یو اس دی کوین و تتر

یو اس دی کوین به زودی تبدیل به برترین استیبل کوین بازار خواهد شد

یو اس دی کوین (USDC) به احتمال زیاد تا کمتر از سه ماه دیگر، با کنار زدن تتر (USDT) تبدیل به برترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال می‌شود.

طبق تحقیقات Arcane Research احتمالا طی چند ماه آینده تتر بعد از سال‌ها پرچمداری جایگاهش را به مهمترین رقیب خود تقدیم خواهد کرد؛ یو اس دی کوین به احتمال زیاد تا اکتبر 2022 (آبان 1401) به برترین استیبل کوین بازار رمز ارزها از نظر مارکت کپ (ارزش بازار) تبدیل می‌شود. به عقیده این شرکت تحقیقاتی، تلاش کنسرسیوم سنتر (Centre) برای شفاف‌سازی بیشتر درباره ذخایر پول فیات خود یکی از دلایل اصلی رشد این استیبل کوین بوده است.

استیبل کوین‌ها آمده‌اند تا نقشی مشابه پول فیات را در بازار ارزهای دیجیتال ایفا کنند. تریدرها در بازار پرنوسان رمز ارزها به پناهگاهی امن نیاز دارند؛ باید بتوان در شرایط بحرانی از ضرر بیشتر جلوگیری کرد یا بعد از رسیدن به سود مورد نظر خیلی زود از بازار خارج شد. در صورت مبادله مستمر رمز ارزها با وجه رایج کشور محل زندگی، علاوه بر اتلاف وقت، متحمل کارمزدهای زیادی خواهیم شد، اما به لطف استیبل کوین‌ها این مشکل برطرف شده است. در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال اصطلاحا پایدار، تتر سال‌ها است با اختلاف پرچمداری می‌کند، اما به نظر خیلی زود جایگاه برترین استیبل کوین را دو دستی به یو اس دی کوین خواهد داد!

بررسی‌های گلس نود نشان می‌دهد از سپتامبر 2020 (مهر 1399) دو استیبل کوین برتر بازار تقریبا موازی یکدیگر در حال رشد بوده‌اند. این دوره در آستانه شروع آخرین بازار صعودی تا به امروز بود، چرا که بیت کوین در دسامبر 2020 (دی 1399) مجددا توانست به اوج قیمت چرخه صعودی قبلی خود یعنی 20,000 دلار برسد.

سرعت رشد تتر در برابر یو اس دی کوین

اگرچه در برخی فواصل زمانی خاص، مخصوصا بین مارس و ژوئن 2021 (فروردین تا تیر 1400) میزان رشد مارکت کپ تتر از یو اس دی کوین بیشتر بود، اما از می 2022 (اردیبهشت 1401)، برترین استیبل کوین کنونی بازار در حال سقوط بوده است؛ طی کمتر از سه ماه بیش از 18 میلیارد دلار از مارکت کپ USDT کاسته شد. این روند نزولی بعد از سقوط بلاک چین ترا به خاطر از دست رفتن تعادل استیبل کوین آن، UST، با دلار آمریکا، داغ شدن شایعات درباره دروغ بودن گزارش‌های شرکت تتر لیمیتد درباره ذخایر فیات خود و همچنین ورشکستگی پلتفرم سلسیوس شروع شد. از آن زمان تا حدود دو هفته پیش قیمت تتر چند سنت پایین‌تر از 1 دلار بود. در این بازه زمانی یو اس دی کوین بهترین استفاده را به نفع خود کرد و برای تبدیل شدن به برترین استیبل کوین یک خیز بلند برداشت.

با در نظر گرفتن نرخ رشد 70 درصدی USDC در حال حاضر، و سرعت افت USDT، شرکت Arcane Research پیش‌بینی کرد یو اس دی کوین تا آبان ماه تبدیل به برترین استیبل کوین مارکت ارز دیجیتال خواهد شد.

در زمان نگارش این مقاله، میزان سرمایه در گردش (مارکت کپ) دو استیبل کوین تتر و یو اس دی کوین به ترتیب 65.9 میلیارد دلار و 54.6 میلیارد دلار است. بر اساس این معیار، آن‌ها پشت سر بیت کوین و اتریوم سومین و چهارمین ارز دیجیتال برتر محسوب می‌شوند.

افت تتر از زمان سقوط بلاک چین ترا

از می 2022 (اردیبهشت 1401)، که استیبل کوین UST تعادل قیمتش با دلار آمریکا را از دست داد و سپس ارز دیجیتال اصلی شبکه Terra یعنی LUNA را نیز با خود به زیر کشید، تتر با یک جریان شدید خروج سرمایه روبه‌رو است، چرا که سرمایه‌گذاران مخصوصا به خاطر شایعات پیرامون ذخایر تتر نسبت به رمز ارزهای پایدار بی‌اعتماد شده‌اند.

