فناوری اتوپایلوت تسلا

فناوری اتوپایلوت تسلا، به مرحله آخر رسید؛ ایلان ماسک و فرمول رانندگی بدون انسان

فناوری اتوپایلوت تسلا با وجود انتقادهایی فراوان در مورد نحوه عملکرد و نام‌گذاری فریبنده این قابلیت خودران، بالاخره به ایستگاه آخر رسید.

فناوری اتوپایلوت تسلا، این ویژگی خودران و بحث‌برانگیز سازنده خودروهای برقی، به مراحل پایانی توسعه نزدیک می‌شود. تسلا بارها هشدار داده که استفاده از این تکنولوژی، به معنای خودران شدن کاملا خودرو و در نتیجه عدم نیاز به توجه راننده نیست. این شرکت هم‌چنین عنوان کرده که این فناوری برای هدایت مسیرهای محلی با ترکیبی از فرمان، ترمز و شتاب طراحی شده است، با این حال هم‌چنان دقت راننده انسانی برای کنترل و اصلاح سیستم در مواقع لزوم مورد نیاز است.

درحالی‌که منتقدان فناوری اتوپایلوت تسلا ممکن است از تریبون مجلس سنا یا دیگر نهادها ایراداتی را به آن وارد کنند، هیچ‌یک از آنها از قدرت اجرایی برای تغییر سیاست‌های مبتنی بر فناوری تسلا برخوردار نیستند. برای مثال، وزارت وسایل نقلیه موتوری آمریکا که در کالیفرنیا استقرار دارد، یک آژانس عمومی نه‌چندان پر زرق و برق است که به ارائه خدمات کند خود به مشتریان شهرت دارد. این سازمان، به عنوان اولین نهاد دولتی ایالات متحده، به طور رسمی مخالفت خود با نامگذاری فناوری «خودران کامل» تسلا را اعلام کرد.

فناوری اتوپایلوت تسلا

تنظیم مقررات خودرو به طور سنتی در اختیار اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده، به عنوان بخشی از وزارت حمل و نقل و کنگره قرار دارد که می‌توانند در تصمیمات موسسه ایمنی NHTSA در تنظیم مواردی خاص از جمله فناوری اتوپایلوت تسلا تاثیرگذار باشند. اما NHTSA و کنگره ایالات متحده، طی سال‌های اخیر حمایت و هیجان خود را از فناوری چشم‌گیر تماما خودران، اعلام کرده‌اند.

موسسه ایمنی NHTSA حتی برخی از تاکسی‌های رباتیک (رباتاکسی) را به لطف بسیاری از مزایای بالقوه این فناوری‌ها از جمله بهبود کیفیت زندگی، افزایش ایمنی جاده‌ها، رفت‌وآمد‌های کوتاه‌تر، مصرف انرژی کم‌تر و دسترسی بیش‌تر به مشاغل، از دریافت استانداردهای این سازمان معاف کرده است. همان‌طور که حامیان این فناوری پیش‌بینی کرده‌اند، خودروها و کامیون‌های خودران در تئوری می‌توانند حمل‌ونقل را متحول کرده و جان میلیون‌ها نفر را نجات دهند.

اداره وسایل نقلیه موتوری dmv

مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا قانون مربوط به خودروهای مجهز به قابلیت خودران را تصویب کرده که البته در آن به ویژگی‌های کمک‌راننده اشاره نشده است.

موسسه NHTSA استاندارد مدونی برای این سیستم‌ها ندارد و این امر باعث شده تا خودروسازانی مانند تسلا به‌طور مستقل تصمیم بگیرند که چه چیزی به اندازه کافی ایمن است. با این وجود، نشانه‌هایی قوی وجود دارند که طی چند سال گذشته، NHTSA بخشی از توجه خود را به فناوری‌های کمک‌راننده معطوف کرده است. برای مثال، این موسسه در تابستان گذشته اعلام کرد که خودروسازان باید آمار تصادفات مربوط به فناوری کمک‌راننده خود را اعلام کنند. موسسه NHTSA هم‌چنین بر اختیارات خود برای محافظت مردم در برابر خطرات وسایل نقلیه موتوری استناد کرده که قوانین آن در سال 1970 وضع شد.

در این بیانیه آمده است:

با توجه به تکامل سریع این فناوری‌ها و آزمایش‌ها و ویژگی‌های جدید در داده‌های عمومی، برای NHTSA ضروری است که نظارت قوی خود را بر نقص‌های ایمنی احتمالی اعمال کند.

این موسسه حتی ایجاد استانداردهای لازم برای ویژگی کمک‌راننده و ترمز اضطراری خودکار گام‌هایی برداشته است. اما اولین تاثیر عمده نظارتی احتمالا از جانب دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا اعمال خواهد شد. تجربه آمریکایی‌ها از اداره وسایل نقلیه موتوری این ایالات (DMV) به کاغذبازی‌های خسته‌کننده اداری و صف‌های طولانی خلاصه می‌شود. اکثر افراد برای پر کردن فرم‌ها و پرداخت هزینه‌ برای وظایف مختلف بوروکراتیک به آنجا مراجعه می‌کنند.

دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، مانعی بزرگ برای نهایی شدن قابلیت اتوپایلوت تسلا 

این دپارتمان هم‌چنین برای مدتی طولانی، در زمینه تنظیم قوانین وسایل نقلیه خودران پیشرو بوده که عمدتا به دلیل استقرار بسیاری از شرکت‌های توسعه‌دهنده اتوپایلوت در کالیفرنیا است. این کشور قوانین خود برای آزمایش خودروهای مجهز به فناوری خودران را در سال 2015 منتشر کرد.

اوبر در سال 2017، پس از آنکه وسایل نقلیه خودران را بدون مجوز DMV مورد آزمایش قرار داد، با واکنش این اداره مواجه شد. در پاسخ، DMV ثبت نام خودروهای اوبر را لغو کرد و این شرکت مجبور شد تا وسایل نقلیه خود را از سانفرانسیسکو خارج کند. به گفته کارشناسان فناوری رانندگی خودران، اکنون DMV در صدد آن است که تسلا را مجبور به توقف پروژه فناوری اتوپایلوت خود کند.

این دپارتمان اخیرا شکایتی را تنظیم کرده که در آن به فریبنده بودن فناوری اتوپایلوت تسلا اشاره شده و زمینه‌ای را برای تعلیق یا لغو مجوز فروش این دسته از وسایل نقلیه به وجود آورده است. خطر از دست دادن چنین مجوزی ممکن است برای تسلا گران تمام شود.

اداره DMV در شکایت خود عنوان کرده که استفاده تسلا از عباراتی نظیر «خودران کامل» و «اتوپایلوت» و هم‌چنین توصیف این فناوری در وب‌سایت خود که به طور کامل بر خودران بودن آن اشاره دارد، کاملا اشتباه است. تسلا مدت‌هاست که محدودیت‌های موجود در سیستم‌های خود را تایید کرده، اما با این وجود DMV در شکایت خود گفته که این سازنده با برچسب و ادعاهای نادرست یا گمراه‌کننده، اقدام به تبلیغ فناوری‌های خود از جمله اتوپایلوت کرده است.

مشخص نیست که اختلافات تسلا و DMV چگونه قرار است حل و فصل شود و در نهایت، این درگیری ممکن است به یک دعوای حقوقی و قضایی طولانی تبدیل شود. به گفته برایانت واکر اسمیت، استاد دانشکده حقوق دانشگاه کارولینای جنوبی، توافق این دو می‌تواند شامل تغییراتی در نحوه توضیح تسلا در مورد سیستم‌ها در وب‌سایت خود، وعده اجتناب از رفتار مشابه در آینده یا حتی نام‌گذاری جدید برای تکنولوژی مبتنی بر اتوپایلوت باشد.

رباتاکسی ویمو

وی در ادامه افزود:

فناوری خودران کامل، سیستمی را توصیف می‌کند که توسط یک راننده استفاده می‌شود. این باعث ایجاد تناقض و تردیدهایی در عملکرد آن شده است. یک سیستم خودران کامل چرا باید به دقت و کنترل یک راننده متکی باشد؟

تسلا در سال 2016 ادعا کرده بود که تمام وسایل نقلیه جدیدش، از قابلیت سخت‌افزاری برای فناوری اتوپایلوت بهره می‌برند و به زودی نرم‌افزاری مکمل را برای خودروها ارائه می‌کند که خودشان قادر به رانندگی باشند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به طور مداوم از سال 2015 تاکید داشته که فناوری خودران این شرکت ظرف یک تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد. پیش‌تر، تسلا نسخه بتای قابلیت اتوپایلوت خود را برای بیش از 100000 راننده منتشر کرده، با این وجود، این نرم‌افزار نیاز به هوشیاری مداوم راننده دارد، زیرا گاهی اوقات تصمیمات خطرناکی را اتخاذ می‌کند.

لازم به ذکر است که این اولین جنگ بر سر استفاده از زبان تسلا برای توضیح فناوری‌های خود نیست. یک دادگاه آلمانی در سال 2020 نیز حکم داد که توضیحات تسلا در این باره گمراه‌گننده بوده که با درخواست تجدیدنظر این خودروساز همراه شد.

فناوری اتوپایلوت تسلا

شرکت ویمو (Waymo)، زیرمجموعه گوگل نیز استفاده از اصطلاح «خودران» را در سال 2021 متوقف کرد و گفت که استفاده نادرست از سوی دیگر خودروسازان، تصور نادرستی از این فناوری را به مردم القا می‌کند. ویمو به عنوان جایگزین با اشاره به تاکسی‌های رباتیک خود، از عبارت «کاملا خودمختار» برای آنها استفاده کرد. این شرکت که وظیفه کنترل و هدایت خودروهای رباتاکسی را در شهر فونیکس آریزونا برعهده دارد، از فناوری جدیدی استفاده کرده که کاملا بی‌نیاز به حضور راننده در وسیله است.

اقدامات اداره DMV با اینکه صرفا محدود به کالیفرنیا است، اما می‌تواند تاثیری بیش‌تر از حوزه ایالتی خود داشته باشد. برای کالیفرنیا، رهبری این قوانین امری عادی است و معمولا سایر ایالت‌ها نیز در تنظیم مقرراتی نظیر استانداردهای آلایندگی از آنها پیروی می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*