کدهای اتمی

کدهای اتمی؛ نگاهی به ماهیت پسووردهای اتمی و هجوم FBI به منزل ترامپ

گویا یکی از دلایل هجوم اف بی آی به منزل دونالد ترامپ، پیدا کردن کدهای اتمی او بوده است. در این مطلب به شرح ماهیت کدهای اتمی می‌پردازیم.

واشنگتن پست روز پنجشنبه (11 اوت) گزارش داد که حمله اف بی آی به خانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هجوم برده که تا حدی برای پیدا کردن اسناد اتمی او بوده است. موضوعی که باعث شد رسانه‌های مختلف ادعا کنند که ترامپ احتمالا هنوز هم به صورت غیرقانونی، کدهای اتمی را برای خود نگه داشته باشد.

منابع ناشناس به نقل از واشنگتن پست، نتوانستند مشخص کنند که FBI به دنبال چه نوع «اسناد اتمی» در حمله به ملک «مار – آ – لاگو» ترامپ در فلوریدا بوده است. FBI نیز هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده که چه اسنادی را بدست آورده است. طبق گزارش‌ها، هر سندی که مربوط به برنامه اتمی ایالات متحده آمریکا یا ظرفیت هسته‌ای دیگر کشورها باشد، می‌تواند برای امنیت بین‌المللی خطرناک تلقی شود. برای مثال کشوری دیگری می‌تواند افشای اسرار هسته‌ای خود را یک تهدید بزرگ بداند.

از این نظر، شاید کشف کدهای اتمی آمریکا در منزل ترامپ، چندان برای اف بی آی و سازمان امنیت ملی نگران‌کننده نباشد. حتی اگر ترامپ به کدهای اتمی دسترسی داشت، باز هم نمی‌توانست یک حمله‌ی اتمی را آغاز کند. زیرا این کدها اغلب تغییر می‌کنند و عملا کدهای اتمی ترامپ از دور خارج می‌شوند.

اکنون در این مطلب قصد داریم به تعدادی سوال پاسخ دهیم:  کد اتمی چیست؟ این کدها کجا پنهان شده‌اند و روند حمله هسته‌ای چگونه است؟

کدهای اتمی

یکی از موشک‌های اتمی آمریکا

دو مجموعه کد برای آغاز حمله اتمی مورد نیاز است: کدهایی که توسط خدمه پرتاب برای فعال کردن و شلیک تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌شود و کدهایی که شخص رئیس جمهور برای صدور مجوز چنین حمله‌ای استفاده می‌کند. به گفته موسسه بروکینگز، رئیس جمهور به مجموعه اول دسترسی ندارد. آنها در پایگاه‌های نظامی و در پنتاگون نگهداری می‌شوند.

کدهای اتمی که فرمانده کل قوا (رئیس جمهور) در اختیار دارد به عنوان کدهای طلایی نیز شناخته می‌شوند. آنها هویت رئیس جمهور و صلاحیت او برای دستور حمله اتمی را تایید می‌کنند. این کدها بر روی «بیسکویت» چاپ شده‌اند: یک ورقه پلاستیکی با ابعادی مانند کارت اعتباری. به گفته بلومبرگ، اگر رئیس جمهور تصمیم بگیرد که اجازه حمله را صادر کند، یک مقام ارشد نظامی «کد چالش» را با صدای بلند می‌خواند که احتمالا چند حرف از الفبای نظامی باشد. رئیس جمهور «بیسکویت« را بررسی و کدی را که با حروف ذکر شده توسط فرمانده آغاز می‌شود، پیدا می‌کند و سپس بقیه حروف کد را می‌خواند تا هویت رئیس جمهور تایید شود.

