آپدیت بزرگ 2H22 ویندوز ۱۱

چه انتظاری از آپدیت بزرگ 2H22 ویندوز ۱۱ داریم؟

آپدیت بزرگ 2H22 ویندوز ۱۱ در راه است و تا چند ماه دیگر به صورت عمومی عرضه می‌شود. اما این بروزرسانی چه تغییرات و امکاناتی را به همراه دارد؟

مایکروسافت خودش را آماده عرضه آپدیت بزرگ بعدی ویندوز ۱۱ که 2H22 نام دارد می‌کند. اما چه انتظاری باید از این بروزرسانی داشت؟ این در واقع یک بروزرسانی کوچک است که برخی قابلیت‌های مورد انتظار کاربران را نیز به همراه خواهد داشت.

با نیم نگاهی به عرضه ویندوز ۱۲ در سال ۲۰۲۴، به نظر می‌رسد که دیگر خیلی نباید انتظار داشت مایکروسافت امکانات بزرگی را به سیستم عامل فعلی خودش اضافه کند. اما درست برعکس آن، نسخه‌های آزمایشی این سیستم عامل نشان می‌دهند که پاییز امسال Windows 11 برخی امکانات مهم و کلیدی جدید را دریافت خواهد کرد.

در واقع مایکروسافت مراحل پایانی آماده‌سازی آپدیت 2H22 ویندوز ۱۱ را سپری می‌کند که هم اکنون پیش‌نمایش آن در اختیار کاربران گروه آزمایشی Windows Insider قرار گرفته است. مایکروسافت معمولاً پیش از انتشار عمومی بروزرسانی‌ها، قابلیت‌های جدید ویندوز را با اعضای این گروه آزمایش می‌کند. اما چه زمانی نسخه نهایی این بروزرسانی بزرگ در اختیار عموم کاربران قرار خواهد گرفت؟ تاریخ نشان داده که آن معمولاً در پاییز بین ماه‌های سپتامبر یا اکتبر منتشر خواهد شد.

در ماه ژوئن گذشته، مایکروسافت بیلد شماره ۲۲۶۲۱ آپدیت Windows 11 22H2 را در کانال Release Preview خودش قرار دارد. هر نسخه‌ای که در این کانال قرار بگیرد، یعنی امکانات آن نهایی شده و مایکروسافت از اینجا به بعد فقط باگ‌هایی که وجود دارد را برطرف خواهد کرد. اما این امکانات جدید چه خواهند بود؟

امکانات جدید در آپدیت 2H22 ویندوز ۱۱

فایل اکسپلورر بازسازی شده

در سال ۲۰۱۷ مایکروسافت روی اپلیکیشن File Explorer ویندوز ۱۰ بازنگری کرد و تصاویری از آن به بیرون درز کرد که مرورگر، ایمیل، تقویم، فایل اکسپلورر و چیزهای دیگر را در پنجره‌ای واحد با تب‌هایی شبیه به آنچه در مرورگرها می‌بینیم به نمایش درآورد. اما این اکسپلورر بازنگری شده زودتر از آنکه بخواهد به دست کاربران برسد، ناپدید شد!

File Explorer بازسازی شده Windows 11

اما مایکروسافت مجدداً تب‌ها را در نسخه آزمایشی آپدیت بزرگ بعدی ویندوز ۱۱ به نمایش گذاشته است. هرچند این ویژگی در کانال Dev Channel ظاهر شده، اما هنوز به کانال Release Preview با شماره بیلد ۲۲۶۲۱.۳۱۷ اضافه نشده است.

آنطور که از تصاویر منتشر شده پیداست، پنل پیمایش سمت چپ File Explorer بازسازی شده است. در این نسخه تأکید کمتری روی بخش‌هایی مثل Documents ،Downloads و Music است که ویندوز به طور پیش‌فرض آن‌ها را در کنار پوشه‌های پرمصرف و سنجاق شده در این پنل به نمایش می‌گذارد.

مایکروسافت می‌خواهد فضای ابری OneDrive بخشی از دسکتاپ شما باشد و به همین خاطر اطلاعات بیشتری از آن از جمله فضای استفاده شده از وان درایو را می‌توانید در این منو مشاهده کنید. یکی از امکانات متصل به وان درایو، امکان اشتراک‌گذاری مستقیم فایل‌ها در آن است. فقط کافیست فایل‌های مورد نظرتان را پوشه OneDrive در File Explorer درگ و دراپ کنید.

والپیپرهای Windows Spotlight

قابلیتی به نام “Windows Spotlight” به آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ اضافه خواهد شد. این قابلیت به سادگی پس زمینه سیستم شما را به صورت روزانه و بر اساس تصاویری که از پیش در کلکسیون مایکروسافت قرار گرفته‌اند، تغییر می‌دهد. کاربران قدیمی ویندوز می‌دانند که این قابلیت سال‌هاست که به اشکال دیگری در دسترس‌شان است.

آپدیت بزرگ 2H22 ویندوز ۱۱

نوار چینش Snap

احتمالاً می‌دانید که می‌توانید یک پنجره را با استفاده از قابلیت “Snap” در ویندوز، در قسمت خاصی از صفحه نمایش سنجاق کنید. برای استفاده از این قابلیت کافیست نشانگر ماوس را روی آیکون مربعی‌شکل بزرگنمایی یک پنجره ببرید و سپس از بین طرح‌های موجود یکی را انتخاب کنید.

