سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان؛ از علاقه استالین به تارزان تا صدام و رمان‌های عاشقانه

افراد مستبد و خونخوار تاریخ هرکدام عادت‌های عجیبی داشته‌اند که باورشان سخت است. در ادامه به سرگرمی های دیکتاتورهای جهان از استالین و صدام گرفته تا قذافی و کیم جونگ اون می‌پردازیم.

یکی از مهمترین کارهایی که باید در زندگی از آن اجتناب کرد، دیدن افراد به صورت سیاه و سفید است. به طور کلی انسان‌ها چند بعدی هستند و حتی بدترین افراد تاریخ بشر نیز لحظاتی همانند افراد عادی رفتار کرده‌اند. این افراد گاهی تمایل داشته‌اند کارهایی بسیار عجیب انجام دهند که هیچ تناسبی با سایر اعمال آنها ندارد.

البته انسان به طور کلی تمایل دارد که افراد را به صورت یک بعدی تصور کند. افراد خوب همیشه خوب بوده‌اند و افراد بد نیز در تمام عمر خود به دیگران آزار رسانده‌اند. برای اینکه کمی از این تصور فاصله بگیرید، در ادامه شما را با ۱۰ مورد از سرگرمی های دیکتاتورهای جهان آشنا می‌کنید.

نگاهی به دیکتاتورهای خونخوار جهان و سرگرمی های عجیب آنها

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

رابرت موگابه و مدارک تحصیلی

رابرت موگانه پس از پایان حکمرانی بریتانیا به عنوان نخست وزیر زیمباوه (در آن زمان رودزیا) ایفای نقش کرد. وی پس از چند سال به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد و روی هم رفته سرنوشت مردم زیمباوه را تقریبا ۴۰ سال در دستان خود داشت. موگابه رهبر جنبش مقاومت در برابر بریتانیا بود و بسیاری وی را به عنوان یک قهرمان و فردی انقلابی که برای حقوق مردم و کشورش می‌جنگید، می‌دیدند.

هرچند که بعدها کم کم واژه دیکتاتور در کنار نام وی شنیده شد. سیاست‌های موگابه قدرت اقتصادی اقلیت سفید پوست زیمباوه را نابود کرد. در نهایت نیز این مشکل گریبان‌گیر همه مردم این کشور شد. تا جایی که تورم چند میلیارد درصدی بسیاری از مردم این کشور را به مهاجرت واداشت.

رابرت موگابه

وی در طول سال‌های پایانی حکمرانی خود از تهدید و اخاذی برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کرد. بسیاری از مردم زیمباوه بر این باور بودند که پس از مرگ همسر موگابه، چیزی درون وی تغییر کرد. با وجود تمایلات مستبدانه موگابه،‌ نمی‌توان انکار کرد که وی فردی فوق‌العاده باهوش بود.

این موضوع را می‌توان به خوبی از سطح بالای تحصیلات او متوجه شد. نه تنها موگابه توانست تعداد زیادی مدرک افتخاری به دست آورد، بلکه مدارک متعددی هم از طریق تحصیل کسب کرد. شاید عجیب به نظر بیاید که سرگرمی یکی از دیکتاتورهای جهان تحصیل کردن و کسب مدرک بوده است،‌ اما وی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۵۱ و دو مدرک حقوق را هنگامی که در زندان بود دریافت کرد.

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

همچنین توانست شش مدرک کارشناسی را به صورت از راه دور به دست آورد که شامل رشته‌های آموزش، مدیریت، تاریخ و انگلیسی می‌شدند. موگابه در مجموع ۲۱ مدرک مختلف داشت؛ اما حداقل سه تا از مدارک افتخاری او به دلیل عملکردش پس گرفته شدند.

کیم جونگ اون و پنیر سوئیسی

وقتی صحبت از سرگرمی های دیکتاتورهای جهان می‌شود، حتما باید کیم جونگ اون هم حضور داشته باشد. رهبر کره شمالی سال‌هاست که به خاطر تلاش برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای، تهدید کره جنوبی و آمریکا به نابودی و انجام جنایت‌هایی همچون سقط اجباری، قتل و زندانی کردن مردم خود در کمپ‌های کار جنجالی شده است.

