رنو و پژو

خط و نشان مدیرعامل سایپا برای رنو و پژو؛ با 16 خودروساز جهان برای واردات مذاکره کرده‌ایم

مدیرعامل سایپا با خط و نشان کشیدن برای رنو و پژو، گفت با 16 خودروساز جهانی برای واردات خودرو به ایران مذاکره کرده‌ایم.

دقیق نمی‌دانیم، اما به احتمال زیاد به زودی آیین‌نامه واردات خودرو تصویب و واردات خودرو از سر گرفته شود. به نظر می‌رسد دل نارنجی پوشان جاده مخصوص از برخی برندها نظیر رنو و پژو به شدت پر است، زیرا به تازگی مدیرعامل این خودروساز ملی در گفتگویی با شبکه خبر برای برندهای مذکور خط و نشان کشیده و آنها را به عدم همکاری تهدید کرده است.

خط و نشان مدیر عامل سایپا برای رنو و پژو نشانه چیست؟

به گفته محمدعلی تیموری، اواخر سال گذشته برنامه‌های سایپا در ضرب‌الاجلی معین به سرانجام رسید و یکی از مهم‌ترین آنها رفع ایراد خودروهای این شرکت و آزادسازی آنها از پارکینگ‌های این کارخانه است. آن‌طور که تیموری توضیح می‌دهد طی بازه هفت ماهه، سایپا توانسته نزدیک به 80 هزار دستگاه خودروی ناقص را رفع ایراد و راهی بازار داخلی کند.

مدیرعامل سایپا همچنین اضافه کرد هم‌اکنون در خط تولیدهای این شرکت روزی دو هزار دستگاه خودرو به تولید می‌رسد که آمار ماهیانه آن به 60 هزار دستگاه خودرو خواهد رسید. تیموری تأکید کرده تولید روزی 2 هزار دستگاه خودرو نه به روش CKD بوده و نه از طریق واردات خودرو، بلکه تماما مربوط به خودروهای ملی است.

از طرف دیگر به عقیده او چندین خودروی داخلی نظیر کوییک، ساینا و شاهین از قرعه کشی و سامانه فروش جامع خودرو خارج شده‌اند و مشتریان می‌توانند اقدام به ثبت نام و خرید آنها نمایند. این مقام مسئول صنعت خودرو را با صنایع نظامی مقایسه کرده و افزود:

صنایع دفاعی کشورمان بزرگترین صنایع دانش‌بنیان هستند. از این رو سایپا با ۷ شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد بسته و قسمتی از قطعات مورد نیاز را از این شرکت‌ها دریافت می‌کند.

خط و نشان مدیر عامل سایپا برای رنو و پژو

به اعتقاد محمدعلی تیموری پیشروترین صنعتی که در هر کشور می‌توان یافت، صنایع دفاعی در حوزه دانش بنیان هستند. او همچنین خاطرنشان ساخت از 80 هزار دستگاه خودرویی که در پارکینگ‌های سایپا استراحت می‌کرده‌اند، نزدیک به 30 هزار دستگاه توسط قطعاتی که وزارت دفاع تأمین کرده سر پا شده‌اند. به بیان تیموری باید با صنایع نظامی همکاری نزدیک داشت و از ظرفیت‌های موجود این صنعت بهره‌ها برد. او همچنین افزود:

دومین فضای دانش بنیان در کشور، دانشگاه‌ها هستند. در این ۷ ماه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم امضا کردیم تا از امکانات وزارت علوم و توان علمی و آزمایشگاهی دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده کنیم. لذا با دانشگاه نوشیروانی بابل تفاهمنامه‌ای منعقد کردیم تا با همکاری همدیگر در سال آینده خودروی شاهین هیبریدی را تولید و عرضه کنیم.

به گفته مدیرعامل سایپا، در گذشته چشم خودروسازان از جمله سایپا به دست شرکت‌های خارجی بود و عملا اراده‌ای از خود نداشتیم. همکاری با سایر کشورها این انتظار را ایجاد کرده بود که همواره شرکت‌هایی هستند که با ایران همکاری کنند و به همین عزمی برای رفع ایرادهای محصولات و کیفیت خودروها وجود نداشت.

