معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا

معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا ؛ مشخصات فنی و امکانات

در این مطلب قصد داریم به معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا بپردازیم و مشخصات فنی، طراحی ظاهری و امکانات رفاهی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

صنعت خودروسازی ایران با وجود تحریم‌های بین المللی توانسته تا حدود زیادی موفق عمل کند، اما همچنان در بحث کیفیت خودروهای تولیدی نواقصی دارد که باید برطرف شود. به نظر می‌رسد بازار انحصاری خودرو در سال‌های اخیر مسبب بی‌کیفیتی خودروها است.

معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا

نمایندگان مجلس نیز در راستای ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی با محصولات خارجی اقدام به آزادسازی واردات خودرو کردند اما همان‌طور که می‌دانیم تا به امروز آیین نامه واردات خودرو به اجرا درنیامده است. در همین شرایط دو خودروساز بزرگ ایران در تلاش هستند تا از رقابت تولید خودروی جدید عقب نمانند و هر یک از محصولات تازه وارد خود رونمایی می‌کنند.

معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا

به تازگی گروه خودروسازی سایپا به عنوان دومین تولیدکننده برتر خودرو در کشور از آریا به عنوان نخستین کراس اوور ملی رونمایی کرده است. البته تاریخ رونمایی از آریا به سال 1399 باز می‌گردد. به عبارت دقیق‌تر سایپا آریا نسخه هاچ بک خودروی سدان این شرکت (شاهین) محسوب می‌شود و نارنجی‌پوشان سماجت خاصی در معرفی آن به عنوان یک کراس اوور دارند.

البته نمی‌توان روی خودروی تازه‌وارد سایپا نام کراس اوور گذاشت، زیرا شباهتی با یک کراس اوور اصیل ندارد و صرفا می‌توان گفت سایپا یک هاچ بک خوش ظاهر تولید کرده است. میله باربندی که روی سقف آریا سایپا نصب شده می‌خواهد نشان دهد ارتفاع این خودرو در قد و قواره یک شاسی بلند واقعی است.

آریا چه مشخصات فنی دارد؟

گفتیم که سایپا آریا همان خودروی شاهین است که با ایجاد تغییر و تحولاتی در آن تبدیل به یک کراس اوور خوش قد و قامت شده است. بنابراین باید حدس زد که نوع پیشرانه و قوای محرکه این خودرو همانند نسخه سدان این خودرو باشد. سایپا آریا در حال حاضر مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ ام 15 تی است که می‌تواند حداکثر 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

سیستم انتقال قدرت در خودروی شاهین از نوع گیربکس 5 سرعته دستی است، ولی مدیران سایپا تصمیم گرفته‌اند خودروی کراس اوور خود را مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک CVT کنند. گفته شده قرار است به زودی موتورهای شرکت تیوان روی سایپا آریا نصب شود، اما در حال حاضر خبری از این پیشرانه‌ها نیست و باید با همان موتور M15T کنار آمد.

معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا

از طرفی طی توافقی میان ایران خودرو و سایپا قرار شده پیشرانه پژو 206 تیپ 5 که از نوع TU5 است روی شاهین نصب شود. به همین جهت ممکن است از جهاتی آریا سایپا مجهز به موتور تی یو 5 پژو شود. شتاب صفر تا صد آریا نزدیک به 14 ثانیه طول خواهد کشید، چرا که سیستم انتقال قدرت این خودرو با گیربکس سی وی تی کار می‌کند و شتاب و چالاکی توربوشارژ را ندارد.

47 لیتر ظرفیت برای باک این خودرو در نظر گرفته شده و لازم به ذکر است که آریا در هر 100 کیلومتر تنها 7.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند. سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب میله پیچشی خواهد بود. ترمز جلو از نوع دیسکی خنک شونده و ترمز عقب هم از نوع دیسکی معمولی است.

طراحی ظاهری آریا سایپا چه شکلی است؟

پیش‌تر اشاره کردیم که آریا نسخه کراس اوور شاهین است و از قرار معلوم این دو خودروی سایپا از روی پلتفرم محصولی چینی به نام ولکس C30 الهام گرفته‌اند. از طرفی ولکس سی 30 که طی سال‌های اخیر راهی بازار داخلی ما شده از روی پلتفرم یکی از خودروهای تویوتا پاریس تولید شده است.

معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا

از حق نگذریم مهندسان و طراحان سایپا آریا موفق به تولید نسخه کراس اوور-هاچ بک شاهین شده‌اند و به نظر می‌رسد در مجموع با خودرویی زیبا و خوش‌ظاهر سر و کار داریم. در قیاس با محصولات ایران خودرو و فیس لیفت‌هایی که این خودروساز برای محصولات خود عرضه می‌کند، آریا کراس اووری ظریف و بادقت است که مشتریان بیشتری خواهد داشت.

