تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب

تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از پروکسیما قنطورس، سرکاری بود!

اگر پیگیر اخبار بزرگ ترین تلسکوپ فضایی دنیا هستید، شاید از شنیدن این خبر ناامید شوید: تصویر جدید جیمز وب عکسی از یک سوسیس اسپانیایی بوده است!

این روزها چشم‌ها به تلسکوپ جیمز وب دوخته شده و از افراد عادی گرفته تا دنبال‌کنندگان پر و پا قرص دنیای نجوم، همه منتظر هستند تا این تلسکوپ حقایق عجیب تازه‌ای را از جهان آشکار کند. یک ستاره‌شناس معروف هم از این فرصت استفاده کرده و شوخی کوچکی با کاربرانی کرده است که پیگیر اخبار تلسکوپ فضایی جیمز وب هستند.

تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب

فیزیک‌دان فرانسوی «اتین کلاین» (Étienne Klein) به تازگی تصویری را در توییتر منتشر کرد و مدعی شد که این تصویرِ پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین ستاره به زمین پس از خورشید است که اخیراً تلسکوپ جیمز ثبت کرده است. او حتی با آب و تاب نوشت که «این سطح از جزئیات… هر روز دنیای جدیدی کشف می‌شود». این توییت را بیش از 15 هزار نفر لایک و بیش از 2 هزار نفر ریتوییت کرده‌اند. با این حال، حقیقت تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب چیز دیگری است.

تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب

کلین پس از مدتی آشکار کرده که این تصویر در واقع تصویر یک سوسیس دودی اسپانیایی با نام چوریزو بوده است. متاسفانه کاربران به راحتی در تله او افتاده‌اند و فکر کرده‌اند که تلسکوپ فضایی جیمز وب حالا تصویر جدیدی از پروکسیما قنطورس را به ارمغان آورده است. کلین از کاربران بابت این شوخی عذرخواهی کرده و گفته تنها هدف او این بوده است که به کاربران یادآوری کند دقت بیشتری را در مواجهه با اطلاعات پیش روی خود به خرج بدهند.

همان‌طور که می‌دانید، چند هفته قبل اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد. این تصاویر که به طرز عجیب و غریبی زیبا بودند، همه را از عملکرد بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی دنیا حیرت‌زده کردند. با وجود این، همیشه امکان برداشت اشتباه از موضوعات مربوط به نجوم وجود دارد و آنچه خارج از سیاره ما می‌گذرد معمولاً به راحتی اغراق می‌شود. فقط کافی است نگاهی به رسانه‌های خبری مختلف داشته باشید که با ادعاهای اغراق‌آمیز و بحث‌برانگیز به راحتی کاربران را در تله می‌اندازند؛ از نزدیک‌شدن سیارک‌ها و سیاه‌چاله‌های خطرناک گرفته تا فوران‌های خورشیدی خوفناک.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اتین کلاین داغ دل ما رو تازه کردی! یاد گروه های خانوادگی افتادم که هر روز یه درمانی برای ویروس کرونا کشف میکردن (((:

  2. وای خدای من الله اکبر

  3. وای خدای من