نسخه های نیسان ماکسیما

نگاهی به تاریخچه و سیر تکامل نیسان ماکسیما ، این سدان دوست داشتنی

در این مطلب قصد داریم نگاهی به سیر تکامل تمام نسخه های نیسان ماکسیما بیندازیم. مشخصات فنی و تاریخچه این سدان جذاب ژاپنی را بخوانید.

قبل از این که واردات خودرو ممنوع شود، خودروهای خارجی راهی بازار داخلی ما شدند و یکی از محبوب‌ترین محصولات بازار، نیسان ماکسیما بود. برندهای ژاپنی همواره برای مردم ایران جاذبه به خصوصی داشته‌اند، زیرا خودروهای تولیدی این کشور کیفیت بالایی دارند و مشتریان به کیفیت اهمیت زیادی می‌دهند.

سیر تکامل تمام نسخه های نیسان ماکسیما را ببینید

قبل از این که برند نیسان وارد بازار ایران شود و محصولات خود را روانه بازار کند، خودروهای لوکس آمریکایی و سدان‌های جذاب مرسدس بنز در بازار ما غوغا کرده بودند. در این زمان افراد متمول ایرانی توجه چندانی به سدان‌های ژاپنی نداشتند و تمرکز خود را روی خودروهای مرسدس بنز و دیگر محصولات معروف جهان می‌گذاشتند.

سیر تکامل تمام نسخه های نیسان ماکسیما

حدود سه دهه پیش واردات خودرو به ایران ممنوع بود و خودروسازهای داخلی توانایی واردات نداشتند. شرکت پارس خودرو در اواخر دهه 70 شمسی تصمیم گرفت پروژه جدیدی را آغاز کند که البته شک و تردیدهای بسیاری در خصوص آن وجود داشت. برخی از کارشناسان معتقد بودند که این خودروساز ایرانی توانایی واردات یا مونتاژ محصولات خارجی را ندارد، اما قضیه برعکس شد.

پارس خودرو موفق شد از این تصمیم پرریسک با سربلندی بیرون بیاید و پس از چندین سال کسب تجربه توانست با برندهای معروف دنیا همکاری‌های مفیدی را شروع کند. ماکسیما برای اولین بار با خودروی نیسان خود و در اوایل سال 1380 به ایران ورود کرد. قیمت این خودرو در آن سال‌ها برابر با یک آپارتمان صد متری در تهران بود.

وقتی نیسان ماکسیمای 33 میلیون تومانی در سال 80 روانه بازار داخلی ما شد، مردم قیمت خرید آن را با محصولاتی نظیر پراید و زانتیا مقایسه می‌کردند. خوشبختانه ژاپنی‌ها توانستند به واسطه عرضه سدان‌های لوکس خود به بازار ایران مورد توجه و استقبال ثروتمندان جامعه قرار بگیرند.

دوج چارجر

ماکسیما برای بازار ایران از چند جهت جالب توجه بود. اول آن که نیسان ژاپنی قیمت بالایی داشت و افراد متمول علاقه خاصی به خرید خودروهای گران داشتند و از طرف دیگر هم مشخصات فنی این خودرو قابل قبول بود. در آن زمان جعبه دنده‌های اتوماتیک برای مردم جاذبه خاصی داشت (الان هم همین‌طور است) و خودرویی که بتواند قدرت 227 اسب بخار را تولید کند در نظر آنها قدرتمند و خاص به نظر می‌رسید.

همچنین از دیگر مزایای ماکسیما برای بازار ایران، امکانات رفاهی مناسبی بود که داشت. کابین این خودرو برای خانواده‌های ایرانی جذاب بود و وزن خودرو به راننده و سرنشینان حس خوبی القا می‌کرد. پارس خودرو همزمان با موفقیت نیسان ژاپنی تصمیم گرفت خودروی دیگری از این برند را با نام نیسان تیانا راهی بازار کند.

اولین نسل از نیسان ماکسیما (1980 تا 1984)

اولین نسل نیسان ماکسیما

کمپانی نیسان قصد داشت با عرضه ماکسیما در بازار آمریکا شور و نشاط جدیدی ایجاد کند. این سدان لوکس و اسپرت با مشخصات فنی مناسبی که داشت می‌توانست رقابت جذابی با سایر محصولات آمریکایی داشته باشد. ماکسیما یکی از محصولات رده بالای این شرکت محسوب می‌شود که در آن زمان قیمت بالاتری نسبت به تویوتا کرولا و هوندا آکورد داشت.

