چری اومودا 5

بررسی چری اومودا 5 ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت فونیکس Omoda 5 مدیران خودرو

چری اومودا 5 به عنوان محصول جدید مدیران خودرو در آینده‌ای نزدیک به بازار ایران عرضه خواهد شد. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت فونیکس Omoda 5 را بررسی خواهیم کرد.

مدیران خودرو در اواخر پاییز سال 1400 برند جدید خود را با نام فونیکس معرفی کرد تا به واسطه آن خودروهای لوکس چری را به بازار ایران عرضه کند. در همان زمان مدیران این خودروساز خصوصی اعلام کردند چری اومودا 5 به عنوان یکی از جدیدترین محصولات چری تحت برند فونیکس روانه بازار ایران خواهد شد.

گفتنی است چری قصد دارد در نیمه دوم سال 1401 چری اومودا 5 را در بازار چین عرضه کند. از این رو احتمالا در ابتدای سال 1402 نخستین سری از این شاسی بلند پرچمدار چری تحت برند فونیکس توسط مدیران خودرو به بازار ایران راه پیدا خواهند کرد. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت فونیکس Omoda 5 را بررسی خواهیم کرد.

بررسی چری اومودا 5

بخش طراحی

چری اومودا 5

چری برای اولین در نمایشگاه خودرو گوانژو 2021 از چری اومودا 5 پرده برداشت. این شاسی بلند جدید چری از لحاظ ابعاد در ردیف شاسی بلندهای جمع‌وجور قرار می‌گیرد و از لحاظ طراحی نیز باید آن را در میان شاسی بلندهای خانوادگی و کوپه قرار داد.

چری اومودا 5

چری اومودا 5 طبق زبان طراحی جدید هنر متحرک توسعه پیدا کرده است. از این رو شاسی بلند جدید چری از طراحی اسپرتی بهره می‌برد و نسبت به سایر محصولات این خودروساز چینی نیز متفاوت به نظر می‌رسد. شیب سقف و ارتفاع کوتاه شیشه عقب به همراه طراحی خاص در صندوق باعث شده تا این خودرو به کراس اوورهای کوپه شباهت پیدا کند.

چری اومودا 5

در نمای جلوی این شاسی بلند چینی یک جلوپنجره کهکشانی یکپارچه با سپر و بدون قاب به چشم می‌خورد. همچنین چراغ‌های اصلی در وسط سپر و کنار جلوپنجره به همراه دی‌لایت‌های نمای جذابی را به وجود آوردند. در نمای عقب این خودرو نیز طراحان از چراغ‌های به هم متصل و اسپویلر دو لایه استفاده کردند که توانستند این بخش را نیز همانند نمای جلو جذاب کنند.

چری اومودا 5

هنگام ورود به کابین چری اومودا 5 با نمای لوکسی مواجه خواهیم شد و همان ابتدا نمایشگرهای دوگانه 12.3 اینچی در بالای داشبورد خودنمایی می‌کنند. به طور کلی این شاسی بلند چینی از فضایی مدرن و جذاب بهره می‌برد و می‌تواند نگاه مشتریان بسیاری را به خود جلب کند. ضمن این که فاصله محوری این خودرو 2630 میلی‌متر بوده و به همین دلیل برای سرنشینان بلند قد در ردیف عقب از لحاظ فضای پا و زانوها محدودیت‌هایی را به همراه خواهد داشت.

مشخصات فنی

چری اومودا 5

چری قصد دارد اومودا 5 را با پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت به بازار عرضه کند. همچنین چری عرضه نسخه‌های هیبریدی و برقی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. این شاسی بلند چینی به احتمال زیاد در بازار ایران نیز با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ عرضه خواهد شد. گفتنی است مدیران خودرو چری تیگو 8 پرو را نیز با همین پیشرانه به بازار ایران عرضه کرده است.

چری اومودا 5

پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ چری اومودا 5 می‌تواند قدرتی برابر با 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را به همراه دارد. این خودرو ظرف مدت 8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. البته در حال حاضر مشخص نیست مدیران خودرو قصد دارد فونیکس اومودا 5 را با چه پیشرانه و گیربکسی به بازار ایران عرضه کند.

جدول مشخصات فنی چری اومودا 5

نوع پیشرانه4 سیلندر خطی-16 سوپاپ- توربوشارژ TGDi
حجم پیشرانه1.6 لیتر
حداکثر قدرت197 اسب بخار
حداکثر گشتاور290 نیوتن‌متر
گیربکس7 سرعته اتوماتیک DCT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعتتقریبا 8 ثانیه
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبمولتی لینک
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبدیسکی
ابعاد بدنه4400 میلی‌متر طول، 1830 میلی‌متر عرض و 1585 میلی‌متر ارتفاع

امکانات رفاه و ایمنی

chery omoda 5

در حال حاضر مشخص نیست چری اومودا 5 با چه آپشنی روانه بازار ایران خواهد شد.

به طور کلی از امکانات این خودرو می‌توان به حسگر پارک جلو و عقب، 6 ایربگ، تنظیم برقی ارتفاع چراغ‌های جلو، دی لایت، سنسور نور و باران، مسیریاب GPS، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، صفحه آمپر تمام دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، تهویه اتوماتیک با تنظیمات دوگانه، صندلی‌های برقی جلو همراه با گرم‌کن، ترمز خودکار اضطراری، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، رادار نقطه کور، سیستم‌های کنترل هرزگردی و کنترل پایداری و کروز کنترل هوشمند یا تطبیقی اشاره کرد.

سطح ایمنی

chery omoda 5

در حال حاضر از سطح امنیت فونیکس اومودا 5 نیز اطلاعاتی منتشر نشده و به همین دلیل نمی‌توان سطح ایمنی آن را مورد بررسی قرار داد، اما چری مدعی است اومودا می‌تواند از موسسه‌های ایمنی 5 ستاره ایمنی را دریافت کند. به طور کلی برای اظهارنظر در مورد سطح ایمنی فونیکس اومودا 5 باید منتظر بمانیم تا این خودرو در تست‌های تصادف موسسه‌های معتبر شرکت کند.

قیمت چری اومودا 5

chery omoda 5

خبرها حاکی از آن است که چری قصد دارد اومودا 5 را طبق نوع تیپ با قیمتی از 14 هزار تا 19 هزار دلار به فروش برساند. از این رو این خودرو اگر با شرایط فعلی اقتصادی به بازار ایران راه پیدا کند، مدیران خودرو برای آن قیمتی حدود 1.5 میلیارد تومان را در نظر خواهد گرفت.

مزایا و معایب

از مزایای فونیکس اومودا 5 می‌توان به ایمنی احتمالی مطلوب، امکانات متنوع، برخورداری از تکنولوژی‌های جدید، کیفیت ساخت بالا، کابین جذاب و مجلل، عملکرد فنی اسپرت و طراحی ظاهری جذاب اشاره کرد. همچنین مواردی چون قیمت بالا در بازار ایران و حساسیت‌های زیاد نگهداری پیشرانه توربوشارژ به عنوان معایب این شاسی بلند جدید مدیران خودرو محسوب می‌شود.