طرح‌های کانسپت کابین خودرو

بدترین طرح‌های کانسپت کابین خودرو که باید روی کاغذ باقی می‌ماندند!

خودروهای مفهومی، برای به نمایش گذاشتن ایده‌های جدید و جلب علاقه عمومی تولید می‌شوند. ولی بهتر بود این طرح‌های کانسپت کابین خودرو، از میز طراحی فراتر نمی‌رفتند.

معمولا مدل‌های کانسپت در صنعت خودروسازی، عجیب و غریب هستند؛ زیرا کمپانی‌ها از این طریق، تخیل و واقعیت را در هم می‌آمیزند. همین رویکرد بی‌حد و مرز، خودروهایی را به ارمغان آورده که موتورهای قدرتمند توربینی، شش چرخ یا ربات کمکی دارند. بعضی از آن‌ها، الهام گرفته از طبیعت هستند و برخی دیگر، با نگاه به آینده خلق شده‌اند. اما شاید درباره طراحی کابین خودرو، کم‌کاری شده باشد؛ دست‌کم این طرح‌های مفهومی که این‌طور به نظر می‌رسند.

بدترین طرح‌های کانسپت کابین خودرو

سیتروئن کارین 1980

سیتروئن کارین

سیتروئن با تولید برخی از عجیب‌ترین خودروهای کانسپت تاریخ، برای خود شهرتی کسب کرد. خودروی Citroen Karin مدل 1980 هم یکی از آن‌هاست که هرگز فراموش نمی‌شود.

اعضای تیم طراحی به این نتیجه رسیدند که استفاده از رنگ‌های مختلف، وقت هدر دادن است؛ بنابراین تصمیم گرفتند که همه‌چیز را رنگ بژ بزنند. اما ظاهرا این کافی نبود؛ پس آن را به شکل یک خودروی سه سرنشینه هرمی در آوردند.

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

وقتی هم که سوار می‌شدید، با دیدن کابین عجیب آن خشکتان می‌زد. اثری از کنسول مرکزی نبود و صندلی راننده در وسط قرار داشت. تمام دکمه‌های کنترل هم روی فرمان تعبیه شده بودند و عادت کردن به آن‌ها کمی مشکل بود.

لانچیا اورکا 1982

لانچیا اورکا

لانچیا استاد ساختن خودروهای رالی بود؛ ولی در مورد خودروهای کانسپت، کمتر رقیبی به بدی خود داشت. پس عجیب نبود که Lancia Orca مدل 1982، مورد پسند ماشین‌بازها قرار نگرفت.

قرار بود این یک سدان آیرودینامیک باشد. نمای خارجی آن هم جذاب و جلوتر از زمان خود بود؛ ولی در کابین خودرو، آشفتگی موج می‌زد.

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

لانچیا دکمه‌های رنگارنگ پرشماری را روی فرمان جا داد. صفحه آمپر دیجیتالی خودرو، حتی رنگارنگ‌تر بود و چنان پیچیده که کسی نمی‌توانست از اطلاعات نمایش داده شده، سر در بیاورد.

بیوک کوئستر 1983

بیوک کوئستر

در دهه 80 میلادی، GM برای طراحی خودروهای کانسپت، حسابی بلندپرواز بود و Buick Questor مدل 1983، جاه‌طلبانه‌ترین پروژه آن‌ها محسوب می‌شد.

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

کوئستر، 5 سال پیش از بانشی تولید شد و طراحی داخلی متفاوتی داشت. نخستین چیز عجیبی که در آن به چشم می‌آمد، وجود یک فرمان مرکزی با پنل کنترل بزرگ بود. هر چیزی هم که دلتان می‌خواست، در آن پیدا می‌شد: اسپیکر، دریچه هوا، دکمه هدلایت، دکمه آبپاش، دکمه برف پاک‌کن، دکمه تنظیم سرعت برف پاک‌کن و شاید یک دکمه  خود-تخریب، پنهان شده در جایی از ماشین!

الدزمبیل اینکاس 1986

الدزمبیل اینکاس

این خودرو هم با ذهنیت آیرودینامیکی طراحی شد. یک سقف شیشه‌ای بزرگ و درهای خوش‌منظر گال‌وینگ، چهره‌ای خاص به Oldsmobile Incas مدل 1986 داده بودند. طراحان، از کابین خودرو هم غافل نشدند؛ اما شاید کمی زیاده‌روی کردند!

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

طراحی داخلی آن، الهام گرفته از K.I.T.T در فرنچایز Knight Rider بود. فرمان خودرو، شکل و ظاهری داشت که گویی از یک جت جنگی برداشته شده است. مطابق سبک و سلیقه دهه 80، تا دلتان بخواهد هم دکمه داشت؛ چیزی حدود 40 دکمه برای کنترل گیربکس، سیستم تهویه و کروز کنترل!