به عقیده وی خودروهای بی‌کیفیتی که ماه‌ها در پارکینگ خوابیده بودند راهی بازار می‌شدند و همین باعث می‌شد تا محصولات بی‌کیفیت به دست مردم برسد. امروزه تمامی محصولات سایپا از خط کیفی عبور می‌کنند و مستقیماً از کارخانه تحویل مشتریان داده می‌شوند. تیموری می‌گوید:

نکته دیگر در افزایش کیفی محصولات این است که کنترل کیفیت در همان ایستگاه تولیدی باید انجام شود و اکنون کنترل کیفیت را به خطوط تولیدی منتقل کردیم و با این کار ۱۲ درصد از عیوب در خط تولید مرتفع شده است. همچنین در خصوص فرآیند کیفی قطعات، سیستمی پایه‌ریزی شده که هر ایرادی در لحظه برای مدیرعامل شرکت قطعه‌ساز اطلاع داده شود تا مشکل برطرف شود و این کار در یک فرایند یک ساله می‌تواند به رفع نواقص بینجامد.

خط و نشان مدیر عامل سایپا برای رنو و پژو

یکی از مهم‌ترین بازوهای تولیدی خودروسازان، قطعه‌سازان هستند. به گفته مدیرعامل سایپا دغدغه مهم شرکت‌های تولید قطعات مطالبات عقب مانده آنها است و اگر تسویه کامل طلب‌های آنها صورت پذیرد، نیمی از مشکلات خودروسازان حل خواهد شد و آنها با خیال راحت اقدام به تولید قطعات و نوسازی قالب‌ها خواهند کرد.

بر اساس آمارهایی که این مقام مسئول اعلام کرده هم‌اکنون پس از گذشت هفت ماه رفع ایراد محصولات و سختگیری‌های تولید با کیفیت، 35 درصد مردم کمتر به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند که امیدبخش تلقی می‌شود. تیموری توضیح داده که در حال حاضر 42 پروژه کیفی در حال برنامه‌ریزی و اجرا است و مفاد آنها بدین ترتیب است که ایرادها باید قبل از عرضه محصول برطرف شود. تیموری تأکید کرد:

در خصوص محصولات جدید تا از کیفیت اطمینان پیدا نکنیم عرضه نمی‌کنیم و قطعا کیفیت محصولات جاری را نیز ارتقا خواهیم داد.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که خوشبختانه در گروه خودروسازی سایپا وجود دارد، مبحث تحقیق و توسعه است. هم‌اکنون سایپا دو مرکز تحقیق و توسعه دارد که یکی از آنها مرکز تحقیقات سایپا و دیگری مگاموتور محسوب می‌شود. وظیفه مرکز تحقیقات سایپا طراحی خودرو و ماشین‌آلات با دانش مهندسی نوین است و مگاموتور به تولید موتور و پیشرانه می‌پردازد.

به گفته محمدعلی تیموری در سال جاری قرار است زیرمجموعه مگاموتور، دو پیشرانه جدید به نام‌های M15 پلاس و M16 عرضه کند. با ظهور موتور ام 15 پلاس مصرف سوخت محصولات جدید سایپا تا یک لیتر در هر صد کیلومتر کاهش خواهد یافت. تیموری می‌گوید:

خط تولید این موتور مدت‌هاست که بدون استفاده مانده، چرا که شرکت‌های خارجی کار را رها کرده و رفته بودند. در حال حاضر به کمک مهندسان داخلی نرم افزارهای مربوطه نوشته شده و بهمن امسال دوباره راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت تولید از هزار و ۷۰۰ موتور در روز به ۲ هزار و ۵۰۰ موتور می‌رسد.

