بورس

آیا سرمایه‌گذاری بدون زیان در بورس امکان‌پذیر است؟

بورس جذابیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد. خیلی سرمایه‌گذاران پس از دریافت کد بورسی سودای یک شبه پولدار شدن در بورس را دارند؛ اما غافل از اینکه این بازار روی دیگری هم دارد. در صورتی که بدون اطلاعات کافی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنید، به راحتی امکان دارد در مدت زمان کوتاهی سرمایه اصلی خود را از دست دهید.

یادگیری اصولی روش‌‌های تحلیلی

سرمایه‌گذاری در بورس مانند هر بازار دیگری نیازمند کسب دانش است. برای سرمایه‌گذاری موفق در این بازار باید با روش‌های تحلیلی آشنا باشید. به صورت‌کلی می‌توان گفت سه روش تحلیلی در این بازار وجود دارد. روش اول تابلوخوانی است. تابلوخوانی به روشی گفته می‌شود که فرد با تحلیل تحرکات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها، حجم‌های مشکوک معاملاتی، بررسی ورود و خروج پول هوشمند و… پی به ارزندگی سهام می‌برد. تحلیلگر در این روش از اطلاعاتی که سایت tsetmc در اختیارش قرار می‌دهد، استفاده می‌کند. توجه داشته باشید این روش تحلیلی بیشتر مناسب افرادی است که قصد نوسانگیری در بورس را دارند.

روش بعدی تحلیل تکنیکال است که به بررسی نمودارهای قیمتی می‌پردازد. در این روش با استفاده از ابزارهای تکنیکالی مانند اندیکاتورها و اسیلاتورها، محدوده‌های مناسب برای خرید و فروش را شناسایی می‌کنند. تحلیل تکنیکال مناسب افرادی است که به دنبال شناسایی روندهای قیمتی هستند؛ بنابراین می‌توان گفت دیدگاه سرمایه‌گذاری در این روش بیشتر میان‌مدت است.

روش سوم نیز تحلیل بنیادی است. تحلیلگر بنیادی با بررسی صورت‌های مالی شرکت و ارزیابی سودآوری آن، پی به ارزندگی یک شرکت می‌برد. تحلیل بنیادی به نسبت دو روش دیگر به مراتب سخت‌تر است و نیاز به دانش مالی و حسابداری دارد. اما از طرف دیگر، تحلیل‌های ارائه شده در این روش اعتبار بیشتری نسبت به تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی دارند. معمولا افرادی از این روش تحلیلی استفاده می‌کنند که قصد خرید و نگهداری بلندمدت سهام یک شرکت را دارند. بنابراین برای دیدگاه کوتاه‌مدت و نوسانگیری روش مناسبی نیست.

بهترین منبع برای آموزش اصولی روش‌های تحلیلی در بورس، سایت آموزین است. آموزین مرجع آموزش آنلاین بازارهای مالی است و علاوه بر مقالات آموزشی، دوره‌های متنوع تحلیلی نیز برگزار می‌کند. جهت آموزش روش‌های تحلیلی پیشنهاد می‌کنیم از طریق صفحه آموزش بورس آموزین در وبینارهای آموزشی و تحلیلی آموزین به صورت کاملا غیرحضوری شرکت کنید.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

اگر وقت کافی برای یادگیری روش‌های تحلیلی ندارید، جای نگرانی نیست. با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری خود را به راحتی کاهش دهید و از ضرر در زمان ریزش بازار جلوگیری کنید. سرمایه‌گذاری در این روش با بهره‌مندی از ابزارهایی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی انجام می‌شود که در ادامه با هر یک به طور کامل آشنا می‌شوید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای افرادی است که تمایل به کسب بازدهی مناسب در بورس دارند. این روش نیازی به داشتن دانش تحلیلی یا صرف وقت برای تحلیل و بررسی بازار ندارد. صندوق‌ها با توجه به محل سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند.

