بررسی وان پلاس 10T

بررسی وان پلاس 10T؛ درس سرعت به سامسونگ و اپل

گوشی OnePlus 10T امکانات پرچمداران اندرویدی را با قیمتی معقول ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی وان پلاس 10T از نظر دوربین، عملکرد، باتری و مخصوصا سرعت فوق‌العاده بالایش می‌پردازیم.

وان پلاس 10T جدیدترین گوشی پریمیوم این شرکت است که اگرچه به گوشی‌های پرچمدار شباهت زیادی دارد، اما شرکت سازنده توانسته با فدا کردن برخی قسمت‌های کم اهمیت قیمت آن را در یک بازه منطقی نگه دارد. سری وان پلاس T در سال ۲۰۱۶ و با عرضه مدل OnePlus 3T متولد شد و از آن زمان عضو ثابت گوشی‌های وان پلاس بوده است.

البته امسال خبری از وان پلاس 10 نبود و به همین خاطر نمی‌توان 10T را نسخه بهبود یافته مدل خاصی قلمداد کرد. هرچند که هر سال مدل‌های غیر پرو زیر سایه مدل پرو قرار می‌گرفتند. به همین خاطر شاید عرضه آن با نام OnePlus 10T و تاخیر چند ماهه به بهتر دیده شدنش کمک کند. در ادامه به بررسی وان پلاس 10T می‌پردازیم تا ببینیم آيا تاخیر چند ماهه ارزش داشته است یا خیر.

بررسی وان پلاس 10T

وان پلاس 10T با سیستم شارژ سریع ۱۵۰ وات همراه شده است. البته پیشتر نیز چنین سرعتی را در وان پلاس 10R دیده بودیم، اما حالا سیستم شارژ بهینه‌تر و امن‌تر شده است. همچنین این گوشی از یک سیستم گرمازدایی جدید بهره می‌برد که به گفته وان پلاس نسبت به آنچه در سایر گوشی‌های این شرکت استفاده شده، بهتر است. در کنار اینها باید به سیستم آنتن جدید و پردازنده اسنپدراگون +8 نسل 1 هم اشاره کرد.

فهرست عناوین بررسی وان پلاس 10T

رابط کاربری OxygenOS

با کلیک روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

بررسی مشخصات فنی وان پلاس 10T

گوشیOnePlus 10T
ابعاد و وزن۱۶۳ در ۷۵.۴ در ۸.۸ میلی‌متر، ۲۰۴ گرم، بدنه جلویی و پشتی از شیشه (گوریلا گلس 5)، فریم پلاستیکی
صفحه نمایشپنل ۶.۷۰ اینچی Fluid AMOLED، نمایش ۱ میلیارد رنگ، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از +HDR10، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۱۲ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰.۱ به ۹، تراکم ۳۹۴ پیکسل در اینچ
پردازندهتراشه ۴ نانومتری کوالکام اسنپدراگون +8 نسل 1، هشت هسته‌ای ( ۱ هسته کورتکس X2 با فرکانس ۳.۱۹ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A710 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو 730
حافظه۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌‌سازی، ۱۲ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1
نرم افزاراندروید 12، رابط کاربری OxygenOS 12.1
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری، حسگر ۱/۱.۵۶ اینچی، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلودوربین ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 4k با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰، ۶۰ یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۳۳ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات، شارژ بی‌سیم معکوس ۵ وات
سایرحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، NFC، اسپیکرهای استریو

طراحی و کیفیت ساخت

وان پلاس در طول سال‌های گذشته ابعاد جعبه محصولاتش را کاهش داده است؛ اما این باعث نشده که اقلام ضروری را از آن حذف کند. خوشبختانه در جعبه این گوشی یک شارژ ۱۶۰ وات SuperVOOC اوپو قرار دارد. بررسی وان پلاس 10T را با بخش طراحی شروع می‌کنیم. طراحی این گوشی اندکی نسبت به وان پلاس 10 پرو پسرفت داشته است.

