مقایسه کامپیوتر گیمینگ با لپ تاپ گیمینگ

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با لپ تاپ گیمینگ؛ کدام گزینه بهتری برای من است؟

اگر بین انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ با یک کیس کامپیوتر گیمینگ گیر کرده‌اید،‌ در اینجا به مقایسه مفصلی بین این دو خواهیم پرداخت.

شما قصد خرید یک سخت افزار گیمینگ جدید را دارید، اما نمی‌دانید که باید یک کامپیوتر گیمینگ بخرید یا لپ تاپ گیمینگ؟ هر یک از این گزینه‌ها معایب و مزایای خاص خودشان را دارند. بنابراین انتخاب بین یکی از این دو گزینه دشوار است.

مقایسه یک کامپیوتر گیمینگ با یک لپ تاپ گیمینگ

قبل از هر چیزی شما باید این دو محصول را با هم مقایسه کنید. پنج تفاوت اصلی در مقایسه کامپیوتر گیمینگ با یک لپ تاپ گیمینگ وجود دارد که در ادامه به صورت مفصل در موردشان صحبت خواهیم کرد.

تفاوت‌های این دو محصول

ارتقا سخت افزاری، موضوعی است که هر گیمری یک روزی به آن می‌رسد. بدیهی است که یک لپ تاپ گیمینگ نسبت به PC قابلیت حمل آسان‌تری دارد، اما آیا همان عملکرد را ارائه می‌کند؟ یک PC گیمینگ هم ارتقاپذیرتر از یک لپ تاپ است، ولی آیا بیشتر از یک لپ تاپ در دراز مدت برای شما هزینه خواهد داشت؟

با توجه به این سوال‌های مهم، در ادامه به مقایسه تفاوت‌های مهم کامپیوتر و لپ تاپ گیمینگ با یکدیگر خواهیم پرداخت.

۱. تجهیزات و امکانات

لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای گیمینگ در تجهیزات و امکانات، بیش از آنچه که تصور کنید شبیه به یکدیگر هستند. بزرگ‌ترین تفاوتی با یکدیگر دارند،‌ اندازه آن‌هاست. وقتی شما یک لپ تاپ مخصوص بازی تهیه می‌کنید، هر چیزی که به آن نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد. شما می‌توانید به صورت آنلاین یا با مراجعه به یک فروشگاه محلی یک لپ تاپ مخصوص بازی را تهیه کنید که با امکاناتی مثل وب‌کم، اسپیکرهای داخلی، کارت شبکه Wi-Fi، باتری و غیره همراه است.

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با لپ تاپ گیمینگ

اما وقتی قصد خرید یک کامپیوتر مخصوص بازی را داشته باشید، گزینه‌های متنوعی برای انتخاب خواهید داشت. یک کامپیوتر تقریباً بی‌نهایت قابل تغییر است، اما برای استفاده از آن به سخت افزار جانبی نیاز خواهید داشت. به طور مثال شما حداقل به یک کیبورد و ماوس احتیاج دارید. سپس باید یک میکروفون و وب‌کم برای مکالمات ویدیویی با آن تهیه کنید. برای پخش صدا هم به اسپیکر نیاز دارید.

۲. عملکرد گیمینگ

کدام یک عملکرد گیمینگ بهتری دارد؟ یک کامپیوتر یا لپ تاپ مخصوص بازی؟ اگر دو سخت افزار مشابه را با یکدیگر مقایسه کنیم، در آن کامپیوتر برنده است. زیرا شاید سخت افزار آن‌ها مشترک باشد، اما ظرفیت‌های متفاوتی دارند.

به طور مثال یک کارت گرافیک لپ تاپی هیچ‌وقت نمی‌تواند به قدرت یک کارت گرافیک مستقل دسکتاپی برسد. عملکرد GPU در یک لپ تاپ به خاطر کنترل دما تحلیل می‌رود که چه بخواهید و چه نخواهید روی عملکرد آن در بازی‌ها تأثیرگذار است. همین قضیه در مورد پردازنده لپ تاپ نیز صدق می‌کند. استفاده از یک سخت افزار توانمند در فضایی محدود و کوچک، همیشه منجر به تحلیل رفتن عملکرد می‌شود و این در عملکرد گیمینگ تأثیر خواهد گذاشت.

