کشتی آلمانی غرق شده

کشف یک کشتی آلمانی غرق شده 400 ساله که به طرز عجیبی سالم مانده است

باستان شناسان یک کشتی آلمانی غرق شده ۴۰۰ ساله را کشف کرده‌اند که به طرز عجیب و مرموزی در طول زمان محفوظ مانده است.

باستان شناسان دریا در شمال آلمان، لاشه یک کشتی آلمانی غرق شده ۴۰۰ ساله را کشف کرده‌اند که واژگون نشده و ایستاده غرق شده‌است. این کشتی باری از پوسیدگی در برابر کرم‌های کشتی نجات یافته است و هنوز محموله‌های قدیمی درون آن وجود دارند.

بررسی کشتی آلمانی غرق شده ۴۰۰ ساله

کشتی آلمانی غرق شده یک کشف نادر است که به دوره هانسیاتیک برمی‌می‌گردد. در آن زمان گروهی از اصناف تجاری شمال اروپا از قرن ۱۳ تا ۱۷ بر دریاهای بالتیک و شمال تسلط داشتند. نکته جالب این است که در این منطقه، چوب به سرعت در زیر آب می‌پوسد؛ اما این کشتی از تخریب نجات یافته است.

بقایای این کشتی در سال ۲۰۲۰ طی یک بررسی معمولی برای اولین بار کشف شد. این کشتی در آب شور قسمت بیرونی رودخانه بین لوبک و بندر دریای بالتیک و در عمق ۱۱ متری قرار دارد.

فریتز یورگنس، باستان شناس ارشد دریایی گفت که طول کشتی آلمانی غرق شده بین ۲۰ تا ۲۵ متر است. احتمالاً این کشتی، یک کشتی باری تک دکل معمولی در دوره هانسیاتیک بوده است.

کشتی آلمانی غرق شده

نوعی صدف دو کفه‌ای آب شور به نام «کرم کشتی» وجود دارد که به سرعت چوب‌های موجود در آب منطقه غربی بالتیک را می‌خورد و از بین می‌برد. اما کرم کشتی در آب‌های سردتر شرق بالتیک زندگی نمی‌کند؛ بنابراین این کشتی چند صد ساله سالم مانده است.

به گفته یورگنس احتمالاً، لایه‌ای از گل رودخانه که روی لاشه کشتی قرار گرفته است، از آن در برابر کرم کشتی محافظت کرده است.

کشف محموله آهک در کشتی آلمانی غرق شده

حدود ۱۵۰ بشکه چوبی تقریباً‌ سالم و دست نخورده روی لاشه کشتی و در نزدیکی آن یافت شده‌اند. این شواهد نشان می‌دهد که کشتی حاوی محموله آهک زنده بوده و در اواخر قرن هفدهم غرق شده‌است. آهک زنده از سوزاندن سنگ آهک به دست می‌آید و یک عنصر اساسی برای ملات مورد استفاده در سنگ کاری است.

به گفته یورگنس، منبع این محموله احتمالاً‌ اسکاندیناوی (در وسط سوئد یا در شمال دانمارک) بوده است؛ زیرا شمال آلمان هیچ منبع بزرگی از سنگ آهک ندارد. تحقیقات تاریخی ممکن است، تاریخ غرق شدن کشتی را دسامبر سال ۱۶۸۰ مشخص کرده باشند. نامه‌ای نیز مربوط به آن زمان در آرشیو تاریخی لوبک به موضوع محموله یک کشتی باری اشاره می‌کند.

کشتی

همچنین یک تکنیک تاریخ یابی دیگر که بر اساس الگوی حلقه‌های درخت است نیز نشان دهنده این است که خرابه‌های کشتی آلمانی غرق شده مربوط به دهه ۱۶۵۰ میلادی هستند.

این احتمال وجود دارد که کشتی قبل از ورود به لوبک در حال چرخش بوده است و در منطقه‌ای کم عمق غرق شده‌است. این منطقه کم عمق همچنان وجود دارد و هنوز هم تهدیدی برای کشتی‌های بی خبر است.

کریستین هاو، غواص علمی از این کشتی آلمانی غرق شده و محموله آن عکسبرداری کرده است. انتظار می رود که کل کشتی در طی چند سال آینده از بستر رودخانه خارج شود تا در دریا حرکت نکند و مشکلی برای کشتی‌های مدرن ایجاد نکند.

ممکن است که این کشتی در لوبک ساخته شده باشد؛ زیرا این منطقه به کشتی سازی در این دوره مشهور بود. اما مانفرد اشنایدر، رئیس بخش باستان شناسی لوبک گفت که در آن زمان چنین کشتی‌هایی در سراسر منطقه رایج بودند؛ بنابراین شاید این کشتی در جای دیگری از اروپا ساخته شده باشد.

کشتی آلمانی غرق شده

این کشتی آلمانی غرق شده به دلایل خاص از قبیل داشتن محموله سنگین و عدم هجوم کرم‌های کشتی بسیار قابل توجه است. به گفته اشنایدر، هنوز ۷۰ بشکه در کشتی  و ۸۰ بشکه دیگر در مجاورت کشتی وجود دارند. بنابراین بر اساس شواهد کشتی به صورت ایستاده غرق شده و واژگون نشده است.

خارج کردن کشتی از بستر رودخانه به باستان شناسان فرصتی می‌دهد تا بدنه و ساخت آن را به طور کامل بررسی کنند و منشاء آن را پیدا کنند. رسوبات باعث پنهان شدن بخش‌هایی از کشتی شده‌اند؛ مانند اتاق خدمه کشتی که احتمالاً هنوز اشیاء روزمره قرن هفدهم را در خود جای داده است.

کشف یک کشتی مربوط به دوره هانسی بسیار مهم است؛ زیرا اشیاء دریایی کمی از آن زمان باقی مانده‌اند. این کشتی آلمانی غرق شده در پایان دوره هانسی، مسیرهای تجاری و گزینه‌های حمل و نقل آن زمان را برای ما برجسته می‌کند.