بهترین فیلم های سال 2022

بهترین فیلم های سال 2022 – به روزرسانی مرداد 1401

تماشای فیلم‌های جذاب امسال می‌تواند از دغدغه رهایمان کند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به بهترین فیلم های سال 2022 بیندازیم.

به اواسط سال 2022 رسیده‌ایم و تا به امروز آثار سینمایی مختلفی اکران شده است. برای برخی از این آثار سینمایی ماه‌ها و برای برخی دیگر مدت زمان بیشتری منتظر بوده‌ایم و حالا زمان آن فرا رسیده با خیال راحت به تماشای آنها بپردازیم. امروز قصد داریم بهترین سینمایی‌های سال جاری را معرفی کنیم.

بهترین فیلم های سال 2022 که باید تماشا کنید

در فهرستی که معرفی خواهیم کرد انیمیشن، مستند و فیلم‌های سینمایی هنری و جریان اصلی وجود دارند. همچنین کارگردان‌های این آثار در نوع خود جزو بهترین‌ها هستند. افرادی همچون گاسپار نوئه، دیوید کراننبرگ و رابرت اگرز جزو فیلمسازان شاخصی هستند که کارنامه هنری هم خوبی دارند. گفتنی است فهرست زیر هر ماه به‌روزرسانی خواهد شد. همچنین می‌توانید بهترین فیلم‌های سال 2021 را در صورت تمایل تماشا کنید.

16. فیلم همهمه (Hustle)

همهمه

  • کارگردان: ارمیا زاگر
  • بازیگران: آدام سندلر، بن فوستر، رابرت دووال، کویین لطیفه، جلیل وایت
  • میانگین امتیازات کاربران IMDB به فیلم همهمه: 7

داستان از جایی شروع می‌شود که استنلی می‌خواهد روی نیمکت مربیگری بنشیند و حاصل چندین سال زحمت و تلاش خود را تماشا کند، اما بحران کاری هر چه استنلی رشته کرده را پنبه می‌کند. فکر کنید لحظات خوش عمر خود را صرف پیدا کردن نوجوان‌هایی کرده‌اید که حالا می‌خواهند در تیم بسکتبال بدرخشند، اما ناگهان همه چیز به هم می‌ریزد. حالا استنلی راهی ندارد جز این که یک نابغه بسکتبالیست را پیدا کند!

آنچه خواندید خلاصه‌ای از داستان فیلم همهمه اثر ارمیا زاگر بود. اصولا تماشای ورزش برای آن دسته از مردمی که علاقه‌ای به آن ندارند به شدت حوصله‌سربر و کسل کننده خواهد بود. به نظر می‌رسد پتانسیل و کشش بالای فیلم Hustle طوری است که حتی غیر ورزشی‌ها را هم پای گیرنده می‌نشاند.

یکی از حربه‌های ارمیا زاگر برای برون‌رفت از بحران دیده نشدن فیلم، ایجاد توازن و تعادلی دلچسب بین ژانر درام و ورزش است. از طرفی سراسر این اثر جذاب و تماشایی حال تماشاگران را خوب می‌کند و حتی می‌تواند برای ورزشکاران ناامید و خصوصا بسکتبالیست‌ها منبع الهامی شگرف باشد.

آنچه بر جذابیت‌های این اثر نمایشی می‌افزاید حس صمیمیت خاصی است که گویی تنها در چنین فیلمی نمود پیدا کرده است. همهمه اثری است منحصربه‌فرد که میزان تلاش قهرمانی را نشان می‌دهد که رویاهای بزرگ دارد. شاید در نگاه اول پیچیدگی خاصی در این اثر دیده نشود، اما آنچه فیلم Hustle را از پیله سادگی در می‌آورد، اجرای بی‌نقص آدام سندلر است. با حضور این کاراکتر بانمک، طعم دلنشین طنز و لحن صمیمانه‌ای در جای جای اثر به چشم می‌خورد.

هر کسی که در این فیلم حضور دارد یا در صدد جبران گذشته است یا به سمت و سوی کشف آینده‌ای نامعلوم و در مجموع می‌توان گفت به یک بار دیدنش می‌ارزد. همهمه در بستر پلتفرم نتفلیکس اکران شده و منتقدان و تماشاگران نظرهای مساعدی راجع به آن داشته‌اند.