خط و نشان مدیر عامل سایپا برای رنو و پژو

به عقیده مدیرعامل سایپا برای این که بتوانیم خودروی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه تولید کنیم باید تیراژ تولید را بالا ببریم. وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی صحبت از یک پلتفرم مشترک کرده که در صورت اجرایی شدن آن تیراژ افزایش می‌یابد و محصولات اقتصادی بیشتری راهی بازار خواهند شد.

وزارت صمت اعلام کرده با عرضه پلتفرم جدید قرار نیست بحث رقابت دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا از بین برود. مرکز تحقیق و توسعه هر شرکت پلتفرم را طراحی کرده و صرفا ظاهر این خودروها با یکدیگر متفاوت خواهند بود. بدین ترتیب قیمت خودروها کاهش خواهد یافت، زیرا تیراژ تولید بالا خواهد بود.

به اعتقاد تیموری یکی از مشکلات بازار در گذشته این بود که کالاها و قطعات قاچاق زیاد شده بود. به لطف تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای قاچاق ریشه‌کن شده و عرضه قطعات استاندارد در دستور کار قرار گرفته است. به اعلام مدیرعامل سایپا در 4 ماهه اول سال جاری تا 120 درصد لوازم یدکی استاندارد به بازار عرضه شده که رقم قابل قبولی است. تیموری در ادامه افزود:

همچنین در خصوص لوازم یدکی خودروهای قدیمی باید به موقع تامین شود که در حال انجام است. بر اساس برنامه امسال ۵۰۰ درصد عرضه لوازم یدکی استاندارد را بیشتر می‌کنیم.

خط و نشان مدیر عامل سایپا برای رنو و پژو

قیمت خودرو از دیگر مباحث مهمی بود که تیموری درباره آن صحبت کرد. به گفته او قیمت خودرو متأثر از قیمت نهاده‌ها است و شاید باورتان نشود، اما 70 درصد از سهم قیمت خودرو مربوط به مواد اولیه است و شرکت‌های خودروسازی در آن نقشی ندارند. برای مثال ورق فولاد در بورس کالا و بر مبنای بازارهای خارجی تعیین می‌گردد. وی تأکید کرد:

امیدواریم دولت سیاست‌گذاری که روی قیمت خودرو دارد در قسمت ورق فولاد و مواد پتروشیمی هم داشته باشد تا با کاهش قیمت همراه شود. البته در قیمت خودرو قطعات الکترونیکی هم تاثیرگذار است که بخش زیادی وابستگی خارجی داریم و وابسته به نرخ ارز و نرخ تعرفه‌های گمرکی است. امیدواریم تولید آی سی یا چیپست‌ها در داخل انجام شود تا با کاهش وابستگی، قیمت هم کاهش یابد.

هنوز خبری از واردات خودرو نیست و محمدعلی تیموری خاطرنشان کرده واردات هم‌اکنون به دو روش SKD و CKD صورت می‌پذیرد. در روش اول خود خودرو به صورت مستقیم از کشورهایی نظیر چین وارد ایران می‌شود و در روش دوم قطعات در کارخانه‌های ایرانی مونتاژ می‌شوند. به گفته وی در خصوص واردات خودروی کامل مشکل خاصی وجود ندارد و تنها مشکل این است که کشورهای دیگر تمایل دارند اضافه بار خودروهای خود را صادر کنند.

هم‌اکنون در شرکت خودروسازی سایپا 4 خط تولید اس کی دی و سی کی دی راه‌اندازی شده و آماده تولید محصولات جدید است. تیموری توضیح داده همه شرایط مهیا است و صرفاً منتظر تأیید آیین نامه واردات خودرو هستیم و همچنین با 16 برند خارجی وارد مذاکره شده‌ایم. مدیرعامل سایپا تأکید کرده بر اساس خط مشی دولت و سیاست‌ها آن خودرو وارد کند. نظر تیموری درباره ورود شرکت‌های خودروسازی خارجی به کشور این است که:

دولت فرش قرمز برای هیچ خودروسازی پهن نمی‌کند. دولت قبلی این کار را انجام داد و زیان زیادی به خودروسازی ما وارد شد. برای مثال سهام شرکت رنو پارس ۵۱ درصد مربوط به رنو و ۴۹ درصد متعلق به سایپا بود و در تحریم‌ها وقتی رفتند سایپا به تنهایی مجبور شد با چندین هزار مشتری هماهنگی ایجاد و خودروهای جایگزین را تامین کند.

