مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ

مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ؛ از کینگ آرتور تا داستان تابوت عهد

با ۱۴ مورد از مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ آشنا شوید. اسراری که شاید هرگز حل نشوند؛ از کینگ آرتور گرفته تا داستان تابوت عهد

در ادامه این مطلب به برخی از مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ پرداخته‌ایم. اسراری که شاید هیچوقت به آن‌ها پی نبریم. قاتل‌های ناشناخته و حتی داستان شاه آرتور جزو این اسرار هستند. گاهی اوقات به این علت پاسخ معماها را پیدا نمی‌کنیم که شواهد کافی وجود ندارد و یا یک محوطه باستانی مربوط به ماجرا تخریب شده است.

۱۴ مورد از مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ

۱- داستان شاه آرتور، واقعی یا تخیلی

مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ

داستان شاه آرتور در بیش از ۱۰۰۰ سال بارها و بارها بازگو شده است. بخش‌های معروف این داستان شامل کملوت، شوالیه‌های میز گرد و شمشیر اکسکالیبور است. اما اگر شاه آرتور واقعا وجود داشت، احتمالا داستان او تا این حد جادویی نبود.

اولین گزارش‌های تاریخی مربوط به قرن نهم است و حتی به یک شاه اشاره نمی‌کند، بلکه یک رهبر که چندین نبرد علیه ساکسون‌ها انجام داده است. حتی همین موضوع هم جای بحث دارد.

تعدادی مکان در بریتانیا به افسانه آرتور ارتباط داده شدند؛ اما کاوش‌ها محل زندگی آرتور یا حتی وجود داشتن او را تایید نکرده‌اند. احتمالا دانشمندان هرگز نتوانند به طور قطعی وجود داشتن شاه آرتور را تایید کنند.

۲- هویت جک قاتل

در سال ۱۸۸۸ میلادی،‌ جک قاتل یا جک قصاب حداقل ۵ زن را در لندن به قتل رساند و بدن آن‌ها را قطع کرد. ظاهرا در همان زمان تعدادی نامه از جک به پلیس فرستاده شد تا آن‌ها مورد تمسخر قرار دهد. این که آیا جک قاتل واقعا آن نامه‌ها را فرستاده بود یا نه نیز بین محققان مورد بحث است.

مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ

جک قاتل هرگز پیدا نشد. البته در طول سال‌ها ده‌ها نفر به عنوان مظنون احتمالی مطرح شدند. جان موریس در کتاب خود به نام «جک قاتل: دست زن» پیشنهاد می‌کند که زنی به نام لیزی ویلیامز جک قاتل بود؛ اما کارشناسان در مورد این فرضیه تردید دارند.

۳- جیمی هوفا کجاست؟

جیمی هوفا، رهبر اتحادیه کارگری در ۳۰ ژوئیه سال ۱۹۷۵ در شهر اوکلند میشیگان ناپدید شد. او در سال ۱۹۸۲ به طور قانونی مرده اعلام شد. هویت قاتل و محل جسد او همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. جستجوهای پلیس و پزشکی قانونی بی نتیجه ماند.

جیمی هوفا

یک نظریه رایج این بود که جسد هوفا در زیر استادیوم‌ بزرگ نیوجرسی دفن شده‌است؛ اما این نظریه رد شد. یک کارگر دفن زباله در بستر مرگ اعتراف کرد که مردم او و پدرش را متهم به دفن جسد هوفا در بشکه فولادی زیر زباله‌ها کرده‌اند. ظاهرا ماموران بشکه فولادی را نیز پیدا نکردند.

مارا اشنایدر می‌گوید که هیچ شواهد با ارزشی در طی جستجوهای اف بی آی پیدا نشده‌است. ریچارد کوکلینسکی معروف به مرد یخی که یک قاتل بود، قبل از مرگش در سال ۲۰۰۶ مدعی شد که هوفا را کشته و او را در یک محوطه زباله انداخته است. کتابی نیز در مورد اعترافات او نوشته شد؛ اما افسران پلیس نسبت به صحت اعتراف‌ها مشکوک هستند.

۴- مقبره کلئوپاترا کجاست؟

نویسندگان معتقدند که کلئوپاترا و معشوقه‌اش،‌ مارک انتونی پس از مرگ در ۳۰ سال قبل از میلاد با هم در مقبره‌ای دفن شدند. این بنا مرتفع و زیبا بود و گنجینه‌های طلا،‌ نقره، زمرد،‌ مروارید و آج را در خود جای داده بود. مکان این مقبره همچنان یک راز سرپوشیده است.

کلئوپاترا

در سال ۲۰۱۰ وزیر سابق آثار باستانی مصر،‌ زاهی حواس کاوش‌هایی را در منطقه‌ای نزدیک اسکندریه انجام داد. این مکان تاپوسیریس مگنا نامیده می‌شود و حاوی تعدادی مقبره مربوط به حکومت کلئوپاترا هفتم بر مصر بود.