کیم جونگ اون

گفته می‌شود که مردم عادی کره شمالی تقریبا هیچ تصوری از دنیای بیرونی ندارند و افراد کمی هم که موفق به فرار از این کشور شده‌اند، همگی از زندگی و رفاه کشورهای دیگر متعجب هستند. با وجود اینکه کیم جونگ اون بسیاری از چیزها را برای مردم خود ممنوع کرده است، اما خودش از آنها بهره می‌برد.

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

یکی از سرگرمی های این دیکتاتور بی‌رحم خوردن پنیر سوئیسی و شراب است. این علاقه از زمانی که وی در سوئیس درس می‌خواند شکل گرفت و آنقدر شدید شد که وی حتی حجم زیادی پنیر سوئیسی را برای مصرف شخصی به کره شمالی فرستاد. گفته می‌شود که وی به بسکتبال هم علاقه زیادی دارد.

جوزف استالین و تارزان

حالا نوبت به سرگرمی یکی از مخوف‌ترین و بی‌رحم‌ترین دیکتاتورهای جهان یعنی جوزف استالین می‌رسد. شاید تاریخ هرگز به طور کامل نتوانسته رنج میلیون‌ها نفری که به خاطر استالین کشته شده و آسیب دیدند را بیان کند. دیکتاتور شوروی حدود یک میلیون نفر از مردم شوروی را اعدام کرد. وی مسئول مرگ بیش از ۱۰ میلیون نفر است که یعنی از این نظر از هیتلر و نازی‌ها پیشی می‌گیرد.

استالین

چنین هیولایی چه جنبه مثبتی می‌تواند داشته باشد؟ ظاهرا استالین طرفدار پر و پا قرص فیلم‌های سینمایی بود و از میان آنها نیز به تارزان علاقه بسیار زیادی داشت. علاقه استالین به تارزان آنقدر عیان شده بود که حتی سبب شد استالین به دنیای داستان‌‌های خیالی نیز راه پیدا کند. در کتاب Tarzan Triumphant که توسط Edgar Rice Burroughs در سال ۱۹۳۱ نوشته شده است، شخصیت استالین وجود دارد.

صدام حسین و رمان عاشقانه

صدام حسین ۲۴ سال در عراق حکمرانی کرد و در طول سال‌های حکومت خود هرگونه جنبشی را سرکوب کرد. وی مسئول کشته شدن چند صد هزار نفر در جنگ ایران و عراق و چند هزا نفر از کردها و شیعیان عراق به حساب می‌آید. سرانجام نیز پس از حمله آمریکا به عراق به خاطر جنایت‌های فراوانی که انجام داده بود، اعدام شد.

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

با وجود این همه کشتار، نابودی و فساد ظاهرا صدام بعد دیگری هم داشته است که مردم چندان با آن آشنایی نداشتند. یکی از سرگرمی های این دیکتاتور بی‌رحم نوشتن رمان عاشقانه بوده است. رمان پادشاه و زبیبه در سال ۲۰۰۰ منتشر و چند سال بعد نیز به زبان انگلیسی ترجمه شد.

این رمان داستان عاشقانه بین یکی از پادشاهان قدیمی عراق (نمادی برای صدام حسین) و زنی روستانی به نام زبیبه را روایت می‌کند. با توجه به محتوای گفت‌و‌گوهایی این دو، بسیاری زبیبه را نه یک فرد بلکه نماد کل مردم عراق می‌دانند. همانطور که حدس می‌زنید منتقدان استقبال چندانی از این کتاب نکردند.

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

البته CIA اعلام کرد که احتمالا این کتاب به دستور صدام و توسط شخص دیگری نوشته شده باشد؛ اما رمان عاشقانه صدام آنقدر ضعیف نوشته شده که بعید به نظر می‌رسد کار یک فرد حرفه‌ای باشد.

اسامه بن لادن و والیبال

تقریبا همه با اسامه بن لادن و کارهایش آشنایی دارند. وی مسئول بزرگترین حمله تروریستی انجام شده در خاک آمریکا بود و سال‌ها طول کشید تا ارتش آمریکا بتواند او را شکار کند. در طول این سال‌ها اطلاعات زیادی از بن لادن در دسترس نبود و افکار عمومی فقط او را به عنوان رهبر گروه تروریستی القاعده می‌شناختند. ظاهرا وی برای پنهان ماندن در مجموعه‌ای از غارهای مختلف حضور داشته است.

