فونیکس آریزو 6 پرو

فونیکس آریزو 6 پرو در برابر KMC J7؛ مقایسه سدان های چینی جدید بازار ایران

فونیکس آریزو 6 پرو و KMC J7 به عنوان دو سدان چینی جدید بازار ایران محسوب می‌شوند. از این رو قصد داریم طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات و قیمت آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

شرکت مدیران خودرو به تازگی از مدل ارتقا پیدا کرده چری آریزو 6 با نام فونیکس آریزو 6 پرو پرده برداشت. در طرف مقابل نیز کرمان موتور اخیرا از سدان کاملا جدید کی ام سی جی 7 رونمایی کرد تا در کنار آریزو 6 پرو به عنوان دو سدان جدید سهم زیادی را از بازار سدان‌ها به خود اختصاص دهند. در همین راستا قصد داریم این دو خودرو را از لحاظ طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات و قیمت با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه فونیکس آریزو 6 پرو با KMC J7

طراحی کی ام سی جی 7

KMC-J7

شرکت چینی جک سدان جک جی 7 یا کی ام سی جی 7 را بر اساس زبان جدید خود توسعه داده و در آن شاهد ترندهای روز صنعت خودرو هستیم. طراحان در نمای جلوی این سدان چینی چراغ‌های اصلی را با یک نوار LED باریک به یکدیگر متصل کردند. همچنین طراحان برای جلوپنجره و ورودی‌های هوای روی سپر از گرافیک عمودی استفاده کردند که ترکیب آنها با سایر عناصر این بخش باعث ایجاد نمای جذابی شده است.

KMC-J7

در نمای کنار کی ام سی جی 7 نیز رینگ‌های مشکی و حالت فست بک طراحی آن خودنمایی می‌کند. در این بخش دستگیره‌های در نیز از طراحی جذابی بهره می‌برند.

KMC-J7

در نمای عقب این محصول جدید کرمان موتور نیز چراغ‌های به هم متصل و گرافیک کاملا جدید آنها به چشم می‌خورد. طراحان برای دو طرف سپر مه‌شکن‌های عمودی را در نظر گرفته گرفتند. همچنین متصل بودن در صندوق و شیشه عقب نیز نمای جذابی را به وجود آورده است.

طراحی فونیکس آریزو 6 پرو

فونیکس آریزو 6 پرو نسبت به آریزو 6 معمولی از لحاظ ظاهری ارتقا پیدا کرده است. در نمای جلوی آن اکنون یک جلوپنجره بزرگ هشت ضلعی به
چشم می‌خورد که به محصولات هیوندای شباهت زیادی دارد. در وسط جلوپنجره نیز لوگوی فونیکس جلب توجه می‌کند. در دو طرف سپر شاهد دی‌لایت‌های نواری هستیم که طراحان آن را با فاصله زیاد از چراغ‌های اصلی نصب کردند.

فونیکس آریزو 6 پرو

در نمای جانبی این سدان نیز با ظاهری ساده و معمولی مواجه هستیم. از سایر جزئیات طراحی این بخش می‌توان به رینگ‌های تراش خورده دو رنگ اشاره کرد.

فونیکس آریزو 6 پرو

طراحان برای بخش عقب فونیکس آریزو 6 پرو از چراغ‌های به هم متصل استفاده کردند که البته رنگ زمینه این چراغ‌ها مشکی بوده و بر خلاف جک جی 7، طراحان اگزوزهای فیک را برای این بخش در نظر گرفتند.

فونیکس آریزو 6 پرو

به طور کلی فونیکس آریزو 6 پرو و کی ام سی جی 7 از لحاظ طراحی در سطح بالایی قرار دارند، اما کی ام سی جی 7 به دلیل استفاده از ترندهای روز طراحی صنعت خودرو جذاب‌تر به نظر می‌رسد. البته انتخاب میان این دو خودرو از لحاظ ظاهری به سلیقه مشتریان بستگی دارد.

بخش طراحی داخلی

KMC-J7

KMC J7

هنگام ورود به کابین کی ام سی جی 7 با ویژگی‌هایی چون نمایشگر عمودی، فرمان دو شاخه و سقف پانوراما مواجه می‌شویم که بر اساس ترندهای روز طراحی در این خودرو قرار گرفتند.

