از بین بردن بوی بد خودرو

روش‌های از بین بردن بوی بد خودرو

بوی بد خودرو برای همه ما آزاردهنده خواهد بود. در این مطلب به معرفی روش های از بین بردن بوی بد خودرو می‌پردازیم.

حتما تاکنون برایتان پیش آمده که وقتی سوار خودرو می‌شوید، بوی بد و ناخوشایندی به مشامتان برسد و موجب آزار شما شود. ممکن است فرزند خردسال شما یا حتی خودتان و دیگرانی که انتظارش را ندارید، توی ماشین زباله بریزند. همچنین ممکن است مایعات روی صندلی‌ها بریزد و بوی بدی تولید کند.

از دیگر دلایل بوی بد خودرو می‌توان به جا ماندن خوراکی‌های فاسد شده، بوی سیگار یا بوی جوراب اشاره کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که در فصل تابستان، نور خورشید به طور مستقیم به قطعات پلاستیکی کابین بتابد و بوی نامطبوعی تولید نماید. شدیدتر شدن هر یک از عوامل بالا خود دلیل دیگری دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

روش‌های از بین بردن بوی بد خودرو

عده‌ای گمان می‌کنند همین که خودروی خود را از نظر مشخصات فنی مورد بررسی قرار دهند و به صورت دوره‌ای چکاپ آن را انجام دهند، لطف بزرگی به خود و ماشین کرده‌اند؛ در صورتی که واقعیت امر چیز دیگری است. خودرویی که از نظر فنی سالم است باید به لحاظ نظافت هم رتبه قابل قبولی دریافت کند.

راننده‌ای را می‌توان حرفه‌ای به حساب آورد که به خودروی خود از زوایای مختلف نگاه می‌کند و تمیزی وسیله‌ی زیر پا برایش اهمیت دارد. دلایل متعددی می‌توانند باعث بوی بد درون خودرو شوند. گاهی بوی بد منشأ خارجی دارد و گاهی از درون کابین سرچشمه می‌گیرد. برای مثال ممکن است در زمستان بوی نم شما را اذیت کند یا در تابستان بوی سوختگی قطعات پلاستیکی آزارتان دهد.

بوی عرق بدن که روی صندلی‌ها نشسته و جذب آنها شده و بوی سیگار هم می‌تواند باعث بوی بد خودرو شود. در ادامه این مطلب قصد داریم با روش‌های مفیدی آشنا شویم که بتوانیم به کمک آنها از شر بوی بد خودرو خلاص شویم.

بوی بد خودرو به چه علت است؟

به برخی از دلایل مهم ایجاد بوی بد در خودرو اشاره کردیم. نظافت وسیله نقلیه باعث می‌شود تجربه رانندگی بهتری با خودروی خود داشته باشیم و در طولانی‌مدت از آن خسته نشویم. به طور کلی دلایل ایجاد بوی بد اغلب خودروها به شرح زیر خواهد بود:

روش‌های از بین بردن بوی بد خودرو

1. بوی سیگار

افراد سیگاری به خوبی می‌دانند که کشیدن سیگار در فضای بسته خودرو می‌تواند بوی بدی تولید کند. تکرار مداوم این رفتار باعث می‌شود بوی ناخوشایند سیگار در جان و تن صندلی‌ها و دیگر قطعات کابین نفوذ کند و بوی کهنگی نامطبوعی ایجاد نماید. بهترین راهکار برای از میان رفتن بوی بد سیگار، کشیدن آن بیرون از ماشین است.

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن بوی بد سیگار، استفاده از خوشبوکننده‌های ماشین است. همچنین می‌توانید ترکیب مفیدی را به صورت دست‌ساز امتحان کنید. بدین منظور آب و سرکه را مخلوط کرده و سپس دستمالی را به آب سرکه آغشته کنید. سپس با قدرت و شدت زیاد سطوح مختلف خودرو را که حدس می‌زنید بوی سیگار گرفته بکشید. استفاده از بوگیر برای دریچه‌های کولر و بخاری نیز سودمند خواهد بود.

