شرکت های خودروسازی ایرانی

چینی ها به شدت علاقمند به خرید شرکت های خودروسازی ایرانی هستند

گفته می‌شود چینی ها علاقمند به خرید شرکت های خودروسازی ایرانی هستند و حتی هم‌اکنون در حال مذاکره با خودروسازان هستند. ماجرا از چه قرار است؟

می‌دانیم که طی سال‌های اخیر و تقریبا همزمان با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، خودروسازان چینی در بازار ما حضور پررنگی پیدا کردند و خودروسازان خصوصی زیادی، کارخانه‌های مونتاژ خود را تأسیس نمودند. بر اساس برخی از داده‌ها و اطلاعات منتشر شده، به نظر می‌رسد چینی‌ها به دنبال سهام‌دار شدن در صنعت خودروسازی ایران هستند.

چینی‌ها به دنبال سهم از شرکت های خودروسازی ایرانی

خودروسازان چینی به جای این که قطعات خودرو را به کارخانه‌های ایرانی تحویل بدهند تمایل دارند محصولات خودشان را بدون واسطه در کشور ما تولید نمایند و به این موضوع علاقه زیادی نشان داده‌اند. البته در شرایط کنونی شرکت مدیران خودرو با شرکت چری همکاری نزدیکی دارد و چری تنها سهام‌دار چینی در کارخانه‌ای ایرانی است.

چینی ها علاقمند به خرید شرکت های خودروسازی ایرانی

اگر توجه بیشتری کنیم متوجه خواهیم شد که در حال حاضر شرکت مدیران خودرو فقط اقدام به مونتاژ خودروهای کمپانی چری می‌کند و همین سیاست باعث شده تا دیگر چینی‌های بازار هم به فکر سهامداری در کارخانه‌های ایرانی بیفتند. برخی برندهای چینی طی سال‌های گذشته درخواست سهام‌داری در ایران را داشته‌اند و برای تحقق این هدف بارها با طرفین ایرانی وارد مذاکره شده‌اند.

برنامه چینی‌ها برای تصاحب کارخانه‌های خودروسازی ایرانی در شرایط تحریم به اوج خود رسیده و شاهد بوده‌ایم هنگامی که صحبت از واگذاری ایران خودرو و سایپا شد، چینی‌ها تمایل داشتند تا شرکت‌هایی نظیر سایپا کاشان، ایران خودرو خراسان، سایپا تهران و پارس خودرو را خریداری کنند.

چینی ها علاقمند به خرید شرکت های خودروسازی ایرانی

همان‌طور که می‌دانید از چند وقت دیگر ایران خودرو و سایپا واگذار خواهند شد و این فرصت خوبی برای چینی‌ها است تا بتوانند به عنوان شریک تجاری و سهام‌دار در خاورمیانه شناخته شوند. به گفته برخی از منابع موثق، خودروسازهایی نظیر دانگ فنگ با گروه خودروسازی سایپا وارد مذاکره شده‌اند تا بلکه بتوانند محصولات خود را به صورت متمرکزتر به فروش برسانند.

نتایج این مذاکرات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و عده‌ای از کارشناسان معتقدند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. در حال حاضر مسئله واگذاری خودروسازان در مسیر جداگانه‌ای قرار دارد و به نظر نمی‌رسد که چینی‌ها بتوانند در بدنه سهام‌داری ایران قدرتمندتر از قبل شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. حتی چینی ها هم فهمیدن هر لگنی تو ایران تولید کنن و چهار تا چرخ زیرش بزارن میتونن با قیمت های نجومی به اسم خودرو به مردم بندازن.

  2. وقتی تولید کننده‌های خودرو چینی تولیداتشون تو کشور خودشون و اکثر کشورهایی که صادر می‌کنند با تخفیف و از دم‌قسط و بدون بهره و… بزور میفروشن ولی همون خودرو حتی با آپشن‌های کمتر تو ایران راحت میفروشن اونم با چندبرابر قیمت تازه نقد یا قسطی که با بهره‌‌‌ای که از خریدار بیچاره میگیرن اندازه پول یه ماشین دیگه میشه!!! ، میفروشن معلومه که حسابب علاقمند به همچین بازاری میشن

  3. مگه ایرانم خودرو تولید میکنه نکنه همین ازرده خارجهارو اسمشونو گذاشتین خودرو

  4. کدوم شرکتی از بازار انحصاری که کاملا به نفع تولید کننده اس بدش میاد

  5. همبن الانم همشون چینی مونتاژ میکنن و فقط اسمش ایرانی هست..