بزرگترین معایب خودروهای چینی

بزرگترین معایب خودروهای چینی که صاحبان آن‌ها را همیشه آزار داده است

خودروهای خوش ظاهر چینی بازار ایران را پر کرده‌اند، ولی بد نیست نگاهی به بزرگترین معایب خودروهای چینی بیندازیم. با ما همراه باشید.

صنعت خودروسازی چین طی سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و چینی‌ها توانسته‌اند تنوع محصولات خود را افزایش دهند و بازار پر رونقی هم در داخل و هم در کشورهای دیگر ایجاد کنند. پس از اعمال تحریم‌های بین المللی، بازار خودروی کشور ما به نوعی مستعمره چینی‌ها شد و هم‌اکنون کنترل بخش عظیمی از بازار ایران در دست محصولات چینی است.

بزرگترین معایب خودروهای چینی چیست؟

مشتریان محصولات چینی گاهی از کیفیت خودروها و ایرادهای بزرگی که در آنها وجود دارد شکایت می‌کنند؛ اما آیا اعتراض به این محصولات درست است؟ از قدیم وقتی صحبت از کالای چینی می‌شد ذهن مردم به سمت محصولاتی بی‌کیفیت و حتی یک بار مصرف می‌رفت که نه دوام داشتند و نه کارایی و تنها مزیت آنها قیمت ارزان در قیاس با سایر رقبا بود.

بنابراین اگر خودروی چینی خریده‌اید و مشکل دارد باید بدانید که عاقبت خرید خودروی چینی همین است. سوال‌های مهمی درباره محصولات چینی به وجود می‌آید، مثل این که آیا تمامی محصولات چینی بی‌کیفیت هستند یا آن دسته از کالاهایی که وارد کشور ما می‌شوند چنین خصوصیتی دارند؟

بزرگترین معایب خودروهای چینی

خودروهای چینی برای ما ایرانی‌ها جذابیت خود را دارد و طرفداران بسیاری در داخل وجود دارند که برای این سری از محصولات سر و دست می‌شکنند؛ اما چرا؟ همان‌طور که احتمالا می‌دانید نگرش کلی بازار ما نسبت به خودروهای چینی منفی بوده و دیدگاه منفی مشتریان ایرانی به واسطه تجارب پیشینی است.

وقتی به اطراف خود نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که کارشناسان خودرو معتقدند ایرانی‌های داخل کشور اقدام به ثبت نام خودرو در سایت‌های ایران خودرو و سایپا کنند و از این طریق خودروی ملی بخرند، اما آیا خرید محصولات داخلی بهتر از ماشین چینی است؟ در این مطلب قصد داریم به سوالات فوق پاسخ دهیم و معایب و ایرادهای خودروهای چینی را برشمریم.

1. قیمت زیاد محصولات چینی و عدم تقاضا

شوربختانه این روزها هر خودروساز خصوصی در کشور ما فرمول قیمت‌گذاری خاصی برای خودروهای خود دارد. اصولا روش معینی برای قیمت گذاری خودروهای چینی وجود ندارد و به خاطر همین آشفتگی است که مشتریان تقاضا و تمایلی برای خرید ندارند. البته به احتمال زیاد تصور می‌کنید خودروهای چینی امکانات به‌روز و مدرنی دارند و ظاهر و مشخصات فنی جذاب و قیمت آنها منطقی است.

همچنین ممکن است فکر کنید محصولات ایرانی نسبت به کیفیتی که ارائه می‌دهند، گران‌تر از تولیدات بنجل چینی‌ها هستند، ولی باید خاطرنشان سازیم که افکار و تصورات شما صحت ندارند. شاید خودروهای چینی آپشنال باشند و ظاهر تمیزتر و اسپرت‌تری نسبت به محصولات ملی داشته باشند، اما همین آشفتگی در تعبیه امکانات رفاهی موجب بی‌کیفیتی آنها شده است.