2. بوی رطوبت

خودرو به خودی خود بوی رطوبت و نم نمی‌دهد و ممکن است بر اثر ریختن مایعات یا قرار دادن کفش خیس روی موکت یا کف پوش به وجود آید. بهترین گزینه برای خشک کردن رطوبت، استفاده از سشوار یا قرار دادن کف پوش در معرض نور مستقیم خورشید است.

3. بوی کهنگی

بیشترین بویی که در اکثر خودروها وجود دارد و به شدت آزاردهنده محسوب می‌شود، بوی کهنگی است. در دو موقعیت بوی کهنگی بیشتر مشام راننده و سرنشینان را آزرده می‌کند؛ یکی وقتی که بخاری خودرو روشن می‌شود و دیگری به هنگام روشن کردن کولر است.

روش‌های از بین بردن بوی بد خودرو

مهم‌ترین علتی که می‌توان برای بوی کهنگی برشمرد، مواد کهنه و کثیفی است که داخل دریچه‌های کولر و بخاری مانده و هنگام روشن شدن به بیرون پرتاب می‌شوند. برای این که این بوی ناخوشایند از بین برود، تنها یک راه وجود دارد و آن خاموش کردن بخاری و کولر و روشن کردن فن با سرعت بالا است. وقتی چند کیلومتر با این شیوه رانندگی کنید، بوی نامطبوع کهنگی از بین خواهد رفت.

برای از بین بردن بوی بد خودرو چه کنیم؟

اولین روشی که مفید و سودمند به نظر می‌رسد استفاده از اسپری و خوشبوکننده‌های فضا است. گاهی اوقات علت بوی بد خودرو خارجی نیست. در چنین مواقعی می‌توانید از اسپری‌های خوشبوکننده استفاده کنید. همچنین برای این که همواره داخل خودروی شما بوی خوش بدهد می‌توانید شب‌ها بعد از خاموشی و استراحت کامل خودرو، اسپری و خوشبوکننده بزنید.

1. شست و شوی خودرو در زمان‌های معین

یکی از آسان‌ترین گزینه‌ها و البته بهترین آنها برای از بین بردن بوی بد خودرو، کارواش بردن ماشین و شست و شوی منظم آن است. نظافت داخل کابین باعث می‌شود در دوره‌های معین، خودروی شما بوی مطبوعی داشته باشد. ممکن است روزی پس مانده غذا در گوشه و کنار خودرو یا زیر صندلی‌ها افتاده باشد و متوجه نشوید.

بوی بد خودرو

ممکن است مایعاتی نظیر آب یا نوشابه روی صندلی‌ها و کف پوش‌ها بریزد و نفهمید. در چنین مواقعی بهتر است همه جا را به دقت مورد بررسی قرار دهید و درزهای خودرو را به خوبی بشویید و تمیز کنید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که باید با دقت زیادی شست، صندلی‌ها است. شاید بعد از نظافت زباله خاصی پیدا نکنید، اما مطمئن باشید گردگیری ماشین مفید فایده خواهد بود.

دو نوع کارواش داریم: روشویی و توشویی. بهتر است به صورت دوره‌ای از شست و شوی داخل ماشین غافل نشویم. اگر خودروی خود را هر چند وقت یک بار کارواش ببرید، مطمئن باشید دیگر نیازی به روش‌های از بین بردن بوی بد ندارید. توشویی خودرو ایده‌آل‌ترین روش برای از بین بردن بوی بد خودرو به حساب می‌آید.

البته کارواش روشویی هم بسیار مناسب است و کمک بزرگی به خودرو می‌کند. توجه داشته باشید که اگر روی بدنه وسیله نقلیه شما آلودگی وجود داشته باشد و آن را در درازمدت تمیز نکنید، بعد از مدتی به خورد بدنه رفته و کهنگی خودرو را رقم می‌زند. کارواش دوره‌ای، خودروی تمیز و مرتبی برایتان به ارمغان خواهد آورد.