15. فیلم دلال (Broker)

دلال

  • کارگردان: هیروکازو کورئیدا
  • بازیگران: سونگ کانگ هو، دونگ وان گونگ
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم دلال: 7.1

دو دوست صمیمی به نام‌های سانگ هیون و دونگ سو تصمیم می‌گیرند نوزادانی را که در یکی از محله‌های مخصوص کلیسا رها شده‌اند، بدزدند و سپس اقدام به فروش آنها در بازار سیاه کنند. تلاش این دو دوست در جهت فروختن نوزادان به افراد ثروتمند است. پس از کشمکش‌های درونی بسیار، مادر یکی از نوزادان از کرده خود پشیمان می‌شود و برای پس گرفتن فرزند خود بر می‌گردد و در همین حین متوجه می‌شود که این دو دوست چه برنامه‌ای دارند.

فیلمساز مولف کسی است که در کارنامه هنری خود چندین فیلم دارد، اما در تمام سال‌های فعالیت هنری خویش گویی به دنبال ساخت یک اثر است و دیگر آثار او در تکمیل آن خلق می‌شوند. هیروکازو کورئیدا یک کارگردان مولف است که در تمام عمر خود خواسته یک فیلم بسازد و دیگر فیلم‌های او به نوعی مکمل آخری بوده‌اند.

اگر نگاهی به 15 اثر اخیر کورئیدا بیندازیم خواهیم دید که این کارگردان در تمام آثار خود از یک فرم و محتوای مشترک استفاده می‌کند. مولفه‌هایی که در آثار این فیلمساز برجسته دیده می‌شود مربوط به هویت و فقدان آن و جستجوی اصالت در دل خانواده، فقر و زاغه‌نشینی، تربیت کودکان و نوجوانان از منظر تحصیل و مسئولیت‌پذیری هستند.

در مجموع کورئیدا کاراکترهایی می‌سازد که به نظر می‌رسد نمونه‌هایی از آنها در جامعه کنونی ژاپن دیده نمی‌شوند؛ آدم‌هایی که بخش عظیمی از دغدغه کورئیدا را شکل می‌دهند. همان‌طور که گفتیم، درون‌مایه و محتوای فیلم دلال نیز بی‌ارتباط با دیگر آثار این کارگردان نیست. خانواده و سرپرستی کودکان بی‌سرپرست که از نظر خونی با یکدیگر قرابتی ندارند موضوع فیلم Broker را می‌سازند. نکته جالب این فیلم نظر کورئیدای ژاپنی درباره فرهنگ کره جنوبی است.

14. فیلم جنایات آینده (Crimes of the Futures)

جنایات آینده

  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، کریستین استوارت، لا سیدو
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم جنایات آینده: 5.9

دنیای آینده معلوم نیست به چه شکل و شمایلی خواهد بود و انسان‌ها در آنجا دچار چه تغییراتی می‌شوند، ولی این نکته مسلم است که آدمی توانایی سازگاری و انطباق با محیط مصنوعی و خودساخته را دارد. از طرفی همزمان با چنین سازشی، بدن هم جهش‌های هدفداری پیدا خواهد کرد.

داستان جنایات آینده روایتگر زندگی شخصی ساول تنسر است که با همراهی همسر خود تصمیم می‌گیرد دگردیسی اندام‌های خود را در معرض نمایش بگذارد. در همین حال عده‌ای از افراد شرور تلاش می‌کنند تا از بدنامی ساول استفاده کنند و مرحله بعدی روند تکاملی انسان را پیش ببرند.

کارگردان این اثر دیوید کراننبرگ معروف است. فیلم جنایات آینده از جمله آثار آینده‌نگرانه‌ای است که می‌خواهد مهم‌ترین تحولات قرن معاصر را بازتاب دهد. این فیلم دارای مفاهیم و صحنه‌های عجیب و غریبی است و درون‌مایه‌هایی نظیر بحران‌های آب و هوایی و زیست محیطی، رابطه بین هنر و رسانه‌های اجتماعی و تغییرات دنیای جراحی‌های پلاستیک در بطن خود دارد.

هدف کراننبرگ این است که نشان دهد بدن انسان مرکز منازعات جهان کنونی است. در دنیای جدیدی که این کارگردان می‌سازد درد و رنجی وجود ندارد و اندام‌های آدمی می‌توانند دوباره تولید شوند و رشد کنند. کاراکتر اصلی داستان این فیلم ویگو مورتنسن است که در قامت یک هنرمند بدن به خوبی از پس نقشی که دارد بر آمده است.

