افشای اسرار تصاویر قدیمی با فناوری هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی، اسرار این تصاویر قدیمی را فاش می‌کند

با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، پیش‌زمینه برخی از تصاویر قدیمی بی‌نام و نشان از چند قرن قبل آشکار شده است. در ادامه شاهد جزئیات باشید.

فناوری جستجوی تصاویر رفته‌رفته در طول زمان پیشرفت کرده و حالا می‌توان به لطف آن اطلاعاتی را از تصاویر قدیمی به دست آورد که پیش از این دستیابی به آن‌ها غیرممکن بود. مقاله ژورنالیست تحقیقی «فوکه پوستما» (Foeke Postama) در وب‌سایت Bellingcat توانایی حیرت‌انگیز ابزارهای آنلاین نظیر جستجوی معکوس تصاویر، گوگل لنز و رنگ‌آمیزی هوشمند با فناوری هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

پوستما با استفاده از این ابزارهای مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی، به پیش‌زمینه برخی از عکس‌های قدیمی قرن 19 دست پیدا کرده است که قبلاً تاریخ، موقعیت مکانی و عکاس آن مشخص نبود. او به دنبال کسب جزئیات از یک آلبوم عکس دیجیتالی بوده که موزه ملی آمستردام در دسترس قرار داده است و عکس‌هایی از نقاط مختلف اروپا و هند در اواسط قرن 18 را در بر می‌گیرد.

درحالی که بعضی از این عکس‌ها نمایان‌گر منظره‌های معروفی هستند یا عکاسان سرشناس آن زمان آن‌ها را گرفته‌اند، برخی دیگر هیچ نام و نشانی ندارند. یکی از این‌ها عکس یک دریاچه قایقرانی با چند کوه در پس‌زمینه است. وقتی ژورنالیست مذکور این عکس را به یاندکس تحویل داده، عکسی از دریاچه کونیگسی در باواریای آلمان را دریافت کرده که در سال 2018 روی وب‌سایت Tripadvisor آپلود شده است.

علاوه بر این، نتیجه جستجوی عکس یک منظره دیدنی دیگر در کوه‌های آلپ، کارت پستال شهر برشتسگادن در باواریا از سال 1911 بوده که برای فروش در اینترنت قرار گرفته است. با وجود اینکه دو عکس از زاویه‌های متفاوتی گرفته شده‌اند، فناوری هوش مصنوعی توانسته کوه‌های پس‌زمینه را تشخیص بدهد. برشتسگادن تا دریاچه کونیگسی فاصله خیلی کمی دارد و از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که هر دو را یک عکاس در یک بازه زمانی گرفته است.

کسب جزئیات عکس های قدیمی با گوگل لنز

تصویر سوم هم به وضوح از همین منطقه گرفته شده اما یاندکس هیچ نتیجه‌ای را برای آن به نمایش در نیاورده. با این حال، گوگل لنز این عکس را به عنوان دریاچه کونیگسی تشخیص داده است.

ژورنالیست پوستما در این مقاله همچنین به سراغ تصویری رفته که هیچ‌کدام از موتورهای جستجو نمی‌توانستند محل آن را تشخیص بدهند. او جهت کمک به الگوریتم، با استفاده از برنامه رایگان Hotpot که از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌گیرد عکس را رنگ کرده است. سپس موتورهای جستجو تشخیص داده‌اند که این عکس رنگی به برن، پایتخت سوئیس تعلق دارد.

به مرور زمان که موزه‌ها و گالری‌های بیشتری کلکسیون‌های خود را به صورت دیجیتال روی اینترنت در دسترس قرار می‌دهند، پژوهش‌گران هم می‌توانند راحت‌تر به منابع دست اول دست پیدا کنند.