مقایسه دنا با برلیانس اچ 330

مقایسه دنا با برلیانس اچ 330 ؛ کدام را بخریم؟

در این مطلب به مقایسه دنا با برلیانس اچ 330 می‌پردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و طراحی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بازار خودروهای اقتصادی در ایران مورد توجه اغلب خریداران است، زیرا با بودجه‌ای که مردم برای خرید خودرو دارند نمی‌توانند محصولات گران قیمت چینی یا خودروهای دست دوم وارداتی بخرند. بیش از هر کلاس خودرویی دیگر، بازار کراس اوورها و سدان‌های خانوادگی داغ شده و دو خودروی دنا معمولی و برلیانس اچ 330 از رقبای یکدیگر به حساب می‌آیند.

مقایسه دنا با برلیانس اچ 330

متاسفانه این روزها صنعت خودروسازی ما حرف زیادی برای گفتن ندارد و بیمارگونه به توسعه ناقص خود ادامه می‌دهد. تولیدات این روزهای شرکتی مثل ایران خودرو بی‌کیفیت محسوب می‌شود و مدیران این خودروسازی عرضه هر خودرو را تماماً ضرر می‌دانند. مشتریان هم نمی‌دانند به کدام ساز دولت برقصند! در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو محصول سدان اقتصادی به نام دنا معمولی و برلیانس H330 بپردازیم.

طراحی ظاهری برلیانس H330 و دنا معمولی

برلیانس اچ 330

اغلب خودروهایی که امروزه ایران خودرو یا سایپا تولید می‌کنند و به عنوان یک محصول تازه‌وارد از آن یاد می‌شود، فیس لیفتی ساده با تغییراتی معمولی است. اصولا در اغلب کشورهای دنیا از خودروی فیس لیفت به عنوان یک محصول تازه اسم نمی‌برند، ولی شرکت‌های خودروسازی ما چنین اشتباه فاحشی را به علت متنوع کردن سبد محصولات خود مرتکب می‌شوند.

دنا معمولی یکی از فیس لیفت‌های سمند محسوب می‌شود که در سال 1393 راهی بازار شده است. به طور کلی بین نمای جلو، عقب و قسمت جانبی این خودرو هارمونی و هماهنگی خاصی دیده نمی‌شود و هر بخش ساز خود را می‌زند، اما چون در آن سال‌ها بازار ایران خالی از هر گونه محصول اقتصادی بود، استقبال خوبی از دنا معمولی شد.

زیبایی ظاهری هر خودرویی بسته به سلیقه افراد می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال طرح بدنه برلیانس اچ 330 جدیدتر و مدرن‌تر از دنا است؛ چرا که گفته می‌شود هنگام طراحی این خودرو نیم نگاهی هم به بی ام و سری 3 انداخته شده و در کل ظاهر پخته‌تری در قیاس با دنا دارد. به لحاظ نظر کارشناسانه می‌توان گفت برلیانس H330 هم زیباتر است و هم بین اجزای آن هماهنگی بیشتری دیده می‌شود.

دنا

کابین هر خودرویی جزو مهم‌ترین قسمت‌های آن خودرو به حساب می‌آید، زیرا راننده و سرنشینان قرار است ساعت‌ها داخل آن بنشینند. به نظر می‌رسد وضعیت کابین داخلی دنا نسبت به برلیانس چینی بهتر باشد. داشبورد دنا معمولی جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارد که داشبورد برلیانس نمی‌تواند داشته باشد. البته از نظر متریال و مواد به کار رفته در کابین، کیفیت مطلوبی را از این دو سدان شاهد نیستیم و از باب مقایسه می‌توان گفت برلیانس اندکی شرایط بهتری دارد.

چرخ‌های دنا معمولی و فاصله محوری آنها بیشتر از برلیانس اچ 330 است و به همین خاطر سرنشینان ردیف عقب فضای جادارتری خواهند داشت. از دیگر مزایا و نکات دنا معمولی ظرفیت صندوق بار آن است که حدود 500 لیتر تخمین زده می‌شود. حجم صندوق بار برلیانس 420 لیتر و کمتر از سدان رقیب است.

اگرچه در طراحی ظاهری برلیانس فاتح میدان بود، ولی امتیاز کابین داخلی و طراحی آن برای دنا معمولی خواهد بود. با این وجود می‌توان به کیفیت مونتاژ بهتر برلیانس اشاره کرد، ولی در کل هر دو خودروی سدان در این بخش امتیاز یکسانی دریافت می‌کنند.

