هیوندای ربات

هیوندای و کیا در پی ساختن یک ربات فضایی برای سفر به ماه هستند

شرکت هیوندای قصد دارد با توسعه‌ی ربات هایی پیشرفته در اکتشافات فضایی مشارکت کند و حتی در ساخت جامعه‌ای آرمانی پیشگام شود.

هیوندای و زیرمجموعه‌ی آن، کیا با همکاری شش موسسه کره‌ای دیگر، دست به دست هم داده‌اند تا با ساخت ربات های پیشرفته، پروژه‌های حمل و نقلی را برای گردش در سطح ماه توسعه دهند. این دو خودروساز هنوز از نوع ربات‌هایی که برای ماموریت‌های بعدی ماه تولید خواهد شد، پرده‌برداری نکرده‌اند؛ اما تمرکز بر روی تحمل و تطابق با شرایط سخت بر روی تنها قمر طبیعی زمین خواهد بود. جالب اینجاست که تصاویر مفهومی منتشر شده توسط هیوندای نشان می‌دهد که این تیم روی ربات‌های چهارپا، مانند روبات‌های ساخته شده توسط موسسه «Boston Dynamics» تمرکز کرده است؛ موسسه‌ای که اکنون تحت مالکیت هیوندای قرار دارد. لازم به ذکر است که هیوندای اخیرا از ربات‌های «اسپات» (ساخت موسسه بوستون) برای گشت‌زنی‌های شبانه در سطح کارخانه‌اش استفاده می‌کند.

ویدئوی باورنکردنی از پارکور ربات‌های بوستون داینامیکس را از دست ندهید.

به عنوان بخشی از جدیدترین همکاری هیوندای و کیا با موسسات تحقیقاتی، یک شورای مشورتی ایجاد شده است که از ماه اوت به این برنامه‌ها جامه عمل می‌پوشاند. به گفته هیوندای، هدف اصلی «تعریف مفهوم تحرک در اکتشاف ماه» و اجرای این طرح‌ها در عملیات اکتشافی ماه است. این پروژه که شامل مشارکت نهادهای خصوصی و دولتی می‌شود، به عنوان یک بستر آزمایشی برای ایجاد راه‌حل‌های حمل و نقلی کارآمدتر در زمین هم عمل خواهد کرد.

با این مشارکت، هیوندای به دنبال معرفی خود به عنوان کاندیدایی برای توسعه‌ی راه حل‌های رباتیک و حرکتی در ماموریت‌های آینده‌ی ماه و فراتر از آن است. در عصری که خصوصی‌سازی اکتشافات فضایی به ایده‌ای داغ و جذاب تبدیل شده است و حتی سازمان‌هایی مانند ناسا هم از خدمات اشخاص خصوصی استقبال می‌کنند، جاه‌طلبی هیوندای و ربات هایش چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

هیوندای ایده‌های بیشتری در ذهن دارد؛ عصر ظهور ربات ها

ربات ملخی هیوندای

ربات بدون سرنشنین هیوندای، مناسب فعالیت در مناطق ناهموار

همکاری هیوندای و کیا قابل توجه است، اما این اولین تلاش خودروساز کره جنوبی برای فعالیت در حوزه ربات ها نیست. اوایل این ماه، هیوندای از پروژه‌ی جذاب «Habitat One» رونمایی کرد؛ یک کانسپت از مسکن پایدار برای جامعه‌ای بدون کربن. این پروژه ربات هایی را معرفی می‌کند که وقتی حرکت انسان را در نزدیکی خود تشخیص دهند، به پلتفرم‌های سکونتی تبدیل می‌شوند؛ منظور درختی با چاپ سه بعدی است که اکسیژن را در محیط آزاد می‌کند. به علاوه‌ی مفاهیم بیولوژیکی دیگر برای یک زیستگاه سازگار با محیط زیست.

در فوریه 2021، هیوندای یک خودروی متحرک (UMV) به نام ربات هوشمند گشت و گذار زمینی «ایکس 1» (TIGER) را به نمایش گذاشت؛ وسیله نقلیه‌ی روباتیکی که برای حمل محموله‌ها در مناطق بسیار ناهموار طراحی شده است. این ربات هیوندای دارای سیستم حرکتی منحصر به فرد با چرخ و پاهای روباتیک است که کنترل حرکتی 360 درجه را به آن ارائه می‌دهد. این دستگاه بدون سرنشین، مناطقی را هدف قرار می‌دهد که در اثر بلایای طبیعی آسیب دیده‌اند، اما می‌توان آن را برای کاوش در سطح ماه هم بهینه‌سازی کرد.

ضمنا هیوندای یک ربات مشابه و در حال توسعه به نام «صعود» (Elevate) دارد که مهندسان کره‌ای، آن را در دسته‌ی «خودروی الکتریکی با پاهای رباتیک» طبقه‌بندی کرده‌اند. البته این ربات به عنوان «ماشین راه‌رونده» هم توصیف شده است و چرخ‌هایی دارد که بر روی پاهای چند مفصلی نصب شده است؛ طرحی که از پاهای ملخ الهام گرفته شده است و به آن اجازه می‌دهد از سطوح مختلف بالا برود، بپرد و حتی برخلاف جریان آب حرکت کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*