خرید کارت گرافیک دست دوم

۶ نکته‌ای که باید پیش از خرید کارت گرافیک دست دوم به آن‌ها توجه کنید

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک دست دوم هستید، نکات مهمی وجود دارد که حتماً باید آن‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید معامله خوبی را تجربه کنید.

چه کسی از یک معامله خوب، بدش می‌آید؟ به خصوص اگر چیزی باشد که کم یا جدید است. ما طی چند سال گذشته به خاطر کمبود عرضه، مشکلات لجستیکی و افزایش تقاضای حاصل از محبوبیت ارزهای دیجیتال با افزایش قیمت سرسام‌آور کارت‌های گرافیک مواجه بودیم. اما ظاهراً تمام این مشکلات تمام شده است. در حال حاضر قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا و ای‌ام‌دی به کمترین میزان خودش رسیده و بازار کارت گرافیک رو به بهبود است. هرچند هنوز هم قیمت آن‌ها بالاست، اما ماینرهایی که از سقوط ارزش ارزهای دیجیتال آسیب دیده‌اند، دستگاه‌های خودشان را با تخفیف‌های قابل توجهی برای فروش گذاشته‌اند. بنابراین توجه‌ها به خرید یک کارت گرافیک دست دوم بیشتر از هر زمان دیگری است.

اگرچه شاید قیمت پایین برخی از کارت‌های گرافیک دست دوم باعث شده شما به فکر خرید یکی از آن‌ها بیافتید، اما در این راه خطرهایی نیز وجود دارد. آیا اکنون زمان خوبی برای خرید است؟ ما اینجاییم تا به شما نکات مهمی را برای خرید یک کارت گرافیک دست دوم در شرایط کنونی بازار بگوییم.

نکاتی برای خرید کارت گرافیک دست دوم

اگر می‌خواهید از دردسرهای خرید کارت‌های گرافیک دست دوم در امان بمانید و معامله خوبی را تجربه کنید در ادامه با بررسی این نکات همراه ما باشید.

۱. کارت‌های گرافیک جدید GeForce RTX 4000 و AMD Radeon RDNA 3 در راه‌اند

یکی از عمده دلایلی که باعث شده قیمت کارت‌های گرافیک فعلی با کاهش همراه شود، این است که نسل جدید کارت‌های گرافیک دو کمپانی انویدیا و AMD در راه‌اند. تاریخ دقیقی برای آن‌ها اعلام نشده، اما فاصله زیادی با آن‌ها نداریم. کارت‌های گرافیک RDNA 3 ای‌ام‌دی در اکتبر یا دسامبر (پاییز امسال) معرفی می‌شوند. کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 4000 انویدیا نیز تا پایان سال جاری معرفی خواهند شد.

ارت‌های گرافیک جدید GeForce RTX 4000

صرف نظر از اینکه کدام یک از این دو کمپانی زودتر محصولات خودشان را وارد بازار می‌کنند، گران قیمت‌ترین محصولات و بزرگ‌ترین آن‌ها مثل RTX 4090 و 4080 رونمایی خواهند شد. بنابراین عرضه کارت‌های گرافیک ارزان قیمت‌تر مثل RTX 4070 به سال ۲۰۲۳ موکول می‌شود.

اما این به چه معناست؟ این یعنی کاهش قیمت کارت‌های گرافیک دست دوم ادامه خواهد داشت و ممکن است با معرفی نسل بعدی، به سرعت این کاهش قیمت افزوده شود. حتی اگر قصد نداشته باشید کارت گرافیک پرچمدار RTX 4090 را تهیه کنید هم عرضه آن بدان معناست که احتمالاً می‌توانید کارت‌های گرافیک دست دوم GeForce RTX 30 یا Radeon 6000 را با قیمت پایین‌تری تهیه کنید.

۲. کارت‌های گرافیک ماینینگ وارد بازار شده‌اند

بسیاری از کارت‌های گرافیک دست دومی که اکنون در بازار وجود دارد، قبلاً روی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال استفاده شده‌اند. با توجه به کاهش شدید ارزش رمزارزها و کاهش سودآوری آن‌ها، فروش آن‌ها اکنون رواج پیدا کرده است. برخی از فروشندگان این نکته را به خریداران می‌گویند،‌ اما برخی دیگر فاش نمی‌کنند که از کارت گرافیک روی یک ماینر استفاده کرده‌اند.

