محبوب ترین سرعت در بسته های اینترنت خانگی

محبوب ترین سرعت در بسته های اینترنت خانگی ایران چیست؟

اینترنت ثابت نوعی از اینترنت است که خود شاخه‌های متفاوتی دارد. در این مطلب به معرفی محبوب ترین سرعت در بسته های اینترنت خانگی می‌پردازیم.

در جامعه مدرن امروزی نمی‌توان اهمیت اینترنت را انکار کرد؛ چرا که بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده و آنها نیز قادر به ترک این فناوری نیستند. اغلب امور اداری با اینترنت کار می‌کند و روزانه استفاده‌های مفیدی از فضای مجازی می‌شود. بنابراین برای زندگی کردن در شرایط کنونی باید یک گوشی همراه با اینترنت پرسرعت داشت.

محبوب ترین سرعت در بسته های اینترنت خانگی را بشناسید

اگر به خاطر داشته باشید حدود یک دهه پیش یا بیشتر، مردم برای برقراری ارتباطات اینترنتی و استفاده از گوگل با اینترنت دایال آپ و سرعت‌های کیلوبیتی سر و کار داشتند. با پیشرفته‌تر شدن فناوری و اختراع تجهیزات لازم به تدریج این نوع از اینترنت جای خود را به تکنولوژی ADSL داد.

فناوری جذاب ADSL قادر به ارائه سرعت‌هایی تا 521 کیلوبیت بر ثانیه و حتی 16 مگابیتی بود. امروزه تمام این فناوری‌ها تا حدودی کنار رفته و نوبت به بازی فیبر نوری با سرعت‌های بسیار بالاتر رسیده است. همان‌طور که می‌دانید علاوه بر اینترنت دیتا که در گوشی‌های هوشمند قابل خریداری است، نوع دیگری از اینترنت، خانگی یا ثابت است.

محبوب ترین سرعت در بسته های اینترنت خانگی

اینترنت خانگی یا ثابت انواع مختلفی نظیر VDSL، ADSL و FTTX دارد. مادامی که از این سه نوع اینترنت بهره ببریم باید در یک محدوده مشخص باشیم و اگر از آن شعاع مورد نیاز اینترنت برای مودم فراتر برویم، نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. بر اساس آمار و ارقام موجود در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نزدیک به 11 میلیون و 35 هزار و 146 نفر از اینترنت پهن باند ثابت استفاده می‌کنند.

یکی از مشکلات سیستم اینترنتی دایال آپ این بود که هنگام صحبت با تلفن منزل قطع می‌شد و تا پایان مکالمه وصل نمی‌شد. اینترنت‌های ADSL باعث شدند از دست این مشکل بزرگ فرار کنیم و بدون ایجاد مزاحمت برای تماس‌های صوتی از داشتن اینترنت پرسرعت لذت ببریم.

از جمله مزایای اینترنت ADSL می‌توان به قیمت ارزان و راه‌اندازی سریع و ساده آن اشاره کرد. البته در کنار مزایای این نوع از اینترنت، معایبی نیز برای استفاده از آن وجود دارد که شامل محدودیت در سرعت دانلود کمتر از 24 مگابیتی و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیتی می‌شود.

محبوب ترین سرعت در بسته های اینترنت خانگی

بعد از ظهور ADSL و استفاده از آن اینترنت دیگری به نام VDSL پدید آمد. این نوع از اینترنت همچون ADSL از خطوط تلفن ثابت بهره نمی‌برد و برای استفاده از آن نیاز به کابل‌کشی بود. مهم‌ترین مزیت وی دی اس ال نسبت به ای دی اس ال، سرعت دانلود 5 برابری آن است. همچنین سرعت آپلود این اینترنت 10 برابر ADSL است.

همچنین انواع دیگری از اینترنت پرسرعت وجود دارد که عبارتند از: سرویس‌های ثابت وایرلس یا بی‌سیم ADSL، TD-LTE، وایمکس و اینترنت نقطه به نقطه بی‌سیم. سرعت اینترنت TD-LTE طبق آخرین برآوردهای انجام شده نزدیک به 40 مگابیت بر ثانیه است. برای تی دی ال تی ای هم محدودیت‌هایی وجود دارد که شامل قطع شدن سرویس در صورت جابه‌جایی بین آنتن‌ها، کاهش کیفیت اینترنت با افزایش فاصله کاربر از آنتن، اختلال‌های رادیویی، تعرفه بالاتر، هزینه نصب و نگهداری بالا و بهره‌وری از فرکانس رادیویی می‌شود.

نوع سریع‌تر اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است که برای نصب آن از کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌کند و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن همراه بهره نمی‌گیرد. از آنجایی که این نوع اینترنت از کابل‌های فیبر نوری و سیگنال‌های نوری استفاده می‌کند، هم کیفیت بهتری دارد و هم سرعت بیشتری نسبت به انواع دیگر خواهد داشت.

در اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری سرعت و کیفیت اینترنت تا سرویس دهنده بعدی ارائه می‌شود و میزان سرعت دانلود و آپلود در آن تا یک گیگابایت می‌رسد که رقم قابل توجهی است. به عقیده مسئولان ذی‌ربط، اینترنت طی یک دهه گذشته تا به امروز رشد و پیشرفت کمی داشته و هم‌اکنون رشد اینترنت منفی بوده است.

محبوب ترین سرعت در بسته های اینترنت خانگی

با این اوصاف مردم ترجیح می‌دهند به جای استفاده از اینترنت ثابت که هم کیفیت کمتر و هم تعرفه‌های گران‌تری دارد از اینترنت همراه استفاده کنند. البته این موضوع در طولانی‌مدت به نفع کشور نخواهد بود. وزیر ارتباطات، عیسی زارع پور نیز در خصوص توسعه اینترنت فیبر نوری توضیحاتی داده است و باید منتظر عملی شدن وعده‌های آنها باشیم.

بر اساس جداولی که در بالا آمده، اغلب کاربرانی که از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند، سرعت‌های 10 مگابیتی را تجربه می‌نمایند و بعد از آن سرعت‌های 10 تا 20 مگابیتی برای 2.8 میلیون کاربر ایرانی در دسترس است. در این میان حدود 170 هزار مشترک سرعت‌های کمتر از 256 کیلوبیت بر ثانیه دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*