اصولا کراننبرگ آثاری خلق می‌کند که تنها برای بزرگسالان قابلیت تماشا دارند و سعی دارد در دنیایی که همگان در تلاش برای رسیدن به جهانی فرا انسانی هستند دنیایی بسازد که انسانیت در آن برجسته باشد. گفتنی است که در دهه‌های هشتاد و نود میلادی کراننبرگ فیلم‌هایی تولید می‌کرد که باعث وحشت انسان‌ها از جسم خود می‌شد. خوشبختانه هم‌اکنون فیلم جدید وی کمتر مربوط به احشا آدمی است.

13. فیلم چیپ و دیل: تکاوران نجات (Chip’n Dale: Rescue Rangers)

چیپ و دیل: تکاوران نجات

  • کارگردان: اکویا شوفر
  • بازیگران: جان مولانی، اندی سمبرگ و ویل آرنت
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم چیپ و دیل: تکاوران نجات: 7

ماجرای فیلم چیپ و دیل: تکاوران نجات مربوط به زمانی است که انیمیشن چیپ و دیل لغو شد. در جهانی که چیپ و دیل حضور دارند، شخصیت‌های انیمیشنی و کارتونی بسیاری حضور دارند و قرار است در این لایو اکشن-انیمیشن اتفاقات تازه‌ای را رقم بزنند. دو کاراکتر اصلی فیلم تلاش می‌کنند هم دوست خود را نجات دهند و هم رازهای سر به مهر را فاش سازند.

اول از همه بگوییم که این انیمیشن لایو-اکشن بازسازی شده و قرار نیست داستان جدیدی را روایت کند. هنگام تماشای این فیلم متوجه خواهیم شد که با اثری فن سرویس مواجهیم که در آن کاراکترهای انیمیشنی زیادی حضور دارند و بر جذابیت‌های آن افزوده‌اند. قرار نیست با شگفتی خاصی در سراسر این مجموعه روبه‌رو شویم و تنها وجه متمایزکننده این لایو-اکشن بازسازی شده، سرگرم کنندگی و بامزه بودن آن است.

به احتمال زیاد سازندگان انیمیشن Chip’n Dale: Rescue Rangers به خوبی به حقیقت امر واقف هستند و به همین دلیل تمام تلاش خود را روی جنبه سرگرمی آن گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف دیزنی از ساخت این مجموعه، خنداندن و سرگرم کردن مخاطب باشد.

یکی از وجوه جذاب این کارتون بامزه پرداختن به سرنوشت و گذشته هر یک از شخصیت‌های انیمیشنی کلاسیک است. برای مثال هنگام تماشای این کارتون جذاب با کاراکتر پیتر پن مواجه می‌شویم که روزگاری ابهت خاص خود را داشت و قهرمان بسیاری از کودکان بود. شاید هم هدف دیزنی از بازسازی این لایو-اکشن واقعا چیز دیگری بوده است!

12. فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

تاپ گان ماوریک

  • کارگردان: جوزف کوشینسکی
  • بازیگران: تام کروز، مایلز تلر و گلن پاور
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم تاپ گان ماوریک: 8.6

همه چیز از جایی شروع می‌شود که نیروی دریایی آمریکا از کاپیتان ماوریک (پیت میچل) درخواست می‌کند تا آموزش گروهی از خلبان‌های مبتدی را بر عهده بگیرد. ماوریک نزدیک به سه دهه در نیروی دریایی آمریکا و به عنوان یکی از بهترین خلبان‌های ایالات متحده خدمت کرده و حالا قصد دارد آموخته‌های خود را به شاگردانش منتقل کند.

تاپ گان محلی است که ماوریک در آنجا مشغول به خدمت می‌شود و هنگامی که آموزش اختصاصی فارغ‌التحصیلان را آغاز می‌کند با خلبانی آشنا می‌شود که بعداً می‌فهمد پسر دوست صمیمی اوست.

در سال 1986 میلادی اولین تاپ گان به کارگردانی تونی اسکات و با حمایت‌های کمپانی پارامونت پیکچرز تولید شد. این اثر سینمایی مشهور موفق شد 357 میلیون دلار فروش گیشه داشته باشد و توانست محبوبیت زیادی به دست آورد. بعد از چنین موفقیتی پارامونت دوباره تصمیم گرفت Top Gun جدید را بسازد.

سال 2010 تولید تاپ گان 2 تأیید شد، اما با مرگ کارگردان این اثر درام-اکشن، تهیه آن تا سال 2017 به تعویق افتاد. در این سال جوزف کوشینسکی عهده‌دار کارگردانی فیلم شد. در وانفسای کرونا و پاندمی شدید این بیماری، اکران Top Gun: Maverick بارها به زمان دیگری موکول شد تا این که نهایتاً روی پرده نقره‌ای رفت و به سرعت محبوبیت لازم را کسب کرد.

