بررسی ایران خودرو تارا

بررسی ایران خودرو تارا ؛ مشخصات فنی، آپشن ها، مزایا و معایب

در این مطلب به بررسی ایران خودرو تارا می‌پردازیم و علاوه بر این که مشخصات فنی و امکانات آن را بررسی می‌کنیم، مزایا و معایب آن را شرح می‌دهیم.

صنعت خودروسازی کشور ما در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد و همچون بیماری است که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. تنها در صورتی وضع بازار خودرو سر و سامان پیدا می‌کند که دولت در برخی از موضوع‌ها دخالت خود را کم کند و بگذارد خودروسازان خود نسبت به آینده این صنعت تصمیم‌گیری کنند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی ایران خودرو تارا بپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت این سدان تازه وارد را زیر ذره‌بین قرار دهیم تا ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر. تارا محصولی تازه از شرکتی ایرانی است که داستان جالبی هم دارد. این خودرو حدودا یک سالی می‌شود که وارد بازار شده و مورد استقبال خریداران قرار گرفته است.

بررسی ایران خودرو تارا

دانستن مزایا و معایب یک خودرو می‌تواند در خرید و انتخاب آن به مشتریان کمک کند و ما هم قصد داریم در این مقاله راهنمای خرید کاملی راجع به آن بنویسیم. این سدان ایرانی قیمت بسیار بالایی ندارد و اگر دستتان باز باشد می‌توانید به فکر خرید آن باشید.

تارا دنده ای

حوالی سال‌های 1395 به بعد بود که برجام منعقد شد و توافق کوتاه‌مدتی بین کشور ما و سایر کشورهای طرف قرارداد به وجود آمد. در آن زمان طرفین متعهد شدند برخی از تحریم‌ها را از روی دوش ایران بردارند و خوشبختانه در همین حین برخی از شرکت‌های خودروسازی که پیش‌تر در ایران نمایندگی داشتند در بازار ما حضور یافتند.

یکی از تعهدات پسابرجامی شرکت پژو فرانسه این بود که بعد از عرضه پژو 2008 اقدام به تولید خودروی پژو 301 کند، اما درست زمانی که همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت، مجددا آمریکا از این توافق خارج شد و برجام از بین رفت. تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی برگشت و شرکت‌های خودروسازی بار دیگر کشور ما را ترک کردند.

جالب اینجاست که در آن زمان چند نسخه از پژو 301 وارد کشور و تحویل مشتریان شد تا ایران خودرو بازخورد مشتریانش را نسبت به این محصول بسنجد. خوشبختانه تنها نکته مثبتی که در این میان وجود داشت این بود که ایران خودرو توانست امتیاز پلتفرم پژو 301 را از شرکت فرانسوی پژو بگیرد.

نمای عقب تارا

سال‌های بعد از خروج فرانسوی‌ها از ایران، شرکت ایران خودرو به علت هزینه‌های بالایی که متحمل شده بود و همچنین به خاطر نداشتن خودروی جدیدی برای عرضه، اقدام به ساخت خودروی تارا کرد. بنابراین پلتفرم و بدنه تارا ایران خودرو همان پلتفرم و بدنه پژو 301 است، ولی مابقی بخش‌های آن داخلی‌سازی شده است. تارا در سال 1398 با نام K132 معرفی شد و سال گذشته روی خط تولید این کمپانی قرار گرفت. گفتنی است این خودروی سدان ملی در دو نسخه گیربکس دستی و اتومات عرضه شده و نسخه اتومات آن با تأخیر چند ماهه به دست مشتریان رسیده است.

طراحی ظاهری تارا ایران خودرو

خوشبختانه می‌توان گفت ایران خودرو تارا اولین محصولی از این شرکت بود که توانست ظاهر جدید و متفاوتی داشته باشد. در نمای جلوی این سدان تازه‌وارد شاهد تعبیه چراغ‌های چندضلعی هستیم که گرافیک مدرن و به‌روزی دارند. چراغ‌های روشنایی روز این خودرو در قسمت فوقانی چراغ‌های مه‌شکن قرار گرفته‌اند و روی کاپوت شاهد خطوط عضلانی هستیم که چهره خودرو را خشن و جذاب کرده است.

بیشتری شباهت تارا با پژو 301 در قسمت جانبی این خودرو دیده می‌شود. نمای این قسمت ساده طراحی شده و در حد و اندازه یک خودروی اقتصادی دیده می‌شود. در نمای پشتی چراغ‌های به هم پیوسته ظاهر زیبا و مدرنی را رقم زده‌اند، ولی متاسفانه گرافیکی که در آنها به کار رفته مورد پسند اغلب مشتریان نیست.