پونتیاک پرسوت 1987

پونتیاک پرسوت

این خودرو یک سال قبل از Banshee IV متولد شد. کابین Pontiac Pursuit مدل 1987، طراحی جنون‌آمیزی داشت؛ بسیار زشت و کم‌مایه!

کل فضای داخلی آن، شبیه یک تکه پلاستیک بی‌کیفیت بود. برای بدتر کردن اوضاع، جنرال موتورز آن‌قدر دکمه درون آن گنجاند که برای موشک هوا کردن هم زیاد بود. به بیان دقیق‌تر، 29 دکمه ریز و درشت!

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

فرمان این ماشین هم انگار از جت‌های جنگی کنده شده بود؛ البته با دکمه‌های بیشتر! نهایت تلاش طراحان برای ایجاد تفکیک بصری، نارنجی کردن دکمه‌های سمت چپ و آبی کردن دکمه‌های سمت راست بود.

پونتیاک بانشی نسل چهارم 1988

پونتیاک بانشی 4

ورژن چهارم Pontiac Banshee معروف، خیلی سر و صدا به پا کرد. کمپانی سازنده، موفق به طراحی یک خودروی متعلق به آینده، خوش منظر و باظرافت شده بود. بال عقب آن هم بر زیبایی‌اش می‌افزود.

کابین خودرو اما چندان تعریف نداشت. داشبورد بزرگ پلاستیکی آن، کسل‌کننده و بی‌روح بود. وجود چهار دکمه زرد رنگ هم کمکی به تغییر اوضاع نمی‌کرد. تعبیه 23 دکمه روی فرمان کوچک خودرو نیز ایده جالبی نبود.

مرسدس بنز اف 200 ایمَجینیشن 1996

مرسدس اف 200

اشتباه برداشت نکنید! سری F مرسدس، خاستگاه برخی از جذاب‌ترین خودروهای کانسپت تاریخ است و F200 Imagination هم در این لیست جای می‌گیرد.

کابین این Mercedes، چند ویژگی جالب داشت. اولین چیزی که جلب توجه می‌کرد، فقدان فرمان و پدال‌ها بود؛ آن هم برای اتومبیلی که خودران نبود!

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

کمپانی آلمانی به جای این‌ها، از یک جوی‌استیک روی کنسول مرکزی استفاده کرد. حذف فرمان، به مرسدس امکان داد نمایشگرهای بزرگی را روی داشبورد جای دهد؛ با قابلیت‌هایی جالبی مانند مسیریابی ماهواره‌ای و تشخیص چراغ راهنمایی!

اما مشکل اینجا بود که هیچ‌یک از این امکانات جذاب، کاربردی نبودند؛ دست‌کم در آن دوران!

سیتروئن هیپنوس 2008

سیتروئن هیپنوس

خودروهای کانسپت با طراحی داخلی عجیب و غریب، در دهه 80 منسوخ نشدند. سیتروئن این توانایی را داشت که دو دهه بعد نیز همه را انگشت به دهان نگه دارد.

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

قرار بود این یک کراس اوور لوکس سایز متوسط باشد؛ با همان زبان طراحی که در Citroen C4 Aircross پیاده‌سازی شده بود. ولی Citroen Hypnos چیز دلچسبی از کار در نیامد.

رنگ‌آمیزی داخلی آن، در کمتر خودرویی دیده شده است. هر قسمت آن، رنگ خاص خود را داشت و شکل صندلی‌هایش نیز عجیب و خاص بود.

رنو آندلیوس 2008

رنو آندلیوس

ظاهرا در سال 2008، خودروهای کانسپت عجیب و غریب از گور برخاستند؛ دست‌کم در فرانسه که این‌طور به نظر می‌رسید!

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

رنو Ondelios در آن سال، به عنوان یک SUV مفهومی رونمایی شد؛ ولی نه تنها کابین، بلکه نمای خارجی آن هم نامانوس بود. فرمان و صفحه آمپر عجیب ماشین، به یک داشبورد چرمی می‌رسید که از دل آن، یک صفحه دیگر برای نمایش اطلاعات بیرون می‌‌آمد. حتی این داشبورد، یک کیبورد داخلی هم داشت!

لانچیا سیبیلو 1978

لانچیا سیبیلو

در دهه 70 میلادی، درون کابین خودروها به اندازه‌ای دکمه پیدا می‌شد که برای پرتاب موشک هم کفایت می‌کرد. سال 1978 بود که Lancia Sibilo بر مبنای مدل تجاری Lancia Stratos متولد شد.

طرح‌های کانسپت کابین خودرو

برگرفته از مدل تجاری، نمای خارجی این خودروی مفهومی هم جسورانه و خشن بود؛ ولی ظاهرا ایده‌های طراحان برای هویت بخشیدن به کابین آن، ته کشیده بود. نتیجه اینکه به تکه‌ای پلاستیک، چرم صورتی و موکت رنگ روشن بسنده کردند. شاید بتوان گفت حتی ماشین‌های اسباب‌بازی هم هر سرنشینی را بیشتر از لانچیا Sibilo سر ذوق می‌آوردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*