محبوبیت فیلم تاپ گان ماوریک به علت وجود صحنه‌های بدلکاری تام کروز و دیگر بازیگران بوده و همین دلایل باعث جذابیت آن شده‌اند. اثر مذکور هم‌اکنون جزو پرفروش ترین‌های گیشه است، چرا که به جای استفاده از جلوه‌های ویژه، تمامی صحنه‌ها با حضور بازیگران و به صورت واقعی فیلم‌برداری شده است. به اعتقاد طرفداران این مجموعه انتظار 26 ساله آنها کاملا به‌جا و درست بوده و ارزشش را داشته است. اگر به تماشای فیلم‌های اکشن علاقه دارید می‌توانید به تماشای 100 فیلم برتر اکشن به انتخاب توتال فیلم بپردازید.

11. فیلم مرد شمالی (The Northman)

مرد شمالی

  • کارگردان: رابرت اگرز
  • بازیگران: نیکول کیدمن و الکساندر اسکارشگارد
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم مرد شمالی: 7.2

داستان‌های انتقام جویانه همواره جذابیت‌های منحصر به فرد خود را داشته است. به نظر می‌رسد آملثِ داستان مرد شمالی، پدرش را در کودکی از دست می‌دهد و برای زنده ماندن از چنگال تیز عموی خود می‌گریزد. پس از پناه بردن به سرزمین وایکینگ‌ها و بزرگ شدن، برای انتقام گرفتن از عموی خود و تصاحب تاج و تخت خویش به سرزمین مادری‌اش بر می‌گردد.

اول از همه درباره کارگردان مرد شمالی صحبت کنیم که دو فیلم قبلی او موفقیت‌های بسیاری در سینما به دست آوردند. (فیلم‌های فانوس دریایی و جادو) سومین اثر رابرت اگرز در کارنامه هنری او مرد شمالی است که جزو مورد انتظارترین فیلم‌های سال 2022 بوده است.

شاید بتوان گفت دو اثر پیشین این کارگردان داستان‌های پیچیده و مرموزی داشتند و مخاطب می‌بایست شش دانگ حواسش را روی فیلم می‌گذاشت، اما مرد شمالی ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. البته روایت اگرز مربوط به افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی است و از این نظر تفاوتی با دو فیلم قبلی او ندارد.

The Northman از آن دست آثاری است که نیم نگاهی به اساطیر و رئالیسم جادویی می‌اندازد و روایت خود را روی افسانه‌ها استوار می‌کند. یکی از همین افسانه‌ها بود که به کمک شکسپیر بزرگ رفت و هملت را خلق کرد. فیلم مرد شمالی واقعیت دوران وایکینگ‌ها را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد چگونه برده‌داری، خون‌ریزی، سلحشوری، تعرض و خشونت در آن زمان در جریان بوده است.

10. فیلم آپولو 10.5: کودکی در عصر فضا (Apollo 10½: A Space Age Childhood)

آپولو 10.5 کودکی در عصر فضا

  • کارگردان: ریچارد لینگ لیتر
  • بازیگران: جک بلک و زکری لی وای
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم آپولو 10.5 کودکی در عصر فضا: 7.3

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های فضایی دنیا، آپولو 11 بود که طی آن آرمسترانگ قدم روی ماه گذاشت و این نخستین باری بود که بشر روی یک سیاره دیگر فرود می‌آمد. داستان فیلم آپولو 10.5 مربوط به زندگی کودکی به نام استن است که در حومه شهر هیوستون ایالت تگزاس زندگی می‌کند. استن بیش از حد درگیر مأموریت فضایی آپولو شده و زندگی تمام ساکنین شهر را وابسته به این مأموریت می‌داند.

انیمیشن آپولو 10.5: کودکی در عصر فضا جزو بهترین انیمیشن‌های چند سال اخیر هالیوود به حساب می‌آید. کارگردان این اثر جذاب طوری فیلم می‌سازد که گویی تمامی احساسات خود را در ظرف فیلم می‌ریزد. ریچارد لینک لیتر در تمام آثار هنری خود از جمله سه گانه عاشقانه Before، فیلم Boyhood و Dazed and Confused به بیان واقعیت‌های زندگی می‌پردازد.

لینک لیتر قصد دارد بگوید ساده‌ترین لحظات زندگی هم جزو مهم‌ترین و ارزشمندترین آنها است و نباید به آسانی از آنها چشم‌پوشی کرد. در انیمیشن Apollo 10½: A Space Age Childhood با کودکی خود کارگردان سر و کار داریم. به نظر می‌رسد شغل پدر ریچارد لینک لیتر بی‌ارتباط با مأموریت آپولو نبوده است.