رمز ارز پایدار شبکه ترا قبل از سقوط پروژه توانست به یکی از برترین استیبل کوین های بازار ارز دیجیتال تبدیل شود و در رتبه چهارم این دسته‌بندی قرار بگیرد. اما به دلایل مختلف مخصوصا عرضه چند صد میلیون دلاری ناگهانی یک نهنگ، به زیر 1 دلار سقوط کرد. با توجه به الگوریتمی بودن این استیبل کوین و اتکا داشتن به رمز ارز اصلی بلاک چین خود، LUNA نیز نابود شد.

در 8 می 2022 (18 اردیبهشت 1401)، سقف 83.2 میلیارد دلار برای مارکت کپ تتر ثبت شد. متاسفانه طی دو بازه زمانی 11 الی 28 می (21 اردیبهشت الی 7 خرداد) و 12 الی 22 ژوئن (22 خرداد الی 1 تیر) ارزش بازار USDT دو سقوط شدید را تجربه کرد. دلیل اولین ریزش سقوط پروژه ترا و علت دومین سقوط اعلام توقف برداشت از پلتفرم سلسیوس بود که در نهایت به ورشکستگی این پروژه ختم شد.

افت مارکت کپ تتر

از دست رفتن تعادل قیمت تتر با دلار آمریکا

در جریان سقوط پروژه ترا در اردیبهشت سال جاری، تتر و یو اس دی کوین هر دو تعادل قیمتشان را با دلار آمریکا از دست دادند، چرا که استرسی ناگهانی به جان هولدرهای استیبل کوین‌ها افتاد و آن‌ها فشار فروش را آغاز کردند. USDT حتی تا 97 سنت افت داشت و بازگشتش به 1 دلار دو ماه زمان برد، اما افت USDC جزئی بود و همان را نیز خیلی سریع جبران کرد.

پگ دلار تتر و یو اس دی کوین

رفتار شفاف‌تر کنسرسیوم سنتر نسبت به تتر لیمیتد

با وجود کاهش ارزش بازار تتر، حجم معاملات آن همچنان از یو اس دی کوین بسیار بالاتر است. طی 24 ساعت اخیر حجم معامله این دو به ترتیب 79.8 میلیارد دلار و 9.5 میلیارد دلار بوده است. در همین بازه زمانی، حجم معامله برترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال دقیقا دو برابر بیت کوین بوده است!

اما اکنون، مخصوصا بعد از سقوط UST، عده زیادی یو اس دی کوین را استیبل کوین ایمن‌تری در مقایسه با رقیبش خطاب می‌کنند. علت، تلاش‌ بیشتر برای رعایت ممیزی‌ها، پیروی محض از مقررات و استانداردهای شفاف‌تر به ویژه در ارتباط با اعلام حساب‌های ذخیره دلاری خود بوده است.

طبق آخرین گزارش کنسرسیوم سنتر از ذخایر دلاری خود، مجموع دارایی‌های ذخیره آن‌ها 55,703,500,691 میلیارد دلار است. 24 درصد به وجه نقد نگهداری شده در موسسات مالی تحت نظارت مربوط می‌شود. 76 درصد مابقی اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا است. در آخرین روز ماه میلادی گذشته، مجموع دارایی‌های ذخیره حتی 134 میلیون دلار از مارکت کپ یو اس دی کوین بالاتر گزارش شد. این در حالی است که کارشناس‌های زیادی مدعی اختلاف زیاد ذخیره دلاری و مارکت کپ تتر هستند. این موضوع در صورت صحت، برای برترین استیبل کوین کنونی فاجعه‌بار است!

یو اس دی کوین برترین استیبل کوین از نظر مارکت کپ، نه حجم معامله!

در بررسی Arcane Research معیار انتخاب برترین استیبل کوین بازار و تصاحب جایگاه تتر توسط یو اس دی کوین، مارکپ کپ بود. در حال حاضر فاصله USDT و USDC حدود 11 میلیارد دلار است. اما معیار مهمتر، حجم معاملات روزانه است. طبق این فاکتور، تتر نه تنها در فضای استیبل کوین‌ها، بلکه در کل بازار ارز دیجیتال با اختلاف در رتبه اول قرار دارد.

طی 24 ساعت منتهی به زمان نگارش این مقاله، حجم معاملات تتر و یو اس دی کوین به ترتیب 79 میلیارد دلار و 9 میلیارد دلار بوده است که نشا‌ن‌دهنده فاصله زیاد USDC از USDT است. تتر حتی نسبت به پادشاه رمز ارزها، بیت کوین، دو برابر حجم معامله بیشتری داشته است.

اطلاعات 4 ارز برتر بازار 7 مرداد

این موضوع نشان می‌دهد حتی در صورت بیشتر شدن مجموع سرمایه در گردش داخل بازار یو اس دی کوین نسبت به تتر، این رمز ارز پایدار تا رسیدن به محبوبیت برترین استیبل کوین کنونی به زمان زیادی نیاز دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*