هوش مصنوعی حیوانات

این هوش مصنوعی می‌تواند صدای حیوانات را به گفتار قابل فهم تبدیل کند!

گروهی از دانشمندان در حال کار بر روی پروژه‌ای هستند که به وسیله‌ی هوش مصنوعی، زبان حیوانات را به زبان قابل فهم انسان تبدیل می‌کند.

محققان در حال توسعه تکنیک‌های یادگیری هوش مصنوعی برای ترجمه «زبان حیوانات» به زبان قابل فهم انسان هستند و می‌خواهند این تکنیک‌ها را برای همه حیوانات به کار ببرند. طرحی که به شدت جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد.

یک سازمان غیردولتی مستقر در کالیفرنیا، پروژه گونه‌های زمین (ESP) را رهبری می‌کند. پروژه‌ای که در سال 2017 با حمایت سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی (قطب فناوری‌های رایانه‌ای در دنیا) از جمله رید هافمن، بنیانگذار لینکدین راه‌اندازی شد.

در گام اول این طرح از یادگیری ماشینی برای رمزگشایی ارتباطات حیوانی استفاده می‌شود تا همه بتوانند از یافته‌های آن بهره ببرند.

راسکین گفت که ESP با انتشار اولین مقاله خود در دسامبر 2021، متعهد به کمک انسان در برقراری ارتباط و درک هر چه بیشتر گونه‌های حیوانی است. او ادعا کرد: «ما مستقل از سایر گونه‌ها هستیم».

رقص زنبورها برای ارتباط با یکدیگر

راسکین به گاردین گفت که ESP در حال توسعه الگوریتم‌های ترجمه است که می‌تواند برای انواع سیستم‌های ارتباطی بیولوژیکی از کرم‌ها گرفته تا نهنگ‌های دریایی اعمال شود. راسکین می‌گوید که این هدف، مانند سفر به ماه است اما رسیدن به آن، یک شبه میسر نمی‌شود.

همچنین بخوانید: حقیقتی ترسناک درباره هوش مصنوعی که دانشمندان را وحشت زده کرده است

در عوض، استراتژی ESP شامل حل یک سری مشکلات کوچکتر برای دستیابی به هدف نهایی می‌شود. این ابزارها با استفاده از هوش مصنوعی به محققان کمک می‌کنند تا به افشای اسرار گونه‌های تحت مطالعه بپردازند.

برای مثال زنبورها یک «رقص خاص» انجام می‌دهند تا به یکدیگر علامت دهند که باید روی گل خاصی فرود بیایند. این نوعی ارتباط غیرکلامی است.

یک محیط اجتماعی پر سر و صدا می‌تواند در تعیین اینکه کدام حیوان در گروه، صدا تولید می‌کند، دشواری به وجود بیاورد. این پدیده به «اثر مهمانی شبانه» معروف است؛ پدیده‌ای که در آن، صداها از منابع مختلف با هم ترکیب می‌شوند و سپس به گوش ما ‌می‌رسند.

هوش مصنوعی حیوانات

هر گونه حیوانی، سیستم ارتباطی – غیرکلامی به خصوصی دارد

اگرچه چالش‌های به ظاهر غیرقابل حلی پیش روی گروه تحقیقات قرار دارد، اما پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است؛ مانند الگوریتمی که می‌تواند صدای حیوانات را برای صحبت مستقیم با آنها شبیه سازی کند.

راسکین در این باره می‌گوید: «این دستاورد باعث می‌شود تا هوش مصنوعی به زبان حیوانات صحبت کند. اگرچه ما هنوز معنی دقیق آن را نمی‌دانیم».

راسکین اعتراف می‌کند که هوش مصنوعی احتمالا تنها پاسخ برای نجات حیوانات نباشد. اما به هر حال نمی‌توان پیامدهای هیجان انگیز این تحقیقات برای حفاظت از گونه‌های مختلف حیوانی را نادیده گرفت.

او در پایان گفت:

تکنیک هوش مصنوعی، ابزاری است که به ما امکان می‌دهد عینک انسانی خود را برداشته و کل سیستم‌های ارتباطی را درک کنیم.

همانطور که می‌بینیم هوش مصنوعی، بار دیگر برای شکستن موانع و گشودن درهای جدید مورد استفاده قرار گرفته است.

صحبت در مورد هوش مصنوعی در سال های اخیر بسیار داغ بوده است. علیرغم هشدار بسیاری از دانشمندان و افراد برجسته مبنی بر خطر هوش مصنوعی برای بقای بشریت، دانشمندان هرروز تمایل بیشتری برای کمک گرفتن از این فناوری پیدا می‌کنند.

در اوایل سال جاری، خبرهایی در مورد LaMDA، آخرین هوش مصنوعی گوگل و ادعای مهندس سابق گوگل مبنی بر خودآگاه شدن آن منتشر شد. خبری که کابوس فیلم‌های ترمیناتور و بازی پرتال را به حقیقت تبدیل کرد!

هوش مصنوعی به طور گسترده در علم استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ستاره شناسان با استفاده از هوش مصنوعی، در کیهان به کاوش می‌پردازند. سیستم‌های هوش مصنوعی به دانشمندان کمک می‌کند تا پدیده‌هایی را کشف کنند که ممکن است از دید انسان پنهان بمانند.

جالب است که پروفسور اوی لوئب در ارتباط با ESP ادعا کرده که هوش مصنوعی توسعه یافته توسط انسان می‌تواند روزی، هوش مصنوعی بیگانه را شناسایی و با آن ارتباط برقرار کند.