مقایسه پژو پارس tu5 با کوییک اتومات

مقایسه پژو پارس tu5 با کوییک اتومات

در این مطلب به مقایسه پژو پارس tu5 با کوییک اتومات خواهیم پرداخت و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و بازار خرید و فروش آنها را بررسی می‌کنیم.

خرید خودرو در شرایط فعلی بازار دشوار شده، چرا که صنعت خودروزسازی ما در حال حاضر دچار رکود است و قیمت‌ها نیز به طرز غیر قابل باوری افزایش یافته است. قرار بر این بود که به زودی واردات خودرو آزاد شود، اما همچنان خبری از ورود خودروهای خارجی به بازار داخلی نیست.

کوییک اتومات بخریم یا پژو پارس TU5 ؟

امروز به سراغ دو خودروی جذاب و اقتصادی بازار رفته‌ایم که می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند. کوییک اتوماتیک از شرکت خودروسازی سایپا و پژو پارس tu5 از گروه خودروسازی ایران خودرو، دو محصولی هستند که مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این دو خودرو در سطح قیمتی تقریبا یکسانی قرار دارند و به نظر می‌رسد با همدیگر رقابت خوبی خواهند داشت.

اگر قصد خرید خودرو داشته باشید، می‌دانید که انتخاب بین کوییک اتوماتیک و پژو پارس tu5 کار آسانی نیست، چرا که هم قیمت این دو محصول یکی است و هم کارایی و عملکرد آنها قابل قبول و رضایت‌بخش است. در این مطلب قصد مقایسه پژو پارس tu5 با کوییک اتوماتیک را داریم و می‌خواهیم ارزش خرید هر یک را به دقت بررسی کنیم.

پژو پارس

مقایسه پارس تیو 5 با کوییک اتوماتیک از نظر طراحی ظاهری

همان‌طور که می‌دانید خودروهای داخلی ما چه کوییک اتوماتیک باشند و چه پژو پارس tu5 دارای طراحی ظاهری چندان دلچسب و مدرنی نیستند و فضای کابین آنها نیز همچون طراحی ظاهری چنگی به دل نمی‌زند. اگر بخواهیم این دو خودرو را با محصولات جدید مقایسه کنیم، نکته مثبت و قوتی در آنها دیده نمی‌شود.

با این حال کوییک اتوماتیک طراحی به‌روزتر و مدرن‌تری نسبت به پژو پارس قدیمی دارد، اما اگر به ظاهر و کابین آن دقیق‌تر نگاه کنیم نمی‌توانیم آثاری از زیبایی ببینیم. به هر حال هم کوییک و هم پژو پارس با اقبال عامه مواجه شده و موفق شده‌اند که در بازار کم‌رونق و بسته ایران نظر عمده مشتریان را جلب کنند. اغلب مشتریان این دو خودرو اقشار متوسط جامعه هستند که توان خرید محصولات گران‌قیمت را ندارند.

خوشبختانه محصول ایران خودرو در فضای داخلی و کابین خود دارای طراحی قابل قبول‌تر و مشتری‌پسندتری است. هم جادار است و فضای خوبی دارد و هم صندلی‌های عقب آن و فضای صندوق بار آن برتری محسوسی نسبت محصول سایپا دارد. قابل توجه این که فضای صندوق بار پژو پارس حدود 470 لیتر گنجایش دارد در حالی که فضای صندوق بار کوییک اتوماتیک تنها 225 لیتر ظرفیت خواهد داشت. نکته‌ای که در مورد کوییک اتومات قابل ذکر به نظر می‌رسد، برخورداری آن از نمایشگر لمسی 7 اینچی و فرمان متفاوت و اسپرت نسبت به نسخه‌های معمولی کوییک است.

مقایسه کوییک اتوماتیک با پژو پارس تیو 5 از نظر مشخصات فنی

یکی از مولفه‌های مهم برای خرید خودرو، مشخصات فنی آن محصول است. خوشبختانه در این قسمت پژو پارس تیوفایو موفق شده با پیشرانه 16 سوپاپه خود، پیشرانه 8 سوپاپه 1.5 لیتری کوییک را شکست دهد و پیروز میدان باشد. با پیشرانه کوییک می‌توان حداکثر قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را به عنوان خروجی دریافت کرد و این در حالی است که موتور قدرتمندتر پژو پارس tu5 قادر است قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن‌متر را تولید کند.

کوییک اتومات

گیربکس پژو پارس 5 سرعته دستی است و جعبه دنده اتوماتیک کوییک از نوع سی وی تی خواهد بود و همین نقطه قوت و مزیت این خودرو در مقایسه با پژو پارس تیوفایو است و راننده می‌تواند از شر دنده‌کشی‌های طاقت‌فرسا خلاصی یابد. اما اگر بخواهیم از کیفیت سواری پارس صحبت کنیم باید اول از همه کیفیت سیستم تعلیق مناسب و قابل قبول آن را مثال بزنیم. سیستم فنربندی محصول ایران خودرو می‌تواند ضربات سنگین را جذب خود کند، کنترل بهتری به راننده بدهد و سواری نرم‌تری در اختیار او بگذارد.

