باورهای غلط درباره فناوری

رایج‌ترین باورهای غلط مردم درباره تکنولوژی که همین حالا باید فراموش کنید

در این مطلب به رایج‌ترین باورهای غلط مردم درباره تکنولوژی مورد استفاده امروزی که ناشی از درک اشتباه یا افسانه‌هایی جعلی هستند، می‌پردازیم.

انسان‌ها از آغاز تاریخ همواره به ساختن افسانه‌ها و روایت‌های خیالی علاقه‌مند بودند. هر زمان که به دلیل دانش محدود خود، ناتوان از درک یک موضوع باشیم، این تمایل به وجود می‌آید که به‌وسیله خلق افسانه‌ها، به پاسخ مورد نظر برسیم. این رفتار برای هزاران سال در جهان ما تداوم داشته و در دنیای امروزی نیز برخی از رایج‌ترین باورهای غلط درباره تکنولوژی از سوی مردم خلق شده‌اند.

بخش بزرگی از زندگی کنونی ما به تکنولوژی وابسته است که هنوز به طور کامل توسط بشر درک نشده‌اند. علاوه بر آن، فناوری با سرعت در حال رشد و تکامل بوده و به سختی می‌توان دانش خود را هم‌سو با آن به‌روز کرد و منطقی است که در این میان، باورهایی غلط و سطحی جایگزین مفاهیم علمی و حقیقی شوند. در برخی از این باورها میتوان رد و نشانی از واقعیت را یافت که از فرد به فردی دیگر منتقل می‌شوند و به عنوان شایعه در دنیای امروز پیچ و تاب می‌خورند.

اما از سوی دیگر، برخی دیگر از باورها از پایه و اساس غلط هستند و نوعی افسانه وابسته به تکنولوژی هستند که هم‌چنان در دنیای امروز نیز به قوت خود باقی‌اند. فارغ از منشا این شایعات، در ادامه به مرور رایج ترین باورهای غلط مردم درباره تکنولوژی می‌پردازیم که بهتر است هر چه سریع‌تر آنها را فراموش کنید!

رایج‌ترین باورهای غلط درباره تکنولوژی

حالت ناشناس مرورگر، برای حفظ حریم خصوصی است

حالت ناشناس مرورگر

ممکن است به دلایلی مختلف، در هنگام گشت و گذار اینترنتی به حفظ حریم خصوصی بیش‌تری نیاز داشته باشید، مانند خرید هدایای تولد تا جستجوی اطلاعاتی که می‌خواهید از دسترسی هم‌خانه‌های خود دور باشند. برای این مواقع، حالتی ناشناس (Incogntito Browsing) تعریف شده که با فعال‌سازی آن از چشمان کنجکاو پنهان باشید. اما به نقل از گوگل، این باور چندان هم صحیح نیست.

اگرچه سابقه جستجو، کوکی‌ها و داده‌های سایت شما در طول استفاده از مرورگر، به صورت ناشناس ذخیره نمی‌شوند، اما حریم خصوصی شما کم‌ و بیش در هر حالتی از مرورگر، دستخوش ارتقا نخواهد شد. با اینکه مرور وب در حالت خصوصی باعث می‌شود تا پیش از ورود به وب‌سایت، هویت پنهانی داشته باشید، اما پس ورود، آدرس IP شما قابل رویت خواهد بود. علاوه بر این، فعالیت‌های شما هم‌چنان توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و سازمان‌های دولتی قابل مشاهده هستند. در واقع اگر از یک مجموعه مانند مدرسه یا دستگاه متعلق به کارفرمای خود به مرور اینترنت بپردازید، فارغ از حالت ناشناس یا معمولی، آنها می‌توانند تمامی فعالیت‌های شما را رصد کنند.

در این میان، مراحلی وجود دارند که می‌توانید برای خصوصی‌تر کردن وب‌گردی خود از آنها استفاده کنید که از جمله آن می‌توان به اتصال از طریق سرویس VPN اشاره کرد. در کل، باور رایج مردم از حالت ناشناس مرورگر، غلط و به دور از کارکرد واقعی این ویژگی است.

فایل‌های حذف شده فورا از بین می‌روند – یکی از باورهای غلط مردم درباره تکنولوژی

حذف فایل

یکی دیگر از باورهای غلط مردم درباره فناوری، ناپدید شدن کامل فایل‌های کامپیوتر پس از حذف آن است. پاک‌سازی پوشه‌ها بیش از آنکه شبیه به انداختن آنها در سطل زباله باشد، به گذاشتن آنها بالای سطل شباهت دارد! و در واقع اگر راهش را بلد باشید، می‌توانید دوباره آنها را بازیابی کنید.

