کورنینگ گوریلا گلس

گوریل دوست‌داشتنی دنیای موبایل؛ نگاهی به سیر تکامل محافظ صفحه گوریلا گلس

برای نخستین بار کورنینگ، شیشه گوریلا گلس را با آیفون اپل به دنیای موبایل آورد. اما آیا می‌دانستید شیشه لامپ ادیسون هم متعلق به این شرکت است؟

تنها شش هفته پیش از عرضه اولین آیفون، استیو جابز مدیرعامل افسانه‌ای اپل از خراش پیدا کردن صفحه نمایش پلاستیکی گوشی این کمپانی آزرده خاطر شده بود. به همین خاطر بود که اپل با چرخش دقیقه نودی، به طرف شیشه روی آورد.

البته آن هر شیشه‌ای نبود، آن گوریلا گلس بود. این شیشه که از نظر شیمیایی تقویت شده، توسط کمپانی Corning توسعه پیدا کرده و اکنون به یکی از بازیگران اصلی بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. در ابتدا به فعالیت‌های کورنینگ پیش از ورود به عصر گوشی‌های هوشمند نگاهی خواهیم انداخت.

کورنینگ و ساخت شیشه لامپ حبابی توماس ادیسون

کورنینگ فعالیت خودش را از اواسط قرن ۱۹ میلادی با تولید لنزهای چراغ‌های سیگنال‌دهی در راه آهن و بعداً چراغ جلوی اتومبیل‌ها آغاز کرد. این شرکت حتی سازنده شیشه لامپ حبابی توماس ادیسون بود.

این کمپانی در سال ۱۹۱۵ ظروف پیرکس را تولید کرد و سپس در دهه ۱۹۶۰ میلادی، شروع به تولید پنجره فضاپیماهای ناسا از جمله شاتل فضایی کرد. سپس در سال ۲۰۰۶ دیدار سرنوشت‌سازی بین اپل و کورنینگ شکل گرفت که نتیجه‌ی آن محافظ شیشه‌ای نمایشگر آیفون بود.

اولین نسل گوریلا گلس

نمایشگرهای پلاستیکی استاندارد عصر خود بودند، اما برای اپل دستگاهی که در برابر خراش مقاومت کند مهم‌تر از زیبایی آن بود. علاوه بر این، آیفون یک گوشی با نمایشگر لمسی بود و باید در هر شرایطی از آن محافظت می‌شد. این موضوع در مورد دیگر گوشی‌های هوشمندی که از صفحه کلید فیزیکی به سمت نمایشگرهای لمسی حرکت می‌کردند نیز صدق می‌کرد. اولین آیفون‌ها از گوریلا گلس استفاده می‌کردند و T-Mobile G1 نخستین گوشی اندرویدی بازار بود که به گوریلا گلس مجهز شد.

آیفون اورجینال

آیفون اورجینال

تقریباً تمام دستگاه‌هایی که به نمایشگر لمسی مجهز بودند، از شیشه گوریلا گلس استفاده می‌کردند. از سامسونگ Corby گرفته تا i8910 Omnia HD و گوشی زیبای LG KM900 Arena تا LG BL40 New Chocolate همگی به Gorilla Glass مجهز شدند.

سامسونگ کربی

سامسونگ کربی

این شیشه روی نوکیا ایکس ۶ ۲۰۰۹، موتورولا Milestone، گوشی ضد ضربه Sonim XP3.20 Quest و ساعت/گوشی ال جی GD910 نیز قرار گرفت.

نسل دوم Gorilla Glass

در سال ۲۰۱۰، ۲۰ درصد گوشی‌های هوشمند فروخته شده در بازار از Gorilla Glass استفاده می‌کردند که حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه را شامل می‌شد. در سال ۲۰۱۲ دومین نسل این شیشه به نام Gorilla Glass 2 رونمایی شد که در عین حفظ استحکام، ۲۰ درصد باریک‌تر شده بود. این شیشه روی گوشی‌هایی مثل گلکسی اس ۳ و گوشی متمرکز بر دوربین گلکسی کمرا GC100 سامسونگ ظاهر شد. سپس سامسونگ از آن روی گوشی ویندوزفونی Ative S استفاده کرده و اچ تی سی هم آن را روی شیشه گوشی ویندوزفونی 8X خودش به کار برد.