بدنه پشتی هر دو گوشی کاملا یکسان به نظر می‌رسند؛ اما اگر از نزدیک به آنها نگاه کنید، متوجه تفاوت‌ها خواهید شد. در وان پلاس 10T بخش دوربین از جنس سرامیک ساخته نشده و از بدنه جدا نیست، بلکه همانند بدنه پشتی با گوریلا گلس 5 پوشیده شده و صرفا رنگ آن به گونه‌ای است که جدا به نظر می‌رسد. همچنین بخش دوربین همانند 10 پرو با فریم کناری ادغام نمی‌شود.

بررسی وان پلاس 10Tدر بخش دوربین چهار حلقه آشنا دیده می‌شود. هرچند که این بار فلاش به بخش بالایی منتقل شده است. عجیب اینجاست که حلقه‌ها متقارن نیستند و حلقه‌های بالایی مشخصا بزرگتر به نظر می‌رسند.

بافت بدنه پشتی حس عجیبی را منتقل می‌کند که در گوشی‌های دیگر ندیده بودیم. در رنگ مشکی این گوشی شما حس دست زدن به بافتی مشابه سنگ را خواهید داشت که به گفته وان پلاس از بازالت الهام گرفته شده است. علاوه بر این حس منحصر به فرد، بدنه پشتی اثر انگشت یا لکه‌ها را هم به خود جذب نمی‌کند.

بررسی وان پلاس 10T

وان پلاس 10T در رنگ سبز هم عرضه شده است. بدنه پشتی گوشی در این رنگ حس سرامیک را منتقل می‌کند و بسیار مستعد جذب لکه و اثر انگشت است.

در سمت چپ گوشی دکمه‌های تنظیم صدا قرار گرفته‌اند و در سمت راست نیز دکمه پاور دیده می‌شود. در گوشی‌های وان پلاس معمولا اسلایدر هشدار وجود داشت؛ اما در این گوشی چنین چیزی دیده نمی‌شود. شرکت سازنده دلیل این کار را نیاز به فضای بیشتر برای باتری بزرگتر، سیگنال آنتن بهتر و سرعت شارژ بالاتر عنوان کرده است.

بررسی وان پلاس 10T

بخش بالایی بدنه مسطح است و در آن یک خروجی برای اسپیکر و میکروفون قرار دارد. بخش پایینی نیز به صورت مسطح در آمده و میزبان اسپیکر و میکروفون دوم و همچنین سینی سیم‌کارت است.

بررسی وان پلاس 10T

با بررسی بدنه جلویی وان پلاس 10T متوجه می‌شوید که نمایشگر تا لبه‌ها کشیده شده است و حاشیه‌ها نیز بسیار باریک و یک دست هستند. همچنین دوربین سلفی داخل حفره کوچکی در بخش میانی نمایشگر قرار گرفته است. اسپیکر مکالمه و حسگرها هم در حاشیه بالایی گوشی پنهان شده‌اند.

نمایشگر OnePlus

به طور کلی وان پلاس 10T یک گوشی بزرگ به حساب می‌آید که با وجود داشتن فریم پلاستیکی و باتری کوچکتر، از وان پلاس 10 پرو کمی سنگین‌تر است. متاسفانه وان پلاس برای کاهش قیمت نهایی تاییدیه IP را برای این گوشی دریافت نکرده که یعنی دستگاه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار آسیب‌پذیر است.

صفحه نمایش

وان پلاس 10T به یک نمایشگر ۶.۷ اینچی امولد مجهز شده است که می‌تواند رزولوشن ۲۴۱۲ در ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را ارائه دهد. برخلاف مدل‌های پرچمدار، این گوشی با نمایشگری تخت عرضه شده است؛ اما همچنان از عمق رنگ ۱۰ بیت پشتیبانی می‌کند. شرکت سازنده در رابطه با پشتیبانی از فضاهای رنگی sRGB و P3 سکوت کرده؛ اما می‌دانیم که نماینده جدید وان پلاس از HDR پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر OnePlus

بررسی صفحه نمایش وان پلاس 10T از کیفیت فوق‌العاده بالای این گوشی در نمایش رنگ‌ها و زوایای دید عالی حکایت دارد. همچنین روشنایی نمایشگر نیز برای استفاده در محیط بیرون کافی به نظر می‌رسد.