از نمای جلو این خودرو شباهت‌های زیادی با سایپا شاهین دارد، اما همان‌طور که انتظار داریم در نمای پشتی، سایپا آریا خودرویی متفاوت خواهد بود. به نظر می‌رسد مجموعه تغییرات نمای پشتی بهتر از نسخه سدان باشد. در نمای عقب شاهین با ایرادهای زیادی رو‌به‌رو هستیم و در آریا این نواقص برطرف شده است. در کل طرحی که برای صندوق عقب این خودرو در نظر گرفته شده عامه‌پسندتر است.

از دیگر قسمت‌های این خودرو می‌توان به فضای داخلی اشاره کرد. شوربختانه کابین آریا سایپا جلوه خاصی ندارد و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. برای مثال داشبورد این خودرو عیناً همان داشبوردی است که برای شاهین استفاده شده و چون قدیمی به نظر می‌رسد نمی‌تواند نظر مشتریان را جلب کند.

آریا چه امکانات رفاهی دارد؟

معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا

ساختار کلی امکانات رفاهی و آپشن‌های سایپا آریا با شاهین جی یکسان و مشابه است، ولی به نظر می‌رسد یک‌سری امکانات بیشتر روی کراس اوور-هاچ بک جدید سایپا تعبیه شده که در شاهین دیده نمی‌شود. این آپشن‌ها عبارتند از: کروز کنترل، ایربگ جانبی و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری.

از دیگر امکانات رفاهی سایپا آریا می‌توان به سانروف، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، نمایشگر 7 اینچی لمسی، یو اس بی، دوربین و حسگر پارک عقب، فرمان با کلیدهای کنترل، روکش چرمی صندلی، تهویه اتوماتیک، پایش فشار باد تایر، دی لایت، اتولایت، نشانگر دنده جی اس آی، رهیاب یا جی پی اس، دو یا چهار کیسه هوا، آینه جانبی تاشونده برقی و تنظیم دستی صندلی‌های جلو اشاره کرد.

سخن پایانی درباره شاسی بلند سایپا آریا

متاسفانه اطلاع دقیقی درباره قیمت کراس اوور ملی سایپا نداریم، ولی از آنجایی که قیمت خودروی شاهین جی نزدیک به 360 میلیون تومان عنوان شده، می‌توان در صورت ثبات بازار خودرو انتظار قیمت 450 میلیون تومانی را برای این خودرو داشت. به نظر می‌رسد سایپا آریا در بازار ما شرایط خوبی داشته باشد.

معرفی خودرو شاسی بلند سایپا آریا

برای مثال این خودرو چون توسط سایپا تولید شده دارای خدمات پس از فروش گسترده‌ای است یا طراحی ظاهری آن از شاهین بهتر است. از طرفی سایپا این خودرو را در تیراژ بیشتری راهی بازار خواهد کرد و این یعنی احتمال این که قیمت این خودرو اقتصادی باشد بیشتر است.

مزایا

  • طراحی بدنه زیباتر از رقبای داخلی
  • قطعات یدکی فراوان و ارزان قیمت
  • کابین جادار

معایب

  • طراحی نمای داخلی قدیمی
  • کیفیت نه چندان دلچسب مواد کابین و داشبورد
  • دردسرهای نگهداری از پیشرانه توربوشارژ
  • معایب فنی پیشرانه M15 توربو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. همون موتور شخمی تیبا و شاهین با هشت سیلندر روشه که رو همینم توربوشارژ گذاشتن 🤣🤣🤣

  2. سایپا یه موتور پراید داره ایران‌خودرو هم یه موتورEF7حالا هی اتاق عوض میکنند حالا فردا میگن هلیکوپتر ساختن به موتورef7توربو😂خدایی کاپوت اینم داده بودن بالا یاد پراید نیفتادین🤔

  3. این که همون کوییک‌ که یکم تغییر شکل پیدا کرده 😏

  4. آقا به این میگین شاسی بلند؟

  5. (صنعت خودروسازی ایران با وجود تحریم‌های بین المللی توانسته تا حدود زیادی موفق عمل کند،)،، داداش یا شما معنی موفق عمل کردن رو نمیدونی یا وات د فاز؟

  6. ری..استارت کردین بابا پنگول های صنعتگر چینی پرست موتور پراید با توربو تازه رسیده به قدرت ۲۰۶
    حتما به قیمت خون ننه شینگ پینگ و ارباب عالیجناب پوتین

  7. با سلام …دوست عزیز جناب قادر میهنی ….کجای این ماشین شاسی بلنده …گویا شما هیچ اطلاعات فنی از خودرو ندارید و تا به حال ماشین شاسی بلند ندید …

  8. سلام آريا خيلي هم خوبه الحمدلله