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

سخت می‌توان تصور کرد که چنین فردی یک زندگی عادی داشته؛ اما همانطور که تا اینجا دیدیم، بدترین دیکتاتورهای جهان نیز می‌توانند سرگرمی های خاص خود را داشته باشند. جالب است بدانید که بن لادن علاقه فوق‌العاده زیادی به والیبال داشت و هر وقت که می‌توانست بازی می‌کرد. حتی مردی که سال‌ها همسایه بن لادن بود گفت که تقریبا هر روز او را مشغول بازی والیبال با فرزندانش دیده است.

تئودور اوبیانگ و یادگاری‌های مایکل جکسون

با وجود شایعات زیادی که پیرامون مایکون جکسون منتشر شده است، هیچکس نمی‌تواند منکر محبوبیت بی‌سابقه او شود. مایکل جکسون بی‌دلیل پادشاه پاپ نامیده نشده بود و شاید به همین خاطر این مورد از سرگرمی‌ های دیکتاتورهای جهان کمی قابل قبول باشد.

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

گفته می‌شود که تئودور اوبیانگ تاکنون یادگاری‌های مختلفی از مایکل جکسون را به ارزش میلیون‌ها دلار جمع‌آوری کرده است. اوبیانگ از سال ۱۹۷۹ در کنار پدرش بر گینه استوایی حکمرانی کرده که یعنی رکورد طولانی‌ترین دوره دیکتاتوری (زنده) را در اختیار دارد.

پدر اوبیانگ فردی فاسد بود؛ اما او پا را از این هم فراتر گذاشت. به عنوان مثال هنگامی که مردم گینه استوایی در فقر شدید قرار داشتند و حتی در تامین آب آشامیدنی با مشکل مواجه بودند، او ۲۷۵ هزار دلار را صرف خرید دستکش‌های کریستالی مایکل جکسون کرد. دولت آمریکا از سال ۲۰۱۱ در تلاش برای مصادره اموال وی از جمله یادگاری‌های مایکل جکسون به دلیل فساد گسترده بوده است.

آدولف هیتلر و داستان‌های وسترن

قطعا نمی‌توان مطلبی در رابطه با سرگرمی های دیکتاتورهای جهان نوشت و از آدولف هیتلر نام نبرد. پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم کم کم روند ساخت شایعات بی‌اساس در رابطه با آدولف هیتلر شروع شد. این روند آنقدر ادامه یافته که هر روز شاهد انتشار یک سند جدید در رابطه با دیکتاتور نازی و عادات عجیب وی هستیم.

آدولف هیتلر و هرمان گورینگ

آدولف هیتلر و هرمان گورینگ

همین نیز باعث شده که تفکیک واقیعت از شایعات کمی سخت باشد. با وجود این، می‌توان با اطمینان گفت که یکی از سرگرمی‌ های هیتلر نقاشی بوده است. وی همچنین به خواندن رمان‌های وسترن و مخصوصا آثار کارل مای علاقه خاصی داشت. البته تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه از آثار کارل مای در آلمان فروش رفته است و محبوب‌ترین نویسنده آلمانی به حساب می‌آید؛ بنابراین علاقه هیتلر به آثار او چندان عجیب نیست.

معمر قذافی و کاندولیزا رایس

معمر قذافی از سال ۱۹۶۹ تا زمان مرگش در ۲۰۱۱ کنترل لیبی را در دست داشت. بستگی به اینکه از چه کسی بپرسید، قذافی را در این زمان یک خودکامه، فردی انقلابی و یا یک متحد خوب توصیف خواهند کرد. او در انظار عمومی شخصیتی عجیب داشت و به خاطر لباس‌ها و سبک متفاوت صحبت کردنش شناخته می‌شد.