مشخصات فنی دنا معمولی و برلیانس H330

دنا

از نظر فنی نمی‌توان تفاوت زیادی بین این دو خودرو قائل شد. هم دنا معمولی و هم برلیانس اچ 330 در بازه قیمتی خود توان و خروجی فنی یکسانی را ارائه می‌دهند که برای مشتری ایرانی کافی به نظر می‌رسد. برلیانس H330 مجهز به یک پیشرانه 1.65 لیتری است که می‌تواند حداکثر قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن‌متر را تولید کند. قوای محرکه و قدرت موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل خواهد شد.

همچنین دنا معمولی مجهز به پیشرانه 1.7 لیتری سمند ای اف سون است و می‌تواند قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متر را تولید کند. سیستم انتقال قدرت این خودرو همچون رقیب خود یک جعبه دنده 5 سرعته دستی خواهد بود. وزن هر دو سدان تقریبا یکسان است و خوشبختانه از نظر چالاکی و چابکی نمی‌توان بین آنها فرق گذاشت.

دنا معمولی قادر است در عرض 12.5 ثانیه از حالت سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و میزان زمانی که برلیانس برای ثبت این رکورد دارد هم همین‌قدر است. نرم بودن کیفیت سواری روی تجربه رانندگی بهتر تأثیر به‌سزایی می‌گذارد و همچنین به لطف سیستم تعلیق مناسب ناهمواری‌های جاده دفع می‌شود و ضربات ناشی از آن را وارد کابین نمی‌کند.

برلیانس اچ 330

یکی از معایبی که در هر دو خودرو به چشم می‌خورد، فقدان سیستم کنترل کشش و پایداری است. با این اوصاف اگرچه این سیستم روی دنا معمولی و برلیانس اچ 330 تعبیه نشده، اما هندلینگ خوبی را از آنها شاهد هستیم. البته گفتنی است که وقتی شرایط جاده لغزنده باشد یا سرعت خودرو بالا برود، احتمال منحرف شدن قسمت انتهایی خودرو وجود دارد.

به عنوان جمع‌بندی باید گفت که هم کیفیت سواری هر دو خوب است و هم هندلینگ در شرایط عادی مناسب ارزیابی می‌شود. مزیت برتر برلیانس چینی نسبت به دنا ایرانی عایق‌بندی کابین و سکوت بیشتر آن است. از آنجایی که موتور هر دو خودرو از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی است، استهلاک کمتری دارند.

امکانات رفاهی و ایمنی برلیانس H330 و دنا معمولی

یکی از اقدامات نسنجیده ایران خودرو حذف برخی از آپشن‌های استاندارد دنا معمولی بوده است. هم‌اکنون امکانات رفاهی نظیر کروز کنترل و ترمز دیسکی عقب از روی این خودرو حذف شده‌اند. البته مشتریان می‌توانند در صورت تمایل این آپشن‌ها را سفارش دهند. به طور کلی می‌توان اعتراف کرد که دنا معمولی امکانات و تجهیزات بیشتری نسبت به برلیانس چینی دارد.

برلیانس اچ 330

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دنا معمولی

  • سامانه كروز كنترل (سفارشی)
  • سيستم ناوبری (رهياب)
  • راديوپخش با مانيتور تصويری بزرگ و قابليت پخش فايل‌های صوتی و تصويری
  • غربيلک فرمان مجهز به دكمه‌های كنترل سيستم صوتی، هندزفری موبايل و كروز كنترل
  • آينه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتيک
  • سيستم پاسخگويی به تلفن همراه (هندزفری موبايل)
  • جابه‌جايی‌‏های صندلی‌های راننده و سرنشين جلو به صورت برقی
  • سامانه تهويه مطبوع اتوماتیک
  • سامانه كمک پارک عقب (سنسور دنده عقب)
  • قابليت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
  • زيرآرنجی جلو و عقب
  • کارت طلايی كامل 4 ستاره (بيمه بدنه و…)
  • مطابقت با استانداردهای ايمنی تصادف از پهلو و جلو
  • کيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو
  • كمربندهای ايمنی سه نقطه‌ای جلو و عقب با پيش كشنده و محدودكننده نيرو-جلو
  • سامانه ترمز ضد قفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزيع الكترونيكی نيرو (EBD)
  • ستون فرمان جمع شونده در تصادف
  • چراغ‌های مه شكن جلو و عقب به همراه چراغ‌های ايمنی روی درها
  • شيشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد)

امکانات رفاهی برلیانس H330

  • سانروف برقی دو حالته
  • سیستم تهویه مطبوع خودکار
  • سنسور دنده عقب
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • دو کیسه هوا
  • ترمز ضد قفل ABS

دنا

سخن پایانی

گفتیم که در خصوص طراحی ظاهری خودرو و زیبایی‌های آن نظر و سلیقه مشتری ارجح است، اما اگر بخواهیم از جهات دیگر این دو خودرو را جمع‌بندی کنیم به نظر می‌رسد محصول ایران خودرو حداقل روی کاغذ بهتر از رقیب چینی خود است. کابین این خودرو جادارتر است و صندوق بار آن ظرفیت بیشتری دارد. همچنین امکانات رفاهی آن بیشتر از برلیانس اچ 330 خواهد بود.