نمایشگر گوشی از رفرش‌ریت تطبیقی ۱۲۰ هرتز و حالت ۶۰ هرتز ثابت پشتیبانی می‌کند. وقتی گزینه ۱۲۰ هرتز را انتخاب می‌کنید، این احتمال وجود دارد که نرخ تازه‌سازی با توجه به محتوای در حال نمایش به ۹۰ یا ۶۰ هرتز کاهش پیدا کند. برخی برنامه‌های ویدیویی همچون یوتیوب یا برنامه‌های دیگری همچون گالری این میزان را روی ۶۰ هرتز ثابت نگه می‌دارند.

منطق وان پلاس در این قسمت کمی عجیب است. به عنوان مثال نتفلیکس نیز یک برنامه ویدیویی به حساب می‌آید؛ اما با رفرش‌ٰیت ۱۲۰ هرتز اجرا می‌شود. همچنین بنابر دلایل نامشخصی، تمامی مرورگرها روی رفرش‌ریت ۹۰ هرتز قفل شده‌اند. علاوه بر اینها اگر کیبورد روی صفحه باشد، گوشی رفرش‌ریت را به ۶۰ هرتز کاهش می‌دهد. در نهایت نیز به بازی‌ها می‌رسیم که اکثر آنها به حالت ۶۰ هرتز محدود شده‌اند.

وان پلاس حسگر اثر انگشت را در زیر نمایشگر قرار داده است. بررسی وان پلاس 10T نشان داد که این حسگر بسیار سریع و دقیق است و محل قرارگیری آن نیز (کمی پایین‌تر از حالت عادی) کاربر را اذیت نخواهد کرد.

باتری

وان پلاس 10T به یک باتری دو سلولی ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است که از شارژ فوق‌العاده سریع ۱۵۰ وات پشتیبانی می‌کند. وان پلاس برای اطیمنان حاصل کردن از منفجر نشدن گوشی در هنگام شارژ با این سرعت، مجموعه‌ای از تمهیدات امنیتی را در نظر گرفته است. اول از همه اینکه آداپتور برق را به صورت دو جریان ۷۵ وات به گوشی منتقل می‌کند که باعث شارژ سریع‌تر و بهینه‌تر باتری خواهد شد.

مورد بعدی بهینه‌سازی VFC است که سبب می‌شود طول عمر باتری افزایش پیدا کند. همچنین یک چیپ شارژ هوشمند نیز درون گوشی وجود دارد که می‌تواند جریان و ولتاژ ورودی را شناسایی کرده و ترکیب مناسب را برای باتری انتخاب کند. وان پلاس یک موتور سلامت باتری جدید را نیز به کار گرفته است که با استفاده از الگوریتم‌های خود حداکثر سرعت جریان را ارزیابی و کنترل می‌کند. بدین ترتیب سرعت شارژ در یک محدوده ایمن باقی خواهد ماند تا با مشکل سلول‌های مرده مواجه نشویم.

شارژر اوپو

علاوه بر اینها، این گوشی از فناوری Battery Healing نیز بهره می‌برد که به الکترودها اجازه می‌دهد در طول چرخه‌های شارژ به صورت مستمر تعمیر شوند. ساختار باتری نیز به گونه‌ای است که مقاومت را کاهش می‌دهد و شاهد تولید گرمای کمتری در هنگام شارژ هستیم. البته شرکت سازنده برای اطمینان بیشتر ۱۳ حسگر دمایی را داخل سیستم باتری قرار داده تا روی دمای گوشی در هنگام شارژ نظارت کامل داشته باشند.

وان پلاس ادعا می‌کند که OnePlus 10T پس از ۱۶۰۰ چرخه شارژ باز هم ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه باتری را حفظ خواهد کرد. بدین ترتیب حتی اگر هر روز گوشی خود را به شارژ بزنید، تا ۴ سال نیازی به تعویض باتری نخواهید داشت. حالا نوبت به جذاب‌ترین قسمت بررسی وان پلاس 10T یعنی سرعت شارژ می‌رسد.