2. بازار دست دوم خودروهای چینی بد است

وقتی قرار است خودروهای چینی در داخل کشور به فروش برسند همه چیز ایده‌آل است. معمولا خودروسازان مونتاژگر شرایط خرید خوبی برای این سری از خودروها قرار می‌دهند، ولی پس از چند سال کارکرد ورق بر می‌گردد. اصولا بازار دست دوم فروشی خودروهای چینی خوب نیست.

بزرگترین معایب خودروهای چینی

یکی از مهم‌ترین معایب خرید خودروی چینی، افت شدید قیمت است. البته طبیعی است که هر خودرویی پس از سال‌ها کارکرد دچار افت قیمت شود، اما در خصوص محصولات چینی این کاهش قیمت خودرو شدیدتر از قبل خواهد بود. از مهم‌ترین دلایل افت ناگهانی قیمت می‌توان به بی‌کیفیتی قطعات به کار رفته در خودروها اشاره کرد.

از آنجایی که فروشنده ضرر زیادی برای فروش ماشین چینی می‌کند، نمی‌تواند خودروی خود را بفروشد و خریداران هم تمایلی برای خرید ندارند، چرا که می‌دانند اگر بخواهند دوباره همان خودرو را بفروشند ضرر هنگفتی می‌کنند.

3. صدای زیاد خودروهای چینی

گفتیم که خودروهای چینی با قطعات بی‌کیفیت ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل ممکن است سر و صدای زیادی از آنها شنیده شود که اکثر اوقات آزاردهنده خواهد بود. گاهی مشتریان گزارش داده‌اند که صدای آزاردهنده ماشین چینی هم‌اندازه سر و صدای ماشین سنگین است، نه یک سواری ساده!

از جمله مهم‌ترین صداهایی که از خودروی چینی شنیده می‌شود، کار کردن غیر عادی موتور است. دومین صدایی که احتمال دارد با آن مواجه شوید صدای سانروف به هنگام باز و بسته شدن است. متاسفانه چون کیفیت سقف متحرک پایین است به راحتی و با چند بار باز و بسته شدن به سر و صدا می‌افتد. سومین موردی که می‌توان برای صدای خودروی چینی برشمرد ناله فرمان هنگام چرخاندن آن است.

بزرگترین معایب خودروهای چینی

4. تجهیزات زیاد اما بی کیفیت

جالب است بدانید که تمام کالاهای چینی بی‌کیفیت نیستند و محصولات با کیفیتی در این کشور وجود دارد که نمی‌توانید تصور کنید؛ اما متاسفانه بازار داخلی ما از هر جهت به خرید آشغال‌های چینی عادت کرده است. به هر حال ناگزیر هستیم گاهی اقدام به خرید خودروهای بی‌کیفیت چینی کنیم.

یکی از مزایای خودروهای چینی، ظاهر جذاب و اسپرتی است که دارند، اما این مزیت به قیمت زیر پا گذاشتن و فراموشی کیفیت است. اغلب محصولات چینی کپی صرف و تقلیدی نازیبا از خودروهای کشورهای دیگر است و وقتی مهندسان و طراحان چینی قصد کپی‌کاری دارند به بدنه خارجی بیشتر از زیر کاپوت اهمیت می‌دهند. خودروی چینی مثل خانه‌ای است که نمای سنگ مرمر دارد ولی داخلش پوشالی است!

از طرفی باید به آنها حق داد، زیرا قیمت چنین خودروهایی نسبت به نمونه‌های مشابه بسیار اقتصادی است؛ ولی نه برای بازار ما، زیرا معمولا قیمت یک خودروی 500 میلیون تومانی در چین، در بازار ایران بین یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان می‌شود. بنابراین شما با دادن پول یک خودروی اقتصادی سوار خودرویی لوکس خواهید شد که آرزویش را داشته‌اید.