اگر به دنبال این هستید که سود تضمینی و بدون ریسک در بورس کسب کنید، صندوق درآمد ثابت بهترین گزینه است. بیشتر دارایی این صندوق در اوراق درآمد ثابت بورسی و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شده است. مزیت بزرگ این صندوق‌ها توانایی پرداخت سود بالاتر از سود متعارف بانکی و به صورت روزشمار است؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها متحمل ضرری نمی‌شوید و همواره سود بدون ریسک کسب می‌کنید.

اما برای افرادی که تمایل دارند سودی متناسب با رشد بازار سهام کسب کنند، بهترین گزینه صندوق سهامی است. بیشتر دارایی این صندوق‌ها در سهام شرکت‌های مستعد بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. توجه داشته باشید برخلاف صندوق درآمد ثابت، سود این صندوق‌ها تضمینی نیست و ممکن به دلیل ریزش بازار سهام، این صندوق‌ها با افت قیمت نیز مواجه شوند. اما از آنجایی که مدیریت دارایی در این صندوق‌ها توسط گروهی از تحلیل‌گران حرفه‌ای و خبره بازار انجام می‌شود، می‌توان گفت بازدهی این صندوق‌ها معمولا بالاتر از شاخص بورس است و به نوعی راه مناسبی برای جلوگیری از ضرر در بورس محسوب می‌شود.

علاوه بر این دو صندوق، صندوق‌های دیگری نیز مانند صندوق طلا، صندوق شاخصی، صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوق مختلط و… نیز وجود دارند که هر یک مناسب گروه خاصی از سرمایه‌گذاران هستند. توجه داشته باشید همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی و… تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند؛ بنابراین از این حیث نیز قابل اعتماد هستند.

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی یک سرویس ویژه سرمایه‌گذاری است که به افراد با سرمایه‌های بالا پیشنهاد می‌شود. در این روش مدیریت دارایی به صورت کاملا اختصاصی و متناسب با میزان ریسک‌پذیری فرد، توسط گروهی از تحلیل‌گران حرفه‌ای در قالب شرکت سبدگردان انجام می‌شود. تفاوت اصلی این روش سرمایه‌گذاری با صندوق‌ها در میزان سرمایه اولیه و کارمزدهای معاملاتی است.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها با حداقل سرمایه نیز انجام می‌شود، ولی سبدگردانی در بورس معمولا برای سرمایه‌های بالای یک میلیارد تومان امکان‌پذیر است. از طرف دیگر، کارمزد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بسیار ناچیز است و حتی قابل مقایسه با کارمزد معاملات مستقیم سهام نیست. علاوه بر این خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاف از مالیات نیز هستند. اما کارمزد سبدگردانی در بورس، وابسته به میزان بازدهی سبد اختصاصی است. سبدگردانی شامل دو کارمزد ثابت و متغیر می‌شود. کارمزد ثابت معمولا یک تا دو درصد آورده سرمایه‌گذار است. اما کارمزد متغیر به بازدهی بالاتر از 20 درصد سود سالیانه تعلق می‌گیرد. به عبارتی اگر بازدهی سبدی در طول سال منفی باشد یا حتی کمتر از 20 درصد شود، هیچ کارمزدی از سرمایه‌گذار اخذ نمی‌شود. سبدگردان‌ها در صورتی که بتوانند بازدهی بالاتر از 20 درصد در طول سال بدست آورند، معمولا با توافق سرمایه‌گذار 15 تا 20 درصد مازاد بازدهی را به عنوان کارمزد از سرمایه‌گذار اخذ می‌کنند.

نتیجه‌گیری

راه‌های مختلفی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس و جلوگیری از ضرر در بورس وجود دارد. برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را دارند، آموزش اصولی بهترین روش برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است؛ اما برای افرادی که وقت و دانش کافی ندارند، ترجیحا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در بورس بهترین گزینه محسوب می‌شود.

در صورتی که تمایل دارید، راه‌کار مناسب برای سرمایه‌گذاری با توجه به سرمایه، میزان وقت، دانش تحلیلی و هدف سرمایه‌گذاری خود را شناسایی کنید، می‌توانید از مشاوره رایگان کارگزاری فارابی بهره‌مند شوید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*