در انیمیشنی که لینک لیتر ساخته با زمان-مکان شخصی و مد نظر او روبه‌رو هستیم و باید به خاطرات او به عنوان یک پسربچه که اتفاقات جالب و مختلفی را تجربه کرده گوش فرا دهیم. تا پایان این فیلم همه چیز رویاپردازانه و سرشار از عشق است و نمی‌توان توصیفی جز این داشت.

9. فیلم سنگینی تحمل ناپذیر یک استعداد عظیم (The Unbearable Weight of Massive Talent)

سنگینی تحمل ناپذیر یک استعداد عظیم

  • کارگردان: تام گورمیکن
  • بازیگران: نیکلاس کیج و پدرو پاسکال
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم سنگینی تحمل ناپذیر یک استعداد عظیم: 7.1

فیلم سنگینی تحمل ناپذیر یک استعداد عظیم اثری است با بازی نیکلاس کیج معروف که از قضا روایتگر زندگی خیالی خود او محسوب می‌شود. حالا کیج از نظر مالی دچار مشکل شده و از زندگی خود اصلا راضی نیست. در همین حال یکی از طرفداران پر و پا قرص نیکلاس او را به جشن تولد خود دعوت می‌کند و در صورتی که نیکلاس به جشن تولد او برود، یک میلیون دلار پاداش می‌گیرد.

The Unbearable Weight of Massive Talent نشان می‌دهد آدم‌ها همواره بر مسند شهرت و قدرت نیستند و روزی فرا می‌رسد که تمام آنچه به دست آورده‌اند از بین می‌رود. نیکلاس کیج در این فیلم به عنوان بازیگر مشهوری است که حالا در دوران رکود خود قرار دارد. او که روزی نامش تیتر یک اخبار سینما و تلویزیون بود حالا در آخرین سطر روزنامه‌ها هم جایی ندارد.

هر اتفاقی که در این فیلم می‌افتد بر اساس فیلمنامه‌ای است که پدرو پاسکال نوشته و همین باعث شده تا صحنه‌های اکشن و جیمزباندی در فیلم افزایش یابد. فیلم سنگینی تحمل ناپذیر یک استعداد عظیم هم یک کمدی شسته رفته دارد که بیننده را اذیت نمی‌کند و هم بازی دو کاراکتر اصلی فیلم بی‌نظیر است.

8. فیلم همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All At Once)

همه چیز هر جا به یکباره

بهترین فیلم های سال 2022

  • کارگردان: دانیل شاینرت
  • بازیگران: میشل یو
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم همه چیز همه جا به یکباره: 8.2

مشکلات زندگی گاهی زمام امور را از دست آدمی خارج می‌کنند و چیزی جز درماندگی در پی ندارند. کاراکتر اصلی فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» دقیقاً دچار همین معضل شده و چون وظایف مختلفی را بر عهده دارد نمی‌تواند به درستی تصمیم‌گیری کند. اِوِلین با همسرش یکی از خشکشویی‌های کالیفرنیا را اداره می‌کنند. روزی فرا می‌رسد که مشکلات خانوادگی و کاری فشار زیادی روی اولین می‌آورند و رفتار شوهر او به کلی تغییر می‌کند. حالا اولین می‌ماند و جهان‌های موازی که باید با آنها رو‌به‌رو شود.

اگر علاقه زیادی به تئوری جهان‌های موازی دارید، بهتر است فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» را ببینید. ژانر این اثر علمی-تخیلی است و در لایه‌های عمیق خود به موضوع خانواده و وفاداری در آن می‌پردازد. شاید این طور به نظر برسد که با یک کمدی سیاه و پر از خشونت مواجهیم، اما در پس تمام این‌ها حس صمیمیت موج می‌زند.

در فیلم Everything Everywhere All At Once قرار است با مفاهیم والا و ارزشمندی همچون خانواده، ارتباطات بین نسلی، عشق، امید، تنهایی و پوچی سر و کار داشته باشیم. تمام این کلیدواژه‌های مهم در قالب ماجراجویی‌های اولین اتفاق می‌افتد و تماشاگران با دیدن بحران‌های وجودی او به سمت چالشی درونی حرکت می‌کنند.