خرید کارت گرافیک دست دوم

اما این نگران کننده است؟ پاسخ این سوال هم می‌تواند بله و هم خیر باشد. چرا؟

  • برخی از آن‌ها ممکن است طی چند ماه اخیر خریداری شده باشند؛ بنابراین خیلی فرسوده نیستند.
  • اکثر استخراج کنندگان حرفه‌ای ارزهای دیجیتال توان کارت گرافیک خود را محدود و آندرکلاک می‌کنند و صاحبان خوبی هستند که همیشه مراقب بالا نرفتن دمای کارت گرافیک خود هستند.
  • تاریخ نشان داده که استخراج ارز دیجیتال، هیچ تأثیر قابل توجهی روی کارت‌های گرافیکی نمی‌گذارد؛ بلکه این اورکلاک کردن آن‌ها برای بازی کردن است که باعث آسیب رساندن به آن‌ها می‌شود.

بنابراین مهم‌ترین چیز هنگام خرید یک کارت گرافیک دست دوم این است که از فروشنده چند سوال بپرسید. اگر او گفت که از GPU خود برای ماینینگ استفاده کرده، از او بپرسید که سیستمش در چه فضایی قرار داشته است؟ آیا دما در فضای سیستم آن همیشه گرم بوده است؟ آیا تهویه و جریان هوا به خوبی برقرار بوده است؟ آیا با دقت از کارت گرافیک استفاده کرده و آیا تغییراتی در ولتاژ و سرعت کلاک آن انجام داده است یا خیر؟ پاسخ این سوالات می‌تواند دید خوبی به شما برای خرید بدهد.

اگر هم با خرید یک کارت گرافیک استفاده شده در ماینینگ مشکل دارید، عیبی ندارد. کارت‌های گرافیک گران قیمت زیادی در بازار دست دوم وجود دارد که تخفیف خوبی روی آن‌ها اعمال شده و می‌توانید تهیه کنید.

۳. مراقب پردازنده های گرافیکی با حافظه GDDR6X باشید

ما در بالا نکاتی را برای خرید یک کارت گرافیک مناسب استفاده شده در ماینرها گفتیم. اما جزئیات فنی وجود دارد که توجه به آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. برخی از کارت‌های گرافیک بالارده سری RTX 30 انویدیا از VRAM قدرتمند و داغ GDDR6X استفاده می‌کنند. با توجه به این که ماینینگ حافظه را به شدت تحت فشار می‌گذارد، اگر کارت گرافیک در کارخانه با پد حرارتی خوبی تولید نشده باشد، دچار مشکلات حرارتی خواهد شد.

کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3070 Ti، 3080 ،3080 Ti 3090 از DRAM GDDR6X استفاده می‌کنند. مدل 3090 Ti از طراحی متفاوت DRAM بهره می‌برد که جلوی چنین مسائلی را می‌گیرد. در آن سمت، AMD به عنوان رقیب انویدیا زوی کارت‌های گرافیک بالارده Radeon از DRAM مدل GDDR6 بدون X استفاده کرده که جای نگرانی نیست.

برای خرید بیشتر از هرکدام، مراقب مدل گران قیمت RTX 3090 باشید. ممکن است یک ماینر بی‌تجربه از این کارت گرافیک بی‌وقفه استفاده کرده باشد، در حالی که دمای حافظه آن دائما به 110 درجه سانتی‌گراد رسیده باشد. دمای حافظه GDDR6X در یک کارت گرافیک سالم باید زیر 100 درجه سانتی‌گراد باشد. به طور دقیق‌تر، دمای آن در یک محیط ایده‌آل همراه جریان هوای خوب باید 94 درجه سانتی‌گراد یا کمتر باشد.

برخی از کارت‌های گرافیک RTX 3090 دارای پدهای حرارتی باکیفیتی هستند، در حالی که برخی دیگر خیر. به خاطر داشته باشید که شرکت‌های مختلفی، این کارت‌ها را تولید می‌کنند. حتی کیفیت پد در کارت‌های گرافیک یک برند هم می‌تواند متفاوت باشد. لزوماً یک مدل گران قیمت‌تر، پد حرارتی باتری ندارد. گاهی هم پیش میاید که پد یک مدل ارزان‌تر 3090 پد حرارتی بهتری داشته باشد. برای اطمینان می‌توانید به خوبی در مورد کارت گرافیک موزد نظر تحقیق کنید.

اگر کارت گرافیک 3090 روی یک سیستم گیمینگ استفاده شده باشد، مشکلی پیش نمیاید. مشکل حرارتی DRAM GDDR6X زمانی رخ می‌دهد که کارت روی یک سیستم ماینینگ بسته شده باشد. بنابراین اگر این مدل مد نظر شماست، پیش از خرید حتما از از فروشنده سوال‌های لازم را بپرسید.

