اولین جنین مصنوعی

دانشمندان اولین جنین مصنوعی جهان را با استفاده از سلول های بنیادی موش ساختند

دانشمندان موفق شدند اولین جنین مصنوعی جهان را با استفاده از سلول‌های بنیادی موش و بدون استفاده از اسپرم، تخمک یا رحم رشد بدهند.

برای اولین بار در جهان، دانشمندان توانستند یک جنین مصنوعی را با استفاده از سلول های بنیادی موش‌ها بسازند. جزئیات این فرایند که برای اولین بار در جهان اتفاق افتاده، در شماره‌ای از مجله معتبر Cell در اول آگوست شرح داده شده است.

جیکوب هانا از بخش ژنتیک مولکول Weizmann که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت در بیانیه‌ای اعلام کرد این فناوری می‌تواند نقطه شروعی برای رشد اندام‌ها از ابتدا باشد. کارشناسان مستقل نیز می‌گویند قبل از این که حتی به رشد جنین انسان با استفاده از این روش فکر کنیم، به تحقیقات بیشتری نیاز خواهیم داشت. آنها می‌گویند با این حال این تحقیق شرایط را برای رشد جنین انسان از این طریق امکان‌پذیرتر می‌کند.

اولین جنین مصنوعی جهان چگونه ساخته می‌شود؟

جیکوب هانا اظهار کرد جنین بهترین دستگاه اندام‌ساز و بهترین چاپگر زیستی سه بعدی است و ما سعی کردیم در این تحقیق از آنچه که انجام می‌دهد تقلید کنیم. هانا و گروهش قبلا موفق شده بودند جنین موش را در خارج از رحم در ظروف شیشه‌ای رشد دهند؛ اما آن جنین‌ها مستقیما از موش‌های واقعی گرفته شده و بارور شده بودند. در آخرین مطالعه‌ها، جنین‌ها از سلول‌های بنیادی رشد کردند.

سلول‌ها با خواندن سیگنال‌های شیمیایی که بدن به آنها ارسال می‌کند یاد می‌گیرند که قرار است چه کاری انجام دهند. دانشمندان می‌توانند با تقلید از این سیگنال‌ها، سلول‌های بنیادی را به اندام‌های جعلی در ظرفی برای تحقیقات تبدیل کنند؛ یعنی درست مانند مغزهای کوچکی که برای آزمایش داروها استفاده می‌شوند. بیشتر جنین های مصنوعی این تیم تحقیقاتی در مراحل اولیه این فرایند از بین رفتند؛ اما تعداد کمی از آنها توانستند به مدت 8.5 روز رشد کنند که حدود نیمی از زمان بارداری برای یک موش محسوب می‌شود.

اولین جنین مصنوعی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، جنین‌های مصنوعی موش هنگام رشد از روز پنجم (بالا سمت چپ) تا روز هشتم (پایین سمت راست) به این شکل هستند.

در آن زمان، آنها 95 درصد شبیه به جنین‌های طبیعی موش بودند و ابتدای ستون فقرات و مغز، دستگاه گوارش و قلب رشد کرده بودند. هانا به گاردین گفت با این حال این‌ها جنین‌های واقعی نیستند. او گفت یکی از این جنین‌ها زمانی که آن را در رحم موش قرار دادند، نتوانست رشد کند.

رشد اندام‌ها از جنین های مصنوعی

از آنجایی که این جنین‌های مصنوعی به جای لقاح از سلول های بنیادی ساخته می‌شوند، مقیاس‌پذیری فرایند و ساختن تعداد زیادی از آنها به یک‌باره آسان‌تر است. این می‌تواند برای علم بسیار ارزشمند باشد، زیرا می‌توان حجم عظیمی از جنین های مصنوعی را بدون تکیه بر حیوانات آزمایشگاهی برای تحقیق در دسترس قرار داد.

جیکوب هانا گفت اگر بتوان این سلول‌ها را برای ساختن ابتدای اندام‌ها تشویق کرد، مطالعه آنها می‌تواند مسیر ساخت اندام‌ها را برای پیوند آنها به انسان بدون نیاز به اهداکننده نشان دهد. به گفته‌ی هانا، چالش بعدی ما این است که بفهمیم سلول های بنیادی چگونه می‌دانند چه کاری را باید انجام دهند، چگونه خود را در اندام‌ها جمع می‌کنند و چگونه راه خود را به نقاط تعیین شده در داخل جنین پیدا می‌کنند؟

هنوز راه زیادی تا ساخت جنین مصنوعی انسان باقی مانده است

جیمز بریسکو، یکی از رهبران گروه در موسسه فرانسیس کریک در لندن که در این تحقیق شرکت نداشت، به گاردین گفت این تحقیق می‌تواند سوال‌های اخلاقی را مطرح کند. وی گفت اکنون زمان مناسبی برای بررسی بهترین چارچوب قانونی و اخلاقی به منظور تنظیم تحقیقات و استفاده از جنین مصنوعی انسان و بروزرسانی مقررات جاری خواهد بود.

بریسکو می‌گوید ما به این زودی‌ها شاهد رشد جنین انسان از سلول های بنیادی نخواهیم بود. این جنین های مصنوعی موش توانایی تبدیل شدن به موش زنده را نداشتند. ما همچنین چیزهای کمتری درباره جنین های انسانی می‌دانیم که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا رشد کنند و بسیار بزرگتر هستند.

پل تزار، یک زیست‌شناس در دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو که او هم در این مطالعه شرکت نداشت، به استات نیوز گفت با همه این‌ها این نوآوری می‌تواند زمینه تحقیقاتی در این زمینه را به حرکت دربیاورد. وی افزود این فقط یک قدم است، اما یک قدم بسیار مهم برای ما به منظور مطالعه توسعه‌ی اولیه خواهد بود. ما در حال عبور از قلمرو توانایی تولید یک جنین از ابتدا و به طور بالقوه تولید یک موجود زنده هستیم. این یک تغییر واقعا قابل توجه برای این زمینه بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*