اصولا یکی از حربه‌های مهم چینی‌ها این است که هر کالایی را در جهان با قیمت کمتر روانه بازار کنند. آنها تمام تلاش خود را روی ظاهر می‌گذارند و از کیفیت داخلی کالاها و محصولات غافل می‌شوند. نهایت امر تولید محصولی بی‌کیفیت است که تنها هدفش فریب مشتری خواهد بود.

بزرگترین معایب خودروهای چینی

5. کمبود قطعات خودروهای چینی

مشکل بعدی که خودروهای چینی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کمبود قطعات خودرو است. برخی از برندهای چینی به علت تیراژ محدودی که در بازار ما داشته‌اند با مشکل کمبود قطعات یدکی مواجه شده‌اند. به همین دلیل اگر برای خودروی شما مشکلی به وجود آید که مجبور شوید قطعه اصلی را با قطعه دیگری جایگزین کنید، قطعه باکیفیت به سختی پیدا می‌شود.

البته دو حالت عمده وجود دارد: یا قطعات خودروهای چینی پیدا نمی‌شوند یا اگر بشوند بی‌کیفیت هستند. استفاده از قطعات بی‌کیفیت باعث می‌شود مدام در مسیر تعمیرگاه باشید. بنابراین برای تعویض قطعه باید به نمایندگی‌ها مراجعه کنید.

6. گیربکس‌های قدیمی

نوعی از گیربکس به نام CVT وجود دارد که پیش‌تر توسط اروپایی‌ها استفاده می‌شد. امروزه به علت ناکارآمدی این جعبه دنده‌ها اروپایی‌ها از آنها استفاده نمی‌کنند، ولی کمپانی‌های چینی همچنان از گیربکس سی وی تی بهره می‌برند. مهم‌ترین مشکل گیربکس‌های مذکور نداشتن چرخ دنده است.

جعبه دنده‌ای که فاقد چرخ دنده است نه شتاب خوبی دارد و نه عمر طولانی و از آنجایی که زمان استفاده از آنها سرآمده موجب بی‌کیفیتی و عملکرد بد خودرو می‌شوند. البته گیربکس‌های CVT در خودروهای اتوماتیک مشکلات بیشتری نسبت به خودروهای دنده‌ای دارند.

7. در صورت نیاز به تعمیر فقط به نمایندگی بروید

بزرگترین معایب خودروهای چینی

متاسفانه خودروهای چینی از سیستم‌های پیچیده و تودرتویی تشکیل شده‌اند و اگر جایی از آنها خراب شود نباید به هر کسی برای تعمیر آن اعتماد کرد. اگر برای سفر به خارج از شهر رفته‌اید و هم‌اکنون خودروی ما تعمیرکار لازم است می‌توانید در اسرع وقت به نمایندگی مراجعه کنید. خودروی خود را دست هر مکانیک تازه‌کاری نسپارید، زیرا عواقب ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت.

8. سیستم ترمز و لنت‌های تقلبی

یکی از اجزای مهم سیستم ترمز چینی لنت محسوب می‌شود و همین قطعه باعث شده تا بازار تقلب در کشور ما رونق بگیرد. اغلب لنت‌هایی که هم‌اکنون در بازار وجود دارند تقلبی هستند و مشکل اینجاست که تشخیص اصل یا تقلبی بودن آنها کار آسانی نیست. اگر محصولات چینی فاقد لنت ترمز باشند نمی‌توان سوار آنها شد، زیرا به هیچ وجه امنیت نخواهند داشت. نمایندگی‌های معتبر همواره بهترین گزینه برای خرید لنت ترمز هستند.

9. ضعف سوئیچ قفل کمربند

بعضی از ایرادها و معایب خودروهای چینی خنده‌دار است. برای مثال ممکن است پس از چند سال استفاده از خودرو چراغ هشدار کمربند ایمنی خراب شود. در این حالت وقتی کمربند را بسته‌اید هشدار می‌دهد که کمربند باز است و وقتی آن را نبسته‌اید نشان می‌دهد که بسته‌اید. علت این مشکل، ضعیف بودن سوئیچ قفل کمربند است.