فونیکس آریزو 6 پرو

فونیکس آریزو 6 پرو

کابین فونیکس چری آریزو 6 به خودروهای کره‌ای شباهت زیادی دارد. طراحان برای این خودرو داشبورد پهن و کوتاهی را در نظر گرفتند که در بخش وسط به کنسول میان دو صندلی متصل شده است. همچنین طراحان نمایشگر افقی و صفحه‌آمپر دیجیتالی آن را در قالب یک نوار مشکی نصب کردند.

امکانات ایمنی و رفاهی

KMC-J7

KMC J7

KMC J7 از امکانات متعددی چون سیستم تهویه اتوماتیک مجهز به دریچه عقب، نورپردازی داخل کابین، صندوق عقب برقی، شارژر بی‌سیم، صندلی راننده برقی، گرم‌کن صندلی راننده، کروز کنترل، صفحه‌آمپر دیجیتال، کنسول میانی مجهز به سردکن، نمایشگر عمودی، آینه‌های تاشو برقی، سقف پانوراما، استارت و ورود بدون کلید، اتوهلد، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، دوربین ۳۶۰، سیستم کنترل کشش، سیستم پایش باد تایرها، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و 6 کیسه هوا بهره می‌برد.

فونیکس آریزو 6 پرو

فونیکس آریزو 6 پرو

از امکانات فونیکس آریزو 6 پرو نیز می‌توان به رادار هشدار تغییر لاین، سانروف برقی دو حالته، چراغ روشنایی در روز، چراغ‌های اتوماتیک جلو، فرمان برقی با روکش چرم و کلیدهای کنترلی، نورپردازی داخلی، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های تاشو برقی، تهویه مطبوع برقی با دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، تنظیمات برقی صندلی راننده، صندلی‌های با روکش چرمی در قسمت جلو و مجهز به گرم‌کن، سنسورهای پارک، دوربین‌های اطراف، سیستم پایش فشار و دمای باد تایرها، صفحه‌آمپر دیجیتال، نمایشگر چندمنظوره مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد و 6 ایربگ اشاره کرد.

مشخصات فنی

فونیکس آریزو 6 پرو

فونیکس آریزو 6 پرو و کی ام سی جی 7 هر دو از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برند. البته کی ام سی جی 7 به یک موتور 1.5 لیتری از نوع GDI مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 172 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن‌متر را به تولید برساند، اما پیشرانه 1.5 لیتری آریزو 6 پرو قدرتی برابر با 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را تولید می‌کند.

KMC J7

همچنین یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت تولیدی پیشرانه KMC J7 به چرخ‌ها را بر عهده دارد، اما فرایند انتقال قدرت در آریزو 6 پرو توسط گیربکس CVT با تعویض مصنوعی 9 سرعته انجام می‌شود. از این رو از لحاظ قدرت، گشتاور، سرعت و دقت تعویض دنده‌ها کی ام سی جی 7 بهترین گزینه خواهد بود. فونیکس آریزو 6 به دلیل گیربکس CVT از لحاظ مصرف سوخت ترکیبی نسبت به کی ام سی جی 7 در وضعیت بهتری قرار دارد.

قیمت فونیکس آریزو 6 پرو و KMC J7

مدیران خودرو برای آریزو 6 پرو قیمت 1 میلیارد و 60 میلیون تومان و کرمان موتور نیز برای کی ام سی جی 7 قیمت 1 میلیارد و 250 میلیون تومان را در نظر گرفته است. البته از آنجایی که کی ام سی جی 7 از لحاظ ظاهری و پیشرانه در وضعیت بهتری قرار دارد، وجود اختلاف حدود 200 میلیون تومانی منطقی به نظر برسد.

جمع‌بندی

فونیکس آریزو 6 پرو و KMC J7 به عنوان سدان‌های چینی جدید بازار ایران از لحاظ ظاهری، مشخصات فنی و امکانات در سطح مناسبی قرار دارند. کی ام سی جی 7 در قالب یک سدان جذاب و اسپرت که رانندگی و توانایی‌های حرکتی آن نیز در سطح بالایی قرار دارد می‌تواند به خوبی به نیاز مشتریان جوان پاسخ دهد. در طرف مقابل فونیکس آریزو 6 پرو نیز با سواری نرم‌تر، استهلاک کمتر و ماندگاری بالاتر می‌تواند برای خانواده‌ها گزینه مناسبی باشد.