در حالی که بسیاری از اکتشافات باستان شناسی جالب انجام شد، خبری از مقبره کئوپاترا در میان آن‌ها نبود. بر طبق گفته باستان شناسان، حتی اگر مقبره کلئوپاترا تا امروز باقی مانده باشد احتمالا، به شدت غارت شده و قابل شناسایی نخواهد بود.

۵- قاتل جی اف کندی که بود؟

احتمالا یکی بزرگترین و مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ آمریکا، هویت قاتل جان اف کندی است. جان اف کندی،‌ رئیس جمهور  آمریکا در نوامبر سال ۱۹۶۳ توسط هاروی اسوالد مورد اصابت گلوله قرار گرفت. قبل از این که اسوالد محاکمه شود، توسط جک روبی کشته شد. جک روبی در سال ۱۹۶۷ بر اثر سرطان ریه درگذشت.

جان اف کندی

پذیرفته شده‌ترین فرضیه این است که اسوالد به تنهایی مرتکب قتل جان اف کندی شد و روبی به میل خود اسوالد را کشت. با این حال هنوز تعداد زیادی از مورخان حرفه‌ای و حتی آماتور با این فرضیه مخالف هستند. احتمالا هرگز توافق قطعی در این باره رخ نخواهد داد.

۶- آیا سزاریون واقعا پسر سزار بود؟

۴۷ سال قبل از میلاد،‌ کلئوپاترای هفتم پسری به نام سزاریون به دنیا آوردکه به گفته او پسر ژولیوس سزار بود. در این تصویر نقشی ازکلئوپاترا و پسرش را در مصر مشاهده می‌کنید.

کلئوپاترا و سزاریون

با این حال مشخص نیست که آیا این کودک واقعا پسر سزار بود یا خیر. سزار هیچوقت این کودک را پسر خود نمی‌دانست. کلئوپاترا هفتم پس از شکست از اکتاویان در ۳۰ سال پیش از میلاد و کشته شدن سزاریون،‌ خودکشی کرد. هیچ بقایایی از ژولیوس سزار یا سزاریون باقی نمانده است؛ بنابراین بعید است که دانشمندان بتوانند پاسخ این سوال را پیدا کنند.

۷- گنج مخفی دزدان دریایی

این تصویر مجموعه‌ای از حفاری‌ها و ساختمان‌ها در جزیره اوک واقع در نوا اسکوشیا، کانادا است. بیش از دو قرن، داستان‌هایی از وجود گنج مدفون در این جزیره وجود دارد. ظاهرا این گنج توسط سروان ویلیام کید بین سال‌های ۱۶۴۵ تا ۱۷۰۱ در جزیره به جا مانده است.

گنج مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ

تا کنون افراد زیادی با میلیون‌ها دلار هزینه در جستجوی گنج به این جزیره سفر کردند؛ اما جستجوها فایده‌ای نداشت. یک برنامه تلوزیونی به نام نفرین جزیره بلوط نیز به این داستان پرداخته است.

۸- معمای گنج طومار مسی

در سال ۱۹۵۲ میلادی،‌ باستان شناسان یک طومار مسی در غاری در منطقه قمران یافتند. این طومار حجم عظیمی از گنجینه طلا و نقره پنهان را ثبت کرده است. مقدار گنج انقدر زیاد است که به نظر محققان، وجود آن غیر ممکن است.

طومار مسی

قدمت این طومار به بیش از ۱۹۰۰ سال قبل و امپراتوری روم در منطقه قمران برمی‌گردد. دانشمندان فرضیه‌ای را مطرح کردند که بر طبق آن گنج برای این که به دست نیروهای رومی نیوفتد، پنهان شده بود. راز واقعی بودن گنج و مکان آن احتمالا هرگز حل نخواهد شد.

۹- سرنوشت تابوت عهد

۵۷۸ سال قبل از میلاد، ارتش بابل اورشلیم را فتح وغارت کرد. آن‌ها معبد یهودیان را ویران کردند و تابوت عهد در معبد اول بود که حاوی لوح‌های ۱۰ فرمان بود.  سرنوشت تابوت عهد نامشخص است. معلوم نیست که پنهان شده، به بابل بازگردانده شده یا ویران شده‌است.

تابوت عهد

از زمان ناپدید شدن تابوت عهد، تعدادی افسانه در مورد سرنوشت آن نقل شده‌است که در یکی از آن‌ها تابوت عهد در نهایت به اتیوپی راه یافته است. بر طبق داستان دیگری، تابوت به طور الهی پنهان است و تا زمان بازگشت عیسی مسیح ظاهر نخواهد شد.

۱۰- سال تولد عیسی مسیح کی بود؟

مسیحیان روز ۲۵ دسامبر را به عنوان تولد مسیح جشن می گیرند؛ اما او احتمالاً در این روز متولد نشده است. انتخاب تاریخ ۲۵ دسامبر احتمالا به دلیل نزدیکی به جشن سانتوریای رومی است که به خدای زحل مربوط می‌شده است.