هنگامی‌که یک فایل حذف می‌شود، کامپیوتر شما در واقع آن‌را پاک نخواهد کرد. در عوض، این پوشه فضایی در دسترس را اشغال می‌کند که صرفا می‌تواند به‌وسیله فایل‌های جدید جایگزین شود. در واقع تا زمانی‌که داده‌های جدید روی آن نوشته نشود، موارد ظاهر پاک شده، از بین نخواهند رفت. پاک‌سازی کامل یک فایل، به اندازه نوشتن روی آن به مراحل خاصی نیاز دارد. بنابراین، جهت صرفه‌جویی در زمان و قدرت پردازش، رایانه شما تا وقتی‌که داده جدیدی برای جایگزینی آن فضا وجود داشته باشد، منتظر می‌ماند و پوشه حذف شده را از بین نمی‌برد.

اگر به‌طور تصادفی داده‌ای را حذف کرده‌اید و نیاز به بازیابی آن دارید، این مزیت بسیار بزرگی برای شما خواهد بود. نرم‌افزارهایی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید از آنها برای بازیابی فایل‌های خود، تا زمانی‌که هنوز نمونه جدیدی روی آنها نوشته و جایگزین نشده‌اند، استفاده کنید. البته این مفهوم بدین معنا است که افراد سودجو نیز می‌توانند فایل‌های اخیرا حذف شده شما را بدون تلاش چندانی، بازیابی کنند. اگر در حال تعویض هارد دیسک خود هستید و قصد دارید از امنیت اطلاعات قدیمی خود مطمئن شوید، این موضوع احتمالا نگران‌کننده خواهد بود.

اگر می‌خواهید از عدم دسترسی دیگران به اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید، راه‌هایی خلاقانه وجود دارند که می‌توانید از یک هارد دیسک قدیمی مجددا استفاده کرده و آن را از دست افراد حقه‌باز دور نگه دارید.

برنامه‌های Task Killer یا Ram Booster سرعت گوشی را افزایش می‌دهند

برنامه تسک کیلر

این باور نسبتا رایج که برنامه‌هایی برای بستن اپلیکیشن‌های پس‌زمینه و آزادکننده فضای رم مانند انواع تسک کیلر، مفید و باعث افزایش سرعت گوشی می‌شوند، ناشی از عدم درک صحیح از نحوه عملکرد رم در یک دستگاه اندرویدی است. باور رایج این است که برنامه‌های در حال اجرای پس‌زمینه، با اشغال حافظه باعث می‌شوند که گوشی شما عملکرد کندتری داشته باشد. این مفهوم ممکن است در کامپیوتر شخصی شما واقعیت داشته باشد، اما ابدا در مورد گوشی‌های هوشمند صادق نیست.

برنامه‌های Task Killer به شما این امکان را می‌دهند تا اپلیکیشن‌های در حال اجرا را مشاهده کنید و به صورت دستی آنها را ببندید. با این وجود، اکثر برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، به دلایلی خاص در این وضعیت قرار دارند. اکوسیستم اندروید وظایف را بر اساس طراحی برنامه اجرا می‌کند تا مطمئن شوند که در سرعت اجرا و نحوه عملکرد آن خللی وارد نباشد. به عنوان مثال، ایمیل یا برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی شما در پس‌زمینه فعالیت دارند تا بتوانند پیام‌های جدید را به محض دریافت، برای شما در قالب اعلان ارسال کنند. اجبار آنها به بستن برنامه با استفاده از تسک کیلر، تنها پردازش گوشی را با زحمت بیش‌تری همراه می‌کند تا دوباره برنامه را راه‌اندازی کند.

برخلاف کامپیوتر شما که در صورت استفاده حداکثری از رم ممکن است عملکردی کندتر داشته باشد، پلتفرم اندروید در حال حاضر به طور خودکار برنامه‌های غیرضروری را برای افزایش ظرفیت حافظه از پس‌زمینه حذف می‌کند. نرم‌افزارهای تسک کیلر صرفا این توهم را ایجاد می‌کنند که اوضاع تحت کنترل است و در حتی بدترین حالت ممکن است سرعت گوشی شما را برخلاف انتظار، کندتر کنند.

