بیشترین افت فروش پردازنده های دسکتاپی در 30 سال اخیر

فروش پردازنده های دسکتاپی به کمترین میزان خودش در ۳۰ سال اخیر رسیده است

فروش پردازنده های دسکتاپی به کمترین میزان خود طی حدود 30 سال اخیر رسیده است. حتی اینتل هم در وضعیت چندان امیدوارکننده‌ای به سر نمی‌برد.

تا همین دو سال قبل همه می‌خواستند کامپیوتر کنونی خود را ارتقا بدهند یا کامپیوتر جدیدی بخرند. با وجود این، جدیدترین گزارش شرکت Mercury Research حکایت از این دارد که طی این دو سال قاعده دگرگون شده و فروش پردازنده های دسکتاپی به کمترین میزان خود در 28 سال اخیر رسیده است. از سال 1994 که اولین گزارش این شرکت ثبت شد تا به امروز، عرضه پردازنده های x86 طی بازه یک ساله بیشترین افت را داشته است.

افت کم‌سابقه فروش پردازنده های دسکتاپی

پردازنده دسکتاپ AMD رایزن 9 9500X

تحلیل‌گر «دین مک کارون» (Dean McCarron) ضمن صحبت از کاهش چشمگیر عرضه سی پی یو های موبایل و دسکتاپ نسبت به سال گذشته، به نکته نگران‌کننده‌تری اشاره کرده است. او می‌گوید که این احتمالاً بزرگ‌ترین افت از سال 1984 تا به اینجا و به عبارتی دیگر طی 38 سال اخیر بوده است.

البته شرکت AMD روزهای خوبی را سپری می‌کند. ای ام دی در تمامی بخش‌ها، از دسکتاپ و لپ‌تاپ گرفته تا سرور، نسبت به اینتل برتری داشته است. سهم بازار این شرکت آمریکایی نسبت به سه‌ماهه گذشته 3.7 درصد و نسبت به همین بازه در سال گذشته حدود 9 درصد رشد پیدا کرده است. آمار و ارقام شرکت Mercury با گزارش‌های مالی سه‌ماهه اینتل و AMD همخوانی دارند؛ درحالی که وضعیت اینتل جای تعریفی نداشت، چشم‌انداز پیش روی AMD امیدوارکننده بود.

رقابت AMD و اینتل برای فروش پردازنده های دسکتاپی

ای ام دی هرچند از رقیب اصلی خود پیشی گرفته، اما افت در عرضه سی پی یوهای لپ تاپ خود را نشان می‌دهد. این درحالی است که رایزن 5000 و 6000 با بازخورد مثبت منتقدان مواجه شده بودند. با این حال، این شرکت در زمینه پردازنده های دسکتاپ و سرور همچنان عملکرد خود را حفظ کرده است. شرکت Mercury علت اصلی عقب‌ماندن اینتل در هر سه بخش از بازار را مسائل مربوط به موجودی می‌داند که ریشه آن به چالش‌های کنونی زنجیره تامین جهانی برمی‌گردد.

از فروش پردازنده های دسکتاپی x86 که بگذریم، با توجه به برآوردهای Mercury پردازنده های ARM حدود 9.4 درصد از بازار را در بر گرفته‌اند. این پردازنده ها را در آخرین محصولات مک اپل، کروم‌بوک‌های ارزان‌تر و برخی دستگاه‌های ویندوزی مجهز به اسنپدراگون می‌توان پیدا کرد. البته به خاطر افت شدید فروش مک، سهم بازار آن‌ها در مقایسه با سه‌ماهه گذشته کاهش پیدا کرده اما نسبت به سال قبل 1.7 درصد بیشتر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*