آپدیت بزرگ 2H22 ویندوز ۱۱

اکنون مایکروسافت می‌خواهد نحوه استفاده از این قابلیت را تغییر دهد و به جای آنکه نیازی به بردن نشانگر ماوس روی آیکون بزرگنمایی باشد، کاربر با کشاندن پنجره به بالای صفحه، به این گزینه‌های چیدمان دسترسی پیدا کند.

البته روش قبلی هم همچنان در دسترس کاربران قرار خواهد داشت، اما استفاده از این روش جدید می‌تواند راحت‌تر باشد.

کپشن‌های زنده

قابلیت‌های دسترسی‌پذیری ویندوز گاهی اوقات برای کاربران بدون مشکلات جسمی هم مفید است. یکی از آن‌ها “Live Captions” یا کپشن‌های زنده نام دارد. کپشن‌های زنده درست مثل قابلیتی است که از میکروفون گوشی شما برای دیکته کردن یک نوشته استفاده می‌شود؛ با این تفاوت که این دیکته کردن با تمام ویدیوهای روی کامپیوتر شما کار می‌کند.

Live Captions ویندوز ۱۱

همزمان با پخش شدن ویدیو، ویندوز زیرنویس آن را نیز همزمان با دیالوگ‌ها به نمایش می‌گذارد؛ حتی اگر ویدیو فاقد فایل جداگانه زیرنویس باشد. این ویژگی قطعاً با ویدیوهای پخش شده در اینترنت هم کار می‌کند. اما جالب‌ترین چیزی که در مورد آن وجود دارد، این است که می‌توانید از آن روی ویدیوهای شخصی خود نیز استفاده کنید.

پوشه‌ها در منوی استارت

منوی استارت، با مجموعه‌ای از برنامه‌های پین شده، فایل‌های پیشنهادی و فهرستی از برنامه‌های مخفی که دسترسی به آن‌ها فقط با یک کلیک ساده ممکن نیست، یکی از مشکل‌سازترین بخش‌های ویندوز 11 است. شاید خیلی‌ها از تمام توانایی‌های ویندوز ۱۰ برای سازماندهی برنامه‌ها در منوی استارت استفاده نکرده باشند، اما باید بگوییم که عمده این امکانات با انتشار نسخه جدید ویندوز کنار رفته‌اند.

پوشه‌های منوی استارت Windows 11

یکی از امکانات ساده ولی مفیدی که منوی استارت ویندوز ۱۰ در اختیار کاربرانش می‌گذاشت، امکان سازماندهی برنامه‌ها درون پوشه‌ها بود. ظاهراً مایکروسافت می‌خواهد این قابلیت را به ویندوز جدیدش هم بیاورد.

البته پوشه‌ها در منوی استارت آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ به قدری کوچک هستند که به سختی می‌توانید محتویات داخل آن‌ها را ببینید. اما حداقل خبر خوب اینکه همین ویژگی به سیستم عامل مایکروسافت اضافه شده تا اپلیکیشن‌هایتان را در گروه‌های جداگانه‌ای قرار دهید و کارهایی را انجام دهید که پیش از این نمی‌توانستید.

درگ کردن و اجرا در نوار وظیفه

وقتی این قابلیت از ویندوز ۱۱ حذف شد، طیف کوچک اما مهمی از کاربران از جمله طراحان گرافیک، از مایکروسافت دل آزرده شدند. تا پیش از این فقط کافی بود یک فایل تصویری را بکشید و روی آیکون نرم افزار در حال اجرا در نوار وظیفه رها کنید تا وارد آن شود. به طور مثال می‌توان به یک پروژه فتوشاپ اشاره کرد.

اکنون قرار است این قابلیت مجدداً با آپدیت 22H2 به ویندوز ۱۱ بازگردد. نوار وظیفه در نسخه جدید ویندوز حرکت‌های رو به عقب زیادی داشته که اکنون ظاهراً دوباره به مسیر درست خودش بازگشته است.

کنترل صوتی و Voice Access

مایکروسافت قابلیت Voice Access را به نسخه بعدی ویندوز ۱۱ اضافه خواهد کرد. این یکی دیگر از قابلیت‌های دسترسی‌پذیری است که می‌تواند برای هر شخصی مفید باشد. شما می‌توانید با استفاده از این ویژگی عملیاتی مثل کلیک روی ماوس یا ضربه روی نمایشگر لمسی را با فرمان صوتی خود انجام دهید. به طور مثال می‌توانید بگویید «روی بعدی کلیک کن» تا سیستم شما روی گزینه بعدی کلیک کند.

کنترل صوتی ویندوز

مایکروسافت همچنین دکمه‌ای را به نوار وظیفه اضافه می‌کند که میکروفون را هنگام مکالمه در اپلیکیشن Zoom یا Teams، فعال یا غیرفعال می‌کند.

تغییرات اپلیکیشن‌ها

مایکروسافت تغییراتی در دو اپلیکیشن مهم Settings و Task Manager را هم ایجاد خواهد کرد. یک نوار پیمایش به سمت چپ تسک منیجر اضافه خواهد شد که باعث زیباتر شدن برنامه هم می‌شود. اپلیکیشن Settings هم بهبود پیدا می‌کند و اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

به جز این‌ها تغییراتی در برخی امکانات از جمله Near Share، ویجت آب و هوا و دیگر تغییرات جزئی نیز ایجاد خواهد شد که همگی باعث بهبود تجربه کاربری Windows 11 مایکروسافت خواهند شد. تا چند ماه دیگر این بروزرسانی به دست کاربران عادی خواهد رسید و می‌توانند از تمام این امکانات جدید بهره‌مند شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*