10. زود داغ کردن خودروهای چینی

به طور کلی چینی‌جماعت تنها به فکر استعمار بازارهای جهانی است و هدفی جز این ندارد. شرکت‌های خودروسازی چینی حتی دقت و تمرکز لازم برای ساخت صفحه کلاچ نداشته‌اند. به همین علت است که پس از مدتی کار با این خودروها صفحه کلاچ داغ می‌کند؛ مخصوصا اگر در سربالایی جاده یا ترافیک باشید. یکی از مهم‌ترین دلایل زود خراب شدن صفحه کلاچ، ضعف عملکرد گیربکس‌های چینی است.

بزرگترین معایب خودروهای چینی

سخن پایانی

در این مقاله تلاش خود را کردیم تمامی معایب خودروهای چینی بازار ایران را شرح دهیم و چیزی را از قلم نیندازیم. توجه داشته باشید که نگارش این مطلب به این معنی نیست که خودروهای چینی همگی دچار این مشکلات می‌شوند. ممکن است در برخی از خودروها تنها یک مشکل بروز کند و در دیگری تمام آنها صدق کند.

مشتریان ایرانی با وجود تمام مشکلات و ایرادهایی که محصولات چینی دارند از آنها راضی هستند و گزارشی از مشکلات جدی خودروهای چینی تا به امروز منتشر نشده است. بنابراین باید دقت کرده و قبل از خرید خودروی چینی تمام موارد پیش گفته را بررسی کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. این مقاله شاید برای ۱۰ سال قبل مطالب درستی می بود اما نویسنده اکنون باید تجدید نظر کند و به پیشرفت روز افزون چین در صئعت خو روسازی اعتراف نماید. ایراد فعلی کمبود نمایندگی ها جهت سرویس و خدمات است بطوریکه برای سرویس دوره ای هم باید چند روز منتظر ماند.

  2. دوست عزیزم
    مقاله تمیزی نبود خداوکیلی
    بهترین تفکیک مطلب اینه گلم
    ما میگیم خودروهای ایرانی ،، خب یاده چه برند هایی میفتیم ؟ سایپا و ایران خودرو ! درسته ؟ خب قظاوت ما بین این دو برند اتفاق میفته که شکر خدا هیچ کدوم عنه خاصی نیستن …
    بعد میایم میگیم خودروهای چینی ،،، یاده چه برند هایی میفتیم ؟ هااا هنگ کردی که ؟ اصلا توان شمردن برند ها رو داری ؟ برای خاورمیانه به ترتیب هر کشور یه برندی رو تدارک دیده مثلا ایران نهایتا ام وی ام و لیفان و … ولی درجه یک جیلی و بی وای دی و هاوال فاو هونگچی و چن تا دیگه که حتی تو نمایشگاه دبی هم وجود دارن ! ینی تو دبی این متن تورو یکی بخونه برگاش میریزه ام وی ام سوار من … تو اول ببین توان تامین قطعات و ساپورت نمایندگی لیفانو داری و از همه مهم تر میتونی با مافیای دو خودرو ساز انگلی که خوووووب برندای چینیو با ریبرند سازی و یا ساخت قطعات قلابی تو خونه و انبار دارن له میکنن و سایپا کوییک ملی یا دنای کابینت فلزی رو با قیمت چند صد میفروشن از این ورم ام وی ام ۲۰ هزار دلاری رو میدن یک میلیاردو نیم !!!! تو حتی کشورت توی قیمت گذاری مشکل داره و حتی توی ساپورت قطعات خودروی داخلی به ولله مشکل داریم چی میگی تو …چین چین که میگید تیییییییییییییییس بازم صدای سوخته یه عده در اومد …ام وی ام و لیفان شده نماد چین در مغز پلشت یه عده ذهن کوچیک ! بابا تاجرای اشغال و دزد ما میرن اینارو میارن…..،،،، ک…نشو دارین برین هونگچی ۱۰ میلیاردی بیارین با قطعاتش و ساپورت نمایندگی ۲۴ ساعته عین خوده چین ! بعد بگو هونگچی من صداش زیاده ! یا بی وای دی تانگ من با ۵۵۰ اسب بخار کولر میزنی افت میکنه ! یا جیلی رادار من سانروفش صدا میده 😂😂😂😂😂😂😂😂