خط و نشان مدیر عامل سایپا برای رنو و پژو

طرف صحبت مدیرعامل سایپا شرکت‌هایی نظیر رنو و پژو بوده و به آنها گوشزد کرده تنها در صورتی می‌توانند دوباره وارد بازار ایران شوند که خسارات گذشته را جبران کنند. به گفته وی در حال حاضر نزدیک به 18 میلیون دستگاه خودرو با مدل زیر 90 در بازار کشور وجود دارد. هیچ‌یک از این محصولات استانداردهای لازم را ندارند و متاسفانه تاکنون خودروی متوسط رو به پایینی برای اقشار کم درآمد عرضه نشده است. وی اضافه کرد:

سایپا ۸ محصول را به بازار عرضه خواهد کرد. یک خودروی عمومی ون ۱۵ نفره گازسوز تا پایان امسال به بازار عرضه می‌شود که تاثیر زیادی در کاهش آلایندگی هوا دارد. همچنین از وظایف ما است که به سمت خودروهای تجاری برویم و خودروهایی که مردم از آن درآمد کسب می‌کنند را تولید کنیم و سیاست ما تقویت خودروهای تجاری است.

مدیرعامل سایپا همچنین در مورد خصوصی‌سازی این شرکت خاطرنشان ساخت که ریل‌گذاری اشتباهی در سایپا و ایران خودرو طی سالیان گذشته صورت گرفته است. در مقطعی 42 درصد سهام سایپا را به کارکنان واگذار کردند، ولی متاسفانه حتی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان وارد بورس هم نشد تا سود آن را کارگردان ببرند. وی گفت:

علاوه بر این شرکت‌های زیرمجموعه‌ای در گروه سایپا داریم و تمایل داریم بخش خصوصی، سهام این شرکت‌ها را خریداری کنند.

به گفته تیموری در سال 90 نقدینگی زیادی از شرکت سایپا خارج شد و به جای این که چنین نقدینگی صرف طراحی و تولید شود، به سمت و سوی سهامداری و بازار سرمایه رفت. به عقیده وی امروزه باید از تمام کسب و کارها خارج شده و تمام سرمایه را به سمت طراحی خودروهای جدید ببریم، چرا که شرط بقای سایپا در این است. به گفته تیموری:

سیستمی تحت عنوان مدیریت زنجیره خودرو نوشته شده که هفته بعد اعلام می‌شود. تمام شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند اطلاعات خود را در آنجا ثبت کنند. دانش‌بنیان‌ها را به هزار قطعه‌ساز وصل کنیم، چرا که شرکت‌های قطعه‌ساز باید دانش بنیان شوند.

یکی از برنامه‌های مهم سایپا برای تولید خودروهای اقتصادی، افزایش تیراژ تولید است. در حال حاضر با همکاری وزارت صمت، سایپا و ایران خودرو قرار است پلتفرم مشترکی طراحی شود و تولید خودروهای جدیدی آغاز گردد. به عقیده تیموری در حال حاضر تمامی مدارک مهندسی و نقشه‌های آن در حال مهیا شدن است و پس از اتمام این مرحله به سمت قالب‌سازی خواهیم رفت. در پایان مدیرعامل سایپا درباره معوقه‌های خودروسازی سایپا خاطرنشان ساخت:

در سال گذشته ۴۳ هزار و ۲۴۵ خودرو معوق داشتیم که خوشبختانه در خرداد ماه امسال به صفر رسید. در همین ماه سازمان استاندارد اعلام کرد تولید تیبا به دلیل عیوب پرتکرار متوقف شود. بر همین اساس در این ۲ ماه ۲۰ هزار خودروی معوق ایجاد شده که با رفع عیوب و رعایت استانداردهای لازم در حال تحویل هستیم.