ساینا EX

سایپا ساینا EX ؛ بررسی مشخصات فنی و امکانات

سایپا ساینا EX به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده تیبا صندوق دار محسوب می‌شود. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو را بررسی خواهیم کرد.

گروه خودروسازی سایپا در سال 1395 از ساینا EX به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده تیبا پرده برداشت. این خودرو از لحاظ ظاهری نسبت به تیبا جذاب‌تر بوده و به همین دلیل توانست نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کند. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو را بررسی خواهیم کرد.

بررسی سایپا ساینا EX

بخش طراحی

ساینا EX

ساپیا در ابتدا ساینا را در دو تیپ SX و EX به بازار عرضه کرد، اما از آنجایی که نسخه SX به امکانات کمتری مجهز بود، تولید آن پس از مدتی کوتاهی به دلیل استقبال کم مشتریان متوقف شد. ساینا EX بر اساس تیبا صندوق دار معمولی توسعه پیدا کرده و با طول 4215 میلی‌متر در ردیف سدان‌های کوچک قرار می‌گیرد.

ساینا EX

طراحان سایپا برای این خودرو چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب جدیدی را نسبت به تیبا در نظر گرفتند. طراحی و شیب درپوش موتور نیز برای مطابقت با استانداردهای حفاظت از عابر پیاده دستخوش تغییراتی شده است. به طور کلی تغییرات اعمال شده توانسته این خودرو را نسبت به تیبا جذاب‌تر کند.

جدول ابعاد و اندازه‌ها

کلاس بدنهسدان کوچک
نوع شاسییکپارچه
طول4215 میلی‌متر
عرض1663 میلی‌متر
ارتفاع1484 میلی‌متر
فاصله محوری2410 میلی‌متر
وزن1050 کیلوگرم
حجم صندوق عقب370 لیتر
رینگ و تایر14 اینچی آلومینیومی R14-185/65 یا 13 اینچی فولادی R13-175/70

مشخصات فنی

ساینا EX

ساینا EX از نظر فنی در سطح یکسانی با تیبا قرار دارد. این سدان کوچک به پیشرانه 1.5 لیتری M15 یورو چهار سایپا مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز قدرت تولیدی از پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

پیشرانه استفاده شده در ساینا EX همان موتور پراید بوده که شرکت سایپا آن را ارتقا داده و با افزایش حجم توانسته قدرت بیشتری را تولید کند. این پیشرانه به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 7.02 لیتر را به همراه دارد. همچنین ساینا EX ظرف مدت 12.8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

جدول مشخصات فنی

نوع پیشرانه4 سیلندر خطی-8 سوپاپ- دریچه گاز مکانیکی
حجم پیشرانه1503 سی‌سی
قدرت87 اسب بخار در 5220 دور بر دقیقه
گشتاور128 نیوتن‌متر در 4000 دور بر دقیقه
گیربکس5 سرعته دستی
انتقال قدرتدیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 10012.8 ثانیه
بیشترین سرعت175 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی7.02 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
ظرفیت باک41 لیتر
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبمیله پیچشی
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبکاسه‌ای

امکانات رفاهی

ساینا EX

از امکانات ساینا EX می‌توان به تنظیم دستی صندلی‌های جلو، پورت USB، سیستم صوتی با 4 بلندگو، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، تهویه دیجیتال، سنسور پار عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و شیشه بالابرهای برقی عقب اشاره کرد.

امکانات ایمنی

ساینا EX همانند تیبا روی پلتفرم X200 توسعه پیدا کرده و به همین دلیل از پراید امن‌تر است، اما به طور کلی محصولات این پلتفرم نظیر تیبا، ساینا و کوییک را نمی‌توان خودرویی ایمن دانست. از امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به حسگر پارک عقب، دو کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل ABS و EBD اشاره کرد که آپشن‌های بسیار محدودی محسوب می‌شوند.

مزایا و معایب ساینا EX 

saina

ساینا EX یکی از محصولات پرفروش گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود و به دلیل نبود رقبای باکیفیت خارجی توانسته سهم زیادی از بازار ایران را به خود اختصاص دهد. از این رو این خودرو در مدل‌های صفر یا دست دوم از بازار پررونقی برخوردار است.

این سدان کوچک در ردیف خودروهای کاملا اقتصادی قرار داشته و به همین دلیل نباید از طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات آن انتظار زیادی داشت. البته این خودرو با مزایایی چون تعمیرات آسان، قطعات یدکی ارزان و خدمات پس از فروش گسترده توانسته در بازاری که محصولات اقتصادی روز دنیا حضور ندارند، به فروش بالایی دست پیدا کند.

saina

به طور کلی از مزایای ساینا EX می‌توان به کابین نسبتا جادار، توان فنی بهتر از پراید، هزینه نگهداری پایین، تعمیرات آسان، قطعات یدکی ارزان و ظاهری جذاب‌تر از تیبا اشاره کرد. همچنین مواردی چون طراحی و کیفیت نامناسب کابین، کیفیت ساخت پایین، ایمنی پایین و پلتفرم قدیمی به عنوان معایب این خودرو محسوب می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. واقعا ماشین بدرد نخوری هست من الان 4 سال هست که دارم و تا الان 100 بار خواستم عوضش کنم که موقیتش پیش نیومده – هر بار که سوارش میشی یه ایراد توش پیدا میشه و اذیتت میکنه تا الان نشده یه سوارش بشم و این ماشین بدون ایراد منو به مقصد برسونه — اصلا فکر خریدش رو از سرتون بیرون کنید که اصلا ارزش پولی که بابتش میدید رو نداره

    • مگه یکی نبود تو همین سایت میگفت من با 190 بر ساعت تو جاده رفتم اخ نگفت 😂😂
      ولی بذارید یه چیزی بگم،همه ماشینتا ی ایرانی بی کیفیت و آشغالن و به دو دلیل مجبوریم اونا رو بخریم
      1-قیمت پایین
      2-نمیتونم خارجی بخریم گرونه

      • واقعا ماشین سریعی هست ولی بحدی مشکلات ریز برات پیش میاره که از داشتنش پشیمون میشی ، همین دیروز رفته بودم بازار که شیشه بالابرش خراب شد و شیشه رفته بود پایین و بالا نمیومد ، دیگه نمیشد خرید کنم و یه راست بردمش واسه تعمیر .