لپ تاپ گیمینگ

به طور مثال وقتی شما یک کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 را روی یک دسکتاپ و روی یک لپ تاپ اجرا کنید، متوجه تفاوت‌های آن دو با یکدیگر خواهید شد. شما متوجه خواهید شد که عملکرد PC بهتر از لپ تاپ بوده است. اما آیا این مشکلی ایجاد می‌کند؟ برای بسیاری از کاربران خیر. اگر می‌خواهید روی لپ تاپ خود بازی Call of Duty Warzone را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید، بعید است مشکلی داشته باشید.

۳. گزینه‌های ارتقا

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که در مقایسه کامپیوتر گیمینگ با لپ تاپ گیمینگ روی عملکرد بازی کردن تأثیرگذار است، گزینه‌های ارتقا این دو هستند.

در بسیاری از مواقع، ارتقا یک لپ تاپ مخصوص بازی عملاً غیرممکن است. به طور مثال شما نمی‌توانید کارت گرافیک و پردازنده که دو عضو بسیار مهم در عملکرد گیمینگ هستند را ارتقا دهید. البته لپ تاپ‌هایی با طراحی ماژولاری در بازار ارائه شده است که این را امکان‌پذیر می‌کند، اما آن‌ها حداقل در حال حاضر مناسب گیمینگ نیستند.

در برخی از لپ تاپ های مخصوص بازی شما می‌توانید از یک رم سریع‌تر یا یک حافظه داخلی سریع‌تر مثل SSD M.2‌ استفاده کنید. اما این‌ها گزینه‌های محدودی برای ارتقا عملکرد لپ تاپ شما هستند. تمرکز اصلی تولیدکنندگان این لپ تاپ‌ها روی ظاهر و طراحی محصولاتشان است تا مطمئن شوند که در هوا را به خوبی کیس‌های کامپیوتر به چرخش درمیاورند و نمی‌خواهند دست به ریسک بزنند تا طراحی لپ تاپ‌شان را به خطر بیاندازند.

اما وقتی نوبت به ارتقا یک PC گیمینگ می‌رسد، همه چیز بسته به بودجه‌ای است که برای ارتقا کنار گذاشته‌اید. این یعنی شما می‌توانید پردازنده دستگاهتان را هم با یک پردازنده سریع‌تر جایگزین کنید. البته کیس‌های کامپیوتر هم محدودیت‌های خاص خودشان را دارند. به طور مثال شما فقط می‌توانید پردازنده‌ی خود را به پردازنده‌ای ارتقا دهید که از سوکت پردازنده روی مادربرد شما پشتیبانی می‌کند. به طور مثال وقتی AMD از سوکت جدید AM5 رونمایی کند، آن با پردازنده‌های قدیمی‌تر AM4 سازگاری نخواهد داشت. بنابراین باید یک مادربرد سازگار با AM5 را هم تهیه کنید.

ارتقا سخت افزار کیس کامپیوتر

همین قضیه در مورد رم هم صدق می‌کند. شما می‌توانید رم کامپیوتر خود را ارتقا دهید، اما باید نوع آن که DDR3‌ ،DDR4 یا DDR5‌ هست، با مادربردتان سازگار باشد.

شما احتمالاً تا الان متوجه شدید که کدام قطعه بیشترین اهمیت را دارد. بله منظور ما مادربرد است. از آنجا که مادربرد تمام قطعات سخت افزاری کامپیوتر شما را به یکدیگر متصل می‌کند تا کامپیوتر عملکرد خودش را ارائه کند، آن می‌تواند قلب هر دستگاه گیمینگ باشد. اگر احساس می‌کنید که کامپیوتر گیمینگ شما قدیمی شده، شما می‌توانید مادربرد آن را عوض کنید تا آن به یک کامپیوتر مدرن تبدیل شود.

در مجموع، یک کامپیوتر گیمینگ در مقایسه با لپ تاپ گیمینگ ارتقاپذیرتر است و تا زمانی که لپ تاپ‌های ماژولار وارد عرصه گیمینگ نشوند، اوضاع تغییر نخواهد کرد.