۴. از کارت گرافیک تست استرس بگیرید

از فروشنده بخواهید امتیازهای بنچمارک 3DMark پردازنده گرافیکی را در اختیار شما بگذارد یا اگر هم امکان‌پذیر است، بنچمارک Heaven Benchmark را روی آن اجرا کند. این ابزارها به شما خواهند گفت که آیا عملکرد کارت گرافیک پایدار است و مطابق مشخصات فنی خود کار می‌کند یا خیر.

خرید کارت گرافیک دست دوم

مطمئن شوید که هیچ مشکل بصری یا مشکلاتی از جمله کرش کردن نرم افزار بنچمارک‌گیری هنگام بررسی رخ ندهد. علاوه بر این سعی کنید برخی بازی‌های گرافیکی را هم روی سیستم نصب کرده و بررسی کنید. در صورتی که کارت دارای مشکل باشد، طی این بررسی‌ها خودش را نشان خواهد داد.

۵. شرایط فیزیکی GPU را بسنجید

چشم شما، بهترین دوست شما در انتخاب کارت گرافیک است. آیا آسیب دیدگی روی کارت گرافیک مشخص است؟ تیغه فن خراب یک GPU شاید سالم به نظر برسد، اما وقتی می‌چرخد لرزش غیرطبیعی دارد و نمی‌تواند به خوبی فرآیند خنک‌سازی را انجام دهد.

آیا فروشنده کارت گرافیک را باز کرده یا پد حرارتی جدیدی روی آن انداخته است؟ در حالی که یک پد جدید می‌تواند دما را بهتر کاهش دهد، اما ممکن است کاربر به صورت غیراستاندارد پد را عوض کرده باشد یا مشکلات جدی وارد شده که مجبور به تعویض فن شده است.

خرید کارت گرافیک دست دوم

اگر فن تمیز و بدون آسیب دیدگی است و فروشنده حتی جعبه‌ی آن را هم با سلیقه نگه داشته، این‌ها می‌توانند نشانه‌ی خوبی باشند. اما همیشه هم اینگونه نیست. گاهی اوقات یک کارت گرافیک آسیب دیده از نظر فیزیکی که مشکلی در عملکرد ندارد، می‌تواند به خاطر قیمت پایین‌ترش گزینه بهتری برای خرید باشد.

شما همچنین می‌توانید یک کارت گرافیک آسیب دیده را خریده و خودتان تعمیر کنید. مثلاً تیغه‌های فن آن را عوض کنید تا درست کار کند.

۶. از جای درستی خرید کنید

همه‌ی پردازنده‌های گرافیکی به یک شکل فروخته نمی‌شوند. بسته به مکانی که برای خرید انتخاب می‌کنید، ممکن است متفاوت باشند. یکی از راه‌های خرید یک کارت گرافیک دست دوم ارزان قیمت، خرید کارت‌های Open Box از فروشگاه‌ها است. شما همچنین می‌توانید ضمانت نامه روی آن دریافت کنید تا اگر درست کار نکرد، آن را به فروشنده پس بدهید.

خرید کارت گرافیک دست دوم

وقتی کارت گرافیک را تحویل می‌گیرید، مطمئن شوید که به خوبی بسته‌بندی شده باشد. شما همچنین اگر قصد دارید از فروشگاه‌های آنلاین خرید کنید، نظرات و بررسی‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید برای محصول خوبی هزینه می‌کنید. اگر هم قصد دارید از یک شخص خرید کنید، در یک مکان عمومی قرار بگذارید و مطمئن شوید که همه چیز امن است. در این صورت شاید از نظر فیزیکی بتوانید کارت گرافیک را بررسی کنید، اما اگر بعد از تست در منزل متوجه مشکلی در آن شدید، پس گرفتن پول خیلی سخت است. بنابراین باید احتیاط کامل را به خرج دهید.

خرید کارت گرافیک دست دوم لزوماً بد نیست

در صورتی که به خوبی از کارت گرافیک مراقبت شود، می‌تواند سال‌های سال به شما خدمت بدهد. اما آن‌ها روزی قدیمی می‌شوند و مجبور خواهید شد که آن‌ها را ارتقا دهید. با توجه به گران شدن کارت‌های گرافیک طی سال‌های اخیر، بسیاری از کاربران توان خرید کارت نو را ندارند و در نتیجه به خرید کارت گرافیک دست دوم روی آورده‌اند.

هنگام خرید آن‌ها باید نهایت دقت را به خرج دهید. نکاتی که در بالا به شما گفتیم، کمک می‌کنند انتخاب خوبی داشته باشید و خرید مناسبی را تجربه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*