در اوایل سال 1980 میلادی نیسان با عرضه خودروی لوکس ماکسیما موفق شد بازار آمریکا را تصاحب کند و مشتریان هم استقبال خوبی از سدان جذاب نیسان به عمل آوردند. البته قبل از تولید و عرضه ماکسیما، نیسان 240 زد روانه بازار آمریکا شده و خوشبختانه برند نیسان را سربلند کرده بود.

نخستین نسل از ماکسیما مجهز به پیشرانه‌های 6 سیلندر 2.4 و 2.8 لیتری شده بود و جایگزینی برای خودروی داتسون 810 به حساب می‌آمد. این پیشرانه توسط خود ژاپنی‌ها تولید شده بود و می‌توانست حداکثر 120 اسب بخار قدرت تولید کند. البته تمام قطعات ماکسیما ساخت ژاپن نبود و برخی از قطعات آن نظیر جعبه دنده و جعبه فرمان توسط آمریکایی‌ها تولید شده بود.

تویوتا آوالون

از آنجایی که قطعات فنی این خودرو تحت نظر مهندسان آمریکایی ساخته شده بود، کیفیت عالی داشتند و به همین دلیل کیفیت رانندگی را بالا برده و مشتریان را به سمت خرید این خودرو سوق می‌دادند. نیسان ماکسیما نه تنها نسخه سدان داشت که دارای نسخه استیشن واگن هم بود.

در سال 1980 میلادی، ماکسیمای ژاپنی‌ها نخستین خودرو در آمریکا به شمار می‌‌رفت که مجهز به سیستم صوتی هشدار دهنده شده بود. منظور این است که هنگام باز ماندن درها یا روشن ماندن چراغ‌ها بعد از خاموش کردن موتور اپراتوری با صدای خانم ماجرا را به اطلاع راننده می‌رساند.

دومین نسل از نیسان ماکسیما (1984 تا 1988)

دومین نسل نیسان ماکسیما

ژاپنی‌ها پس از تولید و عرضه ماکسیمای نسل اول تصمیم گرفتند نسل بعدی آن را قدرتمندتر از هر زمانی راهی بازار کنند. عده‌ای از کارشناسان خودرو بر این باورند که کمپانی تویوتا خودروی کریسیدا را در سال 1983 روانه بازارهای جهانی کرد تا بدین ترتیب با ماکسیما وارد رقابت شود.

به نظر می‌رسد شرکت نیسان بعد از این که شاهد عرضه تویوتا کریسیدا بود، تصمیم گرفت نسل دوم ماکسیما را پیشرفته‌تر از قبل تولید کند تا با این خودرو رقابتی جانانه داشته باشد. نسل اول ماکسیما دیفرانسیل عقب بود، ولی خوشبختانه در نسل دوم به بعد، این سدان جذاب و باشکوه دیفرانسیل جلو شد.

دومین نسل از ماکسیما مجهز به پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر V شکل بود که می‌توانست حداکثر قدرت 157 اسب بخار را تولید کند. البته ژاپنی‌ها این نسل را در بازار ژاپن و شرق آسیا با موتور و نامی متفاوت عرضه کردند؛‌ یعنی بلوبرد ماکسیما با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی.

سومین نسل از نیسان ماکسیما (1988 تا 1994)

سومین نسل نیسان ماکسیما

بازار آمریکا برای ژاپنی‌ها جالب توجه و پر رونق به نظر می‌رسید، چرا که علاوه بر برندهای مطرح نیسان، تویوتا و هوندا، کمپانی مزدا وارد دور رقابت‌ها شد. اواخر دهه 80 میلادی بود که شرکت مزدا برای عقب نماندن از قافله نسخه اسپشیال 929 را روانه بازار آمریکا کرد و با استقبال خوبی مواجه شد.

در اثنای ورود سدان‌های مزدا به بازار ایالات متحده، نیسان تصمیم گرفت سومین نسل از ماکسیما را راهی بازار کند. این خودروی جذاب که نسبت به دو نسل قبلی پیشرفت ملموسی داشت مجهز به دو پیشرانه بنزینی 3 لیتری شده بود که می‌توانستند حداکثر قدرت 160 و 190 اسب بخار را تولید کنند.