نمایشگر OnePlus

با شارژر ۱۶۰ وات، پس از ۱۰ دقیقه درصد باتری گوشی از ۰ به ۶۷ می‌رسد و شارژ کامل نیز تقریبا ۱۸ دقیقه طول می کشد. البته حتی هنگامی که نمایشگر ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد، باتری در حال شارژ شدن است و برای متوقف شدن فرآیند شارژ باید ۴ تا ۵ دقیقه دیگر صبر کنید. حتی اگر چند دقیقه اضافی را هم در نظر بگیریم، باز سرعت شارژ وان پلاس 10T رویایی است.

از نظر عمر باتری نیز وان پلاس 10T شما را ناامید نخواهد کرد. این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ تا ۲۲ ساعت به صورت آفلاین ویدیو پخش کند. به طور کلی باتری نماینده وان پلاس با استفاده متوسط تا ۱.۵ روز و با استفاده سنگین تا ۱ روز کامل دوام می‌آورد.

بررسی نرم‌افزار و عملکرد وان پلاس 10T

وان پلاس 10T از سیستم عامل اندروید 12 به همراه رابط کاربری OxygenOS 12.1 بهره می‌برد. وان پلاس وعده ۳ آپدیت اصلی اندروید و ۴ سال آپدیت‌های امنیتی را برای این گوشی داده است. اگر پیشتر از گوشی‌های اوپو یا ریلمی استفاده کرده باشید، مشکلی با وان پلاس 10 تی نخواهید داشت؛ زیرا رابط کاربری این گوشی شباهت زیادی به ColorOS 12 دارد.

لانچر این گوشی مملو از ویژگی‌های مختلف است و از شخصی‌سازی آیکون‌ها و آیکون‌های شخص ثالث پشتیبانی می‌کند. وان پلاس همچنان از همان فونت خاص خود استفاده می‌کند که کمی بزرگ است و باعث می‌شود نام برخی برنامه‌ها به صورت کامل نمایش داده نشوند. البته شما می‌توانید نام برنامه‌ها را از صفحه اصلی پنهان کنید، اما با این کار در منو گوشی هم خبری از نام برنامه‌ها نخواهد بود.

وان پلاس 10T با دو بار ضربه روی نمایشگر قفل خواهد شد. با کشیدن انگشت به سمت راست هم به گوگل فید دسترسی خواهید داشت؛ ولی متاسفانه امکان غیرفعال کردن این صفحه وجود ندارد. در منو می‌توانید ترتیب برنامه‌ها را تغییر دهید یا چند برنامه را انتخاب کنید تا به صورت همزمان جابه‌جا شده یا حذف شوند. در اینجا امکان ایجاد پوشه وجود ندارد و همچنین نمی‌توان به آسانی برنامه‌ها را در یک صفحه جداگانه پنهان کرد.

در گوشی وان پلاس 10T نیز همانند سایر گوشی‌های شرکت‌های زیر مجموعه BBK، همه‌چیز در نمایشگر بزرگ به نظر می‌رسد که یعنی فضای قابل استفاده کمتری در اختیار کاربر قرار دارد. شما باید مقیاس نمایشگر را به صورت دستی تغییر دهید تا همه‌چیز به حالت عادی برگردد.

در هنگام بررسی وان پلاس 10T متوجه شدیم که این گوشی از قابلیت‌های نرم‌افزاری متعددی بهره می‌برد؛ اما اکثر آنها در برنامه تنظیمات مدفون شده‌اند و بعید است کابران عادی به راحتی آنها را پیدا کنند. در وان پلاس 10T همچنین شاهد حضور Air Gestures نیز هستیم که به کاربر اجازه می‌دهد کارهایی همچون قطع کردن تماس را با تکان دادن دست خود در برابر نمایشگر انجام دهد.

به طور کلی وان پلاس 10T از نظر نرم‌افزاری پایدار است؛ اما مشکل اصلی اینجاست که رابط کاربری گوشی شباهت چندانی به نسخه‌های پیشین OxygenOS ندارد.