صفر تا صد و شتاب اولیه و ثانویه کوییک اتومات و پژو پارس TU5 همچون خودروهای پرقدرت دیگر نیست و نباید انتظارات عجیب و غریب از آنها داشت. این موضوع بیشتر از همه راجع به پژو پارس صدق می‌کند، چرا که نسبت به مدل‌های 1800 خود چابکی و سرعت کمتری ارائه می‌دهد و از طرفی چون محصول سایپا مجهز به گیربکس CVT شده نمی‌تواند چابکی چندان دلچسبی ارائه کند. به هر حال چابکی پارس بهتر و بیشتر از کوییک اتومات است و علت آن جعبه دنده دستی پارس خواهد بود.

موتور هر دو محصول تنفس طبیعی است و این باعث می‌شود تا استهلاک کمتری نصیب آنها شود. موتور پارس تیو 5 دارای حجم 1.6 لیتر بوده و حجم موتور کوییک 1.5 لیتری خواهد بود. همچنین محصول سدان ایران خودرو به طور ترکیبی و در هر 100 کیلومتر 7.24 لیتر سوخت مصرف می‌کند و این در حالی است که کوییک 7.7 لیتر بنزین استفاده خواهد کرد. حداکثر سرعت پارس 190 کیلومتر بر ساعت و کوییک 160 کیلومتر بر ساعت است.

مقایسه پژو پارس تیو 5 با کوییک اتوماتیک از نظر امکانات رفاهی

همان‌طور که گفتیم کوییک اتوماتیک خودروی مدرن‌تر و تازه‌واردتری نسبت به پژو پارس تیوفایو است، چرا که قدمت محصول ایران خودرو به سال‌ها قبل برمی‌گردد. از آنجایی که سایپا کوییک را چند سال است راهی بازار کرده، امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتری روی آن گذاشته و تحویل مشتریان داده است.

پژو پارس

از جمله امکانات و آپشن‌هایی که در کوییک اتومات دیده شده، ولی کمبود آنها در پژو پارس احساس می‌شود، نمایشگر لمسی مولتی مدیا، کروز کنترل، فرمان برقی، دوربین عقب، چراغ روشنایی روز و ورود بدون کلید است. البته سدان ایران خودرو هم مجهز به امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، آینه‌های تاشونده برقی و تنظیم برقی صندلی‌های جلو است که در کوییک اتوماتیک وجود ندارند.

متاسفانه چون این دو محصول در موسسه‌های معتبر جهانی تست‌های فنی و ایمنی خود را پشت سر نگذاشته‌اند، نمی‌توان در مورد ایمنی و تجهیزات آنها صحبت کرد، ولی می‌توان گفت که چون پلتفرم تعبیه شده روی آنها قدیمی است، نمی‌توان روی امنیتشان حساب باز کرد.

از طرفی نکته مهم دیگر درباره تجهیزات این دو محصول، ابتدایی بودن آنها است و صرفا شامل مواردی نظیر دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و EBD و سنسور پارک عقب می‌شود. ناگفته نماند که کوییک اتوماتیک مجهز به سنسور فشار باد تایر و ترمز کمکی هم هست.

سخن پایانی

گفتیم که قیمت پژو پارس TU5 و کوییک اتوماتیک در یک سطح قرار دارد و خوشبختانه بازار خرید و فروش هر دوی این محصولات نیز پررونق دنبال می‌شود. البته باید خاطرنشان کنیم که نسخه‌های دستی کوییک بسیار بهتر از نسخه اتوماتیک آن هستند و زودتر به فروش می‌رسند. در هر حال بازار این خودرو خوب است و داغ دنبال می‌شود.

کوییک اتومات

در آن سوی میدان با پژو پارس تیوفایو ایران خودرو سر و کار داریم. این خودرو مشتریان زیادی دارد و وضعیت این سدان نسبت به رقیب هاچ بکی‌اش بهتر ارزیابی می‌شود. در نهایت بد نیست این‌گونه جمع‌بندی کنیم که کوییک اتوماتیک در قسمت‌هایی نظیر امکانات رفاهی و برخورداری از جعبه دنده اتوماتیک بهتر از رقیب خود ظاهر شده است.

همچنین اگر معیار شما برای خرید یک خودرو مواردی مثل جادار بودن کابین، پرستیژ و کلاس بالاتر، صندوق عقب بزرگتر، کیفیت سواری بهتر، پیشرانه نرم‌تر، چابکی و شتاب کمتر و هزینه‌های نگهداری کمتر است، می‌توانید پژو پارس TU5 را انتخاب کنید.