بدافزارها به گوشی‌های هوشمند نفوذ نمی‌کنند – از رایج‌ترین باورهای غلط درباره تکنولوژی

بدافزار گوشی

با استفاده از اینترنت و مزایای آن، این حقیقت تلخ را پذیرفته‌ایم که ممکن است کامپیوتر ما گاهی با ویروس‌ها و سایر بدافزارهای ناشی از آن مواجه شود. خوشبختانه، اکثر آنها چندان تهدیدآمیز نیستند و با استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس در اکثر اوقات می‌توان با ویروس‌ها مقابله کرد.

با این‌حال، یکی از رایج ترین باورهای غلط در مورد فناوری، محدود کردن حمله بدافزارها تنها به رایانه‌ها است و این اعتقاد اشتباه که گوشی‌های هوشمند در برابر حملات ویروس‌ها مصون هستند. این شایعه احتمالا ناشی از سردرگمی مبتنی بر اصطلاحات است. در واقغ هر دو عبارت ویروس و بدافزار اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. به نقل از Avast، تلفن همراه شما به نوعی از ویروس، یعنی برنامه مخربی که هنگام اجرا خود را کپی می‌کند، آلوده نخواهد شد اما می‌تواند توسط انواع دیگری از بدافزارها آلوده شود. در واقع، طبق گفته ZDNet، حملات بدافزار گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر در حال افزایش است.

به گفته Avast، بدافزارها هنگام دانلود برنامه‌ها یا پیوست از پیام‌ها می‌توانند گوشی شما را آلوده کنند. تلفن‌های اندرویدی به‌ویژه از طریق عواملی مانند سیستم‌عامل و نوع استفاده کاربر، در معرض خطر حملات بدافزارها هستند. اگر از قربانیان این نوع حمله هستید، اقداماتی نظیر راه‌اندازی مجدد در Safe Mode (حالت امن)، حذف برنامه‌های مشکوک و نصب یک برنامه‌ امنیتی تلفن همراه از جمله راهکارهای مقابله با بدافزارها است.

کامل بودن میله‌های آنتن گوشی همراه به معنای پوشش کامل است

سیگنال آنتن گوشی

این باور غلط تا حدی به دلیل حس شهودی ایجاد شده است. اعتقاد اکثر ما بر این است که میله‌های آنتن کم برابر با خدمات ضعیف و میله‌های کامل نشان‌دهنده پوشش کامل است، زیرا نماد نوار سیگنال، تنها راه مشخص برای تشخیص کیفیت اتصال به سرویس مخابراتی است. با این‌حال، کامل بودن میله‌های آنتن لزوما به معنای اتصال خوب و بی‌نقص نیست.

به نقل از CNET، نوارهای آنتن تلفن شما بیان‌گر قدرت سیگنالی است که از برج‌های سلولی مجاور دریافت می‌شوند، اما هیچ ارتباطی با قدرت سیگنال ندارند. در واقع، هیچ واحد اندازه‌گیری استانداردی در مورد نحوه نمایش قدرت سیگنال در تلفن‌های هوشمند وجود ندارند. بدین معنا که تعداد یکسان میله‌ها در دو دستگاه مختلف، ممکن است به معنای پوشش مشابه نباشد.

علاوه بر این، نوارها اتصال به شبکه موجود را نشان می‌دهند، بدون آنکه کیفیت شبکه را طول زمان مشخص کنند. در نتیجه، اگر در موقعیتی با تراکم بالا قرار گرفتید که تعداد زیادی از افراد به طور هم‌زمان در حال استفاده از یک شبکه مشترک هستند، ممکن است دریابید که برخلاف نوارهای کامل به نمایش درآمده، در اتصال و برقراری تماس مشکل دارید.

استفاده از تلفن همراه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

cellphone

در بسیاری از مواقع، زمانی که یک فناوری جدید پا به عرصه عمومی می‌گذارد، به سرعت با واکنش‌ توام با ترس عمومی مواجه می‌شود. یکی از موارد، ذهنیت منفی و غلط مردم نسبت به قطارهای مسافربری بود که پس ورود به سیستم حمل و نقل عمومی، اعتقاد بسیاری بر این بود که آنها برای سلامت بدن از جمله رحم و مغز خطرناک هستند.

شاید تعجب‌آور نباشد که نگرانی‌های عمومی مشابهی در مورد افزایش استفاده از تلفن همراه نیز به وجود آمده است. معمولا این باور وجود داشته که قرارگیری مداوم در مجاورت گوشی‌های موبایل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این باور از استدلالی ناشی شده که استفاده از انرژی فرکانس رادیویی توسط تلفن‌های همراه را در هنگام قرارگیری در نزدیک گوش، خطرناک ارزیابی می‌کند. با این وجود، پس از چندین دهه استفاده روزمره و مطالعات علمی، شواهد مستدل و قابل اعتمادی در باره افزایش خطر ابتلا به سرطان با استفاده از تلفن همراه وجود ندارند.