بیسکویت بخشی از کیت است که در زبان عامیانه با اسم «فوتبال» یا «فوتبال هسته‌ای» شناخته می‌شود، اما به صورت رسمی به آن «کیسه اضطراری» رئیس‌جمهور می‌گویند. ضمنا این کیسه حاوی «کتاب سیاه» است که گزینه‌های رئیس جمهور برای حمله را فهرست کرده است. مثلا همه چیز را نابود کنید یا فقط به یک یا دو شهر حمله کنید و البته سایر روش‌های اضطراری. این کیف توسط یکی از دستیاران که همیشه در نزدیکی رئیس جمهور قرار دارد، حمل می‌شود.

کدهای اتمی

فوتبال هسته‌ای، قدرتمندترین سلاح رئیس جمهور آمریکا که می‌تواند یک کشور را با خاک یکسان کند

به گفته مجله اسمیت سونیان، قدمت فوتبال به دوران ریاست جمهوری کندی برمی‌گردد و اولین بار در می 1963 در حالی که در کنار رئیس جمهور قرار داشت، مشاهده شد. گاهی اوقات فوتبال از فرمانده کل قوا جدا می‌شود. برای مثال پس از شلیک گلوله به رئیس جمهور رونالد ریگان، او را به بیمارستان بردند و او را از دستیار حمل کننده فوتبال جدا کردند. بر اساس گزارش واشنگتن پست در سال 1981، بیسکویت ریگان نیز از او جدا شد، زیرا این کارت در جیب لباس او قرار داشت و جراحان برای آماده کردن رئیس جمهور برای عمل اضطراری، لباس او را بریده بودند. در نهایت FBI این کارت را در اختیار گرفت. در سال 2010، هیو شلتون، رئیس ستاد مشترک ارتش در دوران دولت کلینتون، ادعا کرد که پرزیدنت بیل کلینتون بیسکویت خود را برای چند ماه در سال 2000 از دست داده بود. اتفاقی خطرناک و جدی که تا زمان تغییر کدها، گزارش نشده بود. گفته می‌شود در آن زمان، تغییر کدهای اتمی هر چهار ماه یکبار انجام می‌شد.

آتلانتیک در سال 2010 گزارش داد که اگر رئیس جمهور در شرایط اضطراری هسته‌ای به بیسکویت دسترسی نداشته باشد، مسئولیت انجام حمله هسته‌ای بر عهده معاون بعدی رئیس جمهور که دارای کدهای شناسایی پشتیبان و فوتبال پشتیبان است، خواهد بود. به گزارش آتلانتیک، این پروسه به گونه‌ای طراحی شده که در صورت کشته شدن یا ناتوانی رئیس جمهور هم قابلیت اجرا دارد. اما اگر رئیس جمهور سالم باشد و به طور رسمی شناسایی نشود، احتمالا فرآیند حمله به تاخیر می‌افتد و هرج و مرج بوروکراتیک بوجود خواهد آمد.

به طور معمول و در جریان مراسم تحلیف، فوتبال از یک رئیس جمهور عزل شده به رئیس جمهور بعدی منتقل می‌شود. در آن زمان کدهای طلایی هم تغییر می‌کنند. با این حال، از آنجایی که ترامپ در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت نکرد، ارتش طرح جایگزینی را ارائه کرد که شامل یک کیسه اضطراری برای ترامپ در هنگام خروج از کاخ سفید و پرواز به فلوریدا و تحویل یک کیسه اضطراری دیگر به دستیار بایدن در مراسم تحلیف می‌شد. گزارش شده که کدهای ترامپ در ظهر روز تحلیف منقضی و بلافاصله کدهای اتمی بایدن فعال شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مگر نگفتی به محض تعویض رئیس جمهور کدهای اتمی هم تغییر میکنند. پس کاوش خانۀ ترامپت بخاطر امور بسیار مهمتری بوده! بنده قبلًا پیش‌بینی محکومیت یارو را به خیانت عظمیٰ شنیده‌ام ولی تا صبر هست، عجله چرا؟ وقتش برسد قضیه بر همگان روشن میشود. و السلام