ال جی اپتیموس G

ال جی اپتیموس G

سپس نوبت به نوکیا رسید تا آن را روی گوشی لومیا ۹۲۰ به کار ببرد. دیگر تولیدکنندگان هم رفته رفته به طرف استفاده از گوریلا گلس ۲ روی آوردند که در این بین می‌توان به اوپو فایند ۵، ال جی اپتیموس G و ال جی اپتیموس 3D Max اشاره کرد.

شیشه محافظ Gorilla Glass 3

در سال ۲۰۱۳، کورنینگ از شیشه محافظ Gorilla Glass 3 با یک ساختار کاملاً جدید رونمایی کرد. این نمایشگر مقاومت بیشتری در برابر خراش داشت و به لطف فناوری “Native Damage Resistance” کمپانی کورنینگ، خراش‌هایی که روی صفحه ایجاد می‌شد کمتر قابل دید بود.

کورنینگ برای به نمایش گذاشتن قدرت این محافظ صفحه، در کنفرانس MWC بارسلونا یک توپ فولادی ۱۳۵ کیلوگرمی را روی یک تکه شیشه معمولی و شیشه گوریلا گلس ۳ انداخت. شیشه معمولی ترک خورد اما گوریلا گلس مقاومت خوبی داشت. سپس به جای شیشه معمولی از یک ورق آلومینیومی استفاده کرد. این بار هم توپ فولادی، روی ورق آلومینیوم فرورفتگی ایجاد کرد، ولی Gorilla Glass 3 سالم ماند.

همین باعث محبوبیت بسیار زیاد سومین نسل شیشه کورنینگ شد. از جمله گوشی‌هایی که به استفاده از این شیشه روی آوردند می‌توان به محصولات محبوبی همچون گلکسی اس ۴، گلکسی نوت ۳ و گلکسی اس ۴ زوم سامسونگ اشاره کرد. گوشی‌های دیگری از جمله موتورولا موتو جی، موتو ایکس و ال جی نکسوس ۵ نیز به این شیشه تجهیز شدند.

سامسونگ گلکسی اس ۴

سامسونگ گلکسی اس ۴

سپس نوبت به نوکیا رسیده که این شیشه را روی صفحه نمایش گوشی‌های لومیا ۱۰۲۰ و لومیا ۱۳۲۰ خودش بکشد که هر دو از نمایشگرهای بسیار بزرگی برای زمان خود استفاده می‌کردند.

لومیا ۱۰۲۰

لومیا ۱۰۲۰

گوریلا گلس ۳ یکی از موفق‌ترین فرمول‌های کورنینگ است که حتی هم اکنون هم توسط برخی از گوشی‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوشی پیکسل 6a گوگل از این محافظ برای نمایشگر اصلی خودش استفاده می‌کند. گوشی ایسوس راگ فون ۶ پرو یک لایه گوریلا گلس ۳ را روی قاب پشتی خودش کشیده است، در حالی که موتورولا اج ۳۰ پرو هم از آن روی نمایشگر خودش استفاده می‌کند. حتی گوشی‌های مستحکم و ضد ضربه Sonim و Ulefone Power Armor 14 Pro نیز از این شیشه روی گوشی خود استفاده می‌کنند.

رابطه اپل و کورنینگ

اما در این مدت اپل چه کرد؟ اپل در سال ۲۰۱۲ همراه آیفون ۵ خودش استفاده از “Gorilla Glass” را کنار گذاشت و به جای آن از شیشه‌ای به نام «شیشه تقویت شده با یون» استفاده کرد که آن هم محصولی از کمپانی کورنینگ بود.

کوپرتینویی‌ها سعی کردند کمی از کورنینگ فاصله بگیرند. آن‌ها با شرکت GT Advanced برای ساخت نمایشگرهای کریستال یاقوت کبود اپل واچ همکاری خود را آغاز کردند. اپل برای محافظت از دوربین و حسگر اثر انگشت تاچ آیدی خودش هم از این شیشه استفاده کرد. اما اپل برنامه‌های بزرگ‌تری داشت و می‌خواست این صفحات به قدری بزرگ باشند که بتواند روی نمایشگر آیفون‌ها را هم بپوشاند. کمپانی GT Advanced در حالی که تلاش می‌کرد تا این خواسته اپل را عملی کند، ورشکسته شد. هرچند از کریستال یاقوت کبود در برخی از گوشی‌های هوشمند استفاده شده است، اما هیچ یک از آن‌ها حجم فروش آیفون‌ها را ندارند و اغلب روی ساعت‌های هوشمند شاهد حضور این محافظ هستیم.

