آرمان شهر Line

گشتی در آرمان شهر Line، بهشت گم‌شده در عربستان + ویدیو

عربستان به عنوان بخشی از پروژه نئوم در حال طراحی آرمان شهر Line است که می‌تواند سطح زندگی مردم را با ایده‌های آینده‌نگرانه متحول کند.

محققان و مهندسان مدام در حال کار روی حل بحران اقلیمی هستند که باعث امواج گرمای غیرمعمولی بوده و نیم کره شمالی را هم درگیر خودش کرده است. اگر کشورهای توسعه یافته جهان و در رأس آن‌ها ایالت متحده نتوانند تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حد قابل توجهی کاهش دهند، علم به ما می‌گوید که اثرات گرم شدن هوا می‌تواند شدیدتر و دائمی شود!

بیشتر بخوانید:

لاین، شهری از جنس رویا که بن‌سلمان آن را در قلب عربستان احداث می‌کند

در حال حاضر راه‌حل‌هایی مثل اتومبیل‌های الکتریکی و حباب‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نبوغ خاصی در دنیای مهندسی وجود ندارد و مخترع‌هایی از سراسر جهان به دنبال ارائه طرح‌هایی برای ساخت شهرهایی جدید هستند که می‌تواند فروپاشی آب و هوایی را دور بزند.

ویدیوی معرفی آرمان شهر لاین با زیرنویس فارسی

عربستان سعودی طرح مفهومی یک شهر آینده‌نگرانه به نام “The Line” را ارائه کرده که شهری به شکل یک خط مستقیم با طول ۱۷۰ کیلومتر است. این شهر به گونه‌ای طراحی شده که ارتفاع ۵۰۰ متری و عرض ۲۰۰ متری دارد. در حال حاضر آرمان شهر Line در فاز آزمایشی قرار دارد که این یعنی همه‌ی عکس‌ها و ویدیوهای ارائه شده رندرهای سه‌بعدی هستند؛ اما شبیه به طرح‌های مفهومی علمی-تخیلی یک شهر آرمانگرایانه مثل شهر Citadel بازی Mass Effect هستند.

وقتی تصاویر شهر لاین را از بالا می‌بینیم، در وسط دو دیواره‌ی آینه‌ای غول پیکر برخواسته از زمین است که جایی در بیابان‌های شمال عربستان سعودی و دریای سرخ قرار دارد.

آرمان شهر Line توسط محمد بن سلمان حمایت می‌شود

آرمان شهر Line

لاین، تنها بخشی از یک پروژه عظیم‌تر تحت حمایت عربستان سعودی برای توسعه منطقه‌ای در شمال غربی این کشور به نام NEOM است. نئوم مجموعه شهرهایی در مجاورت یکدیگر است که هر کدام دارای ویژگی‌ها و سبک منحصر به فرد خود هستند و هر یک با هدف متفاوتی ایجاد می‌شوند. به طور مثال یکی از مناطق صنعتی نئوم، منطقه “Oxagon” است، در حالی که منطقه “Trojena” هم به یک منطقه تفریحی و توریستی تبدیل می‌شود. اما Line بیشتر یک منطقه مسکونی و تجاری با ایده‌هایی آینده‌نگرانه است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در روز سوم مرداد ماه در بیانیه‌ای از اهداف خود برای آرمان شهر Line گفت. او می‌گوید: «در راه‌اندازی سال گذشته لاین، ما تعهد به یک انقلاب تمدنی شدیم که بر اساس یک تغییر اساسی، انسان‌ها را در اولویت برنامه‌ریزی شهری قرار می‌دهد. این شهر میزبان ۹ میلیون شهروند خواهد بود، در حالی که طی کردن مسیر آن از ابتدا تا انتها تنها ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و دسترسی هر شخصی به امکانات رفاهی مثل خدمات درمانی، خدمات اضطراری، مدارس و مراکز خرید از هر جایی که باشد تنها با ۵ دقیقه پیاده‌روی ممکن می‌شود.

آرمان شهر Line

گرچه این شهر با هدف انعکاس دادن پیشرفت انسان به طرف اقتصاد پاک طراحی شده، اما شاید ریشه‌های این شهر به اندازه‌ای که چشم‌انداز نئوم آینده را نشان می‌دهد، روشن نباشد. این شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری قرار است ۲۰ هزار نفر از اعضای قبیله هویتات را آواره کند و حتی در تجمع‌های اعتراضی که مردم این ناحیه تاکنون انجام داده‌اند، بسیاری از معترضان توسط دولت عربستان سعودی دستگیر و زندانی هم شده‌اند. به هر ترتیب، انتظار نمی‌رود با وجود این مشکلات و موانع، ساخت آرمان شهر Line عربستان حداقل تا سال ۲۰۳۰ ساخته شود.