دنا پلاس توربو شش دنده

اولین سری دنا پلاس توربو شش دنده تحویل خریداران شد + تغییرات

ایران خودرو به تازگی اولین سری از دنا پلاس توربو شش دنده را تحویل مشتریان داده است. مشخصات و تغییرات جدید این نسخه را در ادامه بخوانید.

شرکت ایران خودرو با هدف ارتقای خودروی دنا پلاس توربوشارژ، گیربکس این سدان ملی را دچار تغییراتی کرده است. بنا بر اعلام مدیران این شرکت، به جعبه دنده 5 سرعته دنا پلاس یک دنده دیگر اضافه شده که می‌تواند در سرعت‌های بالا باعث کاهش مصرف سوخت شود.

دنا پلاس توربو شش دنده بالاخره راهی بازار شد

دنا پلاس توربو شش دنده

سری اول خودروی دنا پلاس توربو شش سرعته هم‌اکنون به مشتریان تحویل داده شده و گفته می‌شود قیمت بازار آزاد این سدان حوالی 500 میلیون تومان است. به نظر می‌رسد خط تولید این خودرو به تازگی راه‌اندازی شده و بر اساس جدول زمان‌بندی ایران خودرو، قرار است تا پایان اسفندماه 1401 نزدیک به 15 هزار دستگاه از دنا پلاس توربو شش سرعته عرضه شود.

قیمت کارخانه‌ای سدان فیس لیفت شده آبی پوشان جاده مخصوص با 15 میلیون تومان افزایش به 360 میلیون تومان رسیده است. نام این خودرو واقعا طولانی است و چاره‌ای جز حفظ کردن آن نداریم؛ دنا پلاس توربوشارژ شش سرعته دستی! از دیگر تغییرات نسخه جدید دنا پلاس می‌توان به جایگزینی فرمان برقی به جای هیدرولیکی، اضافه شدن پاور ویندوز و دودی شدن شیشه‌های عقب اشاره کرد.

دنا پلاس توربو شش دنده

به گفته یکی از خریداران دنا پلاس جدید، هنگام حرکت با دنده دو این خودرو می‌توان تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت رفت، بدون آن که دچار مشکل شویم. همچنین از آنجایی که ضرایب دنده تغییر کرده، دیگر نیازی به تعویض دنده‌های مکرر نیست و می‌توان به راحتی حرکت کرد.

طبق ادعای مدیران ایران خودرو، دنا پلاس توربوشارژ شش سرعته دستی در قیاس با نسخه پنج سرعته آن به لحاظ کیفیت تغییرات خوبی داشته و دیگر شاهد ناهماهنگی گیربکس و موتور و احتراق پیشرانه نیستیم. همزمان با اضافه شدن یک دنده به گیربکس، دسته دنده هم فرق کرده و مزین به تکه‌های کرومی و قرمز رنگ شده است.

دنا پلاس توربو شش دنده

ترتیب دنده‌ها در دسته جدید تغییر کرده و حالا همچون رانا پلاس پانوراما، دنده شش جای دنده عقب را گرفته و دنده R در سمت چپ دنده یک جاخوش کرده است. یکی دیگر از ابتکارات مهندسان ایران خودرو افزودن ضامن ماهک به لیور بوده است. وقتی این ضامن را بکشید دنده عقب آزاد خواهد شد. فلسفه تعبیه ضامن ماهک این است که راننده اشتباهاً به جای دنده یک، دنده عقب نرود.

به علت کمبود دنا پلاس توربو دنده‌ای در بازار، قیمت این خودرو در بازار آزاد افزایش یافته و تقریبا نزدیک به قیمت مدل اتومات آن خرید و فروش می‌شود. به احتمال زیاد همزمان با تولید 15 هزار دستگاه از این سدان جدید و عرضه آن در بازار، قیمت‌ها متعادل‌تر شود.