عملکرد

وان پلاس 10T با جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام یعنی اسنپدراگون +8 نسل 1 همراه شده است. کاربران در هنگام خرید می‌توانند از بین ۸، ۱۲ یا ۱۶ گیگ رم LPDDR5 و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی مدل مورد نظر خود را انتخاب کنند. هرچند که وان پلاس تمامی نسخه‌های این گوشی را به صورت جهانی عرضه نخواهد کرد.

بررسی عملکرد وان پلاس 10T در تست‌های بنچمارک نشان می‌دهند که این گوشی کمی با بهترین حالت فاصله دارد. این تفاوت نیز به این دلیل است که برخلاف سایر دستگاه‌های مجهز به این تراشه که در آنها هسته‌های کورتکس A510 به حداکثر فرکانس ۲ گیگاهرتز می‌رسند، این هسته‌ها در وان پلاس به ۱.۸ گیگاهرتز محدود شده‌اند.

تاثیر این تفاوت را هم می‌توان به آسانی در تست چند هسته‌ای گیک‌بنچ و تست انتوتو 9 مشاهده کرد. در این تست‌ها گوشی پریمیوم وان پلاس در جایگاهی پایین‌تر از شیائومی 12S اولترا قرار می‌گیرد.

گیک‌‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Realme GT2 Explorer Master (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1336
Xiaomi 12S Ultra (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1324
OnePlus 10T (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1321
OnePlus 10 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 975

گیک‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Realme GT2 Explorer Master (Snapdragon 8+ Gen 1) : 4021
Xiaomi 12S Ultra (Snapdragon 8+ Gen 1) : 4300
OnePlus 10T (Snapdragon 8+ Gen 1) : 3907
OnePlus 10 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 3447

انتوتو 9

Realme GT2 Explorer Master (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1045876
Xiaomi 12S Ultra (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1039412
OnePlus 10T (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1016958
OnePlus 10 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 886248

GFX Aztek ES 3.1 High (onscreen)

Realme GT2 Explorer Master (Adreno 730) : 58
Xiaomi 12S Ultra (Adreno 730) : 38
OnePlus 10T (Adreno 730) : 60
OnePlus 10 Pro (Adreno 730) : 37

GFX Aztek Vulkan High (onscreen)

Realme GT2 Explorer Master (Adreno 730) : 59
Xiaomi 12S Ultra (Adreno 730) : 39
OnePlus 10T (Adreno 730) : 60
OnePlus 10 Pro (Adreno 730) : 41

نتایج به دست آمده در تست‌های فوق با فعال کردن حالت High Performance به دست آمدند. در این حالت فرکانس پایه CPU افزایش پیدا می‌کند و در استفاده سنگین نیز پایداری بیشتری از خود نشان می‌دهد. اگر این حالت را غیر فعال کنید، عملکرد CPU تقریبا به بهترین عملکرد اسنپدراگون 888 افت می‌کند.

البته چنین چیزی هیچ تاثیری در استفاده روزمره ندارد و گوشی همچنان تمامی برنامه‌ها و بازی‌های مدنظر شما را فوق‌العاده سریع و روان اجرا می‌کند. با وجود این، نمی‌توان این واقعیت مهم را نادیده گرفت که فقط در صورت فعال کردن یک حالت خاص که البته به هیچ وجه بهینه نیست، امکان بهره بردن از تمامی ظرفیت CPU را خواهید داشت. در واقع قدرت پردازشی این گوشی در حالت عادی همانند وان پلاس 9 پرو است.

هرچند که شرایط برای GPU فرق می‌کند و در هر حالت حداکثر قدرت آدرنو 730 در اختیار شما خواهد بود. به طور کلی عملکرد گوشی در اجرای بازی‌ها خوب است؛ اما مشکل اینجاست که در اکثر آنها، شما به رفرش‌ریت ۶۰ هرتز محدود خواهید شد. این محدودیت با داشتن چنین قدرت پردازشی بالایی همخوانی ندارد.