۴. قابلیت حمل و فضای مورد نیاز

همانطور که مشخص است کدام گزینه در بخش ارتقا بهترین است، همین قضیه در مورد قابلیت حمل هم صدق می‌کند. یکی از مواردی که باعث محبوبیت لپ تاپ‌های گیمینگ شده، همین قابل حمل بودن آن‌ها است. چه کسی بدش می‌آید آخر هفته دستگاه گیمینگ خودش را داخل کوله پشتی گذاشته و هر کجا که بود،‌ حتی در طول سفر، از آن استفاده کند؟

لپ تاپ گیمینگ

اگرچه برخی از لپ تاپ‌های گیمینگ به خاطر سخت افزار قوی‌تر و خنک‌کننده پیشرفته‌تر، بزرگ و سنگین به نظر می‌رسند؛ اما هنوز هم کوچک‌تر از تمام کامپیوترهای گیمینگی هستند که در بازار وجود دارد.

مطمئناً یک کیس گیمینگ فضای بیشتری از اتاق شما را اشغال می‌کند، اما اکثر مردم کیس خود را روی میز می‌گذارند و جلوی شما فقط یک کیبورد گیمینگ مکانیکی با یک کیس گیمینگ قرار خواهد گرفت. البته مانیتور را هم فراموش نکنیم.

در اینجا مقایسه‌ای را بین فضای مورد نیاز یک لپ تاپ و کیس کامپیوتر انجام خواهیم داد که شاید برای شما هم جالب باشد. یک لپ تاپ گیمینگ ابعاد کوچک‌تری دارد و فضای کمتری را اشغال می‌کند، اما چون نمایشگر لپ تاپ‌ها کوچک است، ممکن است شما بخواهید آن را به یک مانیتور بزرگ‌تر متصل کنید که در این صورت به یک کیبورد USB، یک ماوس گیمینگ و اسپیکر احتیاج خواهید داشت. بنابراین در هر دو صورت، هر دو به فضای یکسانی احتیاج دارند.

اما در نهایت بله، شما به راحتی می‌توانید لپ تاپ گیمینگ‌تان را بردارید و با خود به هر کجا که می‌خواهید ببرید و از این نظر برنده است.

۵. هزینه و ارزش

آخرین بخش این مقایسه، هزینه و ارزش این دو است. آیا یک لپ تاپ گیمینگ ارزش خرید بیشتری دارد یا یک کیس گیمینگ؟ یک کیس گیمینگ قیمت پایین‌تری نسبت به یک لپ تاپ مخصوص بازی دارد و دو عامل مهم در پشت این قضیه است.

اول اینکه یک دسکتاپ بازی به اندازه لپ تاپ در مراحل ساخت پیچیده نیست. سازنده لپ تاپ باید تمام قطعات را بتواند در فضایی کوچک جای دهد که قابل حمل باشد و در عین حال مطمئن باشد که دمای داخلی آن بیش از حد گرم نمی‌شود و می‌تواند به درستی کار کند.

کیس مخصوص بازی

دونم اینکه عملکرد یک لپ تاپ با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند، در حالی که کیس را می‌توان ارتقا داد. این باعث می‌شود ارزش بلند مدت لپ تاپ کمتر از یک کیس باشد. بنابراین بله، تهیه کیس هم در ارزش و هم هزینه به صرفه‌تر است.

جمع‌بندی: کدام را بخریم؟

مهم‌ترین چیزی که برای انتخاب باید در نظر داشته باشید، قابلیت حمل است. اگر معمولاً از دستگاه خود برای بازی در منزل و روی میز کامپیوتر استفاده می کنید، یک کیس گیمینگ با انبوهی از گزینه‌های شخصی‌سازی و ارتقا گزینه بهتری است. اما اگر عادت دارید که لپ تاپتان را آخر هفته با خود به سفر ببرید یا می‌خواهید در هر کجایی که هستید بتوانید بازی کنید، در نتیجه خرید یک لپ تاپ گیمینگ منطقی‌تر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. نه لپتاپ بخرید نه تبلت

    همیشه یک گوشی پایین رده و یک کامپیوتر میانرده خریداری کنید