اگرچه مکان و زمان داستان شلوغ است و کارگردان از المان‌های پر هرج و مرجی استفاده کرده، اما در ورای تمام شلوغ‌کاری‌های این اثر جذاب و تماشایی قرار است مسیر درست زندگی انسان مدرن نشان داده شود. همه چیز همه جا به یکباره اثری ساخته شرکت A24 است که تبدیل به پرفروش‌ترین اثر آنها شده است.

7. انیمیشن قرمز شدن (Turning Red)

قرمز شدن

بهترین فیلم های سال 2022

  • کارگردان: دومی شی
  • بازیگران: ساندرا اوه
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم قرمز شدن: 7

احساسات مختلف برای انسان ممکن است نتایج متفاوتی به همراه داشته باشند. یک نفر در مواجهه با توهین دیگری عصبانی می‌شود و دیگری خونسرد باقی می‌ماند. دیگری وقتی نتایج کنکور خود را دریافت می‌کند هیجان‌زده می‌شود و فرد دیگری در همان شرایط خنده‌اش می‌گیرد یا می‌زند زیر گریه!

انیمیشن قرمز شدن ماجرای دختر بچه‌ای 13 ساله است که وقتی دچار احساسات شدید می‌شود، به شکل یک پاندای قرمز در می‌آید و به نظر می‌رسد باید راه حلی برای این مشکل پیدا کند. اگر توجه کرده باشید آدمی در شرایط حساس و موقعیت‌های هیجان‌انگیز یا وقتی خجالتی می‌شود، رنگ صورتش قرمز می‌شود.

بنابراین Turning Red اشاره‌ای به حالت انسان در چنین موقعیت‌هایی دارد. در این انیمیشن زیبا و تماشایی با دختر نوجوانی آشنا می‌شویم که در موقعیت‌های مختلف دچار احساسات مختلفی می‌شود و هر گاه شدت هیجانات او افزایش می‌یابد، تبدیل به یک پاندای قرمز می‌گردد.

کاراکتر اصلی داستان همواره در طول زندگی خود تلاش کرده فرزندی باشد که ایده‌آل پدر و مادرش است و هم‌اینک آستانه تحمل او سر آمده و نمی‌تواند روی احساسات خود سرپوش بگذارد. این که آدم بتواند خود واقعی‌اش باشد و هیجانات و درونیات خود را عیناً بروز دهد خوشایند دیگران نیست. ممکن است برخی خوشحال شوند، عده‌ای همچون پدر و مادر کاراکتر اصلی داستان ما عصبانی یا ناراحت و بعضی دیگر حتی آسیب ببینند.

خوشبختانه پیکسار توانسته تمامی حقایق مذکور را در قالب یک انیمیشن دیدنی نمایش دهد. در قرمز شدن با آدم‌هایی آشنا می‌شویم که نمی‌توانند پاندای قرمز خود را آن‌طور که ادعا می‌کنند در آغوش بکشند و این حقیقتی عریان است که خوشایند دیگران نیست و ممکن است در برابر فهم آن مقاومت کنند.

6. فیلم بتمن (The Batman)

بتمن

بهترین فیلم های سال 2022

  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز و پل دینو
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم بتمن: 7.9

داستان بتمن از جایی آغاز می‌شود که قاتلی زنجیره‌ای در گاتهام مشغول به قتل رساندن قدرتمندان شهر است. رابرت پتینسون به این قضایا ورود می‌کند تا بتواند هم قاتل مذکور را به دام اندازد و هم از فساد سازمان یافته سطح شهر مطلع شود. همان‌طور که می‌دانید تا به امروز از روی کمیک‌های مصور بتمن، اقتباس‌های زیادی در قالب فیلم سینمایی و انیمیشن خلق شده است.

فیلم بتمن موفق شده در کنار سایر آثار شاخص این مجموعه خوش بدرخشد، زیرا دارای سکانس‌های جذابی است و طرفداران بتمن هم به دنبال همین صحنه‌های اکشن بی‌نظیر هستند. خوشبختانه بازیگران The Batman خوش درخشیده‌اند و رابرت پتینسون در نقش بتمن، سلینا کایل با بازی زوئی کراویتز و ریدلر با بازی پل دینو نسخه جالب توجه و جذابی تقدیم مخاطبان کرده‌اند.

در مجموع می‌توان اعتراف کرد که بتمن طی سال‌های اخیر به عنوان قدرتمندترین اثر ابرقهرمانی شناخته می‌شود و نمی‌توان این حقیقت را پنهان کرد. همچنین مت ریوز به مثابه کارگردان این اثر سینمایی و به لطف حضور تیمی قوی و حرفه‌ای موفق شده فیلمی با جزئیات فراوان بسازد.