وان پلاس همچنین بزرگترین محفظه بخار خود را برای خنک کردن این چیپست در نظر گرفته است. اگر در اتاقی با دمای ۲۳ درجه بازی کنید، گوشی به هیچ وجه گرم نخواهد شد و حتی در هنگام اجرای برخی عناوین مثل Fortnite در حالت ۹۰ فریم بر ثانیه نیز به مشکل بر نمی‌خورید. البته از آنجایی که اکثر بازی‌ها به حالت 60fps محدود شده‌اند، سیستم خنک کننده حتی نیازی به استفاده از حداکثر ظرفیت خود نخواهد داشت و کاربر با مشکل گرما مواجه نخواهد شد.

بررسی دوربین وان پلاس 10T

وان پلاس از سه دوربین در بدنه پشتی خود بهره می‌برد که شامل حسگر ۵۰ مگاپیکسل سونی IMX766 به عنوان دوربین اصلی،‌ حسگر ۸ مگاپیکسلی آمنی‌ ویژن OV08 به عنوان دوربین فوق عریض و حسگر ۲ مگاپیکسلی آمنی ویژن OV02 به عنوان دوربین ماکرو می‌شود. برای عکاسی سلفی نیز باید از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی سامسونگ S5K3P9SP استفاده کنید. توجه داشته باشید که دوربین فوق عریض، ماکرو و سلفی دارای فوکوس ثابت هستند.

بررسی وان پلاس 10T

برخلاف وان پلاس 10 پرو، در وان پلاس 10T خبری از برند Hasselblad نیست که یعنی خود وان پلاس به طور کلی دوربین گوشی را توسعه داده است. در گذشته به سختی می‌توانستیم تفاوت خاصی را بین گوشی‌های توسعه یافته توسط وان پلاس و آنهایی که با همکاری Hasselblad توسعه یافته‌اند، مشاهده کنیم. در واقع بیشتر حس می‌کردیم که استفاده از برند Hasselblad صرفا یک ترفند تبلیغاتی است و به همین خاطر نبود آن خیلی مهم نیست. در ادامه دوربین وان پلاس 10T را در موقعیت‌های مختلف بررسی خواهیم کرد.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

دوربین اصلی

دوربین اصلی وان پلاس 10T کیفیت خوبی در نور مناسب دارد و میزان جزئیات نیز برای یک تصویر ۱۲.۵ مگاپیکسلی کافی هستند. وضوح در هنگام ثبت تصاویر لنداسکیپ در سرتاسر فریم برابر است؛ اما دیافراگم عریض و عمق میدان کم باعث می‌شوند که برای فوکوس روی کل سوژه در تصاویر کلوزآپ به مشکل بخورید.

همچنین بازتولید رنگ‌ها به خوبی صورت می‌گیرند و می‌توان دریافت که وان پلاس در این زمینه راه زیادی را آمده است. البته دوربین همچنان با برخی سایه‌های رنگ قرمز مشکل دارد و آنها را به همانند سرخابی کم‌رنگ نشان می‌دهد. همچنین در رنگ سبز نیز کمی گرایش به زرد دیده می‌شود.

اگر دوست دارید رنگ‌ها اشباع شده و شاداب به نظر برسند، می‌توانید حالت AI را در دوربین فعال کنید. اگرچه این حالت ممکن است برخی کاربران را خوشحال کند، اما با واقعیت فاصله دارد. بررسی تصاویر دوربین اصلی وان پلاس 10T نشان داد که گستره داینامیک متوسط است. همچنین اگرچه هایلایت‌ها به خوبی حفظ می‌شوند، اما به دلیل گرایش گوشی به کنتراست بالا، برخی جزئیات در سایه‌ها از دست می‌روند.

شما می‌توانید با ضربه زدن روی نقطه مورد نظر به صورت دستی اکسپوژر را تغییر دهید؛ اما این روش در صحنه‌های با کنتراست بالا جواب نمی‌دهد. اگر هم می‌خواهید کنترل بیشتری روی عکس‌ها داشته باشید، توصیه می‌کنیم در حالت Pro یا RAW تصویربرداری کنید.

