‌کنند که با هدف اضافه کردن امکانات جدید و «امن‌تر کردن» اتومبیل شما طراحی شده‌اند. هنگام دانلود شدن بروزرسانی می‌توانید از وسیله نقلیه خود استفاده کنید، اما وقتی در حال نصب است خودرو قابل استفاده نیست. دیگر تولیدکنندگان خودرو هم از رویکرد تسلا برای ارائه بروزرسانی‌های دائمی، تقلب کرده‌اند.

حالت Ludicrous Plus

حالت Ludicrous Plus

اگر به سرعت بیشتری نیاز دارید و می‌خواهید خودرو تسلا خود را به پیست مسابقه ببرید، می‌توانید از حالت “Ludicrous Plus” استفاده کنید. این قابلیتی است که باتری را به به دمای مطلوبی می‌رساند تا خودرو بتواند به حداکثر سرعتش دست پیدا کند.

حالت Plaid

حالت Plaid

“Plaid Mode” یکی دیگر از قابلیت‌های کاربرانی است که اتومبیل خود را به مسابقات سرعت می‌برند. در این حالت باتری‌ها و سه موتور الکتریکی تا ۱،۰۲۰ اسب بخار را تولید می‌کنند و می‌توانند در کمتر از ۲ ثانیه به شتاب ۰ تا ۹۸ کیلومتر بر ساعت برسند. این عملکردی مثل بوگاتی و لامبورگینی به اتومبیل Tesla شما می‌بخشد.

حالت Dog

حالت Dog تسلا

از آنجا که حیوانات خانگی به زندگی بسیاری از مردم راه پیدا کرده‌اند، تسلا حالتی به نام «حالت سگ» را به اتومبیل های خود اضافه کرده که دمای ایده‌آلی را برای جلوگیری از گرمازدگی حیوانات فراهم می‌کند. با استفاده از نمایشگر لمسی خودرو می‌توانید بفهمید که دما برای سگ شما مناسب است یا نیاز به تغییر دارد.

محافظ خودکار گرمای بیش از حد کابین

محافظ خودکار گرمای بیش از حد کابین

تسلا همچنین یک سیستم کنترل تهویه مطبوع خودکار را توسعه داده که مناسب محیط‌هایی با دمای بسیار بالا است. وقتی فضای کابین خالی خودرو به ۱۰۵ درجه برسد، سیستم “Cabin Overheat Protection” به صور خودکار فعال خواهد شد. ایلان ماسک در ماه جولای اعلام کرد که بروزرسانی نرم افزاری بعدی تسلا به راننده اجازه دهد خودش دمای سیستم خنک کننده داخلی را کنترل کند. ماسک می‌گوید:

محافظ خودکار گرمای بیش از حد کابین تسلا نسبت به موج‌های گرما، عملکرد متفاوتی خواهد داشت.

حالت Fart

اتومبیل‌های تسلا دارای حالت سرگرم‌کننده‌ای به نام “Fart Mode” هستند که به اتومبیل امکان تولید صدایی مثل شکست باد را می‌دهند. راننده حتی می‌تواند انتخاب کند که صدا از کدام بلندگو پخش شود تا این تصور ایجاد شود که صدا از سمت یک صندلی خاص است.

این خودروساز پیشتر هم حالتی به نام Boombox را ارائه می کرد که به کاربر اجازه می‌داد صدای بوق اتومبیل خود را با صداهای سرگرم‌کننده‌ای مثل تشویق تماشاگران عوض کند. اگرچه این ویژگی به خاطر نگرانی‌های امنیتی، از ماه فوریه گذشته غیرفعال شده است.

صندوق حمل بار در جلو

صندوق حمل بار در جلو

اکثر خودروها یک صندوق حمل بار را در بخش عقبی خود ارائه می‌کنند، اما تسلا در عوض از محفظه‌ای کوچک‌تر به نام «فرانک» در جلوی اتومبیل خود برای حمل چمدان‌ها و ساک‌ها استفاده کرده که فوراً توسط دیگر رقبا کپی‌برداری شد. به طور مثال پیکاپ الکتریکی فورد F-150 Lightning هم از چینن ویژگی برخوردار است.

سانسور متن ترانه‌ها

سانسور متن ترانه‌ها

از طریق اپلیکیشن پخش موسیقی تسلا، شما می‌توانید متن ترانه‌ها را سانسور کنید که گزینه‌ای عالی برای سفر به همراه کودکان است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*