2. استفاده از واکس

به نظر می‌رسد مزایای واکس داشبورد بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌آید. یکی از مهم‌ترین موادی که می‌توانید با آن ماشین خود را تمیز نگه دارید، واکس خواهد بود. واکس می‌تواند داشبورد خودرو را براق کند و باعث درخشندگی آن شود. همچنین در صورتی که نور مستقیم خورشید بخواهد موجب ترک‌خوردگی آن شود، واکس داشبورد به کمک می‌آید و مانع ترک خوردگی خواهد شد. خوشبختانه یکی دیگر از کاربردهای واکس، ضد عفونی کردن داشبورد خودرو و جلوگیری از بوی بد آن است.

شستن خودرو

3. باز گذاشتن شیشه‌ها

راه ساده و بی‌دردسری که می‌توانید برای رفع بوی بد خودرو به کار ببرید، باز گذاشتن پنجره‌ها و رد و بدل شدن هوا است. ممکن است هوای داخل کابین برای مدت طولانی داخل خودرو مانده باشد و بوی کهنگی بدهد. هوای مانده بو می‌گیرد و حس ناخوشایندی برای راننده و سرنشینان ایجاد خواهد کرد. وقتی آسمان صاف است و هوا دلپذیر، می‌توانید درها و شیشه‌های خودرو را باز بگذارید تا هوا کاملا در جریان باشد.

4. مصرف پوست میوه‌ها

گاهی اوقات ممکن است پیش بیاید که به مواد شیمیایی نظیر خوشبوکننده‌ها و اسپری‌ها حساسیت داشته باشید. در این صورت اگر نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید، می‌توانید از پوست مرکباتی نظیر پرتقال بهره ببرید.

5. اسپری سرکه

اگر از بوی سرکه بدتان نمی‌آید و می‌توانید با آن کنار بیایید، بد نیست محلول سرکه و آب را امتحان کنید. اسپری سرکه و آب روی برخی از قطعات داخلی خودرو به رفع بوی بد کمک می‌کند. فقط باید توجه داشته باشید که پس از اسپری سرکه باید برای مدتی پنجره‌ها را باز گذاشته تا بوی سرکه خارج شود.

6. جوش شیرین معجزه می‌کند

گفتیم که یکی از مهم‌ترین دلایل بوی ناخوشایند خودرو رطوبت و نم است. برای این که بوی نم و رطوبت را بگیرید فقط کافی است روی محل مورد نظر کمی جوش شیرین بریزید و معجزه آن را تماشا کنید. همچنین اگر در فصل تابستان بدن شما عرق زیادی می‌کند و بوی نم بلند می‌شود، می‌توانید از کمی جوش شیرین استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری برداشته و اندازه همین پیمانه جوش شیرین روی نقطه مد نظر بریزید.

روش‌های از بین بردن بوی بد خودرو

7. چای خشک، قهوه و ذغال کارساز خواهند بود

گاهی اوقات نیازی به انجام کارهای بزرگ برای از بین بردن بوی بد خودرو نیست و می‌توان با وسایلی که به احتمال زیاد در خانه پیدا می‌شود، بوی نامطبوع خودرو را از بین برد. استفاده از کمی چای خشک، قهوه یا ذغال می‌تواند کارآمدی بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها داشته باشد. بنابراین اگر به نظرتان این روش را بیشتر می‌پسندید، کمی چای خشک یا قهوه را در ظرفی ریخته و درون خودرو قرار دهید. مواد مورد بحث هم بوی نم و رطوبت را جذب خود می‌کنند و هم بوی خوشایندی در فضا پراکنده می‌کنند.

8. کفی های خودرو را بشویید

شاید باورتان نشود ولی اغلب اوقات بوی بد خودرو به خاطر ریختن مواد غذایی روی کفی‌های خودرو است. هر زمان احساس کردید پس مانده مواد غذایی یا برخی مایعات روی کفی‌ها ریخته سریعا اقدام به تمیز کردن آنها کنید. همچنین می‌توانید در اوقات بیکاری خود داخل یک سطل آب مواد شوینده بریزید و با ترکیب آنها و ایجاد کف، کف پوش‌های ماشین را به خوبی بشویید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*