5. مستند ناوالنی (Navalny)

مستند ناوالنی

بهترین فیلم های سال 2022

  • کارگردان: دانیل روهر
  • بازیگران: الکسی ناوالنی
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به مستند ناوالنی: 7.4

الکسی ناوالنی یکی از سیاستمداران برجسته و از منتقدان سرسخت پوتین است. همچنین در سال 2012 و در جریان اعتراضات گسترده روسیه، ناوالنی از رهبران مهم شورش بوده است. پس از فعالیت‌های این حقوقدان-سیاستمدار گروهی نامعلوم او را با عامل اعصاب مسموم کردند.

هنگامی که ناوالنی به بیمارستان منتقل شد شرایط وخیمی داشت و پس از مدتی چندین سازمان تأیید کردند که مسمومیت او یک حمله شیمیایی بوده است. دانیل روهر به عنوان یکی از کارگردان‌های متعهد تصمیم گرفته در قالب مستندی پرتره، زندگی یکی از رهبران مخالف روسیه و اتفاقات مسمومیت و حمله شیمیایی او را به تصویر بکشد.

مستند ناوالنی نخستین بار در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. آغاز فیلم‌برداری این مستند همزمان با از کما درآمدن ناوالنی بود و در سال 2021 و زمانی که این شخصیت برجسته دستگیر شد، خاتمه یافت. اگر از علاقه‌مندان به دنیای سیاست هستید، ناوالنی برای شما گزینه مناسبی خواهد بود.

مستند Navalny یک تریلر سیاسی و برشی از زندگی سیاستمدار شهیر روسی است که می‌تواند برای سالیان سال خوش بدرخشد؛ چرا که هم لایه‌های شخصیتی ناوالنی را بررسی می‌کند و هم رشادت‌های او را به تصویر می‌کشد. البته تا حد زیادی با اثری دراماتیک روبه‌رو هستیم، ولی در نهایت فیلمی جالب توجه از آب در می‌آید.

4. فیلم چا چا ریل اسموث (Cha Cha Real Smooth)

چا چا ریل اسموث

بهترین فیلم های سال 2022

  • کارگردان: کوپر ریف
  • بازیگران: داکوتا جانسون
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم چا چا ریل اسموث: 7.4

کودکان اوتیسمی دنیای متفاوتی دارند، ولی این نباید باعث فرق گذاشتن بین آنها با کودکان معمولی شود. البته باید مراقبت‌های خاصی از اوتیسمی‌ها شود و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. چا چا ریل اسموث روایتگر داستان پسر نوجوانی است که به پول نیاز دارد و تصمیم می‌گیرد برای خانواده‌های مختلف جشن‌های دلخواه آنان را برگزار کند و از این طریق به هدف خود برسد.

یکی از مزایای ژانر کمدی-درام میزان تأثیرگذاری آن روی تماشاگران است. آثاری که در این ژانر تولید می‌شوند به شدت طیف وسیعی از مخاطبان را در کانون توجه قرار می‌دهند و چون از دل جامعه و واقعیت بر می‌خیزند لاجرم بر دل هم می‌نشینند. خندیدن در روزهای بد زندگی و گریه کردن در روزهای شاد امری بدیهی است و برای همه ما اتفاق می‌افتد.

داستان Cha Cha Real Smooth قصه زندگی انسان‌هایی را حلاجی می‌کند که دقیقاً چنین حال و روزی دارند. ممکن است یکی از کاراکترهای این فیلم بخندد، ولی چند ساعت بعد شاهد گریستن او باشیم و بدین ترتیب با اثری تأثیرگذار روبه‌رو هستیم؛ زیرا تماماً به یک موضوع واحد نمی‌پردازد و گاهی تماشاگران را به تفکر وادار می‌کند.

چا چا ریل اسموث دفتر زندگی انسان‌هایی را باز و داستان شخصیت‌هایی را روایت می‌کند که می‌توانند با وجود تمامی نقص و عیوبی که دارند، برای ساعاتی کنار هم آرام و قرار بگیرند. همه ما همچون کاراکترهای این فیلم گاهی اشتباه می‌کنیم و از همدیگر فاصله می‌گیریم و در پایان به یکدیگر نزدیک خواهیم شد و درک می‌کنیم که اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست.