تفاوت‌های تارا اتوماتیک با نسخه دنده‌ای در قسمت‌هایی نظیر تزئینات کرومی روی دستگیره درها و پایین شیشه‌های جانبی، سانروف روی سقف، رینگ آلومینیومی و جلو پنجره‌ای لانه زنبوری یا شبکه‌ای مشهود است و این دو نسخه بدین ترتیب از یکدیگر متمایز می‌شوند.

موتور تارا

از دیگر بخش‌هایی که بسیار شبیه پژو 301 فرانسوی است، کابین و فضای داخلی این سدان ملی است. تنها تفاوت و تغییری که در این خودرو دیده می‌شود طرح غربیلک فرمان و چینش برخی از کلیدهای درون کابین خواهد بود. خوشبختانه در کابین این محصول همه چیز خوب و مناسب ارزیابی می‌شود و باز هم از دیگر تفاوت‌های تارا اتومات با دنده‌ای در رودری‌های متفاوت درهای جلو است.

بررسی ایران خودرو تارا از نظر مشخصات فنی

محصول سدان تازه وارد ایران خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که استهلاک کمتری نسبت به موتورهای توربوشارژ دارد. ایران خودرو پیشرانه EC5 را سال‌ها پیش ایرانیزه کرده و حالا نسخه ارتقا یافته این موتور را روی تارا نصب کرده است.

پیشرانه مذکور مجهز به سیستم زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و پمپ روغن متغیر است و می‌تواند در حالت عادی قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را تولید کند. قوای محرکه این خودرو از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

تارا دنده‌ای در هر 100 کیلومتر حدود 7.1 لیتر ترکیبی سوخت مصرف می‌کند و می‌تواند در عرض 12.5 ثانیه از صفر مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. در نسخه اتوماتیک اعداد و ارقام مذکور اندکی افزایش می‌یابند و مصرف سوخت 7.3 لیتر و شتاب اولیه هم 13 ثانیه می‌شود.

کابین تارا

امکانات رفاهی تارا ایران خودرو

امکانات هر خودرویی برای مشتریان ایرانی مهم است و اصولا خریداران دوست دارند با آپشن‌های بیشتری یک خودرو را بخرند. از جمله آپشن‌های تارا ایران خودرو می‌توان به مولتی‌مدیا با مانیتور لمسی، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سنسور پایش فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، قفل مرکزی با ریموت، راهنمای تعویض دنده (GSI)، فرمان با نیروی کمکی برقی و کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، تهویه مطبوع الکتریکی، رینگ فولادی طرح اسپرت، دی‌لایت، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) و 2 ایربگ اشاره کرد.

در نسخه دنده‌ای لیست بلندبالا و کاملی از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دیده نمی‌شود، اما نسخه اتوماتیک این سدان جدید مواردی نظیر آینه‌های جانبی تاشو برقی، کی‌لس استارتر، سانروف، روکش چرمی فرمان و دسته‌دنده، روکش چرم و پارچه صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور نور، سنسور باران، رینگ آلومینیومی و ایربگ‌های جانبی دارد.

مزایای تارا

تا اینجا دانستیم که ایران خودرو تارا مشخصات فنی و امکانات رفاهی مناسب و قابل قبولی دارد و می‌تواند مشتریان ایرانی را راضی نگه دارد. هم‌اکنون قصد داریم مزایای این خودرو را برشماریم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

تارا اتومات تجربه رانندگی

1. اولین مزیت: کابین و صندوق جادار

خانواده‌های ایرانی اغلب نیازمند خودرویی هستند که جادار باشد و بتوانند با آن به مسافرت‌های طولانی بروند. خوشبختانه تارا هم فضای کابین جاداری دارد و هم قسمت صندوق بار آن گنجایش زیادی خواهد داشت. البته گفتنی است که این خودرو چندان بزرگ محسوب نمی‌شود و حتی از نظر بیرونی از دنا پلاس کوچک‌تر است، ولی ایران خودرو از این سدان نهایت استفاده را کرده است.

کابین ایران خودرو تارا می‌تواند حداکثر 5 سرنشین را به راحتی و بدون دردسر در خود جای دهد و همان‌طور که گفتیم ظرفیت صندوق بار آن 640 لیتر است که در مقایسه با سایر سدان‌های موجود در بازار بی‌نظیر خواهد بود.

2. دومین مزیت: پیشرانه به روز و کم استهلاک

پیش‌تر گفتیم که تارا مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی 1.6 لیتری است که TU5 نام دارد و از روی موتور EC5 ایرانیزه شده است. خوشبختانه این موتور مجهز به امکاناتی نظیر سیستم زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها است و پمپ روغن دارد. در مجموع این پیشرانه استهلاک پایینی دارد، هم پربازده است و هم صدای کمی تولید می‌کند.