از جمله امکانات این خودرو می‌توان به سانروف یا سقف متحرک، کروز کنترل، پخش صوت سی دی و کیسه هوای ایمنی اشاره کرد. شاید باورتان نشود، اما نسل سوم ماکسیما توانست 167 هزار دستگاه در آمریکا بفروشد و رکورددار پرفروش ترین نسل ماکسیما تا به امروز شود.

چهارمین نسل از نیسان ماکسیما (1994 تا 1999)

چهارمین نسل نیسان ماکسیما

وقتی نسل سوم ماکسیما راهی بازار آمریکا شد، استقبال بی‌نظیری از آن به عمل آمد. پیشرانه 3 لیتری ماکسیما نسل سوم توانست با عملکرد عالی و مصرف سوخت بهینه غوغا به پا کند و 190 اسب بخار قدرت تولید نماید. بنابراین نیسان با تولید چنین پیشرانه‌ای در صدر لیست بهترین تولیدکنندگان موتور قرار گرفت.

در سال 1995 میلادی بود که جدیدترین نسل ماکسیما به عنوان بهترین خودروی جهان شناخته شد و رسانه‌های خودرویی معتبری درباره محصول تازه‌وارد ژاپنی‌ها صحبت کردند. یک سال پیش از آن که ماکسیما جزو بهترین خودروهای جهان قرار بگیرد، چهارمین نسل از این خودرو وارد بازار شد تا بتواند با محصولات قدرتمندی همچون تویوتا کمری و تویوتا آوالدون رقابت کند.

چهارمین سدان نیسان وزن 1300 کیلوگرمی داشت و مجهز به یک پیشرانه 3 لیتری شده بود. این خودروی اسپرت می‌توانست تنها در عرض 7 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. خوشبختانه این نسل در تمامی بازارها از جمله ایران پیدا می‌شود.

پنجمین نسل از نیسان ماکسیما (1999 تا 2002)

پنجمین نسل نیسان ماکسیما

مدیران ژاپنی شرکت نیسان تصمیم گرفتند طراحی نسل پنجم خودروی خود را به یک دفتر آمریکایی واگذار کنند. طراح این خودرو بر عهده فردی به نام جرالد هرشبرگ بود که در کارنامه او می‌توان به همکاری با پونتیاک اشاره کرد. طراحی جرالد موفقیت‌آمیز بود و توانست همچون نسل‌های پیشین مشتریان خوبی را جذب کند.

نسل جدید ماکسیما قدرتمندتر از قبل وارد میدان شد. خودروی جدید کمپانی نیسان مجهز به پیشرانه 3 و 3.5 لیتری شده بود که می‌توانست حداکثر قدرت 227 و 255 اسب بخار را تولید کند. همچنین امکانات رفاهی و آپشن‌های جذابی روی پنجمین نسل ماکسیما تعبیه شده بود که از جمله آنها می‌توان به سیستم صوتی برند بوز و گرم کن مخصوص صندلی و فرمان اشاره کرد.

ششمین نسل از نیسان ماکسیما (2003 تا 2008)

ششمین نسل نیسان ماکسیما

بعد از موفقیت‌آمیز بودن طراحی هرشبرگ، کمپانی نیسان تصمیم گرفت به تولید ششمین نسل ماکسیما بپردازد. گفتنی است که مدل ششم ماکسیما تنها برای بازار آمریکا و توسط خط مونتاژ راه‌اندازی شده در آنجا تولید می‌شد. ششمین نسل از نیسان ماکسیما مجهز به پیشرانه 3.5 لیتری بود که می‌توانست حداکثر قدرت 265 اسب بخار را تولید کند.

ژاپنی‌ها در آخرین لحظات تصمیم گرفتند به جای عرضه این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته، از گیربکس سی وی تی ایکس ترونیک استفاده کنند. متاسفانه وزن زیاد این محصول مانع کاهش مصرف سوخت شد و نتیجه آن شد که ماکسیما نسل ششم در بزرگراه 9.5 لیتر و در شهر 12.5 لیتر سوخت مصرف می‌کرد.