3. فیلم بعد از یانگ (After Yang)

بعد از یانگ

بهترین فیلم های سال 2022

  • کارگردان: کوگونادا
  • بازیگران: کالین فارل
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم بعد از یانگ: 6.7

داستان‌های زیادی درباره آینده نوشته می‌شود و فیلم‌های بسیاری تاکنون درباره دنیای ربات‌ها و کلون‌ها تهیه شده است. فیلم بعد از یانگ راجع به کلانشهری است در آینده که در آن ربات‌ها کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند. یانگ رباتی است که در جریان فیلم دچار نقص فنی می‌شود و جیک برای این که به تعمیر آن بپردازد، سفری اکتشافی را آغاز می‌کند.

بعد از یانگ در ژانر علمی-تخیلی و اثری آخرالزمانی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد با الهام از خداحافظی یانگ ساخته شده است. علاقه‌مندان به رباتیک و هوش مصنوعی می‌توانند به خوبی با فضای سرد و لحن تاریک فیلم ارتباط برقرار کنند. البته مضمون و درونمایه این اثر مربوط به زوایای تاریک هوش مصنوعی و دنیای ربات‌ها نیست و بینش ملایم‌تری راجع به آنها ارائه می‌دهد.

2. فیلم خدای دیوانه (Mad God)

خدای دیوانه

بهترین فیلم های سال 2022

  • کارگردان: فیل تیپت
  • بازیگران: الکس کاکس و نیکتا رومن
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم خدای دیوانه: 6.8

به دلایلی یک اتاقک غواصی را به اعماق ویرانه شهری زیرزمینی می‌فرستند. بعد از آن مردی با تجهیزات عجیب و غریبی که دارد وارد این اتاقک می‌شود تا بتواند از هزارتوی آن سر درآورد. گفتنی است که موجوداتی عجیب که شبیه جهنمیان است داخل این ویرانه شهر قرار دارند.

انیمیشن‌های استاپ موشن یکی از بهترین نوع آثار نمایشی به حساب می‌آیند. باید بگوییم که تا به امروز چیزی شبیه به انیمیشن خدای دیوانه را ندیده‌اید، زیرا توسط یکی از حرفه‌ای‌ترین سازندگان استاپ موشن تولید شده است. سراسر این انیمیشن 80 دقیقه‌ای بدون دیالوگ خواهد بود و مکان داستان دنیایی آخرالزمانی است.

کارگردان این اثر آقای تیپت است که پیش‌تر روی آثار شاهکاری نظیر جنگ ستارگان، روبوکاپ، پارک ژوراسیک و جنگاوران اخترناو کار کرده است. تیپت تلاش کرده تا بعد از کار بی‌وقفه در استاپ موشن بتواند آرزوی سی ساله خود را محقق سازد. سرمایه این کارگردان برای خلق چنین اثری کار مردمی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویانی بوده که بدون چشم‌داشت در آن شریک شده‌اند.

تیپت یکی از نوابغ عصر حاضر در کارهای نمایشی و خصوصا استاپ موشن است و موفق شده در انیمیشن خدای دیوانه نتیجه تلاش‌های خود را درو کند. حالا او توانسته هنر خود را روی آزادترین درجه ممکن تنظیم کند و از نظارت‌های دست و پا گیر بگریزد. خدای دیوانه ماجرای جهنمی را توصیف می‌کند که اتاقکی غواصی به اعماق آن فرستاده می‌شود.

هر یک از لایه‌های این دنیا چنان جزئیات خیره کننده‌ای دارد که در هر پلان تماشاگران با جانوران جهنمی مختلفی روبه‌رو می‌شوند. این اثر بی‌نهایت جذاب طوری جهنم را ترسیم می‌کند که تاکنون کسی چنین کاری نکرده است.

1. فیلم ورتکس (Vortex)

ورتکس

بهترین فیلم های سال 2022

  • کارگردان: گاسپار نوئه
  • بازیگران: داریو آرجنتو
  • میانگین امتیاز کاربران IMDB به فیلم ورتکس: 6.7

در فیلم جدید گاسپار نوئه که به اعتقاد برخی از نظر فرم و ساختار اثری جدید محسوب می‌شود با یک زوج کهنسال طرف هستیم. پیرمردی که در سینما فعالیت می‌کرده و فیلمساز بوده و در حال نوشتن کتابی درباره سینما و رویا است و همسر او که درگیر بیماری آلزایمر شده و روایتی که مالامال از عشق و زندگی است.

در این فیلم یاد عشق میشل هانکه هم می‌افتیم، اما مسیر متفاوتی را نوئه در پیش گرفته و از همین رهگذر می‌تواند دستاورد تازه‌ای صید کند. عنوان‌بندی داستان‌های گاسپار نوئه خلاقانه و جالب است و جذابیت‌های خاصی هم دارد.

نظر شما درباره بهترین فیلم های 2022 چیست؟