ارزان سازی تولید

ارزان سازی تولید، برخی آپشن ها را از خودروهای داخلی حذف می‌کند

یکی از موضوع‌های تازه مطرح شده بین خودروسازان ارزان سازی تولید و حذف برخی از آپشن های رفاهی است. جزئیات را در ادامه بخوانید.

تولیدکنندگان خودرو و شرکت‌های خودروسازی داخلی معتقدند که در شرایط فعلی ضرر و زیان هنگفتی می‌کنند و تنها در صورتی می‌توانند از زیان دربیایند که دولت اقدام به اصلاح قیمت محصولات کند. با این حال به نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌های خودروسازان برای ارزان درآمدن محصولات خود، حذف برخی از امکانات و تجهیزات رفاهی است.

حذف امکانات رفاهی راهی برای ارزان سازی تولید

به گفته مدیرعامل سابق سایپا، برنامه‌های ارزان سازی تولید باعث شده تا خودروسازان به ناچار برخی از آپشن‌ها و ارتقای فناوری خودروها را کنار بگذارند و حذف کنند. چند روز پیش و با صحبت‌های وزیر صمت درباره عرضه خودروی اقتصادی از سال آینده، سعید مدنی به گفتگو با برخی از منابع خبری پرداخت.

ارزان سازی تولید

به عقیده مدنی، از جمله معیارهای اقتصادی بودن یک خودروی ملی این است که اغلب مردم بتوانند با قدرت خرید متوسط اقدام به خریدن آن کنند. همچنین به گفته او از دید دولت خودروی اقتصادی متفاوت از آن چیزی است که ما می‌دانیم. وی در ادامه بیان کرد:

این موضوع که وزیر صمت عنوان می‌کند با خروج خودروهای پراید و تیبا از چرخه تولید به عنوان خودروهای ارزان قیمت، خودروهای جدیدتری طراحی و تولید می‌شوند که در عین توانایی عبور از استانداردهای جهانی، قیمت مناسبی متناسب با توان خرید مردم عادی نیز دارند، بیانگر ویژگی خودروهای اقتصادی از دیدگاه دولت است.

سعید مدنی در ادامه درباره خودروهای اقتصادی صحبت کرد و ویژگی‌های یک خودروی اقتصادی را در حذف برخی از آپشن‌ها و امکانات رفاهی آنها دانست. به عقیده وی یک خودروی اقتصادی باید هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم در کیفیت قابل قبول و مناسب ارزیابی شود. وی در ادامه تأکید کرده برنامه‌های خودروسازان به سمت و سویی می‌رود که در آن برای تولید خودروی ارزان قیمت و اقتصادی باید از کیفیت و آپشن‌های آن کاست.

برای مثال تندر 90 را یک خودروی اقتصادی در نظر بگیرید که آپشن‌های بسیار کمی دارد، ولی خوشبختانه روی ایمنی آن تأثیر نگذاشته و راحتی مشتریان را با خدشه‌ای مواجه نکرده است. مدنی همچنین توضیح می‌دهد که خودروهای اقتصادی جدید از نظر آپشن‌ها خودروهایی هستند که همانند خودروهای سه دهه گذشته هستند، اما فناوری ایمنی آنها ارتقا یافته‌تر خواهند بود.

ارزان سازی تولید

به اعتقاد مدیرعامل سابق سایپا، از جمله راهکارهای تولید خودروی ارزان قیمت و مقرون به صرفه این است که در تیراژ بالا به تولید برسد. تولید خودرو به صورت انبوه می‌تواند باعث ارزان شدن قیمت قطعات و مواد اولیه شود و همچنین حذف برخی از آپشن‌ها باعث خواهد شد ظرفیت و تیراژ بالاتر برود؛ چرا که بیشتر هزینه‌های امکانات رفاهی از بین خواهد رفت. مدنی در پایان افزود:

وجود آپشن‌ها و الزامات قانونی از قبیل ایربگ، استانداردهای مربوط به عابر پیاده، تعادل خودرو و ABS در خودروهای اقتصادی ضروری است. ضمن این که امکان حذف آپشن‌های جانبی نظیر گرم کن صندلی و مکانیزم برقی جابه‌جایی صندلی و تبدیل آن به دستی وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*