  3. نویسنده قشنگ مشخصه از طرف سایپا یا ایرانخودرو اومده که چینیا رو بزنه زمین . این مطلب خیلی تابلو داره بی انصافی میکنه و اصلا چنین چیزی نیست ، من از سال ۹۴ لیفان ۶۲۰ داشتم با موتور ۱۸۰۰ و یک بار هم اذیتم نکرد خیلیم راحت فروختمش و صاحب الانش هنوزم ازم تشکر میکنه ، هیچ قطعه هم کم نداشت و کرمان موتور نهایتا دو روزه سخت ترین کارای ماشینو میکرد مثل تعویض صفه کلاچ و غیره … . الانم یک ساله که چری تیگو ۵ با موتور توربو دارم و از نظر شتاب و کیفیت ساخت فوق العادس حتی دوستام که سانتافه ۲۰۱۶ دارن یا اسپورتیج ۲۰۱۸ دارن میگن که ازنظر شتاب ، نرمی و هندلینگ چیزی کم نداره از ماشینای خارجی … نویسنده خودتو به چی فروختی عاخه که اینجوری غیر مستقیم پشت محصولات آشغال داخلی دراومدی؟؟؟

  4. تا زمانیکه ملت ما به ام وی ام ، چانگان ، جیلی
    بگن ماشین خوب دیگه باید بگم‌ لیاقتشون همین ماشیناست.
    گل سرسبدشون جک اس ۵ توربو هست که وقتی کولر باز میکنی ماشین حرکت نمیکنه چه برسه به ام وی ام که انقدر تعصبشو دارن.
    تمام ماشینایی ک تازه معرفی شدن یا قراره بشن از موتور ۱.۵ یا ۱.۶ توربو بهره میبرن ، شاسی بلند ۱.۵ لیتر جالبه ! اونم با گیربکس cvt !
    کیا اسپورتیج ۲۰۱۴ موتورش ۲۴۰۰ لیتر هست.
    فکر کنم خیلی از رفقا یا ماشین خارجی سوار نشدن یا از ماشین هیچی نمیدونن که به ام وی ام میگن ماشین خوب

  5. فک‌کنم خودت تا حالا خودروی چینی سوار نشدی. من ازسال ۹۴ ام وی ام ۳۱۵ دارم. بجز خرجای عمومی خدا رو شکر مشکل خاصی نداشته. سگش مبارزه به آشغالای داخلی. شکل و قیافه شم صد شرف داره به خودروهای حلبی و عهد بوقی داخل.

  6. اینقدر چرت ننویسید
    اگه برند برند های معتبر و درجه ۱ چینی مثل جیلی ، چانگان،BYD رو بیارند این اتفاق ها نمی افته

  7. بلریانس ۲۳۰دنده ای گرفتم نه شتاب داره نه قدرت داره نه کمک داره فقط نمایندگی برای هرکاری پوست آدمو میکنه زمان تعمیر طولانی وقیمت قطعه سرسام آور

  8. به نظرم به طور کلی حرف مفت زدی و معلوم نیست دلت از کجا پر بوده ، به هر حال بنده بیش از چهار ساله ایکس ۳۳ دارم هیچ کدام از ایراداتی که شمرده شده را ندارد