3. سومین مزیت: تجهیزات ایمنی قابل قبول

از آنجایی که پلتفرم این خودرو همان پلتفرم پژو 301 است، به‌روزتر و مدرن‌تر از محصولات فعلی بازار ایران محسوب می‌شود و استانداردهای بیشتری را پشت سر گذرانده است. بنابراین از نظر سطح ایمنی خودروی قابل قبولی ارزیابی می‌شود. برای مثال تارا مجهز به استاندارد حفاظت از عابر پیاده است.

کابین تارا

از دیگر امکانات و تجهیزات این خودرو می‌توان به ورقه‌های بدنه دو فازی با استحکام بالا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کنترل کشش اشاره کرد. با این اوصاف نباید چندان نگران امنیت این خودرو در تصادف‌ها باشید.

4. چهارمین مزیت: امکانات رفاهی نسخه اتوماتیک

آخرین مزیتی که می‌توان برای تارا ایران خودرو عنوان کرد، امکانات و آپشن‌های رفاهی این خودروی سدان است. این خودرو در نسخه اتوماتیک خود مجهز به امکانات رفاهی شده که می‌تواند به راحتی نظر مشتریان بسیاری را جلب کند. همین امکانات رفاهی باعث شده تا این خودرو تبدیل به گزینه‌ای اقتصادی با ارزش خرید بالا شود.

معایب تارا ایران خودرو

هر خودرویی در کنار مزایا و نقاط قوتی که دارد، مطمئنا دارای معایب و ایرادهایی است که باید هنگام خرید به آنها دقت کنید. در ادامه معایب و نقاط ضعف ایران خودرو تارا را بیان خواهیم کرد.

1. اولین عیب: نداشتن ارگونومی مناسب در کابین

گفتیم که تارا کابین و صندوق بار جادار و خوبی دارد، اما نباید فراموش کرد که این مزیت به قیمت ارگونومی ضعیف آن تمام شده است. از آنجایی که در ساخت و طراحی کابین این محصول از روی کابین پژو 301 تقلید شده، بنابراین در برخی نقاط صرفه‌جویی بیش از حد شده و ارگونومی ضعیفی را به وجود آورده است.

تارا آپکو

برای مثال کلیدهای شیشه بالابر در کنسول میانی قرار دارند یا محل قرارگیری دکمه‌های تنظیم آینه‌های جانبی و دکمه استارت در سمت چپ ستون فرمان است و مکان این تجهیزات چندان در دسترس راننده قرار ندارد.

2. دومین عیب: کمبود امکانات رفاهی در نسخه دنده ای

همان‌طور که در قسمت مزایا از تنوع آپشنی و امکانات رفاهی مناسب نسخه اتوماتیک گفتیم، تارا در نسخه دنده‌ای از کمبود امکانات رفاهی رنج می‌برد. قیمت تارا دنده‌ای نسبت به رقبا مناسب است و باید آپشن‌هایی مثل رینگ آلومینیومی، دوربین دید عقب و سانروف در آن وجود می‌داشت.

3. سومین عیب: طراحی ضعیف نمای عقب

همین که ایران خودرو موفق شده خودرویی زیبا و خوش‌فرم مثل تارا تولید کند، نشان‌دهنده تلاش مهندسان این شرکت در راستای متنوع‌سازی سبد محصولات آنها است. از طرفی اقدام آنها در جهت تغییر بدنه پژو 301 و تبدیل آن به خودرویی جدید تحسین‌برانگیز است. متاسفانه اگر طراحان این خودرو کمی وقت بیشتری روی نمای پشتی آن می‌گذاشتند اوضاع بهتر از قبل می‌شد.

تارا آپکو

البته این موضوع در کیت آپکو تا حدود زیادی برطرف شده و چراغ‌های عقب این نسخه بسیار زیباتر طراحی شده‌اند. همچنین شرکت آپکو یک مدل دیگر از چراغ عقب را برای تارا طراحی کرده که جالب توجه به نظر می‌رسد. سوال مهم این است که چرا ایران خودرو از این چراغ‌های زبیا در محصولات فعلی‌اش استفاده نمی‌کند؟

سخن پایانی

به عنوان جمع‌بندی بررسی ایران خودرو تارا باید بگوییم که این خودرو دارای امکانات و مشخصات قابل قبولی است و اگرچه این خودرو در شرایط تحریمی تولید شده، ولی خوب از آب درآمده است. بنابراین اگر به دنبال یک خودروی سدان جادار هستید که بتواند شما را در جاده و مسافرت‌های طولانی همراهی کند، شک نکنید که تارا گزینه مناسبی خواهد بود.