دوربین وان پلاس 10 تی از حالت ۵۰ مگاپیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند. البته در اکثر مواقع حالت‌های با رزولوشن بالا صرفا برای اهداف تبلیغاتی حضور دارند و تفاوت خاصی را در کیفیت نهایی ایجاد نمی‌کنند. در گوشی وان پلاس نیز داستان همینگونه است و تصاویر ۵۰ مگاپیکسلی صرفا همان تصاویر ۱۲.۵ مگاپیکسلی هستند که با افزایش مقیاس بزرگ شده‌اند. در واقع در این تصاویر جزئیات بیشتری مشاهده نمی‌شوند و فقط حجم آنها افزایش یافته است.

وان پلاس 10T به دوربین تله‌فوتو مجهز نشده است؛ بنابراین بزرگنمایی به صورت دیجیتال انجام می‌شود. تصاویر ثبت شده با زوم ۲ برابری کیفیت نسبتا خوبی دارند و کاملا قابل استفاده هستند. شما حتی می‌توانید در برخی مواقع از زوم ۵ برابری نیز استفاده کنید؛ اما بالاتر از آن باعث از بین رفتن کیفیت تصویر می‌شوند.

دوربین فوق عریض

در این بخش نوبت به بررسی دوربین فوق عریض وان پلاس 10T می‌رسد. این دوربین بهتر از آنچه انتظار داشتیم ظاهر شد و توانست تصاویر بسیار خوبی را در نور مناسب ثبت کند. رزولوشن نسبتا پایین حسگر، نوع لنز و نبود فوکوس خودکار باعث می‌شوند که جزئیات تصاویر کمی پایین باشند؛ اما به طور کلی در اکثر مواقع کاربر را راضی خواهند کرد.

همچنین رنگ‌ها نسبت به دوربین اصلی کمتر اشباع شده‌اند و البته اندکی گرایش به سرخابی دارند. گستره داینامیک هم به طور کلی خوب است؛ اما گاهی اوقات شاهد از دست رفتن سایه‌ها بودیم.

دوربین ماکرو

کیفیت تصاویر ماکرو آنقدر پایین است که حتی ارزش حرف زدن ندارد. در واقع تنها فایده این دوربین را می‌توان پر کردن لیست مشخصات گوشی دانست.

حالت پرتره

شما می‌توانید با دوربین اصلی وان پلاس 10T عکس‌های پرتره بگیرید. وان پلاس امکان استفاده از کل عرض حسگر را برای تصاویر گروهی یا حالت کراپ شده را برای زمانی که فقط یک سوژه در تصویر وجود دارد در نظر گرفته است.

دوربین می‌تواند یک بوکه قابل تنظیم را با استفاده از یک اسلایدر و دیافراگم مجازی شبیه‌سازی کند. به طور پیش‌فرض دیافراگم در حالت کامل روی f/2.8 قرار دارد و در حالت کراپ شده نیز روی f/4.5 قرار می‌گیرد. البته شما می‌توانید دیافراگم را به صورت دلخواه از f/1.4 تا f/16 تنظیم کنید. همچنین وان پلاس افکت‌های مختلفی را نیز برای صورت سوژه در نظر گرفته است که به صورت پیش‌فرض غیرفعال هستند.

به طور کلی تصاویر پرتره وان پلاس 10T کیفیت خوبی دارند و مرز بین سوژه و پس‌زمینه نیز به خوبی شناسایی می‌شود. البته میزان تاری پس‌زمینه کمی زیاد است؛ اما شما می‌توانید آن را به صورت دستی تنظیم کنید.

سلفی

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی از فیلتر ۴ در ۱ استفاده می‌کند که یعنی در ابتدا تصاویر به صورت ۴ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند و سپس با افزایش مقیاس به ۱۶ مگاپیکسل می‌رسند. به همین خاطر جزئیات تصاویر در حد عدد ۱۶ مگاپیکسل نیست.

اگر جزئیات را در نظر نگیریم، کیفیت کلی تصاویر خوب است. همچنین بازتولید رنگ‌ها و گستره داینامیک نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند. افکت تاری پس‌زمینه هم در اکثر مواقع خوب کار می‌کند؛ اما نمی‌تواند تارهای مو را به صورت جداگانه تشخیص دهد و به همین خاطر ممکن است اندکی مو یا ریش شما بریده شود.

