خودروهای چینی بازار ایران

خودروهای چینی بازار ایران در آستانه 2 میلیاردی شدن؛ عده‌ای همچنان امیدوار به کاهش قیمت ها بعد از واردات

قیمت بیشتر خودروهای چینی بازار ایران به بالای 1 میلیارد تومان رسیده و حتی در آستانه 2 میلیاردی شدن هستند. در این شرایط می‌توان به کاهش قیمت‌ها بعد از واردات امیدوار بود؟

در ماه‌های اخیر خودروهای چینی زیادی وارد بازار ایران شدند. شرکت‌های ایرانی، به خصوص خودروسازان خصوصی، برخی از این خودروهای چینی را در دسته اتومبیل‌های لوکس روانه بازار کردند، در حالی که خیلی از آنها حتی در چین هم جزو خودروهای لوکس به حساب نمی‌آیند و بعضا فروش خوبی را هم تجربه نکردند.

نکته تاسف‌بار در عرضه این خودروهای چینی به بازار ایران، قیمت‌گذاری عجیب آنها است. بیشتر محصولات جدیدی که روانه بازار کشورمان شدند دارای قیمت‌های میلیاردی هستند و متاسفانه قشر عظیمی از مشتریان ایرانی توانایی خرید آنها را ندارند. آخرین خودروهای چینی که وارد بازار ایران شدند، کی ام سی جی 7 و آریزو 6 پرو هستند. کرمان موتور خودرو KMC J7 را از چند روز پیش با قیمت 1 میلیارد و 250 میلیون تومان در نمایندگی‌های مجاز خود به فروش می‌رساند و مدیران خودرو هم برای آریزو 6 پرو قیمت 1 میلیارد و 60 میلیون تومان را در نظر گرفته است.

خودروهای چینی بازار ایران

کی ام سی J7

همین چند ماه پیش بود که مدیران خودرو یک کراس اوور چینی به نام تیگو 8 پرو را به عنوان لوکس‌ترین خودروی چینی با قیمت 1 میلیارد و 850 میلیون تومان به مشتریان عرضه کرد. این موضوع با انتقادات زیادی مواجه شد و به همین دلیل سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان جلوی فروش تیگو 8 پرو را گرفت؛ اما چندی بعد انتقادات فروکش کرد و آب‌ها از آسیاب افتاد و مدیران خودرو دوباره فروش این اتومبیل را شروع کرد.

همانطور که گفتیم در ماه‌های اخیر خودروهای چینی زیادی وارد بازار ایران شدند که تقریبا همگی آنها چنین وضعیتی داشتند. یکی دیگر از این خودروها لاماری ایما است که با قیمت نزدیک به 1 میلیارد و 100 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود، در حالی که این خودروی میلیاردی حتی بسیاری از آپشن‌های معمول خودروهای خارجی را ندارد.

خودروهای چینی بازار ایران

آریزو 6 پرو

در ادامه می‌توانید در جدول زیر قیمت برخی از گران ترین خودروهای چینی بازار ایران را مشاهده کنید:

قیمت گران ترین خودروهای چینی بازار ایران

خودروقیمت کارخانهقیمت بازار آزاد
فونیکس تیگو 8 پرو پریمیوم (مدیران خودرو)1 میلیارد و 795 میلیون تومان1 میلیارد و 900 میلیون تومان
فونیکس تیگو 8 کلاسیک (مدیران خودرو)1 میلیارد و 499 میلیون تومان
فونیکس تیگو 7 پرو اکسلنت (مدیران خودرو)1 میلیارد و 256 میلیون تومان1 میلیارد و 365 میلیون تومان
کی ام سی جی 7 (کرمان موتور)1 میلیارد و 250 میلیون تومان
کی ام سی کی 7 (کرمان موتور)1 میلیارد و 210 میلیون تومان1 میلیارد و 340 میلیون تومان
دایون وای 5 (ایلیا موتور)1 میلیارد و 149 میلیون تومان1 میلیارد و 150 میلیون تومان
پیکاپ دو کابین فوتون دیزل (ایران خودرو)1 میلیارد و 120 میلیون تومان1 میلیارد و 150 میلیون تومان
چری تیگو 7 IE (مدیران خودرو)1 میلیارد و 102 میلیون تومان1 میلیارد و 90 میلیون تومان
فونیکس آریزو 6 پرو (مدیران خودرو)1 میلیارد و 60 میلیون تومان
لاماری ایما (آرین پارس موتور)1 میلیارد و 80 میلیون تومان
آمیکو آسنا دو کابین دنده‌ای (آمیکو)1 میلیارد و 50 میلیون تومان1 میلیارد و 10 میلیون تومان
اف ام سی تی 5 (فردا موتورز)1 میلیارد و 50 میلیون تومان1 میلیارد و 175 میلیون تومان
جک اس 5 اتوماتیک نیوفیس (کرمان موتور)985 میلیون تومان1 میلیارد و 50 میلیون تومان
کی ام سی تی 8 (کرمان موتور)967 میلیون تومان1 میلیارد و 130 میلیون تومان
بهمن دیگنیتی (بهمن موتور)935 میلیون تومان1 میلیارد و 400 میلیون تومان
بهمن فیدلیتی پرایم 7 نفره (بهمن موتور)860 میلیون تومان1 میلیارد و 240 میلیون تومان
بهمن فیدلیتی پرایم 5 نفره (بهمن موتور)845 میلیون تومان1 میلیارد و 230 میلیون تومان
ام وی ام ایکس 55 پرو اکسلنت (مدیران خودرو)973 میلیون تومان953 میلیون تومان