هفتمین نسل از نیسان ماکسیما (2008 تا 2014)

هفتمین نسل نیسان ماکسیما

متاسفانه مشتریان آمریکایی از نسل ششم آنچنان که انتظار می‌رفت، استقبال نکردند اما عرضه نسل بعدی ماکسیما باعث شد تا کم و کسری‌ها جبران شود. شیرو ناکامورا طراحی هفتمین نسل خودروی جدید نیسان را بر عهده داشت. ناکامورا همان طراحی است که امروزه با طراحی محصولات شاخصی همچون نیسان جی تی آر، مورانو، قشقایی و لیف در صدر لیست بهترین طراحان جهان قرار گرفته است.

نسل جدید این سدان جذاب مجهز به یک پیشرانه 3.5 لیتری است که می‌تواند حداکثر قدرت 290 اسب بخار را تولید کند. سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع CVT است و می‌تواند تنها در عرض 6 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه برسد. نهایت سرعتی که می‌توانید با نسل هفتم ماکسیما برانید، 250 کیلومتر بر ساعت است و از نظر مصرف سوخت فرقی با نسل قبلی ندارد.

هشتمین نسل از نیسان ماکسیما (2015 تا 2023)

هشتمین نسل از نیسان ماکسیما

سیر تکامل تمام نسخه های نیسان ماکسیما

به نظر می‌رسد آخرین نسل نیسان ماکسیما، نسل هشتم آن باشد زیرا میزان فروش این خودرو طی سالیان اخیر کاهش یافته و طرفداران خود را از دست داده است. به احتمال زیاد ژاپنی‌ها قصد دارند هشتمین نسل از ماکسیما را با یک مدل تماماً بنزینی عوض کنند.

آخرین نسل ماکسیما حدود 10 اسب بخار از مدل قبلی بیشتر قدرت تولید می‌کند و از طرفی 40 کیلوگرم از وزن آن کاهش یافته است. طراح این خودرو در تازه‌ترین نسل خود بر عهده جیوانی آروبا بوده و اگرچه جذاب به نظر می‌رسد، اما موفق نشده رقبایی همچون تویوتا آوالون و فولکس واگن آرتئون را کنار بزند.

ماکسیمای نیسان هم‌اکنون می‌تواند قدرت 300 اسب بخار را تولید و نزدیک به 10 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف کند. سیستم انتقال قدرت در هشتمین نسل ماکسیما از نوع سی وی تی ایکس ترونیک است و محور چرخ‌ها، دیفرانسیل جلو خواهد بود.

علت توقف عرضه نیسان ماکسیما

فولکس واگن آرتئون

طی دو سال اخیر در بازار آمریکا تنها 34 هزار دستگاه خودروی ماکسیما فروش رفته که رقم به شدت کمی است. بین سال‌های 1994 تا 2002، نیسان توانسته بود 100 تا 120 هزار دستگاه خودرو بفروشد که رقم موفقیت‌آمیزی به شمار می‌رفت. قیمت کنونی این خودرو 40 هزار دلار است، در حالی که قیمت خرید رقبای این محصول نظیر تویوتا و فولکس واگن به ترتیب دارای قیمت 38 و 42 هزار دلار هستند.

برای مثال در محدوده قیمتی ماکسیما می‌توان محصولاتی نظیر چارجر آر تی را با قیمت 42 هزار دلار خرید که هم مجهز به پیشرانه 5.7 لیتری است و هم می‌تواند قدرت 370 اسب بخار را تولید کند. همچنین تویوتا آوالون نیز محهز به موتور هیبریدی است و می‌تواند نهایتا قدرت 218 اسب بخار را تولید کند.

در مجموع می‌توان با پول یک ماکسیمای نسل هشتمی، خودروی سدان بهتری خرید که هم دوام بیشتر و هم مصرف سوخت کمتری داشته باشد. آرتئون 2023 همان‌طور که گفتیم یکی از خودروهای مقرون به صرفه و جایگزین ماکسیما برای خرید است. این سدان لوکس مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ شده که دارای تجهیزاتی نظیر اینترکولر و گیربکس 7 سرعته اتومات است.

صفر تا صد این خودرو تنها در 4.5 تا 5 ثانیه انجام خواهد شد. موتور آرتئون می‌تواند حداکثر قدرت 320 اسب بخار را تولید کند و در هر 100 کیلومتر تنها 9 لیتر سوخت مصرف کند. از جمله امکانات و آپشن‌های قابل سفارش این خودرو سیستم دو دیفرانسیل و بدنه شوتینگ خواهد بود.