مومیایی

مومیایی بانوی دای با 2200 سال قدمت با فردی که به تازگی فوت شده، هیچ فرقی ندارد!

اخیرا مومیایی یک بانوی اهل دای (در چین) کشف شده که به طرز ترسناکی سالم و بی‌نقص است؛ به طوری که حتی دانه‌های خربزه در شکمش مشاهده شده است!

جسد مومیایی شده 2200 ساله متعلق به یک نجیب زاده چینی، معروف به «شین ژوی» یا «بانو دای» یک پدیده شگفت انگیز است. هنگامی که جسد او کشف شد، آنقدر خوب حفظ شده بود که انگار با جسد فردی که به تازگی فوت کرده، روبه رو بودیم.

ژین زوی یا بانو دای، بین سال‌های 178 تا 145 قبل از میلاد در حدود 50 سالگی درگذشت. اشیا و گنجینه‌های داخل قبر مومیایی، نشان می‌داد که او زنی ثروتمند با جایگاه ویژه اجتماعی بوده است. در سال 1971 آرامگاهی متعلق به دوران سلسله هان به طور تصادفی توسط کارگرانی که در حال حفر پناهگاه حمله هوایی بودند، کشف شد.

مومیایی چینی

مجسمه‌ای واکسی از ژین زوی، ملقب به بانو دای

هنگامی که بدن مومیایی او برای اولین بار معاینه شد، پوست هنوز مرطوب و خاصیت الاستیک داشت، مفاصل هنوز انعطاف پذیر بودند و تمام اجزا تا مژه‌ها و موهای سوراخ بینی دست نخورده باقی مانده بودند. حتی خون هم هنوز در رگ‌های این مومیایی باقی مانده بود. آسیب‌شناسان 138 دانه خربزه هضم نشده را در مری، معده و روده او پیدا کردند. گویا بانو دای، یک ساعت قبل از مرگش خربزه خورده بود!

اندام دست نخورده مومیایی زن اهل دای

اندام‌های مومیایی هنوز دست نخورده و سالم باقی مانده بودند. حتی تا رشته عصب واگ ریه که به نازکی یک تار مو است. لخته‌های خون در رگ‌های او پیدا شد و شواهدی از حمله قلبی – عروق کرونر و همچنین مجموعه‌ای از دیگر بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری کبد و سنگ کیسه صفرا یافت شد. لیدی دای در سن 50 سالگی به دلیل چاقی، عدم ورزش و رژیم غذایی افراطی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

مومیایی چینی

بانوی دای یکی از بهترین و بی‌نقص ترین مومیایی های کشف شده در تاریخ است. گفته می‌شود دلیل این است که بدن او در 20 لایه ابریشم پیچیده شده بود و ضمنا 80 لیتر مایع ناشناخته در تابوت او یافت شد که اسیدی ملایم با مقداری منیزیم در خود جای داده بود. این زن ثروتمند پس از مرگش در چهار لایه تابوت قرار گرفت که در داخل قبری 12 متری با پوشش خاک رس دفن شده بود.

بدن مومیایی بانو دای اکنون به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن، در حال فساد و تجزیه است، اما با قرار گرفت در وضعیتی حفاظت شده در موزه استان هونان چین نگهداری می‌شود و احتمالا به این زودی‌ها از بین نرود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*