اولین گزارش‌های تاریخی ثبت شده از این که تولد مسیح ۲۵ دسامبر است به قرن چهارم پس از میلاد، یعنی بیش از ۳۰۰ سال بعد از تولد او مربوط می‌شود.

عیسی مسیح

سوابق باستانی نشان می‌دهد که مسیحیان اولیه نمی‌توانستند در مورد تاریخ تولد مسیح به توافق برسند. حتی امروز بسیاری از مسیحیان ارتدوکس روز تولد عیسی را در ۶ یا ۷ ژانویه جشن می‌گیرند. سال دقیق تولد مسیح مشخص نیست؛ اما محققان عموماً توافق دارند که حدود ۴ سال قبل از میلاد بوده است!

۱۱- باغ‌های معلق بابل؛ داستان تخیلی یا واقعیت

یکی از مرموزترین معماهای بدون جواب تاریخ قطعاً، باغ‌های معلق بابل است. نویسندگان باستان مجموعه باغ‌های خارق العاده‌ای را در شهر بابل، یعنی عراق امروزی توصیف می‌کنند.

این باغ‌ها عجایب جهان نامیده شدند. فیلون بیزانسی حدود ۲۵۰ سال قبل از میلاد نوشت که باغ‌های معلق، گیاهانی در ارتفاعی از سطح زمین بودند و ریشه درختان به جای زمین در تراس بالایی قرار داشت.

باغ معلق بابل

تا کنون باستان شناسان نتوانستند در حفاری‌ها بقایای این باغ را پیدا کنند. در سال ۲۰۱۳ استفانی دالی، محقق دانشگاه آکسفورد در کتابی پیشنهاد کرد که این باغ‌ها در واقع در شهر آشوری نینوا واقع شده‌اند. با توجه به اینکه بابل و نینوا از جنگ و غارت آسیب دیدند، شاید هرگز معمای وجود باغ‌های معلق حل نشود.

۱۲- معمای بدون جواب شهر آتلانتیس

در قرن چهارم پیش از میلاد، افلاطون داستانی از سرزمین آتلانتیس تعریف کرد که در اقیانوس اطلس وجود داشت و ظاهرا بسیاری از اروپا و آفریقا را در دوران ماقبل تاریخ فتح کرده بود.

آتلانتیس

هیچ محققی باور به واقعی بودن این داستان ندارد. برخی حدس می‌زنند که این افسانه تا حدودی از رویداهای واقعی در تاریخ یونان الهام گرفته است. یک فرضیه می‌گوید که تمدن مینوسی که حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد در جزیره کرت شکوفا شد بود، منبع الهام داستان آتلانتیس است.

البته کرت در دریای مدیترانه است نه اقیانوس اطلس! علاوه بر این باستان شناسان دریافتند که مینوسی‌ها در نهایت به میسنی‌ها پیوستند. بعید به نظر می رسد که معمای واقعی بودن آتلانتیس هرگز حل شود.

۱۳- عیسی مسیح چه شکلی بود؟

قدیمی‌ترین انجیل‌ باقی مانده به قرن دوم، یعنی تقریباً ۳۰۰ سال پس از زندگی عیسی مسیح مربوط می‌شود؛ بنابراین سوالات زیادی درباره آن وجود دارد. البته بررسی‌های باستان شناسی، اطلاعات بیشتری را درباره محیط زندگی عیسی مسیح در اختیار ما می‌گذارد.

عیسی مسیح

اخیرا دانشمندان خانه‌ای را متعلق به قرن اول کشف کردند که به عنوان محل بزرگ شدن عیسی مسیح معروف بود و مورد احترام قرار می‌گرفت؛ اما صحت این موضوع نیز مشخص نیست.

در سال ۲۰۱۸ یک محقق بر اساس متون و داده‌های باستان شناسی، تصویری از ظاهر عیسی مسیح منتشر کرد. این محقق از تصاویر روی سکه‌های باستانی و نقاشی مومیایی‌های مصری استفاده کرد و نتیجه گرفت که مسیح احتمالا موهای سیاه و پوست قهوه‌ای زیتونی داشته است. بر اساس بقایای اسکلتی از مردان آن دوران، احتمالا مسیح حدود ۱/۷ متر بوده باشد.

۱۴- در جستجوی جام مقدس

جام مقدس

جام مقدس، جامی است که مسیح در آخرین شام خود قبل از به صلیب کشیده شدن از آن نوشید. این جام هرگز پیدا نشده است و قطعا پیدا نخواهد شد. تا قرون وسطی علاقه زیادی به جام مقدس وجود داشت و در داستان شاه آرتور نیز به آن اشاره شده‌\ است.

هیچ تلاش علمی برای یافتن جام مقدس وجود ندارد؛ اما همچنان این موضوع در داستان‌ها محبوبیت دارد. در فیلم ایندیانا جونر و آخرین جنگ صلیبی نیز به این موضوع اشاره شد و ایندیانا جونز پس از تیراندازی نازی‌ها توسط جام مقدس شفا یافت.