ظرفیت اینترنت بین الملل

ظرفیت اینترنت بین الملل در ایران 40 درصد افزایش پیدا کرد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به مناسبت تاسیس این شرکت اعلام کرد ظرفیت اینترنت بین الملل در ایران 40 درصد افزایش پیدا کرده و این اتفاق تا پایان دولت سیزدهم ادامه خواهد داشت.

امیر محمدزاده لاجوری، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به مناسبت سالگرد تاسیس این شرکت از افزایش ظرفیت اینترنت بین الملل در ایران و همچنین افزایش چشمگیر ترانزیت داده در کشور خبر داد. وی در این باره گفت برقراری ارتباطات بین‌المللی و داخل کشور از طریق زیرساخت شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود. لایه هسته زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکه مادر مخابراتی محسوب می‌شود.

به گفته محمدزاده لاجوری، این شبکه در بندهای «الف» و «ج» سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و همچنین گروه سوم ماده 2 و بند «ج» ماده 3 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، از موضوع آزادسازی و خصوصی‌سازی مستثنا شده و به عهده دولت گذاشته شده است. به این ترتیب از سال 1386 سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت آن در قالب شرکت ارتباطات زیرساخت احیا شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت ایران در اواسط مردادماه تاسیس شد و این اتفاق موجب تسهیل و حفاظت از یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های مردم یعنی اطلاعات و داده‌ها ارتباطی آنها شده است. این شرکت تنها متولی شبکه‌های مادر مخابراتی و ارتباطی در کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر حداقل 70 هزار کیلومتر فیبر نوری، 300 دستگاه فیبر نوری، 34 ترابیت بر ثانیه ظرفیت انتقال و 24 ترابیت بر ثانیه ظرفیت IXP در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است، اما با وجود این هنوز به تحول در این زمینه نیاز خواهد بود.

تحول اساسی در ارتباطات کشور

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این رابطه اظهار کرد ما قدم‌های اولیه برای این تحول را برداشته‌ایم و با امید به خدا اجرای این تحول اساسی را در دو سال پیش رو سرعت می‌بخشیم. افزایش ظرفیت انتقال تا 120 ترابیت بر ثانیه، تبدیل شدن به هاب ترانزیت منطقه، مهندسی ترافیک داخل و بین‌الملل، راه‌اندازی قطب مراکز داده و انجام پروژه‌های بهسازی و نوسازی از جمله اقداماتی محسوب می‌شوند که برای تحقق این تحول صورت می‌پذیرند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت

امیر محمدزاده لاجوری، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت

محمدزاده لاجوری بیان کرد از ابتدای تشکیل شرکت زیرساخت تا ابتدای دولت سیزدهم، ظرفیت انتقال کشور به حدود 30 ترابیت بر ثانیه رسیده است. ما در دولت سیزدهم با تکیه بر توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، این ظرفیت را در طول چهار سال به 120 ترابیت بر ثانیه افزایش خواهیم داد. در قدم اول اجرای این پروژه، ظرفیت انتقال کشور تا پایان سال 1401 از حدود 30 ترابیت بر ثانیه به حداقل 60 ترابیت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند که بیانگر افزایش دو برابری ظرفیت انتقال در کمتر از 18 ماه خواهد بود.

وی افزود یکی از نیازهای اصلی شبکه کشور از لایه دسترسی تا لایه هسته، توسعه شبکه بر اساس مهندسی ترافیک است. اکنون برای انتقال داده بین دو نفر در یک شهر باید درخواست به تهران و در مواقعی به خارج از کشور منتقل شود و در ادامه جواب آن از همین مسیر به فرد دوم برسد. این مدل علاوه بر افزایش هزینه‌ها، موجب کاهش سرعت و تجربه کاربری نامناسبی می‌شود. برای دستیابی به ارتباط پایدار و پرسرعت، باید هماهنگی و کیفیت ارتباطات در هر سه لایه دسترسی، تجمیع و هسته افزایش پیدا کند که این موضوع بر عهده اپراتورهای ثابت و سیار، شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت گذاشته شده است.

افزایش 40 درصدی ظرفیت اینترنت بین الملل در یک سال اخیر

به گفته محمدزاده لاجوری، هدف از مهندسی ترافیک داخل، توزیع داده‌ها در سراسر کشور و محلی‌سازی ارائه خدمات ارتباطی و محتوایی به مردم است و این موضوع در حوزه بین‌الملل نیز صدق می‌کند. وی مدعی شد اگر امروز قطعی لینک ارتباطی با روسیه با پهنای باند 400 گیگابیت بر ثانیه به دلیل وقوع جنگ این کشور با اوکراین، قطعی لینک ارتباطی با قطر در خلیج فارس با پهنای باند 800 گیگابیت بر ثانیه یا قطعی لینک با ارمنستان با پهنای باند 1.8 ترابیت بر ثانیه باعث بروز بحران در ارتباطات کشور نمی‌شود به خاطر همین اقدامات مهندسی ترافیک بین الملل و رعایت اصول پدافندی در تامین ترافیک خارجی از حداقل 8 کشور مختلف و همچنین افزایش بیش از 40 درصدی ظرفیت اینترنت بین الملل کشور در طول یک سال اخیر بوده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد اجرای سریع پروژه‌های بهسازی و نوسازی شبکه با هدف مقابله با فرسودگی شبکه‌های مادر مخابراتی، یکی از اقدامات فوری و ضروری در دولت سیزدهم محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته، افزایش هزینه‌های بخش ارتباطات باعث شد سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه به خصوص در حوزه برق و نیرو کاهش پیدا کند.

در همین راستا، شرکت ارتباطات زیرساخت ایران در دو سال آینده پروژه‌های مهمی را در دست دارد که از جمله آنها باید به توسعه و نوسازی شبکه سوئیچ در 35 نقطه از کشور، توسعه شبکه IP، راه‌اندازی مرکز سوم، بهسازی شبکه برق زیرساخت و تنوع‌بخشی به مسیرهای ارتباطی با هدف ارتقای پدافند غیرعامل اشاره کنیم.