نیاز آمریکا به اورانیوم روسیه

چرا آمریکا به اورانیوم روسیه وابسته است؟

پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت بایدن تحریم‌های گسترده‌ای را علیه صنعت نفت و گاز روسیه اعمال کرد؛ اما اورانیوم را در لیست تحریم قرار نداد. علت، نیاز آمریکا به اورانیوم روسیه است.

جنگ اوکراین، یکی از روابط تجاری کمتر شناخته شده بین روسیه و آمریکا را برجسته کرد: زنجیره تامین سوخت هسته‌ای! شاید تعجب کنید اگر بدانید که در سال 2021، آمریکا 14 درصد از اورانیوم غنی شده مورد نیاز خود برای استفاده به عنوان سوخت هسته‌ای را از روسیه وارد کرد.

غنی‌سازی اورانیوم، فرآیند پیچیده‌ای است و فقط در چند کشور دنیا انجام می‌گیرد که روسیه یکی از پیشروان آن به شمار می‌رود.

نیاز آمریکا به اورانیوم روسیه

تبدیل اورانیوم به سوخت هسته‌ای، با استخراج سنگ معدن اورانیوم به عنوان یک ماده رادیواکتیو طبیعی آغاز می‌شود. این ماده معدنی را سپس به کیک زرد تبدیل می‌کنند که در واقع، اورانیوم متراکم شده است.

در مرحله بعد، کیک زرد به یک گاز تبدیل می‌شود که با ایزوتوپ U-235 غنی شده است. در نهایت، این اورانیوم غنی شده به شکل میله‌های سوخت درمی‌آید تا در راکتورهای هسته‌ای به‌کارگیری شود.

نیاز آمریکا به اورانیوم روسیه

آمریکا هم از این فناوری برخوردار است؛ اما شاید سال‌ها طول بکشد تا از واردات اورانیوم غنی شده روسیه، بی‌نیاز شود. همچنین به دلیل آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد شده در گذشته، سابقه خوبی از استخراج اورانیوم در آمریکا به جا نمانده است.

به هر حال، استفاده از انرژی هسته‌ای همواره موضوعی جنجالی بوده است. این صنعت، ضایعات خطرناکی تولید می‌کند و در موارد نادر، فروگداخت هسته‌ای باعث وقوع فجایعی می‌شود که در چرنوبیل، تری مایل آیلند و فوکوشیما شاهد بودیم.

اما موافقان، آن را یک منبع مناسب برای تامین انرژی عاری از کربن توصیف می‌کنند. در حالی که تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی، مستلزم مساعد بودن شرایط جوی است؛ انرژی هسته‌ای می‌تواند گزینه‌ای برای پر کردن این خلاء باشد.

با وعده‌ای که دولت بایدن برای دستیابی به تولید 100 درصدی انرژی عاری از کربن تا سال 2035 داده است؛ به نظر می‌رسد موضوع انرژی هسته‌ای همچنان جنجالی باقی خواهد ماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*