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، اکثر خودروهای چینی جدیدی که وارد بازار ایران شدند، دارای قیمت‌های بالای یک میلیارد هستند و برخی آنها به 2 میلیارد تومان نیز نزدیک شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود از این به بعد هم اگر خودروی جدیدی از چین پا به بازار ایران بگذارد، دارای قیمتی در همین محدوده 1 تا 2 میلیارد تومان باشد.

این در حالی است که تا چند سال پیش، خودروهای چینی با خودروهای داخلی رقابت می‌کردند و قیمت آنها تفاوت اندکی با محصولات داخلی ما داشتند؛ به همین دلیل بسیاری از مشتریان ایرانی به خاطر طراحی مدرن‌تر و بهتر و آپشن‌های بیشتر به جای خرید خودروهای داخلی به سراغ خرید خودروهای چینی می‌رفتند. اما حالا حتی خرید یک خودرو چینی هم برای بسیاری از مشتریان تبدیل به آرزو شده است.

خودروهای چینی بازار ایران

تیگو 8 پرو

به نظر می‌رسد خودروسازان چینی از ممنوعیت واردات خودرو به بازار ایران نهایت سوءاستفاده را کرده‌اند و به نوعی انحصار بازار کشورمان را در دست گرفته‌اند. البته نمی‌توان خودروسازان چینی را مقصر دانست، بلکه شرکت‌های داخلی هستند که به سود کم راضی نیستند و محصولات چینی را با چند برابر قیمت واقعی‌شان در بازار ایران به فروش می‌رسانند. پیش از این در خبرها داشتیم که خودرویی مثل تیگو 8 پرو در بازار ایران، سه برابر بیشتر از بازار کشورهای همسایه و کشورهایی مثل عربستان و امارات قیمت‌گذاری شده است.

واردات خودرو قیمت‌ها را کاهش می‌دهد؟

از سوی دیگر مدت‌هاست که بحث آزادسازی واردات خودرو داغ شده و همه منتظر تصمیم نهایی دولت برای انجام واردات خودرو به کشور هستند. خیلی‌ها انتظار دارند که با آزادسازی واردات، خودروهای روز و مطرح خارجی از برندهای معتبری مثل هیوندای، کیا، تویوتا، رنو و غیره با قیمت‌های مناسب در بازار کشورمان عرضه شوند، اما با این وضعیتی که می‌بینیم بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ دهد.

واردات خودرو

همه ما آرزو داریم که بعد از آزادسازی واردات شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم و خودروهای خوب خارجی با قیمتی مناسب به دست مشتریان ایرانی برسد، اما آیا مافیای خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگان و مونتاژکنندگان خودروهای چینی اجازه‌ی رخ دادن چنین اتفاقی را می‌دهند. قطعا اگر یک خودرو خوب اروپایی یا کره‌ای و ژاپنی با قیمت کمتر از 1 میلیارد تومان وارد بازار ایران شود، دیگر کسی به خرید خودروهایی مثل لاماری ایما، تیگو 8، آریزو 6 پرو و کی ام سی J7 فکر نمی‌کند و این برای خودروسازان دولتی و خصوصی ما خیلی گران تمام خواهد شد.

شما به بهبود وضعیت بازار خودرو پس از آزاد شدن واردات خوشبین هستید؟ فکر می‌کنید بعد از آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودروهای داخلی و چینی کاهش پیدا کند؟ چقدر امید دارید که خودروهای خوب خارجی با قیمتی مناسب در بازار کشورمان عرضه شوند؟