FMC T5

بررسی FMC T5 ؛ مشخصات فنی و آپشن های شاسی بلند جدید فردا موتور

فردا FMC T5 به عنوان یکی از شاسی بلندهای جدید فردا موتور محسوب می‌شود. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی آن را بررسی خواهیم کرد.

گروه فردا موتورز مدتی قبل خودرو FMC T5 را به عنوان یکی از شاسی بلندهای مونتاژی جدید بازار ایران به مشتریان خود عرضه کرد. این خودرو در واقع نسخه ایرانیزه شده دانگ فنگ فورتینگ T5 محسوب می‌شود که اولین بار در سال 2018 به معرض نمایش درآمد و در سال 2019 نیز روانه بازارهای جهانی شد. البته فردا FMC T5 مدل سال 2018 دانگ فنگ فورتینگ T5 است. در ادامه طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات فردا تی 5 را بررسی خواهیم کرد.

بررسی FMC T5

بخش طراحی 

FMC T5

فردا FMC T5 به عنوان یک شاسی بلند جمع‌وجور شهری از ظاهر نسبتا جذابی بهره می‌برد. هرچند این خودرو حدود 4 سال قبل طراحی شده است، اما کماکان ظاهر آن راضی کننده بوده و می‌تواند نگاه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند.

FMC T5

طول این شاسی بلند جمع‌وجور چینی به 4460 میلی‌متر، عرض آن 1820 میلی‌متر، ارتفاع آن 1720 میلی‌متر و فاصله محوری آن نیز به 2720 میلی‌متر می‌رسد. این خودرو حدود 1575 کیلوگرم وزن داشته و حجم صندوق عقب آن نیز به 515 لیتر می‌رسد. همچنین نوع شاسی این خودرو یکپارچه بوده و اندازه رینگ و تایر آن نیز R18-215/65 اعلام شده است.

FMC T5

این شاسی بلند مونتاژی بازار ایران از لحاظ طراحی داخلی نیز در سطح مناسبی قرار دارد. هنگام ورود به کابین این خودرو شاهد کنسول میانی داشبورد با کلیدهای پیانویی و صفحه‌نمایش عمودی هستیم که توانسته نمای مدرنی را به وجود آورد.

FMC T5

کابین فردا FMC T5 فضای نسبتا جاداری را به همراه دارد و سرنشینان در صندلی‌های اول و دوم به فضای مناسبی دسترسی خواهند داشت. همچنین کیفیت متریال استفاده شده در کابین این خودرو نیز مناسب است.

امکانات رفاهی

FMC T5

فردا T5 از لحاظ امکانات رفاهی در سطح مناسبی قرار دارد و در رنج قیمتی خود می‌تواند راضی کننده باشد.

از آپشن‌های رفاهی این خودرو می‌توان به چراغ نقطه کور، چراغ مشایعت، در صندوق برقی با امکان تنظیم زاویه، ترمز پارک برقی، سنسور پارک، دوربین عقب، دوربین ثبت وقایع، قابلیت اتصال وای فای، مسیریاب ماهواره‌ای، تهویه اتوماتیک دو کاناله همراه با سیستم تصفیه هوا، گرمکن برای صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده با تنظیمات ۸ حالته، سانروف برقی، ریموت کنترل، سامانه ورود و استارت بدون کلید و نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی اشاره کرد.

 

امکانات ایمنی

FMC T5

دانگ فنگ تی 5 موفق به کسب 3 ستاره ایمنی تست تصادف در موسسه چینی سی انکپ شد که آن را از لحاظ سطح امنیت در رده متوسط به بالا قرار می‌دهد. در طرف مقابل بسیاری از رقبای این شاسی بلند چینی موفق شدند از موسسه سی انکپ 5 ستاره ایمنی را دریافت کنند. از این رو فردا FMC T5 از لحاظ ایمنی نتوانسته در سطح انتظارات ظاهر شود. البته این خودرو به امکانات ایمنی متعددی مجهز شده تا بتواند در این بخش رضایت مشتریان را جلب کند.

از مهم‌ترین امکانات رفاهی فردا FMC T5 می‌توان به حسگر فشار باد تایرها، ترمز کمکی، سامانه هشدار حرکت بین خطوط، سیستم هشدار تصادف از جلو، سامانه اتوهلد، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، 6 ایربگ ایمنی برای (سرنشینان جلو جانبی و پرده‌ای) اشاره کرد.

مشخصات فنی 

فردا تی 5

فردا FMC T5 به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را به تولید برساند. پیشرانه فردا تی 5 در سطح یکسانی با پیشرانه فیدلیتی پرایم بهمن موتور قرار دارد.

یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از نوع معمولی که به مبدل گشتاور مجهز شده قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل کند. این گیربکس یکی از کم‌دردسرترین گیربکس‌های اتوماتیک در جهان محسوب می‌شود و نسبت به گیربکس‌های دو کلاچه و CVT نیز استهلاک کمتری را به همراه دارد.

این شاسی بلند مونتاژی بازار ایران با وزن 1575 کیلوگرمی خود می‌تواند ظرف مدت 12 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک خودرو خانوادگی رقم مناسبی است. در ادامه لیست کامل مشخصات FMC T5 را مشاهده می‌کنید:

جدول مشخصات فنی فردا FMC T5

نوع پیشرانه4 سیلندر خطی توربوشارژ 4J15T
حجم پیشرانه1.5 لیتر
حداکثر قدرت156 اسب بخار
حداکثر گشتاور230 نیوتن‌متر
گیربکس6 سرعته اتوماتیک 6AT
انتقال قدرتتک دیفرانسیل جلو
مصرف سوخت ترکیبی7.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 10011.8 ثانیه
حداکثر سرعت160 کیلومتر بر ساعت

قیمت و رقبا

فردا تی 5

شرکت خودروسازی فردا برای FMC T5 مونتاژی در مردادماه قیمت 1 میلیارد و 50 میلیون تومان را در نظر گرفت. قیمت این خودرو در بازار نیز حدود 1 میلیارد و 180 میلیون تومان است. از رقبای این خودرو می‌توان به لاماری ایما، تیگو 7 پرو و هایما 8 اس اشاره کرد.

مزایا و معایب FMC T5

فردا تی 5

مواردی چون امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، صندوق عقب بزرگ، کابین مدرن و جادار و همچنین طراحی جذاب به عنوان مزایای فردا FMC T5 محسوب می‌شوند. از معایب این خودرو نیز می‌توان به سطح امنیت متوسط 3 ستاره از موسسه سی انکپ، بازار خرید و فروش ضعیف به دلیل عرضه محدود و خدمات پس از فروش محدود نسبت به رقبا اشاره کرد.