با در نظر گرفتن این واقعیت که اکثر مردم جهان به‌طور روزانه در حال استفاده از گوشی‌های موبایل هستند، این انتظار وجود داشت که طی چند دهه اخیر موارد ابتلا به سرطان مغز یا سیستم عصبی افزایش چشم‌گیری داشته باشند، اما خوشبختانه چنین اتفاقی نیفتاده است. با این حال به نقل از واحد پزشکی هاروارد، حواس پرتی هنگام استفاده از تلفن می‌تواند منجر به آسیب‌های متعدد شود، بنابرای وقتی در حال حرکت هستید، از کار با این گجت اعتیادآور پرهیز کنید.

پیش از شارژ گوشی، باید باتری آن به طور کامل تخلیه شود

شارژ گوشی

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که برای حفظ عمر و دوام باتری، باید پیش از شارژ مجدد، باتری گوشی را به طور کامل تخلیه کرد. با اینکه در این باور، ردی از واقعیت نهفته است، اما دانش پشت پرده آن، منسوخ و قابل تعمیم به تکنولوژی جدید باتری‌ها نیست.

به نقل از ScienceABC، این باور احتمالا ناشی از باتری‌های مبتنی بر نیکل است که تحت عنوان «اثر حافظه» لقب گرفته بودند. در این نوع باتری، اگر زودتر از تخلیه کامل، شارژ مجدد انجام می‌گرفت، باتری فورا آن را به عنوان یک چرخه شارژ کامل که کم‌تر از ظرفیت واقعی آن است، به خاطر می‌سپرد. این بدان معنی است که با گذشت زمان، ظرفیت باتری نیکل کاهش پیدا می‌کرد، زیرا چرخه‌های شارژ کوتاه و کوتاه‌تر را به اشتباه به در نظر می‌‌گرفت.

با این حال، بیش‌تر وسایل الکترونیکی مدرن به باتری‌های لیتیوم-یونی مجهز بوده و فاقد این مشکل هستند. در واقع نگرانی اصلی در مورد این نسل از باتری‌ها، کاملا برعکس نمونه نیکل است. باتری‌های لیتیوم-یونی بهتر است به طور کامل تخلیه نشوند، زیرا این کار ممکن است به آنها آسیب بزند. در عوض، آنها به چرخه‌های شارژ خود متکی هستند که هر کدام معادل یک شارژ کامل است. یعنی اگر گوشی خود را از 50% درصد ظرفیت باتری، به طور کامل شارژ کنید، این فقط نیم‌چرخه به حساب می‌آید. بهترین زمان برای شارژ مجدد باتری‌های لیتیوم-یونی زمانی است که حدود 20% از عمر باتری باقی مانده باشد.

قبل از خارج کردن فلش USB باید گزینه Safety Eject (خروج امن) را انتخاب کرد

فلش درایو

این مورد نیز یکی دیگر از باورهای غلط درباره تکنولوژی است که از اطلاعاتی قدیمی و منسوخ سرچشمه می‌گیرد. در گذشته‌ای نه‌چندان دور، فرآیند توصیه شده برای حذف درایوهای خارجی مانند فلش یا هارد دیسک این بود که پیش از اقدام به خروج درایو، از طریق منوی فایل منیجر، بر روی eject کلیک کنید و منتظر پیامی بمانید که امنیت فیزیکی خروج را تایید کند. با این وجود، انتخاب این گزینه دیگر در هنگام جداسازی درایو ضروری نیست.

برخی از سردرگمی‌ها از این واقعیت ناشی شده که گزینه مذکور هم‌چنان در منو وجود دارد، اما نماد ذخیره آن به سبک فلاپی دیسک و به عنوان یادگاری از گذشته به جا مانده است. به گفته مایکروسافت، با دریافت به‌روزرسانی 1809 ویندوز 10، دیگر نیازی به خروج امن درایورهای خارجی خود ندارید. حذف سریع اکنون تنظیمات پیش‌فرض رایانه‌های ویندوزی است، اما هم‌چنان می‌توان با تغییر به گزینه «عملکرد بهتر» از طریق منوی مدیریت دیسک، به روش قدیمی عمل کرد.

هم‌چنین لازم به ذکر است که حتی اگر از قابلیت جداسازی سریع درایوها استفاده می‌کنید، باید ابتدا مطئمن شوید که در آن زمان به طور فعال، فایل‌ها را به داخل یا خارج از درایو منتقل نمی‌کنید. سپس، می‌توانید هر زمان که خواستید اتصال را قطع کنید.

