دوج چارجر دایتونا SRT برقی

دوج چارجر برقی، اولین خودرو عضلانی آمریکایی با صدای وحشتناک موتور جت + ویدیو

دوج چارجر دایتونا SRT برقی، یک خودرو عضلانی و کانسپت است که بر خلاف دیگر ماشین‌های الکتریکیِ بی‌صدا، مانند پیشرانه جت‌ها غرش می‌کند. پس بدون معطلی به سراغ Dodge Charger Daytona SRT می‌رویم.

به نظر می‌رسد که تقریبا وقت آن رسیده است تا با هیولاهای آمریکایی که با صدای زیبای V12 خود، قلب هرکسی را تصاحب می‌کردند، کم کم خداحافظی کنیم. افسانه‌هایی که روزگاری کابوس پیست‌های نسکار بودند، اکنون در موزه‌ها جا خوش کرده‌اند اما دوج قصد دارد تا نام و یاد آن‌ها را تا ابد زنده نگه دارد. کانسپت دوج چارجر برقی، دقیقا همان چیزی است که امروز به سراغ آن می‌رویم اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از ادامه دادن مطلب، به صدای دلنواز این ماسل کار گوش کنید؛ اما مگر ماشین‌های برقی هم صدا دارند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

معرفی دوج چارجر دایتونا SRT برقی

این خودرو در سگمنت کوپه‌های دو درب برقی و با همان حس و حال و چهره‌ی پیشینیان خود طراحی شده است. اما از آن جایی که پیشرانه‌های V8 دوج تا انتهای سال بعد به دوران بازنشستگی خود می‌رسند، این شرکت سازنده تصمیم گرفته تا پیش از موعد، یک سورپرایز بزرگ را به طرفداران خود تقدیم کند.

دوج چارجر دایتونا SRT برقی

در زیر شاسی این هیولا، سیستم برق 800 ولت DC را داریم که علاوه بر پشتیبانی از موتورهای الکتریکی قوی‌تر، خنک سازی سریع‌تر و وزن‌ کمتری را به همراه دارد. در همین راستا بد نیست بدانید که خودروهای برقی پرچمدار مثل پورشه تایکان، آئودی e-Tron GT، هیوندای Ioniq 5 و کیا EV6 هم دقیقا بر اساس همین معماری طراحی شده‌اند.

دوج چارجر دایتونا SRT برقی

هرچند که شرکت سازنده در مورد مشخصات فنی دقیق دوج چارجر برقی مثل قدرت موتورهای الکتریکی، هیچ حرفی نزده اما آن‌ها ادعا می‌کنند که این نسخه، چیزی فراتر از سرعت و قدرت دوج هلکت V8 خواهد بود. در هلکت SRT با پیشرانه تویین توربو شارژ V8 HEMI و حجم 6.2 لیتر، 717 تا 807 اسب بخار قدرت و 890 نیوتن متر گشتاور را داشتم که به لطف چنین اعدادی، شتاب 0-100 آن به کمتر از 3.6 ثانیه می‌رسید.

دوج چارجر دایتونا SRT برقی

بنابراین قدرت دوج چارجر برقی چیزی بین 900 تا 1000 اسب بخار خواهد بود. البته همه می‌دانیم که خودروهای برقی در فاکتور شتاب 0-100، رقیبان بنزینی خود را له می‌کنند. اما هلکت SRT، یک کوپه‌ی دیفرانسیل عقب است ولی دوج چارجر دایتونا SRT برقی اگر قرار باشد تا 1000 اسب بخار داشته باشد، حتما یک خودرو AWD خواهد بود. به هر حال هر چه که باشد، سیستم‌ ترمزهای 6 پیستونه‌ی سرامیکی جدید دوج به همراه سیستم ترمزهای احیا شونده، هیچ ترسی از سرعت‌های بالا ندارند.

به علاوه باید اشاره کنیم که قسمت‌هایی از این خودرو مثل بخشی از رینگ‌های آلومینیومی و فلاپ آینه‌های بغل هم از فیبر کربن ساخته شده است.

دوج چارجر دایتونا SRT برقی

از آن جایی که قرار است تا این EV به عنوان اولین خودرو عضلانی الکتریکی روانه بازار شود، پس مهندسین آمریکایی هم دست به کار شده‌اند تا یک سورپرایز ویژه را تقدیم خریداران کنند. طبق تصاویری که اتاق این خودرو کانسپت منتشر شده است، شاهد یک اهرم دنده عجیب هستیم اما مگر خودروهای برقی هم گیربکس دارند؟ جواب این سوال کمی پیچیده است اما اگر خلاصه بگوییم، خیر!

دوج چارجر دایتونا SRT برقی

شفت موتورهای DC در خودروهای الکتریکی، مستقیما به محور محرک وصل می‌شود اما سازندگان ماشین‌های برقی برای اینکه حس و حال اسپرت را به محصولات پرچمدار خود هدیه دهند، یک سیستم رانندگی به نام گیربکس دو سرعته را طراحی کرده‌اند که واقعا گیربکس نیست و در اصل فقط تنظیمات موتورهای الکتریکی را تغییر می‌دهد. این سیستم را در پورشه تایکان و آئودی e-Treon GT هم دیده بودیم و قرار است نسخه بهبود یافته آن به دوج چارجر Daytona SRT برقی هم بیاید.

دوج چارجر دایتونا SRT برقی

به علاوه در کابین آن می‌توانید فرمان مستطیلی با پدال‌های شیفتر را پیدا کنید و با کمی دقت، دکمه انتخاب حالت‌های رانندگی را هم خواهید دید.

مهم‌تر از همه، در نمای عقبی شاهد سیستم اگزوز هستیم؛ خودرو برقی و اگزوز؟ شرکت دوج عقیده دارد که ساخت یک خودرو بی صدا با نشان این شرکت، واقعا توهین به شمار می‌رود و قصد دارد تا به وسیله این اگزوزها، صدای پیشرانه V8 HEMI را بازسازی کند. این سیستم اگزوز با نام «فراتزونیک» معرفی شده که تعبیری از عبارت «فراتزوگ» (لقب ماسل کارهای دوج در دهه 60 و 70) به حساب می‌آید و قادر است تا صدایی به بلندی 126 دسی بل را تولید کند؛ یعنی تقریبا صدای پیشرانه جت در زمان برخواستن!

به علاوه طراحان سعی کرده‌اند تا با الهام از اسپویلر عقب دوج دایتونا مدل 1969، یک سیستم آیرودینامیکی را به دوج چارجر برقی هدیه دهند. این سیستم با چهار اسپویلر مختلف در کاپوت و صندوق عقب و به کمک تونل‌های ونتوری، سعی می‌کند تا چسبندگی دوج چارجر دایتونا SRT برقی را به سطح زمین افزایش دهد و این خودرو برقی را آیرودینامیکی‌تر کند.

خودرو برقی Dodge Charger Daytona SRT

همچنین بد نیست بدانید که دوج دایتونا 1969، خودرو افسانه‌‌ای ریچارد پتی (قهرمان افسانه‌ای نسکار) و اولین خودرویی است که سرعت +350 کیلومتر در ساعت را در ناسکار به ثبت رساند.

تاریخ رونمایی از کانسپت دوج Charger Daytona SRT

در انتهای مطلب باید اشاره کنیم که دوج چارجر برقی قرار است تا انتهای سال 2024 به صورت کامل معرفی شود و تقریبا در همین بازه زمانی هم به بازار راه یابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام صداي كم خيلي هم خوبه به لطف خدا و ماشين بنزيني هم خيلي خوبه الحمدلله.