آیفون سرامیک

آیفون های جدید با بدنه‌ای از جنس سرامیک زیرکونیا، مانند سنگ خواهند بود

به تازگی اسنادی منتشر شده که حاکی از تصمیم اپل برای ساخت آیفون های با جنس سرامیک زیرکونیا در آینده است. اگر این اطلاعات صحیح باشد، نسل‌های بعدی آیفون مقاوم‌تر، زیباتر و گرانقیمت‌تر خواهند بود.

پلاستیک، شیشه و چرم از جمله موادی هستند که معمولا برای ساخت قاب پشتی گوشی‌های هوشمند به کار می‌روند. در عین حال تعدادی از محصولات گرانقیمت و پریمیوم بازار هم هستند که از قاب سرامیکی بهره می‌برند. از جمله گوشی‌هایی که با بدنه سرامیکی روانه بازار شده‌اند می‌توان به شیائومی میکس 4، اوپو فایند ایکس 5 پرو و برخی محصولات دیگر اشاره کرد.

به طور کلی تعداد محدودی از کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند تجربه استفاده از سرامیک در محصولاتشان را دارند. فرآیند ساخت بدنه سرامیکی سخت و زمان‌بر است و به فرآیندهای پیچیده‌ای نیاز دارد. به همین جهت بسیاری برندهای فعال در بازار ترجیح می‌دهند دیگر مواد را جایگزین سرامیک کنند!

گوشی اوپو سرامیکی

در این میان، برخی شایعات اخیر به تصمیم اپل برای استفاده از این ماده در محصولات آینده‌اش اشاره دارند. به گفته این منابع، کمپانی کوپرتینویی سرمایه‌گذاری نسبتا هنگفتی را در صنایع تولید و فرآوری مواد سرامیکی انجام داده و قصد دارد به زودی آیفون های جدید خود را با بدنه‌ای از جنس سرامیک روانه بازار کند.

آیفون های از جنس سرامیک؛ محصول رویایی بسیاری از علاقمندان!

به تازگی فوربس اسنادی مربوط به یک پتنت از گوشی های اپل مجهز به قاب ساخته شده از سرامیک زیرکونیا را به تصویر می‌کشد. این پتنت با نام دستگاه‌های الکترونیکی با بهره‌گیری از قطعات طرح‌دار بر پایه زیرکونیا ثبت شده است و محصول حاضر در آن، ظاهرا طراحی ماتی دارد. نکته جالب توجه این است که اپل تصمیم دارد علاوه بر آیفون، از این ماده در نسل‌های بعدی اپل واچ هم استفاده کند.

پتنت آیفون سرامیکی

غول کوپرتینویی همچنین ادعا کرده که قادر است دستگاه‌های ساخته شده از سرامیک زیرکونیا را به رنگ مات درآورد. با این حال اپل به جز نام بردن از سرامیک زیرکونیا به عنوان ماده تشکیل‌دهنده این محصولات، هیچ گونه اطلاعات دقیقی در خصوص جزئیات بیشتر این طرح را منتشر نکرده است!

اپل واچ سرامیکی

بد نیست بدانید که زیرکونیا خواص فیزیکی و شیمیایی فوق‌العاده‌ای دارد. این ماده علاوه بر سختی بالا، مقاومت و سفتی زیادی هم داشته و در برابر سایش و خوردگی شیمیایی بسیار مقاوم است. به همین جهت سرامیک زیرکونیا گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در صنعت سرامیک به شمار می‌رود.

به عنوان مثال، شیائومی میکس 4 از قاب پشتی سرامیکی بهره می‌برد که برای تولید آن از یک ساختار کامپوزیتی نانو زیرکونیا با خلوص بالا استفاده شده است. جنس سرامیک مورد استفاده در Xiaomi Mix 4 در مقایسه با سرامیک‌های معمولی 30 درصد سبک‌تر است. به همین جهت، این ساختار علاوه بر ارائه طراحی سرامیکی، باعث کاهش وزن بدنه دستگاه هم خواهد شد.

همان گونه که اشاره شد، کار کردن با سرامیک‌ها اصلا آسان نیست و هزینه تمام شده دستگاه را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. به همین جهت بسیاری کمپانی‌های فعال در بازار علاقه‌ای به استفاده از این ساختار در دستگاه‌های خود نشان نمی‌دهند. با این حال سرمایه‌گذاری اپل در این صنعت احتمالا حاکی از تصمیم این کمپانی برای ساخت آیفون های آتی خود از جنس سرامیک است.

البته اگر قرار باشد اپل آیفون‌هایی سرامیکی را روانه بازار کند، احتمالا در وهله اول نسخه‌های پرو از گوشی‌های خود را امتحان خواهد کرد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*