در مجموع هم هزینه‌های نگهداری این خودرو کمتر است و هم در صورت نیاز به قطعات یدکی آن می‌توانید به راحتی و با قیمت کمتر آنها را پیدا کنید. از طرف دیگر برلیانس دارای طراحی ظاهری متعادل‌تری است و می‌تواند از این نظر مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کند.

کیفیت مونتاژ این خودرو بهتر و کیفیت فنی آن مناسب‌تر از دنا معمولی به حساب می‌آید. همچنین پیشرانه این خودرو مجهز به زنجیر تایم است و همچون تسمه تایم نیاز به تعویض‌های دوره‌ای ندارد. مشکل برلیانس H330 خرابی آن و یافتن قطعاتی است که قیمت گرانی دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. نویسنده محترم،خواهشا خودت یه مدت سوار هر دو بشو بعد نظر کارشناسطی بنویس،شتاب ۱۶۵۰ دنده ای تو برلیانس ۱۰ ثاتیه دنا ۱۳.۵ ،،انقدر تفاوت هست که مطلب شما کلا باید عوض شه ،امکانات دنا بیشتر از برلیاتس واقعا که نمیدونستیم شما روشن مون کردی ،اصلا قابل قیاس نیستن،هندلینگ برابر نوشتی که کاملا اشتباه ووو…..

  2. با سلام
    نظریه این سایت 40 درصد درسته من برلیانس 330 اتومات مدل95 صفر خریدم. بسیار سدان مطمئن و از نظر زیبایی از دنا سر هست. البته اگر خودروی ایرانی خوب و مطمئن بود عمرا خودروی خارجی میخریدم فرق بین برلیانس اتومات و معمولی زیاده مثلا برلسانس دنده ای ترمز عقب کاسه ای هست. ساندروف نداره در کل برلیانس از دنا سره توضیحات سایت ناقص هست

  3. من ۶ ساله برلیانس ۳۲۰ اتومات دارم تا حالا یک ریال بابت تعمیرش ندادم بسیار نرم و راحت هست ، قبلاً یه پژو داشتم که مثل سرطان بود هر چی خرجش میکردی بازم لنگ میزد هر ۶ ماه یکبار هم که باید واشر سرسیلندر عوض میشد. این مقاله رو بی شک از طرف ایران‌خودرو نوشتن وگرنه همه میدونن سر و ته سمند فیس لیفت شده چی هست ، بگذریم که تمام قطعاتش چینی بسیار بی‌کیفیت هست

  4. درود بر شما، یک مقدار بسیار زیادی طرف تولید ملی در این مقایسه گرفته شد، خودرو برلیانس۱۶۰۰ سی سی هس به ۱۱۴ اسب بخار میرسه درصورتی که خودرو دنا با ۱۷۰۰ سی سی داره به ۱۱۳ اسب بخار میرسه، همینطور مصرف سوخت مهم بود که در این گزارش هیچ صحبتی از این موضوع که یکی از آیتم های مهم هس گفته نشد، مورد دیگه ای که اشاره نشد وجود سیستم GPS در مدل های ۱۶۵۰ سی سی هس، که اصلا عنوان نشد، سنسور عقب هم عنوان نشد، و جالب سنسور پارک و برای دنا گفتین سیستم کمک پارک، که کلا ی سیستم دیگه اس، و همینطور گفته شد هر دو خودرو از سیستم تعلیق خوب برخوردارن که اصلا اینطوری نیست، هر دو دارای سیستم تعلیق کاملا خشک هستن، اما خودرو برلیانس از سرعت های ۱۲۰ به بالا کاملا سیستم نرم و کاملا خودرو دارای هندلینگ ثابت هست. و نکتهدجالب اینجاس که همه قطعات موجود در دنا رو جزو آپشن ثب کردین مثل داشتن چراغ مه شکن جلو و عقب، کلا این مقاله ضعف های زیادی داره، و کاملا خط دار این دو خودرو رو با هم مقایسه کرده.

  5. فقط خودروی برلیانس،فقط خودروی چینی ایرانی ها اصن دوزار نمی ارزه