کیفیت تصاویر در شب

دوربین اصلی

دوربین اصلی تصاویر بسیار خوبی را در نور کم ثبت می‌کند. نوردهی به خوبی صورت می‌گیرد و رنگ‌ها نیز راضی‌کننده هستند. همچنین گستره داینامیک و میزان نویز هم بسیار خوب ارزیابی می‌شوند. دلیل عملکرد خوب گوشی در نور کم این است که دوربین در حالت استاندارد از حالت شب استفاده می‌کند.

در واقع دوربین به صورت خودکار میزان نور را می‌سنجد و بر اساس آن پردازش مورد نظر را اعمال می‌کند. به همین خاطر در صحنه‌های تاریک، نتیجه عکاسی در حالت استاندارد هیچ تفاوتی با حالت شب ندارد.

دوربین فوق عریض

بررسی تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض وان پلاس 10T در شب از دو رویکرد متفاوت حکایت دارد. گاهی اوقات گوشی به صورت خودکار از حالت شب استفاده می‌کند که سبب می‌شود کیفیت تصاویر مشابه دوربین اصلی باشند.

اما در موارد دیگر حالت شب فعال نمی‌شود و کیفیت تصاویر به شکل کاملا محسوسی افت پیدا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از حالت شب برای دوربین فوق عریض ضروری است.

فیلم‌برداری

دوربین اصلی وان پلاس 10T می‌تواند با کیفیت 1080p، 720p و 4K و با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. البته اگر بخواهید از حالت‌های AI، فوق پایدار یا پرتره استفاده کنید، رزولوشن روی 1080p قفل می‌شود.

بررسی وان پلاس 10T

کیفیت فیلم‌های 4K دوربین اصلی بسیار خوب است و رنگ‌ها، جزئیات و گستره داینامیک در سطح مناسبی قرار دارند. همچنین در هر دو فریم‌ریت لرزشگیر در دسترس است. متاسفانه دوربین فوق عریض فقط می‌تواند با رزولوشن 1080p و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. به طور کلی کیفیت ویدیوهای ضبط شده مناسب هستند؛ اما نبود گزینه 4K حس می‌شود.

جمع‌بندی

وان پلاس 10T در طول بررسی به خوبی درخشید. این گوشی با یک نمایشگر باکیفیت و پردازنده‌ای قدرتمند همراه شده است و سرعت شارژ فوق‌العاده بالایی هم دارد. همچنین عملکرد دوربین اصلی توانست ما را تحت تاثیر قرار دهد. البته OnePlus 10T پرچمدار وان پلاس به حساب نمی‌آید و به همین خاطر در آن خبری از تاییدیه IP یا فریم آلومینیومی نیست.

بررسی وان پلاس 10T

هرچند که ای کاش وان پلاس در پروسه کاهش هزینه، دوربین ماکرو را نیز حذف می‌کرد؛ زیرا عملا بی‌فایده است. وان پلاس 10T تلاش کمی برای متفاوت بودن (هم سخت‌افزاری و هم نرم افزاری) نسبت به گوشی‌های اوپو و ریلمی می‌کند و هیچ ویژگی خاصی هم برای دیده شدن در رقابت ندارد. با وجود اینها، وان پلاس 10T یک گوشی قابل اعتماد است که با برچسپ قیمتی ۷۰۰ یورویی همراه شده و می‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

مزایا و معایب

مزایا

  • کیفیت بالای صفحه نمایش
  • عملکرد سریع و روان
  • سرعت شارژ فوق‌العاده بالا
  • کیفیت بالای دوربین اصلی
  • عمر باتری مناسب
  • طراحی زیبا

معایب

  • فریم پلاستیکی
  • عدم مقاومت در برابر نفوذ آب
  • دوربین ماکرو افتضاح
  • عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • محدود شدن اکثر بازی‌ها به رفرش‌ریت ۶۰ هرتز
  • محدود شدن مرورگرها به ۹۰ هرتز

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*