مگاپیکسل بیشتر به معنای کیفیت بهتر تصویر است – یکی از باورهای غلط و متداول درباره تکنولوژی

دوربین گوشی

برای سال‌ها، هر بار که یک گوشی جدید عرضه می‌شد، به رقم بالاتری از مگاپیکسل دوربین مجهز شده بود. اما اکنون در بخشی از بازار، روند افزایش بی‌چون و چرای مگاپیکسل، کاهش یافته است. برای مثال، آیفون در طول چندین نسل گذشته، با دوربین‌های 12 مگاپیکسلی استاندارد عرضه شده است. با این حال، سازندگان هم‌چنان در حال رقابت بر سر سنسورهای دوربین هستند. برای مثال، گوشی وان‌پلاس 9 پرو دارای یک دوربین 48 مگاپیکسلی است و شایعه شده که آیفون 14 پرو نیز از این قاعده پیروی خواهد کرد.

در باور عمومی، مگاپیکسل بیش‌تر به معنای کیفیت تصویر بهتر در نظر گرفته می‌شود، اما سوال اینجاس که آیا این موضوع واقعا صحت دارد یا خیر. همان‌طور که Digital Trends توضیح داده، مگاپیکسل تنها بخشی از معادله کیفیت تصویر است. ابعاد سنسور، قابلیت پردازش تصویر و مجموعه‌ای از ویژگی‌های دیگر به اندازه تعداد مگاپیکسل‌ها، اگر نه بیش‌تر، حداقل در همان حد اهمیت دارند.

این بدان معنی است که مگاپیکسل بیش‌تر لزوما مشخصه بدی نیست، اما تا زمانی‌که گوشی هوشمند از زیرساخت پشتیبانی لازم برای استفاده از آنها برخوردار باشد. به نقل از Digital Trends، احتمالا در نهایت سقفی به عنوان حداکثر مگاپیکسل قابل استفاده در گوشی‌های هوشمند تعریف می‌شود. اندازه سنسور به ابعاد خود گوشی محدود می‌شود و در یک نقطه خاص، شما با نویز بیش‌تر یا حجم فایل‌های بزرگ‌تر از ارزش کیفی دوربین گوشی مواجه خواهید شد.

هوش مصنوعی شغل شما را می‌دزدد

هوش مصنوعی

در ظاهر، این باور بسیار معنادار و حقیقی به‌نظر می‌رسد. با رواج اتوماسیون، بسیاری از شغل‌ها دیگر در دسترس نیستند، اما آیا این ادعا از بعد فنی درست است؟ اگرچه در ظاهر صحیح، اما واقعیت پشت پرده عملکرد اتوماسیون از طریق هوش مصنوعی و رباتیک، پیچیده‌تر از یک قضاوت ساده است.

در ابتدا می‌توان با گریزی به گذشته، از بابت دزدیده نشدن شغل خود توسط یک ربات، اطمینان کسب کنید زیرا اتوماسیون فناوری جدیدی نیست. کارخانه‌‌جات مدتی طولاتی است که از ماشین‌هایی پیچیده برای ساده‌سازی مشاغل استفاده می‌کنند. رایانه‌ها، اتصال به اینترنت و حتی پیشرفت‌های حاصل شده در حمل‌و‌نقل، موجب سهولت فرآیندهایی شده که در گذشته برای دستیابی به آن، زمان زیادی صرف می‌شد. به نوعی، ماشین‌ها مدت‌ها است که در چرخه تولید مشغول به کار هستند، بنابراین این باور تا چه اندازه صحت دارد؟

حقیقت این است که مشاغلی فراوان برای انجام کار، وجود دارند؛ اما هر یک به‌طور پیوسته در حال تغییر هستند. به گزارش هاروارد بیزینس، اتوماسیون در وهله اول قرار است تا سال 2025، معادل 85 میلیون شغل را جابجا کند، اما این تغییر نه به مفهوم از دست دادن کار، بلکه برای 97 میلیون شغل جدید نیز ایجاد خواهد کرد. بسیاری از مشاغلی که با ماشین‌ها جایگزین می‌شوند، نمونه‌هایی هستند که به تکرار بسیاری نیاز دارند. بنابراین در حالی‌که احتمالا تعداد کم‌تری از افراد به عنوان صندوق‌دار یا مشاغل تکراری کارخانه‌ای کار خواهند کرد، می‌توانند در عرصه‌های جدیدتری که شاید فکرش را هم نمی‌کردیم، کارهای جدیدتر و متنوع‌تری را تجربه کنند.