کورنینگ سال ۲۰۱۶ شیشه‌ای به نام +Gorilla Glass SR را توسعه داد که به طور خاص برای گجت‌های پوشیدنی طراحی شده بود. این محافظ در مقایسه با دیگر مواد پوششی لوکس، مقاومت بهتری در برابر آسیب دیدگی داشت و انعکاس نور را هم کمتر می‌کرد.

گوریلا گلس مخصوص گجت های پوشیدنی

گوریلا گلس +SR

سپس در سال ۲۰۱۸ کورنینگ Gorilla Glass DX و +DX را به عنوان شیشه‌ای مستحکم‌تر برای گجت‌های پوشیدنی رونمایی کرد. به گفته خود سازنده، این شیشه تا ۷۵ درصد انعکاس را کم می‌کند و تا ۵۰ درصد کنتراست صفحه نمایش را بهبود می‌بخشد. این مناسب ساعت‌های هوشمندی بود که یک باتری کوچک مخصوص قدرت بخشیدن به نمایشگر داشتند. تفاوت بین مدل DX با +DX، استحکام بیشتر مدل پلاس بود.

گوریلا گلس مخصوص گجت های پوشیدنی

گوریلا گلس +DX

چند سال بعد کورنینگ از این دو شیشه به عنوان محافظ لنز دوربین‌ها رونمایی کرد. مقاومت در برابر خراش و عملکرد نوری آن‌ها به قدر کافی بهبود یافته بود که بتواند روی لنز حساس نمایشگرها به کار برود. DX‌ و +DX تا ۹۸ درصد نور را عبور می‌دهند، در حالی که می‌توانند انعکاس را کاهش دهند.

گوریلا گلس ویکتوس و ویکتوس پلاس؛ جدیدترین شیشه محافظ کورنینگ

جدیدترین فرمول‌های کورنینگ، گوریلا گلس ویکتوس و ویکتوس پلاس نام دارند. این شرکت پس از عرضه Gorilla Glass 6، اعداد را از نام‌گذاری محافظ نمایشگرهایش حذف کرد. بر اساس آزمایش‌های رسمی، یک گوشی هوشمند که به محافظ Gorilla Glass Victus مجهز باشد، اگر از فاصله ۲ متری به طرف نمایشگر روی بتن سقوط کند، جان سالم به در می‌برد و نمایشگر آن همچنان کار می‌کند. این نسل نسبت به نسل‌های قبلی در برابر خراش نیز مقاومت بهتری دارند.

در حال حاضر ویکتوس و ویکتوس پلاس به استاندارد گوشی‌های پرچمدار تبدیل شده است. گلکسی اس ۲۲ اولترا، ایسوس زنفون ۹، گوگل پیکسل ۶ پرو، شیائومی ۱۲ اس اولترا و غیره همگی از این دو محافظ استفاده می‌کنند.

شیائومی ۱۲ اس اولترا

شیائومی ۱۲ اس اولترا

کورنینگ حتی Gorilla Glass را برای تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها نیز توسعه داده است. این کمپانی همچنین سابقه طولانی در ساخت شیشه برای نمایشگرهای بزرگ مثل تلویزیون‌ها نیز دارد، اما آن‌ها را با نامی به جز Gorilla Glass در اختیار تولیدکنندگان می‌گذارد.

چالش بعدی کورنینگ گوشی‌های تاشو است که اکنون از یک شیشه فوق نازک به نام UTG با ضخامت یک سوم تار موی انسان استفاده می‌کنند. این شیشه به قدری نازک است که قابلیت خم شدن را دارد؛ چیزی که شما معمولاً در شیشه‌ها نمی‌بینید. اما در عین حال باید به قدری مقاوم باشد که از پس صدها بار خم و صاف شدن در طول روز برآید.

حضور گوریلا گلس روی ۸ میلیارد دستگاه در جهان

در سال ۲۰۲۰، کورنینگ اعلام کرد که روی بیش از ۸ میلیارد دستگاه از بیش از ۴۵ تولیدکننده از سراسر جهان، از Gorilla Glass استفاده شده است. این موفقیت بسیار چشمگیری است. در طول این سال‌ها کورنینگ تلاش زیادی برای بهبود مقاومت شیشه محافظ خودش کرده تا به اینجا رسیده است.

کورنینگ گوریلا گلس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*