معمر قذافی

هرچند که در زندگی شخصی یک هیولای تمام عیار بود. گفته می‌شود که وی بدن (یا حداقل سر) برخی از دشمنانش را در فریزر نگه می‌داشت تا بعدا آنها را ببیند و مسخره کند. وی حتی سر یک نفر را تا ۲۵ سال نگه داشت. قذافی همچنین یک اتاق مخصوص را در پردیس یکی از دانشگاه‌ها ساخته بود و در آنجا به صدها زن و دختر تجاوز کرد.

با در نظر گرفتن این موارد، علاقه قذافی به کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در دوران جرج بوش عجیب به نظر می‌رسد. حتی خود رایس نیز این موضوع را تایید کرد و گفت که برایش مشمئز کننده بوده است. البته قذافی نیز این علاقه را پنهان نمی‌کرد. حتی وقتی هم که معترضان وارد اقامتگاه وی شدند، آلبومی پر از عکس‌های رایس را پیدا کردند.

سرگرمی های دیکتاتورهای جهان

یکی از سرگرمی های عجیب دیکتاتور لیبی خرید هدیه برای رایس بود. او بیش از ۲۰۰ هزار دلار را صرف خرید هدیه (از جمله یک انگشتر الماس) برای وی کرد. قذافی همچنین یک گردنبند قاب آویز را به رایس هدیه داد که درونش عکس او قرار داشت.

هرمان گورینگ و حیوانات

هرمان گورینگ بالامرتبه‌ترین عضو حزب نازی بود که پس از جنگ جهانی دوم به دلیل جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محاکمه شد. در نتیجه دادگاه وی به اعدام محکوم شد؛ اما پیش از اجرای حکم با کپسولی که در دهان پنهان کرده بود، خودکشی کرد.

هرمان گورینگ

 

وی فرمانده نیروی هوایی آلمان نازی بود و نقشی کلیدی در بسیاری از اقدامات و تصمیمات هیتلر ایفا می‌کرد. با وجود این،‌ شاید باورتان نشود که گورینگ علاقه عجیبی به حفظ گونه‌های مختلف حیوانات داشت. وی حتی شخصا مسئولیت حفظ یکی از پروژه‌‌های حفظ و گسترش گونه‌های در معرض انقراض را به عهده گرفته بود.

جالب است بدانید که او حتی تلاش داشت تا با روش‌های مختلف برخی گونه‌‌های منقرض شده را به حیات برگرداند. گورینگ حتی قوانینی را برای محافظت از حیوانات تصویت کرد. در نتیجه یکی از این قوانین، انجام آزمایش روی حیوانات به دلیل رنج و آسیب شدیدی که به آنها وارد می‌شود، ممنوع اعلام شد.

عیدی امین و کارتون تام و جری

آخرین مورد از سرگرمی های دیکتاتورهای جهان به یک خودکامه دمدمی‌ مزاج تعلق دارد. در سال ۱۹۷۱ عیدی امین که فرماندهی ارتش اوگاندا را بر عهده داشت، کودتا کرد و خود به جای دولت وقت حکمرانی کشور را در دست گرفت. وی در طول حکومت هشت ساله خود دستور قتل حدود ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان اوگاندا را صادر کرد. بدتر اینکه او آنها را مجبور می‌کرد با پتک همدیگر را بکشند.

عیدی امین

در سال ۱۹۷۸ وی در نتیجه جنگی که برای اشغال یکی از ایالت‌های تانزانیا راه انداخته بود، از کشور گریخت و تا پایان عمر در عربستان سعودی زندگی کرد. برخی عیدی امین را یک خودکامه و برخی دیگر یک دیوانه قلمداد می‌کنند؛ اما جالب است بدانید که این فرد علاقه عجیبی به تماشای کارتون‌های کودکان داشته است. حتی بعدها در محل اقامت او نیز مجموعه کاملی از کارتون‌های تام و جری پیدا شد.

از دیگر سرگرمی‌ های دیکتاتورهای جهان می‌توان به علاقه موسولینی به نوشتن نامه‌های اروتیک، تمایل فرانسیسکو فرانکو به کشیدن نقاشی از طبیعت و نوشتن شعرهای کلاسیک توسط مائو تسه‌تونگ اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. زنده باد هیتلر
    خدا رحمتش کنه جلوی غرب وحشی و حرومزاده ایستاد