پلتفرم های اینترنتی خارجی

معاون رئیس جمهور: پلتفرم های اینترنتی خارجی به شرط داشتن نمایندگی در ایران، قادر به فعالیت خواهند بود

معاون پارلمانی رئیس جمهور در تازه‌ترین اظهارات خود از شرط داشتن نمایندگی برای اجازه فعالیت پلتفرم های اینترنتی خارجی در ایران خبر داده است.

سید محمد حسینی به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور، روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری حضور یافت و ضمن تاکید بر اهمیت رسانه‌ها در جهان امروز، از پیشرفت‌های عظیم ایران در زمینه مدیریت و کنترل فضای سایبری در آینده‌ای نه‌چندان دور خبر داد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یکی از مأموریت‌های اصلی و بسیار مهم شورای عالی فضای مجازی را تنظیم آداب و سیاست‌های حکمرانی سایبری کشور دانست و گفت: «البته همان‌طور که در اداره کشور تدبیر ضروری است، حکمرانی سایبری هم باید حکیمانه و عالمانه باشد.»

معاون رئیس جمهور درباره حضور و فعالیت پلتفرم‌ های اینترنتی خارجی و شبکه‌های جهانی مختلف در فضای سایبری ایران گفت: «اگر پلتفرم‌ های اینترنتی خارجی و شبکه‌های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضوری پررنگ داشته باشند و به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند، هیچ ایرادی ندارد؛ اما در وهله اول باید در ایران دفتر و نمایندگی رسمی داشته باشند. این موضوع به این دلیل است که اگر اتفاقاتی مانند کلاهبرداری یا ایجاد مزاحمت برای مردم در بستر این پلتفرم‌ها و شبکه‌ها رخ دهد، افراد مسئول و شناخته شده‌ای برای پاسخگویی وجود داشته باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: «برخی بر این باورند که شبکه های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف، امکان آزادی بیان و حق انتخاب را به مردم می‌دهند؛ در صورتی که پلتفرم‌ها به شکلی هوشمندانه فضای فکری مردم را مدیریت می‌کنند و عموم شبکه های اجتماعی نیز در حال تغییر سبک زندگی، افزایش شکاف نسلی، تولید توهم و ابهام و تردید با تولید شایعه و اخبار بدون منبع و در نتیجه تشویش افکار عمومی هستند.

باید ببینیم آیا پلتفرم های اینترنتی خارجی و شبکه‌های جهانی خواهان حضور و فعالیت در فضای سایبری ایران هستند یا خیر؛ و اگر این میل به صورت ناخودآگاه وجود داشته باشد، آیا حاضر به تاسیس نمایندگی و دفاتر رسمی در ایران خواهند بود؟ نظر شما در این باره چیست؟