خرس قطبی-انقراض دسته جمعی بزرگ

ششمین انقراض دسته جمعی بزرگ، زودتر از آنچه فکر می‌کنید در راه است

یک دانشمند اخیرا محاسبات جالبی در مورد ششمین انقراض دسته جمعی بزرگ انجام داده و آن را با پنج انقراض دسته جمعی قبلی مقایسه کرده است.

یک دانشمند آب و هوا در دانشگاه توهوکو ژاپن در مورد ششمین انقراض دسته جمعی بزرگ محاسباتی انجام داده است که نتایج آن شما را شگفت زده خواهد کرد. در این محاسبات، ششمین انقراض دسته جمعی بزرگ با پنج انقراض دسته جمعی گذشته مقایسه شد و تفاوت‌ میان آن‌‌ها آشکار شد.

بررسی ششمین انقراض دسته جمعی بزرگ

در طول ۵۴۰ میلیون سال گذشته، چندین گونه در بازه زمانی نسبتاً‌ کوتاه روی کره زمین منقرض شدند. این انقراض‌ها به عنوان انقراض دسته جمعی شناخته می‌شوند که اغلب به علت تغییرات آب و هوایی رخ دادند. علت این انقراض‌ها معمولا گرمایش یا سرد شدن شدید، برخورد سیارک‌ها یا فعالیت‌های آتشفشانی بوده است.

خرس قطبی انقراض

دانشمندی به نام کونیو کایهو (Kunio kaiho) تلاش کرد تا پایداری میانگین دمای سطح زمین و تنوع زیستی سیاره زمین را اندازه گیری کند. در همین حین او یک اثر خطی پیدا کرد و به این پی برد که هرچه تغییر دما بیشتر باشد، میزان انقراض نیز بیشتر است.

بیشترین انقراض‌های دسته جمعی در رویدادهای سرد شدن جهان هنگامی رخ دادند که دما حدود ۷ درجه سانتیگراد کاهش یافت. اما بزرگ‌ترین انقراض‌ دسته جمعی در گرمایش جهانی زمانی رخ داد که گرمایش تقریباً‌ به ۹ درجه سانتیگراد افزایش یافت.

این محاسبه بسیار بیشتر از تخمین‌های قبلی است که گفته می‌شد دمای ۵/۲ درجه سانتگراد می‌تواند منجر به انقراض بزرگ دریایی شود. برای این که این موضوع بیشتر واضح شود، به این دقت کنید که تا پایان قرن،‌ گرمایش جهانی در مسیر افزایش دما تا سطح ۴/۴ قرار دارد.

کایهو پیش‌بینی می‌کند که گرمایش ۹ درجه زمین در بدترین حالت، حداقل تا سال ۲۵۰۰ میلادی در آنتروپوسن ظاهر نخواهد شد. در نظر داشته باشید که کایهو این موضوع را انکار نمی‌کند که هم اکنون نیز بسیاری از انقراض‌ها به علت تغییرات آب و هوایی در حال رخ دادن است. اما کایهو انتظار ندارد که خطری به نسبت انقراض‌های دسته جمعی بزرگ در گذشته رخ دهد.

ششمین انقراض دسته جمعی بزرگ

با این حال باید به یاد داشته باشیم که فقط درجه آب و هوا در انقراض گونه‌ها موثر نیست، بلکه سرعت رخ دادن این تغییرات نیز مهم است. بزرگ‌ترین رویداد  انقراض دسته جمعی روی زمین که باعث مرگ ۹۵ درصد از گونه‌ها شد،‌ بیش از ۶۰ هزار سال طول کشید و در حدود ۲۵۰ میلیون سال پیش رخ داد.

اما گرمایش زمین امروزه به علت انتشار سوخت‌های فسیلی توسط انسان‌ها،‌ در زمان بسیار کوتاه‌تری نسبت به گذشته رخ می‌دهد.

احتمال دارد که گونه‌های بیشتری در ششمین انقراض دسته جمعی بزرگ از بین بروند. شاید علت از بین رفتن آن‌ها گرمایش زیاد نباشد،‌ بلکه سریع بودن تغییرات باشد، به این صورت که گونه‌ها فرصت سازگار شدن با آن را پیدا نکنند.

کایهو معتقد است که پیش‌بینی بزرگی انقراض انسانی آینده تنها با استفاده از متغیر دما دشوار است؛ زیرا علل انقراض انسانی با علل سایر انقراض‌های جمعی در تاریخ متفاوت است.

هر چقدر هم که دانشمندان داده‌ها را با روش‌های مختلف محسابه کنند باز هم واضح است که بسیاری از گونه‌ها محکوم به فنا هستند. تنها در صورتی این اتفاق نخواهد افتاد که بتوانیم تغییرات آب و هوایی را متوقف کنیم. در مورد درصد دقیق تلفات و زمان آن هنوز بحث‌هایی وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*